بولتون: توافق دوحه، بزرگ‌ترین اشتباه ترامپ بود

مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا با اشاره به امضای توافق دوحه بین واشنگتن و طالبان، آن را بزرگ‌ترین اشتباه رئیس جمهور سابق آمریکا خواند.

به گزارش مشرق، «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا با این ادعا که طالبان در پایبندی به تعهداتشان ناکام بوده‌اند، «توافق دوحه» را بزرگ‌ترین اشتباه دولت وقت آمریکا خواند.

بولتون در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «طلوع‌نیوز» افغانستان گفت: فکر می‌کنم تاریخ ثابت کرده که این توافق افتضاح بود. هدف طالبان این بود که آمریکا و ناتو از افغانستان خارج شوند و بقیه موضوعات در درجه دوم اهمیت قرار داشت.

مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا همچنین معتقد است که «زلمی خلیل‌زاد» نماینده پیشین آمریکا در امور افغانستان، به شرایط کمک مساعدی نکرده اما «دستورات را اجرا می‌کرده است.»

بولتون ادامه داد: بیایید شفاف حرف بزنیم. او دستورات ترامپ و «مایک پومپئو» وزیر خارجه وقت را اجرا می‌کرد و بنابراین هر انتقادی از عملکرد خلیل‌زاد، متوجه ترامپ و پمپئو است.

وی افزود: متأسفانه دانش و آگاهی ما از تلاش‌هایی که برای انجام حملات تروریستی در افغانستان صورت می‌گیرد، عمیقاً ناقص و مخاطرات ناشی از آن بالا است. اگر همچنان در آنجا بودیم، فرصت و شانس به مراتب بهتر و بیشتری برای شناسایی نقشه‌های حملات تروریستی داشتیم. گرچه در حال حاضر کاملاً چشم‌بسته نیستیم اما بی‌شک موضع قبلی را از دست داده‌ایم.

در روز اعلام کشته‌شدن ایمن الظواهری، سرکرده القاعده، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا طالبان را متهم به «نقض فاحش توافق دوحه» کرد، چرا که «به ایمن الظواهری پناه داده و در خاک افغانستان از او میزبانی کرده است».

ادعای پومپئو درباره عدم پایبندی طالبان به تعهداتش پس از آن مطرح شده که «جو بایدن» رئیس جمهور کنونی آمریکا ۱۱ مردادماه مدعی شد که ارتش این کشور ایمن الظواهری، را در کابل شناسایی کرده و کشته است. این درحالی است که طالبان در بیانیه‌هایی مختلف و پس از انجام تحقیقات مستقل اعلام کردند که از ورود یا حضور احتمالی الظواهری در افغانستان بی‌اطلاع بوده و همچنین در محل حمله پهپادی آمریکا به محل اقامت الظواهری، هیچ جسدی پیدا نشده است.

توافق دوحه در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ (۱۰ اسفند ۱۳۹۸) بین آمریکا و طالبان در پایتخت قطر امضا شد. از جمله مفاد این پیمان می‌توان به خروج تمام نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان، تعهد طالبان برای جلوگیری از فعالیت القاعده در مناطق تحت کنترل آنها اشاره کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    0 0
    بین طالبان و کارفرمای آمریکایی طالب اختلاف نطرهایی وجود دارد ، طالبان موظف منافع آمریکا در افغانستان را تامین کند حافظ منافع آمریکا در افغانستان باشند طی توافقات دوحه قطر طالبان تعهدات فراوانی به آمریکایی ها داده به همین منظور طالبان از سوی آمریکایی ها به حاکمیت افغانستان برگزیده شد و افغانستان را تحویل طالبان دادند
  • مصطفی IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    0 0
    اینها زمانی با هم بر علیه ایران متحد بودند ، خداوند اینچنین بین آنها را دشمنی بر قرار می کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس