کد خبر 1409296
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۰
دلیل فشار خون پایین چیست؟

متخصص قلب و عروق گفت: سرگیجه، احساس خستگی، سبکی سر، رطوبت و سردی دست‌ها، تهوع و استفراغ از شایع‌ترین علائم فشار خون پایین است که سرگیجه در همه آنها شایع‌تر است.

به گزارش مشرق،‌ محمدرضا محمدحسنی متخصص قلب و عروق  با اشاره به اینکه مشکل جامعه ما فشار خون بالا است نه فشار خون پایین؛ گفـت: فشار خون بالا علامت ندارد . فشار خون بالا قاتل خاموش است و نیمی از بیماران از فشار بالای خون خود بی‌اطلاع هستند. خوشبختانه فشار خون پایین در بیشتر مواقع همراه با علائم است. خون‌رسانی به مغز را کاهش داده و موجب احساس ضعف و خستگی و سرگیجه در بیمار می‌شود.

وی درباره علائم فشار خون پایین اظهار داشت: سرگیجه، احساس خستگی، سبکی سر، رطوبت و سردی دست‌ها، تهوع و استفراغ از شایع‌ترین علائم فشار خون پایین است که سرگیجه در همه آنها شایع‌تر است.

این متخصص قلب و عروق درباره علل بروز فشار پایین خون گفت: کم آبی و قرار گرفتن در معرض گرما به ویژه در افراد مسن، مصرف برخی داروها و بیماری‌های غدد پاراتیروئیدی و فوق کلیوی از علت‌های بروز فشار خون پایین هستند.

وی با تاکید بر اینکه اول باید دلیل فشار خون پایین را تشخیص داد، افزود: اگر فرد در شرایط اورژانس است ابتدا باید پای او را بالاتر از سرش قرار دهند و در صورتیکه بتواند مایعات مصرف کند و مشکل هوشیاری ندارد باید به او مایعات بدهند. بیمار حتما باید به پزشک مراجعه کند. برخلاف فشار خون بالا که در ۹۰ درصد موارد علت مشخصی ندارد، دلیل فشار خون پایین مشخص خواهد شد که می تواند کم آبی ، خونریزی یا بیماری زمینه ای مثل نارسایی قلبی هم می‌تواند یکی از دلایل بروز فشار خون پایین باشد.

محمدحسنی در پاسخ به اینکه آیا مواردی هست که بیمار با فشار خون پایین دائمی درگیر باشد؟ گفت: افرادی که نارسایی قلبی دارند و پمپاژ خون به خوبی صورت نمی گیرد معمولا با فشار خون پایین درگیر هستند . این افراد باید درمان شوند و سبک زندگی خود را تغییر دهند. فشار خون پایین به خودی خود خوب است و باعث عمر طولانی می شود اما از آن جایی برای فرد مشکل ایجاد می کند که علامت دار می شود. اگر فردی فشار خون پایین دارد اما با مشکلی مواجه نشده هیچ نکرانی نداشته باشد.

وی درباره فشار خون استاندارد گفت: فشار خون استاندارد نباید از ۹ روی ۶ کمتر باشد. اگر از این عدد پایین تر باشد و شخص علامت‌دار باشد باید به پزشک مراجعه کند. توصیه می شود افراد سالمند برای پایین آمدن از تخت چند دقیقه ای بنشینند و بعد بلند شوند تا دچار سرگیجه نشوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    0 0
    آفرین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس