«جی-20»؛ ابرجنگنده رادار گریز چین دردسری برای تمام رقبای غربی

یک رسانه آمریکایی به بررسی جنگنده پیشرفته «جی-۲۰» ساخت چین پرداخت و نوشت، این جنگنده می‌تواند ایالات متحده، تایوان ، کره جنوبی و ژاپن و سایر رقبا را نگران کند.

به گزارش مشرق، یک رسانه آمریکایی اخیرا به بررسی جنگنده پیشرفته و رادار گریز «جی-۲۰» ساخت چین پرداخت و نوشت، نگاهی جامع به جنگنده جی-۲۰ چین نشان می‌دهد از دستکم چهار برنامه جنگنده مختلف طراحی شده است.

به نوشته وبگاه آمریکایی «۱۹ فورتی فایو»، جی-۲۰ نتیجه‌ای از «سوخو-۲۷»، «سوخو-۳۰»  و در نهایت جنگنده‌های «اف-۳۵» و«اف-۲۲» آمریکاست. جی-۲۰ پیشرفته‌ترین جنگنده چین است. این جنگنده پس از اف-۲۲  و اف-۳۵ سومین جنگنده جهان با ویژگی‌های رادارگریز است.

چین در طول این سال‌ها بیش از ۴.۴ میلیارد دلار برای توسعه این هواپیما هزینه کرده و قیمت هر جنگنده حدود ۱۲۰ میلیون دلار است. جی-۲۰، اولین حضور خود را در سال ۲۰۱۶ در یک نمایشگاه هوایی چین انجام داد و در سال ۲۰۱۷ به نیروی هوایی ارتش چین معرفی شد.

*دردسری به اسم جی-۲۰

ارتش چین ممکن است تا ۱۵۰ فروند جنگنده جی-۲۰ در حال حاضر در خدمت داشته باشد. چینی‌ها هر ماه یک فروند جی-۲۰ می‌سازند. این جنگنده در حال گشتزنی منظم بر فراز تنگه تایوان و دریای شرق و جنوب چین است. جی-۲۰ اغلب به منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان پرواز می‌کند و برای دفاع هوایی و هواپیماهای جنگنده تایوانی  یک دردسر است. با این حال، تایوان نسل چهارم بهبود یافته جنگنده« اف-۱۶ وایپر» را برای مقابله با جی-۲۰ دارد.

«جی-۲۰»؛ ابرجنگنده رادار گریز چین دردسری برای تمام رقبای غربی

اعتقاد بر این است که جی-۲۰ دارای سرعت ۲ ماخ،  سقف پرواز آن ۶۰۰۰۰ فوت و برد آن حدود ۷۰۰ مایل است. این جنگنده چین دارای موشک‌های هوا به هوای «پی ال ۱۲» و «پی ال ۲۱» و موشک‌های هوا به هوای کوتاه برد« پی ال ۱۰» است. این جنگنده دارای سرعت خوب، مانورپذیری عالی و برد مورد نیاز برای تسلط  رقباست.

جی-۲۰ علاوه بر تهدید تایوان، می‌تواند ادعاهای چین را در مورد جزایر مختلف که پکن آن‌ها را متعلق به خود می‌داند ماموریت انجام دهد. سیستم حسگر در جی-۲۰ که در برخی عکس‌های با وضوح بالا که توسط ارتش چین ارائه شده روی بدنه آن قابل مشاهده است، به‌طور وحشتناکی شبیه به سیستم هدف‌گیری الکترواپتیکال لاکهید مارتین اف-۳۵ در جلو است. ارتش چین  ممکن است در نهایت یک کابین عقب برای افسر سیستم‌های تسلیحاتی اضافه کند. این به خلبان کمک می‌کند تا روی مانور هواپیما تمرکز کند و مهمات آن کشند تر شود.

*عملیات جنگال عالی جی-۲۰

انتظار می‌رود جی-۲۰ دارای قابلیت جنگ الکترونیکی قوی و پارازیت باشد تا رادارگریزی خود را برای بقای بهتر افزایش دهد. این جنگنده می‌تواند موشک‌های ضد کشتی و سایر مهمات تهاجمی را برای به چالش کشیدن نیروی دریایی ایالات متحده و نیروی دریایی تایوان شلیک کند. کره جنوبی و ژاپن نیز باید نگران جی-۲۰  باشند. جی-۲۰ همچنین ممکن است بتواند در «حالت جانور» پرواز کند و مهمات بیشتری را به بال‌های خود بچسباند تا نمونه موشک‌های هوا به سطح برای حمله زمینی را در خود جای دهد. این امر باعث می‌شود که جنگنده به یک پرنده جنگی چند منظوره تبدیل شود و همچنین به تسلط هوایی در آسمان های مورد مناقشه دست یابد.

*نقش تعیین کننده خلبانان در برتری هوایی

این وبگاه در خاتمه اف-۳۵ با جی-۲۰ قیاس کرد و نوشت، از آنجایی که هر دو جنگنده ویژگی‌های مشابهی دارند، برتری جنگنده‌های اف-۳۵ و جی-۲۰  بر هم به مهارت خلبانان بستگی دارد.سئوال دیگر این است که آیا نیروی هوایی تایوان می‌تواند در حمله هوایی چین زنده بماند؟

«جی-۲۰»؛ ابرجنگنده رادار گریز چین دردسری برای تمام رقبای غربی

خلبانان مصمم تایوانی که با اف-۱۶ وایپر پرواز می‌کنند، می‌توانند تا زمانی که ایالات متحده یا سایر متحدان با کمک‌های تقویتی مداخله نکرده‌اند زمان بخرند. نیروی هوایی تایوان احتمالاً باید حداقل دو هفته زنده بماند تا این اتفاق بیفتد. این یک مبارزه سخت خواهد بود زیرا چین از برتری «دو به یک» از نظر تعداد جنگنده در همه نمونه‌ها برخوردار است.

همچنین، کارشناسان بر این باورند که  که استقرار جی-۲۰ دو مطلب را نشان می‌دهد، افزایش اعتماد چین به توانایی های نظامی خود و هشدار به سایر کشورهایی که در مناقشه ارضی سهیم هستند.

«پیتر لیتون» از تحلیلگران نظامی گفت: «با حدود ۲۰۰ فروند جی-۲۰ در خدمت، نیروی هوایی ارتش  چین اکنون ناوگانی از جنگنده‌های رادارگریز پیشرفته به خوبی آمریکایی‌ها را در خدمت دارد. پیام چین به جهان این است که هر هواپیمای نظامی خارجی که به حریم هوایی ادعایی چین در دریای چین شرقی و جنوبی نفوذ کند، اکنون توسط جی-۲۰ رهگیری می‌شود.»

لیتون گفت، شعاع عمل گسترده جی-۲۰ به این معنی است که می‌تواند بیشتر در خارج از دریا گشت‌زنی کند یا مدت بیشتری در مناطقی مانند دریای چین شرقی بماند. این جنگنده‌ها قادرند حتی مأموریت هایی را بر فراز ناو آمریکا که وارد دریای چین جنوبی می‌شود، انجام دهند.

لیتون گفت که تبدیل موتورهای روسی به چینی نیز نشان دهنده خودکفایی رو به رشد چین در تولید نظامی است. جی-۲۰ مدتهاست که به عنوان پاسخ چین به جنگنده اف-۲۲  آمریکا که برترین جت جنگنده رادارگریز جهان محسوب می‌شود و اف-۳۵ تبلیغ می‌شود.

گزارشی در سال ۲۰۱۷ توسط در «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» منتشر شد که در آن آمده بود  جنگنده‌های جی-۲۰ با موتورهای جدید می‌توانند برای مدت طولانی با سرعت مافوق صوت پرواز کنند.

اخیرا رسانه‌های چین گزارش کردند که چین اعزام پیشرفته‌ترین هواپیمای جنگنده خود به نام جی-۲۰  را برای گشت‌زنی هوایی در دریای چین شرقی آغاز کرده  و اخیرا نیز این جنگنده‌های با قدرت در برابر جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا در منطقه ظاهر شدند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    38 25
    آتش زدید با این مقاله به خرمن غرب پرستان!!!!!!!
    • IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      6 8
      کدام انسان عاقل می‌پذیرد که جنگنده‌های ساخت چین رقیبی برای جنگنده‌های آمریکایی است تسلیحات ساخت آمریکا حداقل پنجاه سال از تسلیحات چین جلوتر است تا کی باید خودتون و گول بزنید.
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      3 0
      واسه ما ايران مهمه
  • امین IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    23 23
    نکشیمون ابر جنگنده پنهانکار.
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    4 24
    در صورت احیای مذاکرات برجام وتوافق احتمالی میشه درخواست خرید انبوه آواکس رو مطرح کرد
    • عبدالله IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      4 1
      هروقت به امارات که رسماً یهودی شده ١ دانه آواکس دادند آنگاه میتوانی خواب خرید انبوهش را ببینی! وطن‌مفت‌فروشی برجام (ترکمنچای و کاپیتولاسیون روسفید نمود) که سهله اگر ایران را بعنوان ایالت ٥١ به امریقا ببخشید هم چیزی جز مک‌دونالد به ما نمی‌رسد؛ آواکس پیشکش. و السلام
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    3 23
    آواکس آواکس آواکس
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    7 29
    برادران وهموطنان خرید آواکس ازکشور چین اوجب واجب هست
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    13 12
    بخریم بخریم
    • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      1 4
      غیر قابل فروش این مدل
    • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      2 8
      می‌خریم می‌خریم
    • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      7 6
      نمیدن نمیدن
    • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      8 1
      باشه گلم میگم یکی بخرن برات
    • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      0 0
      شما اکه تونستی یک دانه فقط یک دانه سوخو از کشو روسیه بگیری، جایزه داری
  • محمد IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    24 9
    مشرق جان هم روسيه هم چين تا الان ثابت كردن هر تسليحاتي كه ساختن و درباره تكنولوژي پيشرفته آن تبليغات فراوان انجام دادن همش مانور تبليغاتي بوده و بس
    • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      1 0
      اف 35 یانکی ها چه طور؟!!؟
  • CA ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    22 8
    مثل ماشین های چینی است. در چین و روسیه چون آزادی مطیوعات نیست همیشه خودشان به اسلحه های خودشان امتیاز می دهند. نمونه اش ابرو ریزی اس ۳۰۰ روس ها در حنگ قره باغ و اس ۴۰۰ در حنگ اوکراین
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    15 14
    بیشتر بجای اینکه شبیه جنگنده باشد شبیه هواپیمای باربری است با آن اندازه اش من سوخو ۵۷ را هم هنوز نسل پنجم نمی دانم J20 از میگ ۲۹ هم ضعیفتر هست حتی f35 هم کلی ضعف دارد و سقوط آن در انگلیس نشان دهنده این ضعف است F22 هم دیگر تولید نشد به دلیل ضعف هایش حتی چند فروند سقوط هم داشته ولی در کل فقط F22 با تمامی شرایط می توان گفت جنگنده نسل پنجم خوب به عالیست البته ما نیازی به جنگنده نداریم و تجهیزاتی مانند s400 برای پدافند و موشک نقطه زن و پهپاد بمب افکن و انتحاری کار ما را راه می اندازد و باید کلیه هواپیماهای جنگنده موجود را از رده خارج یا به کشورهای دوست یا آفریقایی یا ونزوئلا یا کره شمالی بفروشیم
    • اﻳﺮاﻥ IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      0 0
      ﺑﺎﺷﻪ ﺑﺎﻳﺪ اﻳﻦ ﻭاﻧﺖ ﻫﺎﻱ ﻛﻪ ﺗﻮ ﻛﻮﭼﻪ ﺧﻴﺎﺑﻮﻥ اﻫﻦ ﻏﺮاﺿﻪ ﻣﻴﺨﺮﻧﺪ اﻳﻦ ﺟﻨﮕﻨﺪﻩ ﻫﺎﻱ ﺷﻤﺎ ﻣﻴﺨﻮاﻳﺪ ﺑﻪ ﻛﺸﻮﺭ ﺩﻭﺳﺖ ﺑﻪ ﻓﺮﻭﺷﻲ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻭاﻧﺖ ي ﻫﺎ ﺑﻪ ﻓﺮﻭﺷﻲ
    • اصلاحیه IR ۰۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      0 0
      سلام. تو همان نیستی که گفته بمب اتم بده و نیازی به موشک بالستیک نداریم؟
    • mohsen IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      2 0
      با پدافند تنها که نمیشه عملیات تهاجمی بر علیه اسرائیل انجام بدی!😂
  • DE ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    11 3
    حتما مثل خودروهاشونه...... خخخخخخخ
  • الف IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    11 4
    هرچه قدر خوب باشه چینیه خیلی جدی نگیرید
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    7 3
    خوب به ما چه
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    3 3
    نمیدن نمیدن
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    14 2
    می‌سازیم میسازیم
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    4 2
    این جنگنده ۴-۵ ساله تو چین رونمایی شده، خود ارتش چین هنوز کامل تجهیز نشده، در ثانی باید حداقل ۲۰-۳۰ سال بگذره تا یه کشوری تکنولوژی رو صادر کنه، یا اینکه مثل کاری که روس ها میکنن نمونه ضعیف تر برای صادرات بسازه...
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    8 23
    مشخصه که اف 35 در خصوص رادار گریزی و الکترونیک برتر هست.
  • جواد IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    11 18
    با جنگنده‌های میگ و سوخوی شوروی که ابر قدرت اطمینانی نیست چه برسد به جنگ‌های آشغال چین که تازه شروع به تولید کرده
  • علی IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    19 14
    این همون هواپیماییه که رادار هواپیمای باربری آمریکا رصدش کرد آبروزیزی قرن برا چین و کعبه آمال شما :))
  • مهدی US ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    6 7
    بابا بنداز بیرون این غولهای آهنی بی مصرف رو اف۳۵ اش با اون دب دبه وکب کبه مال جنگ واقعی نیست.ابزارجنگ هوایی واقعی موشک کروز وبالستیک نقطه زن وپهپادهای رزمی انتحاری است.این غولهای آهنی دیگر بی مصرف وپرخرجند
  • مهدی US ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    2 7
    بابا بنداز بیرون این غولهای آهنی بی مصرف رو اف۳۵ اش با اون دب دبه وکب کبه مال جنگ واقعی نیست.ابزارجنگ هوایی واقعی موشک کروز وبالستیک نقطه زن وپهپادهای رزمی انتحاری است.این غولهای آهنی دیگر بی مصرف وپرخرجند
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    15 1
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    15 8
    در زمانی که آمریکا جنگنده F14تامکت را ساخت ۵۰ سال از تکنو لوژی ساخت جنگنده ب نسبت سایر کشورها جلو بود و این مقدار پیشرفت در حال حاضر ب نسبت سایر کشورها همچنان حفظ شده
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    5 7
    *ارتش چین ممکن است در نهایت یک کابین عقب برای افسر سیستم‌های تسلیحاتی اضافه کند. این به خلبان کمک می‌کند تا روی مانور هواپیما تمرکز کند و مهمات آن کشند تر شود*... این متن نشاندهنده عدم آگاهی نویسنده از کارایی یک جنگنده نسل 5 هست که در حالت رادارگریز تنها چند مهمات محدود با خود حمل میکند!
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      0 0
      بستگی به نوع ماموریت دارد . هوائی یا زمینی . و در هر دو روش کابین دوم بکمک خلبان میاد . شلیک بموقع هم زمان با هدایت در شرایط جنگی . در ضمن راجع به حوادث اف سی و پنج به هر دلیل گزارش متعددی بنشر رسیده . اما در مدت پنج سال گذشته حداقل راجع به جنگنده چینی ندیدیم . ضمنا این نشریه احتمالا از نوع تخصصی هست یا نظر یک متخصص را بیان کرده
    • IR ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      0 0
      نه عزیزم اف 35 هم تک کابین و دوکابین داره
  • نادر FR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    6 2
    مصرف سوختش چنده!!
    • هللیوس IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      5 1
      صدی چهل میسوزونه
    • علیرضا IR ۰۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      3 0
      داش ی بوق ده یازده و ی لاستیک مارشال بنداز مشتی هستی
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      1 0
      دنده یکش هم شهتاد تا پر می کنه.
  • سروش IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    0 0
    دقیقا
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    1 0
    ما خیلی امیدواریم بیاری خداوند هواپیماهای خوب و ایده آلی بسازیم این توانائی نزد متخصصان ما هست . خواهید دید
  • IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    2 0
    این خط این نشون! دیدیم که جمهوری اسلامی چطور بی سر و صدا قدرت پهپادی دنیا شد، باشه چند وقت دیگه دانشمندان نخبه در صنایع دفاع؛ در ادامه سیر تکاملی کوثر و ساعقه، جنگنده ای بسازند که هراس رو در دل دشمنان بندازه! با توکل بر خداوند کریم.
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    0 0
    چین کپی کاره هیچی نیست جز یک کپی کار
  • دانیال IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    0 2
    اگر چین و روسیه ما را دور بندازند چی؟
  • مجید IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    0 0
    هیچ کارایی ندارد فقط تبلیغات است
  • سازنده IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    2 0
    نه غربی،نه شرقی غرب از اینکه بقیه کشورها چی ساختن نمیترسه.از این میترسه ایران یه چیز تازه ای گیر بیاره.مثل جنگنده جریانش مثل جریانه دعوا کرده.تو دعوا هیکل و اصلحه و اینا مهم نیست جزیره مهمه وقتی جربزه ایرانی را با اف14 دیدن کلا مثل تامکت را منقرض کردن که به ایران نرسه اونا اگه بفهمن یه کشور که با ایران رابطه داره چاقو ضامن دار تولید کرده ، ناراحت میشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس