کودک

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که فرزندتان برای خرید اسباب بازی یا خوراکی و تنقلات لج کند. اما والدین باید چه عکس‌العملی در برابر بچه‌ای که در مقابل خرید هرچیزی لج می‌کند

به گزارش مشرق، شاید برای شما هم پیش آمده باشد که فرزندتان برای خرید اسباب بازی یا خوراکی و تنقلات لج کند. شاید هم در کوچه و خیابان دیده باشید، کودکی را که با همه توان خود در حال گریه کردن است. این کودک لجباز هرچیزی که می‌بیند را از والدین خود طلب می‌کند و به هیچ صراطی مستقیم نیست.

معمولا کودکان در این شرایط تا حرف خود را به کرسی ننشانند، آرام نمی‌گیرند. مادر و پدرهایی که تحمل چنین صحنه‌هایی را ندارند، زود کوتاه می‌آیند و تن به خواسته فرزندشان می‌دهند.  اما والدین باید چه عکس‌العملی در برابر بچه‌ای که در مقابل خرید هرچیزی لج می‌کند

«سیدمجتبی حورایی» مشاور و کارشناس تربیتی صداو سیما، درباره نوع درست عکس‌العمل والدین نسبت به بچه‌هایی که برای خرید خوراکی لج می‌کنند،‌ می‌گوید:‌ «این  پر توقعی و لجبازی کودک محصول یک فرایند تربیتی نادرست است. معمولا  پدر و مادرهایی که خیلی جدی توقعات فرزند خود را برآورده می‌کنند، به مرور زمان بچه را تبدیل به یک فرزند مطالبه‌گر و پر توقع می‌کنند. بچه‌ای که اگر توقع‌اش برطرف نشود، قشقرق به پا می‌کند!

- «نه گفتن» به فرزندتان را تمرین کنید

پدر و مادرها باید سعی کنند که «نه گفتن» را به فرزندشان تمرین کنند.

- «قاطع اما مهربان» در مقابل خواسته‌های فرزندمان بایستیم

الگویی در تربیت وجود دارد، به نام «قاطع ولی مهربان». متاسفانه هنگامی که قاطع می‌شویم، عصبی هستیم. همچنین زمانی که مهربان هستیم هم قاطعیت نداریم، در حالی که باید بتوانیم توازن را برقرار کنیم.

- لازم نیست بر سر فرزندمان داد بزنیم

مثلا تصور کنید با بچه‌مان به سوپرمارکت می‌رویم. فرزندمان می‌گوید: «من بستنی می‌خوام». پدر یا مادر  باید قبل از اینکه وارد مغازه شود، ببیند آمادگی خرید بستنی را دارد یا خیر». اگر بنا به هر دلیلی می‌خواست پاسخ منفی به فرزندش بدهد. باید بگوید؛ نه پسرم و در این قضیه خیلی محکم بایستد. اگر فرزندمان گریه و پافشاری کرد و گفت:مامان یا بابا «تورو خدا». ما باید همچنان قاطع برخورد کنیم. اما لازم نیست داد بزنیم. یا لحن مان را تغییر دهیم. فرزند معمولا اگر این رفتار را ببیند، آرام می‌شود.

 -گریه و پافشاری فرزند باعث تضعیف تان نشود

اما مشکل جایی ایجاد می‌شود که فرزندمان خیلی بی‌تابی و گریه می‌کند. در این صورت مادر یا پدر عصبی می‌شوند و نمی‌توانند در مقابل خواسته فرزندشان بایستند. در نتیجه به فرزند می‌گویند: «خیلی خب برو یه بستنی بردار.» در این شرایط فرزند با خودش می‌گوید: «اگر خیلی گریه و لج کنم، پدر یا مادرم هرچی بخوام برام می‌خرن». بنابراین باید حواستان باشد که گریه و پافشاری فرزند باعث باعث تضعیف تان نشود.

- برای خرید خوراکی برنامه ریزی کنید

می‌توان برای خرید خوراکی یا اسباب بازی برای کودک برنامه ریزی کرد. مثلا بگوییم:  اجازه داری روزی یک بستنی بخوری. اما باید بدانیم که بچه منطق قوی و عقل کاملی ندارد. ما به او آگاهی می‌دهیم که اجازه ندارد بیشتر از یک بستنی بخورد، اما برخی از کودکان این منطق را ندارند که قبول کنند.

-مراقب باشید؛ بچه می‌بیند یاد می‌گیرد

جلوی بچه باید مراقب رفتارمان باشیم. چراکه گاهی اوقات بچه لجبازی را الگو برداری می‌کند. بچه‌ای که شاهد مجادله و لجبازی پدر و مادر خود هست. برای پافشاری خود الگو می‌گیرد و می‌گوید: «پس میشه جلوی مامان ایستاد چون بابا ایستاد یا برعکس. بنابراین مراقب این موضوع باشیم.»

شما هم می‌توانید پرسش‌هایتان را در سامانه «فارس‌من» ثبت کنید تا در اولین فرصت در گفت‌وگو با کارشناس مربوطه به سوال شما پاسخ داده شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس