تل‌آویو: عادی‌سازی روابط با ترکیه، تصمیمی دوجانبه بود

کاردار سفارت تل‌آویو در آنکارا گفت که تصمیم به از سرگیری روابط بین ترکیه و رژیم صهیونیستی، اقدامی دو جانبه بوده است.

به گزارش مشرق، «ایریت لیلیان» کاردار سفارت رژیم صهیونیستی در ترکیه طی گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی تصریح کرد که هیچ طرف ثالثی برای هیچ میانجی‌گری در روند عادی‌سازی روابط بین آنکارا و تل‌آویو وجود نداشت.

طبق گزارش پایگاه خبری «آی۲۴»، لیلیان ضمن ابراز امیدواری درخصوص ازسرگرفته‌شدن روابط سیاسی رژیم صهیونیستی و ترکیه، خاطرنشان کرد: «فرآیند سازش و مصالحه، تصمیم هر دو دولت بود».

وی درباره دست‌اندرکاران این سازش گفت: «در اینجا باید نام ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه و سادات اونال، معاون وزیر امور خارجه این کشور  و همچنین معاون وزیر خارجه اسرائیل را ذکر کنم، که این مرحله را هوشمندانه مدیریت کردند».

کاردار سفارت رژیم صهیونیستی در ترکیه افزود: «من فکر می‌کنم روابط دوجانبه ما به طرف ثالثی مربوط نیست. من حقیقت را نادیده نمی‌گیرم و می‌دانم که مسئله فلسطین در احساسات دولت ترکیه ارزش زیادی دارد؛ من این موضوع را درک می‌کنم».

 بعدازظهر روز چهارشنبه (۱۷ آگوست) ترکیه و رژیم صهیونیستی عادی‌سازی کامل روابط خود را اعلام کردند. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «یائیر لاپید» نخست‌وزیر پیشبرد امور کابینه رژیم صهیونیستی که به صورت تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو می‌کردند، از تصمیم‌شان مبنی بر بازگشت سُفرای دو طرف خبر دادند.

روابط بین ترکیه و رژیم صهیونیستی از ۱۲ سال قبل به دنبال حادثه برای کشتی «ماوی مرمره» دچار تنش شد؛ جایی که ارتش تل‌آویو در سال ۲۰۱۰ این ناوگان دریایی [ناوی مرمره] حامل کمک‌های بشردوستانه برای غزه تحت عنوان «ناوگان آزادی»، حمله کرد و ۱۰ سرنشین کشتی را به شهادت رساند.

بعد از عادی‌سازی آنکارا با تل‌آویو، رئیس‌جمهور ترکیه روز سه شنبه این هفته در مراسمی رسمی در مجتمع ریاست جمهوری کشورش از «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که به آنکارا سفر کرده، استقبال کرد. رسانه‌ها گزارش داده بودند که موضوع مذاکرات آن‌ها، روابط ترکیه-فلسطین و جدیدترین تحولات در قضیه درگیری رژیم صهیونیستی با فلسطین و دیگر مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای بوده اند.

اردوغان در نشست خبری مشترک با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، ضمن تاکید بر مخالفت کشورش با هرگونه تغییر در وضعیت قدس و مسجد الاقصی، مدعی شد: «فلسطین در قلب مردم ترکیه جایگاهی استثنایی دارد؛ ترکیه به همبستگی خود با مردم فلسطین ادامه می‌دهد و از آرمان آن به قوی‌ترین شکل حمایت می‌کند».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    2 3
    یهودی چو یهودی ببیند خوشش آید
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    9 3
    یک سوال این ارتش ترکیه چرا به پایگاه های آریایی ی نظامی آمربکای داخل خاک ترکیه حمله نمیکنند؟
    • ایرانی IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
      4 3
      راستی سید به نظر توی وطن فروش چرا این آمریکایی های آریایی به اصطلاح ماها را داخل آدم حساب نمی کنند و دشمنی دارند
    • NL ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      0 0
      ایران اریایی نژادپرستی را کنار گذاشت و با امریکا مبارزه کرد ولی همچنان ترکیه نوکر امریکا باقی مند
  • سعید IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    9 2
    سیاست تورک ها به صورت حرفه ای هست آنها به وقت جنگ می‌تازند و به وقت صلح سازش می‌کنند امنیت رفاه و آسایش مردم و کشورشان مهم ترین رکن کشورداریشان هست حالا طوری شده که هم روسیه هم اوکراین برای صلح ترکیه رو واسطه کردند غرب نیاز مبرم به ترکیه داره اعراب همه شان با ترکیه آشتی کردن اسرائیل هم به شدت به ترکیه نیازمند هست چون میدانن ترکیه تنها ابرقدرت خاورمیانه هست که خوب بلد هست چگونه بازی کند
    • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
      0 2
      ۷پایگاه نظامی امریکای آریای ی‌نژادپرست در هام ترکیه، این ترکیه الکی مثلا یک کشور مستقل هست و اروغان‌ کارمند امریکا نیست.
    • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
      6 3
      خیلی ترکیه مستقل هست اردوغان هر روز صبح بیدار میشه به سمت اینجرلیک دست تکون میده.
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    7 3
    سلطان و مالک جانهای ترک های جهان و ولی و صاحب اختیار مطلقه مسلمانان جهان اکنون در تهران رهبر است. الهام و رجب خائن هم به زودی زانو خواهند زد.
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    1 3
    ای‌علیف‌ و اردوغان، خلفای اموی رو میشناسی؟ از جنوب فرانسه تا شمال اسپانیا تا جنوب اسپانیا تا مصر شمالی تا مصر جنوبی تا مرز چین وسعت امپراطوریشون بوده. اونها هم خواستند پرچم حسین ع را پایین بکشند ولی اکنون نه تنها نشانی از اموی ها نیست بلکه‌امپراطوری باستانی ایران نیز بنام حسین دوباره زنده شده تا بر تو و امثال تو حکومت بکنه
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    1 6
    چرا سلطان سلیم دیوان شعرش را به فارسی سرود؟ چرا هیچگاه عثمانی خودش را دولت ترکیه نام نکذاشت؟ چرا نامه های دولتی عثمانی به زبان ایرانی بوده؟ چرا اردوغان تبار ایرانی عثمان یکم را پنهان میکند؟
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    2 1
    ترکیه توسط امریکای اریایی اشغال شده ولی امریکا باید این مستعمره خودش رو با ایران شریک بشه. سرزمین ترکیه‌ فرزند ایران است که به اسارت امریکا درامده
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    1 3
    چرا ترکیه از پس ارمنستان ۴میلیونی شمست خورد و قریاغ ازاد نشد و زنگزور ساخته نشد؟ ای کاش ارمنستان کمی ضعیف تر بود تا ترکیه انقدر تحقیر نشود.
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    2 6
    ترکیه حتی پرچم هم ندارد و از نماد ماه و ستاره ایرانی ساسانیان استفاده میکند. حتی شاعر ملی شان مولانای ایرانی زبان است. معنی واقعی بی همه چیز است.
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    7 2
    خیلی جالبته امریکا ۸پایگاه نظامی در خاک ترکیه داره ۵۰بمب اتمی در اینجرلیک ترکیه داره بعد ترکیه ادای مستقل ها رو درمیاره
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    10 3
    تا وقتی ما ترک های ایران هستیم هیچ کس نمیتونه به برادران بلوچ و کرد و فارسمون چپ نگاه بکنه. هزارسال اخیر این ما بودیم که از مادرمون ایران دفاع کرده ایم و هم چنان تا ظهور شاه جهان مهدی فاطمه ایستاده ایم.
    • ایرانی IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      1 0
      آخه برادر این درست همه ما ایرانی و مسلمانیم جانم فدای ایران و ایرانی شیعه و دین اسلام و رهبر و دیگر هموطنان ولی یک سوال دارم منو خدا ترک آفریده من که خودم خودم را نیافریده چرا این هموطنان مسلمان هم نژاد و عزیز بنده در مقابل آفرینش و قدرت خدا سر خم نمی کنند و با خدا محاربه کرده اجازه تحصیل ما ترک ها به زبان مادریشان در کنار زبان فارسی را نمی دهند راستی چرا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس