کد خبر 1409298
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۰
علائمی که باعث بروز گرفتگی عروق می‌شود

جلوگیری از بیماری عروق کرونر قلب (CHD) در افراد، هدف اصلی متخصصین است؛ اما تشخیص به موقع بهترین قدم بعدی است. تشخیص می‌تواند منجر به تغییر در شیوه زندگی و درمان‌های پزشکی شود.

به گزارش مشرق،‌ این شواهد عجیب که در ادامه ذکر می‌شوند می‌تواند نشانه‌ای از وجود گرفتگی عروق یا آترواسکلروز و بیماری‌های زمینه‌ای قلب باشد.

گرفتگی عروق چقدر شایع است؟

تقریباً از هر ۱۲ بزرگسال کانادایی ۱ نفر مبتلا به بیماری قلبی تشخیص داده شده است. جلوگیری از بیماری عروق کرونر قلب (CHD) در افراد، هدف اصلی متخصصین است؛ اما تشخیص به موقع بهترین قدم بعدی است. تشخیص می‌تواند منجر به تغییر در شیوه زندگی و درمان‌های پزشکی شود که می‌تواند شروع حمله قلبی را به تأخیر انداخته یا آن را رد کند. تقریباً ۸۰ درصد بیماری‌های قلبی با تغییر سبک زندگی، قابل پیشگیری است. بسیاری از بیماران از دانستن نشانه‌های زیر در زمینه گرفتگی عروق و بیماری‌های قلبی شوکه می‌شوند:

۱. طاسی

در مطالعه‌ای وسیع بر روی تقریباً ۳۷۰۰۰ مرد، طاسی شدید در فرق سر به شدت وجود بیماری عروق کرونری خاموش را در هر سنی پیش‌بینی کرد. در یک مطالعه جداگانه بر روی بیش از ۷۰۰۰ نفر (از جمله بیش از ۴۰۰۰ زن)، طاسی متوسط تا شدید خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را در هر دو جنس مضاعف نمود.

درد قسمت پایینی کمر ممکن است همیشه نشانه‌ای ساده از پیری عضلات نباشد. به گفته جامعه پزشکان، اغلب کمر نیز یکی از اولین قسمت‌های بدن است که تجمع پلاک در آن اتفاق می‌افتد. شما احساس درد خواهید کرد زیرا کاهش جریان خون در این ناحیه می‌تواند دیسک‌هایی که بین مهره‌ها قرار دارند را تضعیف کند

۲. چین‌خوردگی گوش

یکی از نشانگرهای عجیب، چین‌خوردگی در نرمه گوش شما (به طور خاص، چین زاویه‌دار در گوش که به صورت مورب از کانال به لبه پایینی نرمه گوش می‌رسد) است که در گزارش‌های تحقیقات پزشکی به عنوان نشانه‌ای از بیماری عروق کرونری خاموش برای چندین دهه ذکر شده است. چین‌خوردگی گوش ممکن است به علت گردش خون ضعیف، از جمله در عروق قلب ایجاد شود. اگرچه بعضی از متخصصین پزشکی چین‌خوردگی را فقط یک علامت کلی از پیری استدلال می‌کنند، محققان از عالی‌ترین روش سی تی برای اندازه‌گیری بیماری عروق کرونری خاموش استفاده کردند و دریافتند که چین خوردن گوش بیماری قلبی را حتی پس از شمردن فاکتورهای خطر توسط مؤلفان مانند سن و سیگار، پیش‌بینی می‌کند.

۳. درد ساق پا در هنگام راه رفتن

این وضعیت با عنوان «لنگیدن» شناخته می‌شود. تصلب شرایین می‌تواند شریان‌های پا را مخصوصاً در افراد سیگاری، قبل از تشخیص بیماری عروق کرونری، مسدود کند. این نشانه نیاز به ارزیابی هر چه سریع‌تر و بدون تأخیر دارد. پزشک شما ضربان‌های پاهایتان را بررسی می‌کند و اندازه‌گیری‌های ساده فشارخون پا و جریان خون را انجام می‌دهد تا تشخیص گردش خون ضعیف را تأیید نماید. تشخیص بیماری قلبی در زودترین زمان ممکن بسیار حیاتی است زیرا درمان‌های غذایی و پزشکی بسیاری وجود دارد که می‌تواند به معکوس کردن مسئله کمک کند.

یکی از متخصصان می‌گوید: برخی از بیماران که سریعاً این سرنخ‌ها را پیدا کردند. من به آن‌ها توصیه کردم که غذاهای گیاهی بیشتر و محصولات حیوانی کمتری مصرف کنند و یک برنامه پیاده‌روی را آغاز نمایند. درد ساق پا در آن‌ها طی چند هفته کاملاً برطرف شده و سال‌هاست که عود نکرده است. هر فرد دارای هر یک از علائم بالا مربوط به مورد بیماری عروق کرونر قلب خاموش، باید میزان فشارخون، میزان کلسترول و میزان گلوکز ناشتای خود را بداند. اگر بایستی برای بررسی بیماری قلبی خود از الکتروکاردیوگرام، تصویربرداری سی تی کرونری کلسیم یا آزمایش استرس ورزشی کمک بگیرید، با پزشک خود صحبت کنید. پیشگیری بهتر از درمان است.

۴. فک سفت

این علامت گرفتگی عروق بیشتر در خانم‌ها دیده می‌شود، اما مردان نیز باید از آن آگاه باشند.

طبق گفته مدرسه پزشکی هاروارد، درد فک و گردن از علائم متداول آنژین است، که همان ناراحتی است که در نتیجه جریان خون ضعیف در بخشی از قلب ایجاد می‌شود. این درد به این دلیل رخ می‌دهد که عصب اصلی که سیگنال‌های درد را از قلب منتقل می‌کند، یعنی عصب واگ، در تماس مداوم با گردن، فک، سر و بازوی چپ است. به پزشک خود مراجعه کنید تا تشخیص دهد آیا درد فک شما در نتیجه چیزی خوش‌خیم، مانند دندان قروچه، است یا چیزی است که نیاز دارد محتاطانه مورد بررسی قرار بگیرد.

۵. درد قسمت پایین کمر

درد قسمت پایینی کمر ممکن است همیشه نشانه‌ای ساده از پیری عضلات نباشد. به گفته جامعه پزشکان، اغلب کمر نیز یکی از اولین قسمت‌های بدن است که تجمع پلاک در آن اتفاق می‌افتد. شما احساس درد خواهید کرد زیرا کاهش جریان خون در این ناحیه می‌تواند دیسک‌هایی که بین مهره‌ها قرار دارند را تضعیف کند.

۶. عادت به سیگار کشیدن

همان‌طور که اکنون همه ما می‌دانیم، سیگار کشیدن یکی از بدترین کارهایی است که می‌توانید برای سلامتی خود انجام دهید. و طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، ترک سیگار یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب انجام دهید.

منبع:ایسکانیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمد IR ۰۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    1 0
    علائمی که از گرفتگی عروق خبر می دهد.
  • منتظر طلوع خورشید IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    0 0
    تشکر از مشرق، خیلی مفید بود
  • جوجه تیغی بدنساز TR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    0 2
    خدایا کچلمون کردی بس نبود، عروقمونم بگیره؟ ما کچلا چه گناهی به درگاهت کردیم بارالها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس