کد خبر 1411327
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
مسابقات والیبال قهرمانی جهان از نگاه آمار

بیستمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان درحالی آغاز می شود که بلغارستان با شرکت در ۱۸ دوره از این رقابت‌ها، باتجربه‌ترین تیم این رقابت‌ها به حساب می‌آید.

به گزارش مشرق، مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان سال ۲۰۲۲ با حضور ۲۴ تیم از چهارم تا بیستم شهریورماه سال ۱۴۰۱ به میزبانی دو کشور لهستان و اسلوونی برگزار خواهد شد.

گروه‌بندی کامل مرحله مقدماتی

گروه: A اوکراین، صربستان، تونس و پورتوریکو

گروه: B برزیل، ژاپن، کوبا و قطر

گروه C:لهستان، آمریکا، مکزیک و بلغارستان

گروه D: فرانسه، اسلوونی، آلمان و کامرون

گروه E: ایتالیا، کانادا، ترکیه و چین

گروه F: آرژانتین، ایران، هلند و مصر

دیدارهای مرحله مقدماتی دو گروه A و C به میزبانی لهستان در شهر کاتویتسه برگزار خواهد شد و چهار گروه دیگر (دوم، چهارم، پنجم و ششم) در پایتخت اسلوونی (لیوبلیانا) به میدان می‌روند.

این رقابت‌ها درحالی برگزار می‌شود که از ۱۹ دوره برگزاری این مسابقات، ۹ کشور قهرمان آن دیگر وجود خارجی ندارند. اتحاد جماهیر شوروری موفق شده ۶ بار قهرمان این مسابقات شود. همچنین چکسلواکی و آلمان شرقی به ترتیب با دو و یک قهرمانی در این رقابت‌ها به کار خود پایان داده‌اند.

فدراسیون جهانی والیبال با انتشار آمار و ارقام به استقبال این مسابقات رفت و در این باره نوشت:

۱۹۴۹ - اولین دوره مسابقات قهرمانی جهان مردان در پراگ و در سال ۱۹۴۹ برگزار شد که اتحاد جماهیر شوروی به عنوان اولین قهرمان جهان توانست عنوان قهرمانی را به نام خود کند. چکسلواکی که میزبان اولین دوره‌ی این مسابقات بود به مدال نقره دست یافت. همچنین بلغارستان روی سکوی سوم رفت.

۲۲۱ - تنها یک فینال قهرمانی جهان در تاریخ وجود دارد که پنج ست به طول انجامیده است. در سال ۲۰۰۲ در کشور آرژانتین، برزیل با نتیجه ۳-۲ (۲۳-۲۵، ۲۷-۲۵، ۲۵-۲۰، ۲۳-۲۵، ۱۵-۱۳) مقابل  روسیه پیروز شد و قهرمانی را به نام خود کرد. در این مسابقه ۲۲۱ امتیاز رد و بدل شد.

۵۲ - در مجموع ۵۲ مسابقه با فرمت جدید در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۲ برگزار می شود. ۳۰ مسابقه در اسلوونی و ۲۲ مسابقه دیگر در لهستان برگزار خواهد شد.

۲۴ -  در مسابقات قهرمانی جهان ۲۴ تیم حضور خواهند داشت که برای مقام قهرمانی به مصاف هم می‌روند.  

۱۸ - بلغارستان باتجربه ترین شرکت کننده مسابقات جهانی در بین تیم هایی است که در مسابقات جهانی ۲۰۲۲ شرکت خواهند کرد. این کشور در ۱۸ دوره از ۱۹ دوره قبلی این مسابقات حضور فعال داشته است. بلغارستان تنها در مسابقات سال ۱۹۶۰ که در برزیل برگزار شد، موفق نشد حضور پیدا کند.

۱۵ - پانزده کشور مدال قهرمانی جهان را به دست آورده اند. آرژانتین، برزیل، بلغارستان، کوبا، چکسلواکی، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، هلند، لهستان، رومانی، روسیه (همچنین به عنوان اتحاد جماهیر شوروی)، صربستان (همچنین به عنوان یوگسلاوی) و ایالات متحده آمریکا تیم هایی هستند که به مدال دست یافته‌اند.

۱۲ - روسیه و اتحاد جماهیر شوروی سابق بیشترین مدال های قهرمانی جهان را در تاریخ کسب کرده اند. آنها موفق شده ۱۲ بار روی سکوی این مسابقات بروند.

۱۱ - دوره‌های قبلی مسابقات جهانی به میزبانی ۱۱ کشور مختلف از جمله چکسلواکی، اتحاد جماهیر شوروی، فرانسه، برزیل، بلغارستان، مکزیک، ایتالیا، آرژانتین، یونان، ژاپن و لهستان برگزار شده است. اسلوونی میزبان سال ۲۰۲۲ دوازدهمین کشوری خواهد بود که از مسابقات قهرمانی جهان استقبال می کند. ایتالیا تنها کشوری است که میزبان سه دوره مختلف در سال های ۱۹۷۸، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۸ بوده است.

۷ - فقط هفت کشور شایسته این افتخار بوده‌اند که در تاریخ، قهرمان رقابت‌های جهانی شوند. اتحاد جماهیر شوروی، چکسلواکی، آلمان شرقی، لهستان، ایالات متحده، ایتالیا و برزیل، هفت کشوری بودند که این افتخار را کسب کرده‌اند.

۶ - اتحاد جماهیر شوروی در ۶ دوره از ۱۰ دوره اول مسابقات جهانی بین سالهای ۱۹۴۹ تا ۱۹۸۲ موفق شده روی سکو بایستد و همچنان رکورددار بیشترین تعداد عناوین کسب شده توسط یک کشور باشد.

۳ - سه مکان مختلف برای دوره امسال مسابقات قهرمانی مردان جهان وجود خواهد داشت. ورزشگاه Arena Gliwice در لهستان برای ۱۷۱۷۸ تماشاگر آماده است. این بزرگترین محل برگزاری مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۲ خواهد بود. ورزشگاه Dvorana Stozice در لیوبلیانا پایتخت اسلوونی، می تواند تا ۱۲۴۸۰ هوادار را در خود جای دهد. همچنین ورزشگاه Spodek در کاتوویتس (یکی از شهرهای لهستان)، جایی که فینال در آن برگزار می شود، می تواند حدود ۱۱ هزار نفر را در خود جای دهد.

۳ - سه عنوان بیشترین تعداد عناوین متوالی کسب شده توسط یک کشور است. این افتخار  توسط ایتالیا در سال‌های ۱۹۹۰، ۱۹۹۴ و ۱۹۹۸ به دست آمد. سپس برزیل در سال های ۲۰۰۲، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ قهرمان شد. لهستان میزبان مشترک قهرمانی جهان در سال ۲۰۲۲ می تواند سومین تیمی باشد که سه عنوان قهرمانی را کسب کند چرا که این تیم در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ قهرمان این مسابقات شده است.

۱ - یک تیم اولین حضور خود در مسابقات قهرمانی جهان  ۲۰۲۲ را خواهد داشت. قطر که به لطف جایگاه خود در رده بندی جهانی FIVB موفق به کسب امتیازات لازم شد، تنها تیم تازه کار در این جدول به شمار می‌آید.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس