کد خبر 1412601
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
جشنواره طلای گوش‌شکسته‌ها در صوفیه

۲۰ آزادکار و فرنگی‌کار جوان کشورمان در پیکارهای قهرمانی جهان در بلغارستان صاحب ۱۶ مدال شامل ۷ طلا، ۳ نقره و ۶ برنز شدند و مقتدرانه بر سکوی جهانی قرار گرفتند.

به گزارش مشرق، رقابت‌های کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی جوانان جهان در حالی از ۲۴ تا ۳۰ مرداد در صوفیه پایتخت بلغارستان برگزار شد که تیم‌های کشورمان توانستند با بالاترین امتیاز سربلند از این مسابقات بیرون بیایند.

مهم‌ترین نکته در کشتی آزاد این بود که برای دومین بار سلطه‌ کشتی آزاد جوانان کشورمان در جهان رخ داد تا با یکه‌تازی خود بتواند مرهمی بر روی عدم موفقیت آزادکاران نوجوان در آوردگاه جهانی ایتالیا بگذارند که نتوانستند آنگونه و باید و شاید خود را به جمع سه مدعی اصلی برسانند.

رقابت‌های جهانی بلغارستان در حالی برگزار شد که سوای حضور نداشتن روسیه، تمامی کشورها در این رقابت با انگیزه به سزایی حضور یافتند تا در بالاترین سطح، خود را به عنوان مدعیان جدی جلوه دهند تا به نوعی عیار کشتی‌خود را در این آوردگاه به رخ همدیگر بکشانند. رقابت‌های جهانی امسال فراز و فرودهای زیادی داشت چرا که در کشتی آزاد کشورهایی از جمله آمریکا و هند و در فرنگی جمهوری آذربایجان، اوکراین، قرقیزستان و قزاقستان خود را به عنوان مدعیان جدی این رشته مطرح کردند. نکات بارز جهانی امسال باید به قدرت نمایی فرانسه و ژاپن اشاره کرد که در اوزان سبک و سنگین وزن‌ برنامه‌ریزی خاصی را برای خود ترسیم کرده‌اند. فرانسه که از دیرباز در کشتی آزاد حرفی برای گفتن نداشت به یکباره در بخش پایه ستاره‌های متعددی را رو کرد تا در المپیک پیش‌رو با بهره‌گیری از کشتی‌گیران کشورهای تازه استقلال یافته از شوروی سابق حرفی برای گفتن داشته باشند تا در المپیک ۲۰۲۴ پاریس دست خالی نمانند.

جشنواره طلای گوش‌شکسته‌ها در صوفیه

با این توصیف مهم‌ترین درس‌ بزرگ رقابت جهانی امسال کسب مدال ارزشمند آزادکار کشورمان در رده‌های سنگین وزن بود که همیشه این بخش نقطه قوت کشتی آزاد ایران است که  ۵ مدال در اوزان ۷۹، ۸۶، ۹۲، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم شامل ۲ طلا و سه برنز توسط این اوزان بدست آمد. رقابت‌های جهانی امسال نکات ارزشمند فنی دیگری نیز داشت که نیاز است تا کادر فنی تیم‌های آزاد و فرنگی نیم نگاهی به آن داشته باشند تا این روند همچنان به قوت خود باقی بماند.

این موارد را می‌توان شامل نقش پررنگ ستاره‌ها، برنامه‌ریزی بلند مدت برخی کشورها که نامی در کشتی نداشتند؛ عدم تجربه کافی در برخی اوزان سبک وزن کشتی آزاد و نبود تورنمنت کافی تا عدم موفقیت در برخی اوزان؛ ولی با این حال پس از چند سال دوری از مدال در سبک وزن احمد محمدنژاد جوان توانست نامی را برای ما در وزن ۵۷ کیلوگرم دست‌پا کند تا این عدم ناکامی جبران و آینده خوبی برای کشورمان ترسیم شود. به طور حتم محمدنژاد جوان آینده خوبی خواهد داشت به شرطی که به همین روند ادامه دهد. او نیازمند آن است تا در چنین میادین بین‌المللی حضور داشته باشد و تنش به تن خارجی‌ها بخورد و به نوعی آبدیده‌تر شود.

اوج هنرنمایی کشتی آزاد ایران در آوردگاه جهانی مربوط به اوزان ۹۲ و ۱۲۵ کیلوگرم است. این مدعیان بدون واگذاری حتی یک امتیاز و با عالی‌ترین حالت ممکن توانستند خوشرنگ‌ترین مدال را برای کاروان ایران کسب کنند. رقابت معصومی با کشتی‌گیر هندی و فیروزپور نیز با رقیب گرجستانی همه علاقه‌مندان را به صفحه تلویزیون میخ‌کوب کرد. این مدعیان جوان با جسارت و اوج تبحر توانستند آینده روشنی را برای کشتی به تصویر بکشند. این هنرنمایی زنگ خطری را برای ملی‌پوشان به صدا در آورد که در صورت غفلت و تعلل کامران قاسم‌پور و امیرحسین زارع نام این جوانان را بیشتر از گذشته در ورزش اول کشور بشنویم.

 نباید از این موضوع غافل شد که امسال سه مدال طلا توسط سبحان یاری، امیررضا معصومی و امیرحسین فیروزپور در کشتی آزاد بدست آمد که اوفای روسیه سهم طلای ایران ۵ مورد بود ولی از حیث تعدد ۸ گردن آویز سهم کشورمان شد که  امسال این روند متفاوت بود.

همچنین سال گذشته فرنگی‌کاران جوان تنها یک طلا از آوردگاه جهانی کسب کردند که امسال رنگ طلایی کشورمان زیبا و جذاب‌تر شد و جوانان فرنگی‌کار چهار طلادشت کردند؛ این موضوع نوید آن را خواهد داد که شاهد نسل جدیدی را از این پس در کشتی خواهیم شنید که کشورهای صاحب نام با وجود این نفرات به زانو درمی‌آیند.

نتایج تیم‌های کشتی جوانان جهان:

عنوان نخست کشتی آزاد و فرنگی در رقابت‌های قهرمانی سال ۲۰۲۱ جهان

رقابت‌های کشتی فرنگی جوانان قهرمانی جهان در شهر اوفا روسیه برگزار شد که تیم ایران با کسب یک مدال طلای امیررضا ده بزرگی در وزن ۵۵ کیلوگرم، یک مدال نقره سعید اسماعیلی در وزن ۶۰ کیلوگرم و ۵ مدال برنز ایمان محمدی در وزن ۶۳ کیلوگرم، محمدحسین آذرم دخت در وزن ۷۷ کیلوگرم، محمد ناقوسی در وزن ۸۲ کیلوگرم، مرتضی الغوثی در وزن ۹۷ کیلوگرم و امیرمحمد بیات در وزن ۱۳۰ کیلوگرم و با ۱۳۰ امتیاز بعنوان نایب قهرمانی دست یافت.

رقابت‌های کشتی آزاد جوانان قهرمانی جهان روزهای ۲۷ تا ۲۷ مردادماه در شهر اوفا روسیه برگزار شد و در پایان تیم ایران توسط رحمان عموزاد خلیلی، عرفان الهی، محمد نخودی، امیرحسین فیروزپور و علی اکبرپور در اوزان ۶۱، ۷۰، ۷۹، ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم به مدال طلا، مهدی حاجیلوئیان در وزن ۹۲ کیلوگرم به مدال نقره و علیرضا عبداللهی در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت. تیم ایران با کسب ۵ مدال طلا، یک مدال نقره و یک مدال برنز و ۱۷۸ امتیاز کاپ قهرمانی را از آن خود کرد.

جشنواره طلای گوش‌شکسته‌ها در صوفیه

دبل قهرمانی جهان کشتی آزاد و فرنگی جوانان در سرزمین بلغارها

برای تیم کشتی آزاد کشورمان، سبحان یاری در وزن ۷۹ کیلوگرم، امیرحسین فیروزپور در وزن ۹۲ کیلوگرم و امیررضا معصومی در وزن ۱۲۵ کیلوگرم مدال طلا کسب کردند. آرمین حبیب‌زاده در وزن ۶۱ کیلوگرم صاحب مدال نقره شد و احمد محمدنژاد جوان در وزن ۵۷ کیلوگرم، حسین محمدآقایی در وزن ۷۰ کیلوگرم، عارف رنجبری در وزن ۸۶ کیلوگرم و امیرعلی آذرپیرا در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال برنز رسیدند.

در رده‌بندی تیمی، ایران با ۱۵۹ امتیاز بعنوان قهرمانی دست یافت، آمریکا با ۱۳۲ امتیاز دوم شد و تیم هند با ۱۱۲ امتیاز سوم شد.

همچنین تیم کشتی فرنگی جوانان کشورمان با کسب ۴ طلا، ۲ نقره و ۲ برنز و ۱۷۴ امتیاز تیمی با اقتدارو بالاتر از تیم‌های جمهوری آذربایجان و اوکراین به قهرمانی رسید. سعید اسماعیلی، ایمان محمدی، علیرضا مُهمدی و علی عابدی درزی در اوزان ۶۰، ۶۳، ۸۲ و ۹۷ به مدال طلا و ابوالفضل چوبانی و فردین هدایتی در اوزان ۸۷ و ۱۳۰ کیلوگرم نقره و نیز سید دانیال سهرابی و امیر عبدی در وزن‌های ۶۷ و ۷۲ کیلوگرم به برنز رسیدند.

جشنواره طلای گوش‌شکسته‌ها در صوفیه

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس