کد خبر 1411557
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
بحران در روابط نروژ و رژیم صهیونیستی

منابع رسانه‌ای عبری زبان از شکل‌گیری تنش در روابط نروژ و رژیم صهیونیستی درپی اقدام اخیر اسلو علیه کالاهای ساخت شهرک‌های صهیونیست نشین در اراضی اشغالی کرانه باختری پرده برداشتند.

به گزارش مشرق، روزنامه عبری زبان "یدیعوت آحارونوت" اعلام کرد که روابط میان نروژ و رژیم صهیونیستی به دنبال تصمیم نروژ برای علامت گذاری کالاهای شهرک‌های صهیونیستی اشغالی در کرانه باختری و متمایز کردن این کالاها از کالاهای دیگر، دچار تنش شده است.

سایت "وای‌نت" (سایت روزنامه یدیعوت آحارونوت) در این باره نوشت که دلیل مخالفت یائیر لاپید نخست وزیر رژیم اشغالگر با دیدار "انیکن هویتفلت"، وزیر خارجه نروژ در حین سفرش به اراضی اشغالی طی ماه آتی میلادی؛ تصمیم اخیر نروژ درباره کالاهای ساخت شهرک‌های مذکور بوده است.

درخواست دیدار لاپید و هویتفلت توسط "کارن رایدر اس"، سفیر نروژ در تل آویو و در دیدار او با "علیزا بن نون" معاون مدیر کل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی مطرح شد.

برپایه این گزارش، انیکن هویتفلت در نشست کشورهای حامی مالی تشکیلات خودگردان فلسطین که در ماه آتی میلادی برگزار می‌شود، حضور خواهد یافت. نروژ بزرگ‌ترین حامی مالی تشکیلات خودگردان فلسطین محسوب می‌شود.

وای نت همچنین نوشت که رژیم صهیونیستی از اقدام نروژ خشمگین است.

دولت نروژ معتقد است که شهرک‌های مذکور به صورت غیرقانونی در اراضی اشغالی فلسطین برپا شده‌اند.

دولت نروژ جمعه ۱۹ خرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد که در راستای عدم تضییع  حق مصرف‌کنندگان، علامت "مبدأ اسرائیل" بر روی محصولاتی که از اراضی تحت کنترل رژیم صهیونیستی از قبل از چهارم ژوئن ۱۹۶۷ می‌آیند، درج می‌شود.

همچنین دولت نروژ تاکید کرد که این کار در مورد تمامی محصولات اراضی اشغالی در ارتفاعات جولان و کرانه باختری از جمله قدس شرقی اجرا شده و اساسا به واردات نوشیدنی‌های الکلی، روغن زیتون، میوه و سبزیجات از این مناطق اختصاص خواهد شد.

انیکن هویتفلت، وزیر خارجه نروژ در گفتگو با خبرگزاری ان‌تی‌بی این کشور تاکید کرد: این اقدام به هیچ عنوان تحریم اسرائیل نیست و تحریم سیاست بدی است، نروژ روابط خوبی با "اسرائیل" دارد و این روابط باید ادامه یابند.

کمیسیون اروپا سال ۲۰۱۵ تصمیم مشابهی برای درج علامت‌های ویژه‌ای بر روی محصولات اراضی اشغالی گرفت و به کشورهای عضو توصیه کرد این کار را در پیش بگیرند سپس دیوان دادگستری اتحادیه اروپا سال ۲۰۱۹  در حکمی آن را تایید کرد.

دولت نروژ تاکید کرد که تصمیم دیوان دادگستری اتحادیه اروپا متکی براصل "عدم تضییع حق مصرف‌کننده به دلیل نبود علامت‌هایی درباره مبدأ محصولات" است.

اما آمریکا در دوره دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق این کشور تصمیم گرفت علامت "مبدأ اسرائیل" بر روی تولیدات شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری اشغالی درج کند.

بر اساس قوانین بین‌المللی شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی غیرقانونی هستند اما این سیاست از سال ۱۹۶۷ تا امروز و در تمامی دولت‌هایی که در اراضی اشغالی روی کار آمدند، ادامه داشته است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    0 1
    آرام، آرام چهره واقعی اسرائیل برای دیگر کشورها رو می‌شود. روسیه و اسرائیل قبل از جنگ اوکراین روابط خوبی داشتند ولی بعد از جنگ اوکراین روسیه متوجه شد با اینکه تعداد زیادی یهود در روسیه هست، اسرائیل سلاح و مهمات و خدمات ب اوکراین صادر می‌کند. همینطور چین هم روابط خوبی با اسرائیل داشت ولی دریافت اسراییل از استقلال تایوان حمایت می‌کند که با اخطار چین روبرو شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس