کد خبر 1410708
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
امیرعبداللهیان: کاربرد زبان تهدید مقابل ایران و ایرانی نتیجه‌ای نخواهد داد 

وزیر خارجه برای رایزنی با تعدادی از مقامات کشورهای آفریقایی ( مالی ، تانزاتیا و همچنین زنگبار جمهوری متحد تانزانیا ) راهی قاره آفریقا خواهد شد.

به گزارش مشرق، کنعانی درباره سفر امیرعبداللهیان به آفریقا گفت: آفریقا حوزه بسیار مهمی است و گسترش روابط جمهوری اسلامی با این حوزه همواره از اولویت‌های دولت‌ جمهوری اسلامی از گذشته تا کنون بوده است، دولت سیزدهم درباره این موضوع و گسترش روابط با حوزه آفریقا اهتمام و توجه ویژه‌تری دارد و خوشبختانه ما شاهد تحولات مثبتی در ماه‌های گذشته در روابطمان با این حوزه بوده‌ایم.

وی بیان کرد: در رابطه با نسبت رشد روابط اقتصادی و تجاری ما با این کشورها، گفت‌وگو و مذاکراتی صورت گرفته و من می‌خواهم به سفر گذشته هیات عالیرتبه و بزرگ اقتصادی کشور موریس به تهران اشاره کنم، این سفر،  بسیار خوب بود و مذاکرات خوبی نیز در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، کشاورزی و شیلات و اتاق‌های بازرگانی انجام و اسناد خوبی هم امضا شد.

ما در استمرار همین روند امروز شاهد آغاز سفر آقای امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه به دو کشور آفریقایی مالی و تانزانیا و در ادامه به جمهوری متحد با تانزانیا، زنگبار خواهیم بود.سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: این سفر  هم در راستای سیاست خارجی جمهوری اسلامی و هم مبتنی بر تاکیدات آیت‌الله رئیسی رئیس جمهوری مبنی بر توجه به آفریقا و ظرفیت‌های این حوزه است تا زمینه‌ای فراهم شود که روابط ما با کشورهای هدف این سفر در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی و تجاری گسترش پیدا کند.

کنعانی گفت: سفر وزیر خارجه به مالی به دعوت همتای ایشان از جمهوری مالی و در پاسخ به سفر قبلی وزیر خارجه مالی به تهران است و وزیر محترم در راس هیات سیاسی و اقتصادی و همچنین بخش خصوصی متشکل از تجار و بازرگانان به این سفر می‌روند و هم با مقامات عالیرتبه سیاسی این کشور و هم با مقامات اقتصادی این کشور مذاکره و گفت‌وگو می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما اولین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های جامع را با مالی و همچنین مجمع اقتصادی دو کشور را به منظور بحث و بررسی پیرامون راه‌های توسعه روابط اقتصادی با این کشور در این سفر برگزار می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما همچنین برای این سفر، دعوت وزیر امور خارجه تانزانیا از امیرعبداللهیان را داشتیم بنابراین در پاسخ به این دعوت وزیر خارجه کشورمان به تانزانیا سفر و در آنجا ضمن دیدار با مقامات سیاسی و اقتصادی این کشور، همایش اقتصادی و تجاری ایران و تانزانیا را افتتاح می‌کنند و در ادامه هم سفری به منطقه زنگبار ، جمهوری متحد به تانزانیا خواهند داشت.

کنعانی بیان کرد: به طور کلی ما امیدوار هستیم که با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، شاهد افزایش تبادل هیات‌های رسمی میان ایران و کشورهای آفریقایی باشیم و در پرتو این هیات‌ها و گفت‌گوهایی که صورت می‌گیرد حجم روابط اقتصادی ایران با این کشورها هم ارتقا پیدا کند.

وی یادآور شد: براساس آماری که تا کنون وجود دارد حجم روابط تجاری بین ایران و کشورهای آفریقایی نسبت به سال قبل، به میزان بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده و از حدود ۶۰۰ میلیون دلار در سال به میزانی بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: این موضوع نتیجه هدف‌گذاریی است که دولت سیزدهم برای توسعه روابط با کشورهای مختلف از جمله با کشورهای آفریقایی انجام داده است. و براساس دستورالعمل به سفارتخانه‌هایمان در حوزه آفریقا، اکنون شاهد تحرک و پویایی بیشتر سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های سیاسی‌مان در این حوزه هستیم و امیدواریم در همین راستا  چارچوب مناسبات اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی با حوزه آفریقا شکوفایی بیشتری در آینده داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    0 0
    بسیار عالی و پسندیده . هر چه بیشتر بر روابط سیاسی اقتصادی و فرهنگی و رفت و آمد ها در افریقا و آمریکای جنوبی یا لاتین باید اهتمام داشت . کارشناسان برای این حوزه ها باید تربیت و آموزش داد تا با حضورشان روابط را عمق داد و محکم کرد . بازرگانان نیز دعوت شوند و نمایندگانی برای ارزیابی راهی کشورها شوند چه داد و ستدی میشود کرد باید توجه مان را بغیر از عادات و مشاهدات فراتر برد و جهان را بیشتر و بهتر شناخت . از نقش جمهوری اسلامی ایران با چهل سال مقاومت و ارزش استقلال و اقتدارش که مرهون جانفشانی هاست و خیلی از کشورها بدان توجه دارند غافل نباشیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس