کد خبر 1411941
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
نفت آمریکا

در صورت عدم توافق ایران و کشورهای غربی، بحران انرژی می تواند اروپا را در زمستان سرد پیش رو دچار مشکلات حادی کند.

به گزارش مشرق، خبرگزاری CNN آمریکا اوضاع نزدیک‌ترین متحد واشنگتن در جهان را اینگونه توصیف کرد: «بحران انرژی در انگلیس بزرگتر از بحران پاندمی کروناست». این خبرگزاری در ادامه نوشت که برای «طرح مرخصی کارکنان» در انگلیس طی دوران ۱۸ ماهه پاندمی کرونا تقریباً ۷۰ میلیارد پوند هزینه شد امّا بحران انرژی می‌تواند بیش از ۱۰۰ میلیارد پوند برای دولت انگلیس هزینه داشته باشد.

برای بزرگی عدد مذکور کافسیت بدانید که هزینه لشکرکشی‌های انگلیس پس از فروپاشی کمونیسم در ۱۹۹۱ تا سال ۲۰۱۴ حدود ۷۲ میلیارد پوند بوده که شامل مداخلات نظامی در عراق، افغانستان، بوسنی، کوزو و لیبی به اضافه‌ی هزینه نگهداری از زخمی‌های جنگ و غرامت سربازان کشته شده انگلیسی است.

دولت‌های اروپایی نیز علی الحساب ۲۸۰ میلیارد یورو برای تسکین درد ناشی از بحران انرژی کنار گذاشته‌اند. کشورهای اروپایی به تبعیت از آمریکا اقدام به تحریم نفت و گاز روسیه کرده‌اند. این موضوع باعث شد قیمت نفت به حدّی برسد که از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ مشاهده نشده بود. روسیه از جمله بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز جهان است و خلاء آن در بازار انرژی ضربه‌ای سهمگین به اقتصاد غرب وارد کرده است.

حداقل ۴۸ کشور در سال ۲۰۱۹ از روسیه نفت خام به ارزش ۱۲۳ میلیارد دلار وارد کردند. نمودار زیر آمار واردات کشورها از جمله قاره اروپا را نشان می‌دهد. فنلاند، لتونی، اسلواکی، مجارستان، لیتوانی، لهستان، هلند، آلمان، سوئد و فرانسه از جمله این کشورها هستند.

بحران نفت چگونه آمریکا را تحت فشار قرار داده؟


کدام کشورهای جهان از روسیه نفت وارد می‌کردند؟ | منبع: الجزیره

اردیبهشت ۱۴۰۱ در گزارش بانک جهانی اعلام شد که جنگ اوکراین منجر به بزرگترین شوک کالایی در ۵۰ سال گذشته شده است. افزایش هزینه بنزین منجر به ثبت رکورد بالاترین نرخ تورم انگلیس در قرن ۲۱ شد. نرخ تورم انگلیس و آمریکا به بالاترین سطح خود در ۴۰ سال گذشته رسید و دلیل اصلی آن بحران سوخت است.

با این حال، قیمت بنزین در آمریکا هنوز ارزان‌تر از اروپا است. تغییرات بنزین در اغلب کشورهای اروپایی به صورت هفتگی است. با استناد به آمار پایگاه «GlobalPetrolPrices»، قیمت بنزین در کشورهای اروپایی از قرار ذیل است:

    ایسلند(۲.۳۱۴ دلار)، نروژ(۲.۳۰۷ دلار)، سوئیس( ۲.۲۱۸ دلار)، دانمارک(۲.۱۰۷ دلار)، فنلاند(۲.۰۸۰ دلار)، ، هلند( ۲.۰۵۵ دلار)، یونان(۲.۰۳۱ دلار) انگلیس( ۲.۰۱۳ دلار)، ایتالیا( ۱.۷۴۸ دلار)، آلمان(۱.۷۲۷ دلار) و فرانسه( ۱.۷۲۱ دلار).

آمار فوق مربوط مربوط به روز ۲۲ آگوست|۳۱ مرداد است. با استناد به این اعداد، اگر صاحبان ماشین در اروپا تنها یکبار در هفته باک بنزین را پرکنند، هزینه ماهانه آن تقریباً ۴۰۰ دلار خواهد شد.

بر اساس داده‌های یورواستات، شاخص تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو به بالاترین میزان ثبت شده از زمان جایگزینی پول‌های ملی با واحد یورو رسیده است. در حال حاضر، کشورهای فرانسه، آلمان، هلند، ایرلند، بلژیک، اسپانیا، ایتالیا، لوکزامبورگ، اتریش، پرتغال، فنلاند، یونان، اسلوونی، قبرس، مالت، اسلواکی، استونی، لتونی و لیتوانی عضو منطقه یورو هستند. با افزایش شاخص تورم در منطقه یورو، قیمت موادغذایی، اجاره، مسکن، انرژی، سوخت و حمل‌ونقل نیز در حال افزایش می‌باشد که در ۲۵ سال اخیر بی‌سابقه است.(+)

بحران نفت چگونه آمریکا را تحت فشار قرار داده؟


بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان

با استناد به آمار آژانس بین المللی انرژی (IEA)، جهان در سال ۲۰۱۹ روزانه قریب به ۱۰۰ میلیون بشکه نفت  (۹۹.۷ میلیون) مصرف کرده است. آمریکا یک-پنجم مصرف روزانه نفت جهان (۲۰.۴۸ میلیون بشکه در روز) را مصرف کرد،  چین نیز با ۱۳.۰۷ بشکه و هند با ۴.۸۴ بشکه در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

ده کشور آمریکا (۱۸.۶۱ میلیون بشکه)، سعودی (۱۰.۸۱ میلیون بشکه)، روسیه (۱۰.۵ میلیون بشکه)، کانادا (۵.۲۳ میلیون بشکه)، چین (۴.۸۶ میلیون بشکه)، عراق (۴.۱۵ میلیون بشکه)، امارات (۳.۸ میلیون بشکه نفت)، برزیل (۳.۷ میلیون بشکه)، ایران (۳.۱ میلیون بشکه) و کویت (۲.۷۵ میلیون بشکه) بیش از ۷۰ درصد تولید نفت جهان را در اختیار دارند.[۵]

اعداد فوق لزوماً به معنای میزان فروش آن نیست. کشورهای نظیر آمریکا، چین، کانادا و برزیل از نفت تولیدی خود برای مصرف داخلی نیز استفاده می‌کنند. عراق هم حدود یک-سوم نفت تولیدی خود را «رایگان» به عنوان غرامت بابت اشغال کشور خود توسط ارتش آمریکا به واشنگتن می‌دهد!

ده کشور ونزوئلا، سعودی، ایران، عراق، کویت، امارات، روسیه، آمریکا، لیبی و نیجریه بالاترین ذخایر نفتی شناسایی شده جهان را در اختیار دارند. سه کشور ایران، ونزوئلا و سعودی جمعاً صاحب نیمی از ۱.۵۵ تریلیون بشکه نفت شناسایی شده جهان هستند.

بحران نفت چگونه آمریکا را تحت فشار قرار داده؟


کشورهای دارنده بالاترین ذخایر نفتی شناسایی شده جهان| *اعداد: میلیون بشکه

از همین روی، بایدن به عربستان سعودی سفر کرد امّا به در بسته خورد. حداکثر توان تولید سعودی ۱۵۰ هزار بشکه در روز است و حداقل تا ۶ ماه آینده ظرفیت زیادی برای افزایش صادرات ندارد. امارات نیز با حداکثر ظرفیت در حال تولید است.(+) این توان تولید درحالی ادامه خواهد داشت که آرامش در جبهه یمن برقرار باشد.

در صورت شعله ور شدن آتش جبهه‌ها در یمن، امارات و عربستان سعودی سیبل پهپاد و موشک مجاهدان یمنی خواهند شد. انصارالله یمن فقط در یک حمله در شهریور ۹۸ توانست تولید نفت عربستان را به نصف برساند. آرامش حال حاضر نیز به دلیل آتش بس موقت پس از ضربات یمنی‌ها در عید ۱۴۰۱ است.  وقتی نخست وزیر انگلیس برای جبران خلاء نفت روسیه عازم شیخ نشینان خلیج فارس شد، یمنی‌ها طی عملیات «کسر الحصار» بر سر سعودی‌ها آوار شدند و تاسیسات بزرگترین شرکت نفتی جهان در عربستان را منهدم کردند. پیام واضح بود:‌ یا محور مقاومت در امنیت و رفاه خواهد بود، یا هیچ کس امنیت و رفاه نخواهد داشت.

تنها ۲ کشور هستند که قدرت تضمین امنیت بازار نفت جهان را در اختیار دارند. ایران و ونزوئلا. به همین دلیل است که رئیس جمهور فرانسه خواهان بازگشت تهران و کاراکاس به بازار نفت است.

کریسمس ۲۰۲۳ در اروپای تاریخی خواهد شد؟

وزیر نفت کشورمان روز ۳۱ مرداد در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «مشتریانی خوب در آمریکای لاتین، آسیا و حتی اروپا برای نفت و میعانات گازی ایران پیدا کردیم». وزیر نفت پیش بینی کرد: «امسال زمستان سختی برای کشورهای واردکننده انرژی است... ایران آمادگی دارد بخشی از نیاز کشورهای اروپایی را تأمین کند، اما خودشان در حق مردم خودشان ظلم می‌کنند.»

به عنوان نمونه؛ نهادی موسوم به ائتلاف «فقر سوخت» پیش‌بینی کرده است که ۹.۲ میلیون خانوار انگلیسی از اول اکتبر (مهر) در فقر سوخت قرار خواهند گرفت و تا دی ماه به ۱۰.۵ میلیون افزایش خواهد یافت. این نهاد پیش بینی کرده است که «زمستان امسال سونامی فقر سوختی کشور را درگیر خواهد کرد.»[۶] این سونامی به دلیل تبعیت انگلیس از آمریکاست.

از طرفی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که پاسخ خود به جمع بندی نهایی ایران از مذاکرات وین را به اتحادیه اروپا ارسال کرده است. امّا متن نامه واشنگتن برای تهران چندان محلی از اعراب ندارد. مواضع ایران به صراحت تفهیم شده و اوضاع ایران با «عدم توافق» یا «طولانی شدن روند پینگ پونگی نامه‌نگاری میان تهران - واشنگتن» تغییری نخواهد کرد. دولت سیزدهم ریل اقتصادی را تغییر داده و موازی با وین در حال همکاری با شرق و غرب جهان است امّا اروپا فرصت چندانی تا فصل سرما ندارد.

اگر آمریکا با ایران توافق نکند؛ زمستان سردی در انتظار اروپا خواهد بود!

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ایرج IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    سلام. پاندمی= دنیاگیری
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس