احتمال سفر قریب‌الوقوع مسئولانی از دولت ترکیه به سوریه

پس از گزارش رسانه‌های ترکیه‌ای درباره سفر قریب‌الوقوع هیأتی از یکی از احزاب این کشور به دمشق، رهبر این حزب گفت که تعدادی از دولتمردان ترکیه نیز آن‌ها را در این سفر همراهی خواهند کرد.

به گزارش مشرق، «دوغو پرینچک» رهبر حزب «وطن» در ترکیه می‌گوید که دولتمردان این کشور و شخصیت‌های مهمی از ترکیه او را در سفر به دمشق همراهی خواهند کرد.

سران این حزب ترکیه‌ای اخیرا اعلام کردند که طی یک یا دو هفته آینده سفری به دمشق خواهند داشت و با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه دیدار خواهند کرد.

بنا بر گزارش امروز (شنبه) روزنامه «بیر گون»، دوغو برینچک در پاسخ به سؤال «اسماعیل سایماز» یکی از خبرنگاران ترکیه‌ای درباره سفرش به دمشق اظهار داشته که این سفر انجام خواهد شد.

بنابر این گزارش،‌ رهبر حزب وطن با اشاره به اینکه حزبش در حال آماده‌سازی هیأت خود برای سفر به سوریه است، گفت هیأت حزب وطن در ماه سپتامبر راهی سوریه خواهد شد.

وی درباره اعضای این هیأت اشاره کرد که تعدادی از دولتمردان و شخصیت‌های مهم ترکیه‌ای نیز آن‌ها را در سفر به دمشق همراهی خواهند کرد که عضو حزب وطن نیستند؛ با این حال،‌ او اشاره‌ای به نام این افراد نکرد.

دوغو پرینچک همچنین گفت که زمان دقیق سفر بر اساس برنامه‌های بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه مشخص خواهد شد.

 پرینچک در ماه مارس سال ۲۰۱۵ نیز در صدر هیأتی با رئیس‌جمهور سوریه و تعدادی از مقامات دمشق دیدار کرده بود. او در سال ۲۰۱۵ پس از دیدار با بشار اسد گفته بود: «اکثریت قاطع در ترکیه دوستان سوریه هستند و تروریسم را برنمی‌تابند. آن‌ها می‌دانند که هرگونه بی‌ثباتی در سوریه باعث بی‌ثباتی ترکیه خواهد شد و آتشی که در سوریه شلعه‌ور شده است، خانه‌های ما را نیز در کام خود فرو خواهد برد.»

یک مقام ترکیه‌ای در سال ۲۰۱۵ در واکنش به سفر این حزب به دمشق از دیدار اعضای حزب وطن با رئیس‌جمهور سوریه در  ابراز تأسف کرده بود؛ اما این در حالی بود که یک منبع ترکیه‌ای دیگر در این خصوص گفته بود: «هیچ مانع قانونی برای چنین سفرهایی وجود ندارد.»

این حزب ترکیه‌ای در حالی به دمشق سفر خواهد کرد که «حیاتی یازجی» دستیار رهبر حزب «عدالت و توسعه» (حزب حاکم) در ترکیه اخیرا در پاسخ به سؤالی درباره برقراری مجدد روابط با دمشق گفت: «روابط ما با دمشق می‌تواند مستقیم شود و سطح آن بالا رود.» او همچنین اضافه کرده بود: «مهم‌ترین گام برای حل درگیری‌ها، گفت‌وگو است.»

این اظهارات پس از آن بیان شد که «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در نشست جنبش غیرمتعهدها گفت دیدار کوتاهی با «فیصل المقداد» وزیر امور خارجه سوریه داشته است.

خبرگزاری «آناتولی» به نقل از چاووش اوغلو نوشته بود: «ما باید به نوعی، بین معارضان و نظام سوریه مصالحه برقرار کنیم. در غیر این صورت، صلح دائمی [در این کشور] وجود نخواهد داشت.»

وی همچنین گفته بود باید دولت قدرتمندی وجود داشته باشد که از تجزیه سوریه جلوگیری کند و اراده‌ای که بتواند کنترل همه اراضی را به دست گیرد و این مسئله، جز از طریق اتحاد میسر نیست.

این اظهارات با مخالفت شدید معارضان در سوریه همراه شد تا جایی که گروه‌های معارض مستقر در شمال سوریه پرچم ترکیه را به آتش کشیدند و در شهرهای شمالی سوریه دست به تظاهرات علیه ترکیه زدند.

گروه تروریستی «هیئة تحریر الشام» (جبهه النصره سابق) نیز در بیانیه‌ای به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه ترکیه واکنش نشان داده بود و این سخنان را به‌شدت محکوم کرده بود.

این گروه تروریستی در بخشی از بیانیه خود، اظهارات چاووش اوغلو را «درخور اصول سیاست‌های ترکیه» ندانسته بود و بر لزوم مخالفت با دولت دمشق تأکید کرده بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    1 6
    ترکیه از ایران ترسید حمله نکرد.
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      1 10
      درسته چون قبلا هم از جریان داعش از ایران شکست خورده بود. جریان روسیه در اکراین هم نشان داد که ایران قوی تر است
    • کلیم IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      0 0
      اره همه کشورهای دنیا از ایران میترسند .... حتی آمریکا و روسیه و چین .. ترکیه که جای خود دارد ..... یه دود دیگه بزنی ابر و باد و مه وخورشید و فلک هم بما تعظیم خواهند کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس