کد خبر 1409092
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱

رشتهMBA  به معنای مدیریت ارشد کسب و کار یا کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، مدرک تحصیلات تکمیلی است که آموزش‌های نظری و عملی را برای مدیریت کسب و کار یا سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد. این کار طراحی شده تا به فارغ‌التحصیلان کمک کند درک بهتری از عملکردهای عمومی مدیریت کسب و کار داشته باشند. دارنده مدرک این رشته می‌تواند بر اساس تمرکز کلی یا تمرکز خاص در زمینه‌هایی مانند حسابداری، مالی، یا بازاریابی و مدیریت روابط به افراد مختلف کمک کند.

رشته MBA چیست؟

  • مدیریت ارشد کسب و کار یک مدرک تحصیلی بازرگانی است که بر مدیریت، تجارت و کارآفرینی متمرکز است.
  • دانشجویان این رشته می‌توانند بر جنبه‌های دیگر کسب و کار مانند امور مالی یا مدیریت ریسک تمرکز کنند.
  • اکنون بسیاری از مدارس و دانشگاه‌ها، برنامه‌های تخصصی مانند مدیریت ورزشی، تجارت سرگرمی یا مدیریت مراقبت‌های بهداشتی را ارائه می‌دهند.
  • برنامه‌های اجرایی رشته مذکور برای متخصصان باتجربه که نمی‌توانند درباره یک برنامه تمام‌وقت متعهد باشند، در دسترس است.
  • برنامه‌های رشته تحصیلی مدیریت بازرگانی ممکن است تمام وقت، پاره وقت، آنلاین یا بین‌المللی باشد و هر برنامه معمولا دارای درجه‌های مختلفی از شرایط برای پذیرش است.

نحوه تحصیل در رشته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی

کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (MBA) یک سطح بالاتر از مدرک کارشناسی بازرگانی است و به طور کلی فارغ‌التحصیل این دوره بالاتر از کسانی که فقط مدرک کارشناسی دارند، قرار می‌گیرد. بسیاری از دانشگاه‌ها و کالج‌های بزرگ برنامه‌های این رشته را ارائه می دهند که معمولا دو سال طول می‌کشد. برای ورود به یک برنامه مدیریت ارشد بازرگانی، متقاضی باید در آزمون پذیرش مدیریت فارغ‌التحصیل (GMAT) شرکت کند و بر اساس معیارهای انتخاب آن توسط برنامه پذیرفته شود.

در این رشته معمولا کلاس‌های اصلی دروس حسابداری، مدیریت، امور مالی، بازاریابی و قانون تجارت هستند. آموزش مدیریت در رأس هر برنامه درسی محسوب می‌شود، که بر رهبری، برنامه‌ریزی، استراتژی کسب و کار، رفتار سازمانی، و جنبه‌های انسانی‌تر اداره یک کسب و کار بزرگ یا کوچک تمرکز دارد. برنامه‌های MBA به طور فزاینده‌ای تمرکز خود را گسترش می‌دهند تا آموزش در تجارت بین‌المللی و تمرکز بر مسئولیت‌ها و مسئولیت‌پذیری شرکت‌های تجاری را در جوامع خود توسعه دهند.

رشته MBA برای چه کسانی مناسب است

رشته MBA؛ معرفی کامل رشته مدیریت ارشد کسب و کار (MBA)

مدیریت ارشد بازرگانی برای ورود به رشته‌های خاصی از جمله برنامه‌ریزی استراتژیک، صندوق‌های تامینی و شرکت‌های سهام خصوصی از افراد اخذ می‌شود. با این حال، سایر زمینه‌های خدمات مالی ممکن است مدرک آن را برای شروع کار در نظر نگیرند. به عبارت دیگر،‌ کسب تجربه حرفه‌ای قبل از فعالیت در شغل مرتبط با این رشته حیاتی به نظر می‌رسد. بسیاری از برنامه‌ها و مشاغل نیاز به رزومه کاری و نشان دادن تجربه دنیای واقعی قبل از پیوستن به برنامه دارند، در حالی که سایر برنامه‌ها ممکن است برای داوطلبانی که مستقیما از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند، مناسب‌تر باشند.

آیا رشته MBA سخت است

هر رشته تحصیلی سختی‌های خاص خود را دارد، اما با توجه به محبوبیت روزافزون این رشته، برای آن دوره‌های خاصی در نظر گرفته شده که مشارکت افراد مختلف در این دوره‌ها را آسان کرده است. برنامه‌های این دوره بین رشته‌ها، تخصص‌ها و دانشگاه‌های متفاوت است. در ادامه دوره‌های مختلف ارائه شده در این رشته را توضیح می‌دهیم.

دوره‌های دوساله تمام‌وقت

احتمال بسیار زیادی وجود دارد که داوطلبان رشته بتوانند راه‌حلی کارآمد برای برنامه، علایق و محدودیت‌های تعهد زمانی خود بیابند. یکی از رایج‌ترین انواع برنامه‌های رشته مدیریت ارشد کسب و کار، یک تعهد دو ساله است که در آن داوطلبان به صورت تمام وقت در کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کنند. در طول سال اول برنامه، فعالان این رشته می‌توانند مهارت‌های تجاری اساسی‌تری مانند استراتژی یا ارتباطات را بیاموزند. معمولا کاندیداها در طول سال دوم، رشته‌های انتخابی خاص‌تری را انتخاب می‌کنند.

اگرچه این روند نیاز به زمان قابل توجهی دارد، اما یک برنامه دو ساله به داوطلبان این رشته اجازه می‌دهد دوره کارآموزی را بین سال‌های تحصیلی دنبال کنند. مدت زمان طولانی‌تر نیز برای کمک به تقویت روابط با همکلاسی‌ها و دادن زمان بیشتری به افراد برای به دست آوردن مهارت‌های ضروری در نظر گرفته می‌شود.

یک ساله تمام‌وقت

برنامه‌های تسریع شده یک برنامه دو ساله را به دوره یک ساله تبدیل می‌کند. بهتر است برای داوطلبانی که نمی‌خواهند زمان زیادی را دور از کار بگذرانند، از این نوع برنامه فشرده‌تر و سریع‌تر استفاده شود. در طول برنامه یک ساله تمام وقت، داوطلبان ممکن است همچنان مهارت‌های عمومی تجاری را در حین انتخاب رشته‌های تخصصی بیاموزند. با این حال، ممکن است به دلیل ماهیت فشرده دوره، زمان کمتری به هر یک از گروه‌ها اختصاص داده شود. برنامه‌های یک ساله اغلب توسط دانشجویانی انتخاب می‌شوند که سعی می‌کنند در مسیر شغلی فعلی‌شان پیشرفت کنند و به دنبال تغییر مسیر در یک شغل  متفاوت نباشند.

دوره‌های پاره‌وقت

دانشجویانی که به دنبال ترک تحصیل نیستند و مایلند همچنان برای مدت طولانی به حضور در دانشگاه در رشته‌های مناسب ادامه دهند، ممکن است تمایل داشته باشند یک برنامه رشته MBA نیمه وقت را دنبال کنند. این نوع برنامه اغلب انعطاف‌پذیری بیشتری در مورد گذراندن تعداد دروس به طور همزمان و روند حرکتی دانشجو در تحصیل، ارائه می‌دهند.

برنامه‌های پاره‌وقت ممکن است برای داوطلبانی که می‌خواهند با سرعت مدنظر خودشان تحصیل کنند، مطلوب‌تر باشد. علاوه بر این، احتمالا بر اساس شرایط زندگی متفاوت، مناسب‌تر خواهد بود (برای مثال یک پدر یا مادر ممکن است فقط در زمان خاصی از روز در کلاس‌ها شرکت کند). برنامه‌های پاره وقت برای زمان برگزاری کلاس‌ها در عصر یا آخر هفته انعطاف‌ بیشتری دارند و به داوطلبان این امکان را می‌دهند که تعادل کار پاره‌وقت، آزاد یا کار اقتصادی خود را با تحصیل برقرار کنند.

دوره‌های آنلاین

یکی از انواع برنامه‌های MBA که با گزینه‌های بالا همپوشانی دارد، دوره آنلاین است. برخلاف یک گزینه دو ساله، یک ساله یا پاره وقت، دوره آنلاین به دانشجویان اجازه می‌دهد از راه دور در کلاس‌ها شرکت کنند. این نوع برنامه به داوطلبان انعطاف‌پذیری بیشتری در مورد زمان شرکت در کلاس‌ها و نحوه حضورشان در مدرسه می‌دهد. برنامه‌های آنلاین همچنین ممکن است رویکردهای متفاوتی درباره چگونگی تقویت همکاری در مقایسه با گزینه‌های حضوری داشته باشند.

دوره‌های مدیریت ارشد بازرگانی بین‌المللی

برخی از برنامه‌های دوره mba بر دوره‌های بین‌المللی تمرکز دارند. افراد علاقه‌مند که نمی‌خواهند در دوره‌های آموزشی موسسات داخلی شرکت کنند، می‌توانند در این دوره‌های جهانی حضور یابند. این دوره‌ها احتمالا نسبت به دوره‌های داخلی از تنوع بیشتری برخوردار باشند، به خصوص اگر در آموزشگاه‌های مذکور کلاس‌های آنلاین ارائه شود.


برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس