کد خبر 1407864
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵
.

پرورش سوسک در چین در مقیاس وسیع انجام می‌شود. در حال حاضر صدها مزرعه پرورش سوسک در چین وجود دارد و تعداد کل سوسک‌هایی که سالانه در آن‌ها تولید می‌شوند، از جمعیت انسان‌های جهان بیشتر است.

به گزارش مشرق، حشرات تولید شده در این مزارع منحصر به فرد، بیشتر در تولید لوازم آرایشی و دارویی و یا برای خوراک دام استفاده می‌شوند.

در سال ۲۰۱۸، یک شرکت دارویی چینی به نام "گود دکتر" (Gooddoctor) ادعا کرد که از طریق فروش یک "معجون شفابخش" ساخته شده از سوسک که سالانه توسط هزاران بیمارستان و میلیون‌ها بیمار چینی برای درمان بیماری‌های تنفسی، معده و سایر بیماری‌ها استفاده می‌شود، ۶۸۴ میلیون دلار درآمد کسب کرده است.

مزارع پرورش سوسک در چین +عکس

با این حال، استفاده از سوسک در چین فقط به صنایع دارویی و زیبایی محدود نمی‌شود. این حشرات، غنی از پروتئین هستند و فرآوری می‌شوند و به عنوان یک وعده غذایی ارگانیک برای دام و طیور استفاده می‌شوند. این کار برای مقابله با ضایعات مواد غذایی انجام می‌شود.

چرا پرورش سوسک در چین رایج است؟

پرورش سوسک در چین، یک تجارت پرسود است. برخلاف پرورش سنتی حیوانات، هزینه راه اندازی یک مزرعه کوچک سوسک، کم است و به منابع کمی نیاز دارد. علاوه بر این، سوسک‌ها به سرعت تولید مثل می‌کنند و فقط در یک سال، یک سوسک نژاد آلمانی و فرزندانش می‌توانند ۳۰۰ هزار سوسک دیگر مانند خود به دنیا بیاورند.

آن‌ها همچنین به ندرت بیمار می‌شوند و هیچ نیاز غذای خاص و ویژه‌ای نیاز ندارند و می‌توانند از پسماندهای زباله‌های آشپزخانه یا همان زباله‌های خانگی که به راحتی در دسترس هستند، تغذیه کنند.

"وانگ فومینگ" که یکی از تولیدکنندگان بزرگ سوسک در چین است، در یک مصاحبه در سال ۲۰۱۳ گفت: من به پرورش حیوان دیگری فکر می‌کردم، اما این کار با کشاورزی سنتی، حاشیه سود بسیار کمی داشت. شما با سوسک‌ها می‌توانید ۲۰ یوان سرمایه‌گذاری کنید و ۱۵۰ یوان پس بگیرید.

بزرگترین مرکز پرورش سوسک جهان که متعلق به شرکت داروسازی "گود دکتر" است در "شیچانگ" واقع شده است. گزارشی در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که این مزرعه پرورش سوسک که توسط هوش مصنوعی نظارت می‌شود، هر ساله شش میلیارد سوسک تولید می‌کند. این حشرات که به طور طبیعی غنی از پروتئین هستند، فرآوری شده و در تهیه خوراک دام و محصولات دارویی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزارع پرورش سوسک در چین +عکس

بسیاری در کشور چین بر این باورند که محصولات مبتنی بر سوسک در برابر اثر زخم، طاسی، اختلالات تنفسی، مشکلات معده و حتی تومورهای سرطانی موثر هستند. اگرچه شواهد علمی قابل اعتماد کمی وجود دارد که این باور را تأیید کند، اما دانشمندان به تازگی کشف کرده‌اند که سوسک‌ها می‌توانند زندگی خود را در محیط‌های کثیف بدون بیمار شدن بگذرانند، زیرا آنتی‌بیوتیک‌های قدرتمندی درون بدن خود تولید می‌کنند که آن‌ها را در این امر یاری می‌کند.

برخی از محققان بر این باورند که سوسک‌ها ممکن است در تولید داروهایی برای از بین بردن اَبَرمیکروب‌هایی مانند MRSA که به بسیاری از درمان‌های موجود مقاوم هستند، ارزشمند باشند.

داروهای مبتنی بر سوسک مدتهاست که در چین تقاضای زیادی دارد و محبوب‌ترین محصول بهداشتی مبتنی بر سوسک تولید شده توسط شرکت داروسازی "گود دکتر" تاکنون توسط بیش از ۴۰ میلیون بیمار استفاده شده است.

"ون جیانگو" از شرکت "گود دکتر" در یک مصاحبه ادعا کرد: خمیر سوسک برای درمان زخم‌های دهان و معده، زخم‌های پوستی و حتی سرطان معده مفید است.

در واقع سوسک‌های له شده با نام علمی "پریپلانتا آمریکانا" (Periplaneta Americana) را می‌توان به عنوان مواد تشکیل دهنده در انواع مختلف طب چینی و لوازم آرایشی-پزشکی یافت.

جالب اینجاست که تجارت سوسک در چین نه تنها شرکت‌های بزرگ را جذب کرده است، بلکه کشاورزان خرد و کارآفرینان را نیز به خود جذب کرده است.

"لی بینگ‌کای" که روزی در یک دهکده دور افتاده در استان سیچوان فروشنده تلفن همراه بوده و اکنون به پرورش سوسک روی آورده، مزرعه‌ای دارد که بیش از سه میلیون سوسک را در خود جای داده است. وی ادعا می‌کند که با فروش سوسک‌های خشک شده به مزارع شیلات و شرکت‌های داروسازی، سود خوبی به دست می‌آورد.

او در سال ۲۰۱۸ به پایگاه "بیزنس اینسایدر" گفت: مردم فکر می‌کنند عجیب است که من این نوع تجارت را انجام می‌دهم، اما ارزش اقتصادی زیادی دارد و هدف من این است که اگر از من پیروی کنند، روستاییان دیگر را به رفاه برسانم.

منطقه "ژانگ‌کیو" (Zhangqiu) در شهر "جینان" (Jinan) محل استقرار یک مزرعه سوسک بزرگ دیگر است که در ابتدا برای مقابله با مشکل زباله‌های خانگی ساخته شد، اما بعداً به منبع خوراک ارگانیک برای دام و طیور بدل شد. یک کارآفرین به نام "لی یانرونگ" مالک این مزرعه است و معتقد است که سوسک‌ها می‌توانند به عنوان جایگزین غذایی سالم‌تر و غنی از پروتئین به جای ماهی‌ها، پرندگان و طیور و... استفاده شوند.

وی می‌گوید: اگر بتوانیم سوسک‌ها را در مقیاس وسیع پرورش دهیم، می‌توانیم پروتئینی را فراهم کنیم که برای کل چرخه اکولوژیکی مفید باشد. می‌توانیم خوراک حیوانات را که در حال حاضر پر از آنتی‌بیوتیک است، جایگزین کنیم و در عوض خوراک ارگانیک را تامین کنیم که برای حیوانات و خاک زمین نیز مفید است.

"لی" می‌گوید که سوسک‌های مزرعه‌اش روزانه از ۵۰ هزار کیلوگرم زباله خانگی تغذیه می‌کنند، بنابراین ثابت شده است که این حشرات در پردازش زباله‌های غذایی که در غیر این صورت به محل‌های دفن زباله راه می‌یابند، بسیار مفید هستند.

مزارع پرورش سوسک در چین +عکس

خطرات مرتبط با پرورش سوسک

تصور کنید مزرعه‌ای با میلیون‌ها سوسک به اشتباه باز گذاشته شود و به زودی می‌بینید که جاده‌های شهر پر از سوسک شده است. چه احساسی خواهید داشت؟ شما احتمالاً از ترس جان خود همراه با نفرین کردن صاحب مزرعه پرورش سوسک، پا به فرار خواهید گذاشت. در سال ۲۰۱۳ حادثه مشابهی در واقعیت رخ داد که طی آن یک مخزن نگهداری سوسک‌ها در منطقه "دافنگ" چین توسط یک مجرم ناشناس آسیب دید.

به دلیل این آسیب، بیش از یک میلیون سوسک به بیرون راه یافتند و مزارع ذرت، خانه‌ها و ساختمان‌های اطراف را آلوده کردند. مردم محلی این منطقه، پس از دیدن هزاران سوسک در اطراف خود دچار وحشت شدند. در نهایت به منظور کنترل هجوم سوسک‌ها، مسئولان بهداشتی مجبور شدند یک عملیات ضدعفونی در مقیاس وسیع در این منطقه انجام دهند.

از آن پس برای جلوگیری از اتفاق ناگوار مشابه، به عنوان مثال مزرعه‌ای که توسط شرکت "گود دکتر" اداره می‌شود، مجهز به یک خندق پر از ماهی‌های سوسک‌خوار شده است که سوسک‌ها در صورت فرار از مزرعه، چاره‌ای جز سقوط در خندق و خورده شدن توسط این ماهی‌ها نداشته باشند.

همچنین از طرفی، پرورش سوسک یک کار رایج و شایع نیست و به طور معمول مردم سوسک‌ها را فقط به عنوان آفاتی می‌بینند که بیماری‌ها را گسترش می‌دهند و اگر یک مزرعه پرورش سوسک در نزدیکی خود پیدا کنند، ممکن است دست به شکایت بزنند، چرا که مانند آنچه در سال ۲۰۱۳ اتفاق افتاد، خود را همیشه در خطر هجوم سوسک‌ها می‌بینند.

به همین دلیل است که بسیاری از مزارع سوسک در چین به صورت مخفیانه فعالیت می‌کنند و اغلب مزرعه‌ای را پیدا نمی‌کنید که محل پرورش سوسک باشد و در سر در خود، تابلویی بدین مضمون نصب کرده باشد. همچنین اشاره‌ای به استفاده از سوسک به عنوان یک ماده در مواد تبلیغاتی برای شرکت‌های آرایشی و بهداشتی و دارویی پیدا نمی‌کنید و از نام علمی مواد شیمیایی آن در این محصولات استفاده می‌شود.

پرورش سوسک البته بر خلاف مخفی بودنش، یک تجارت غیرقانونی در چین محسوب نمی‌شود، اما اگر چنین کسب و کاری به نحوی بیش از حد توجه عمومی را به خود جلب کند، یا مشخص شود که در یک منطقه مسکونی پرجمعیت واقع شده است، این احتمال وجود دارد که صاحب مزرعه با مشکلات مختلفی مواجه شود.

با این حال، با وجود این خطرات و نگرانی‌ها، پرورش سوسک همچنان به عنوان یک سرمایه‌گذاری سودآور توسط بسیاری از شرکت‌ها و کارآفرینان در چین دیده می‌شود. در همین حال، سایر محصولات مبتنی بر سوسک مانند شیر سوسک که توسط سوسک اقیانوس آرام تولید می‌شود و توسط برخی به عنوان یک "ابر غذا" معرفی می‌شود، در نقاط مختلف جهان در حال کسب محبوبیت است و محققان در تلاش هستند تا راه‌های بیشتری برای مفیدتر ساختن سوسک‌ها پیدا کنند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    32 1
    یا خود خدا...حالا هی خانما این محصولات آرایشی رو بمالن به سر و کله شون
    • FR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      13 2
      منشا کرونا همین نجاسات است. در اسلام تاکید بر حلال بودن است تا مریضی نشود مثل گوسفند که حیوان بسیار پاکی هست. در چین مارمولک ، جیرجیرک ،کرم و سوسک را بو داده مثل تخمه میخورند ! سگ و گربه را پوست کنده کباب میکنند . احتمالا مسلمانان اویغور از این نجس خواری ها ندارند. بی جهت نیست که در سرتاسر چین یک زن زیبا نیست چون همش از حیوانات چندش آور و زشت تغذیه میکنند. در کشورهای اسلامی حجاب لازم است چون زنانش زیبا هستند.
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    17 1
    باز یه بیماری جدید میسازن
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    13 9
    اونوقت میخاین دنیا رو مریض نکنن، این چینیهای نکبت؟
    • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      29 3
      نکبت تر از آمریکاییها کسی نیست در دنیا که اگر هم از سوسک بیماری در بیاد مطمینا مار آمریکاییها هست چون سوسک معمولی بیماری ندارن و اگر داشت در تایلند و چین و کلا جنوب شرق آسیا و حتی جدیدا سوییس بیماری به وجود آمده بود
    • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      16 3
      چند وقت پیش ِآنجلینا جولی داشت رتیل میپخت و میخورد! در مورد آمریکاییهای خیلی تمیز نظری نداری؟!
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      1 0
      منکه فقط خربزه و میوه میخورم و نون و پنیر و چائی
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    2 0
    اخ
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    5 1
    آخه چقدر اینها ؟ چقدررررررررررر ؟
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    12 0
    چرا نمیگی خودشونم میخورن ؟؟ فیلمش تو اینترنتم هست
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    11 0
    این چینی ها با این کاراشون آخرش بشر رو نابود میکنن
    • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      11 5
      در سوییس هم سوسک پرورش میدن و میخورند که اگر از سوییس گفته بود امثال تو می‌گفتید چقدر تو علم پیشرفت کردن و از سوسک غذای مقوی درست میکنند ولی ما....
    • یکی IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      4 0
      ۰۰:۱۳ سوال اینجاست اگه یه نفر یه انتقاد میکنه از کشور چین چرا امثال شما سریع میاید جبهه میگیرید شما مگه اصالتا چینی هستی؟ یا مثلا چین داره غذای ما رو میرسونه ؟ بله اگه سوییس از اینکارا میکنه اشتباهه اگه امریکا میکنه اشتباهه چینم اشتباهه. دیگه در بد خوری و غذا های عجیب غریب چینی ها بحثی نیست دیگه همین تبلیغاتی که الان سلبریتی آمریکایی دارن انجام میدن در مورد خوردن حشرات مردم چین دارن سالها این کارهارو میکنن. بیشتر شرق آسیایی ها زبانزد هستن
    • حاجی IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      3 2
      حالا تو اگه سوسک چینی دوست داری این که دیگه دعوا نداره میتونی سوسک چینی میل فرمایید
  • محمد IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    3 0
    معلوم نیست تو مواد غذایی هم میریزن یانه.
  • هوشنگ IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    6 1
    مشرق حالمو بهم زدی کره ای ها از این بدترش را می خورن ژاپنی که بدتر از کره ای ها
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      0 3
      اینا همش چرندیاته گوش ندین به این حرفا
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    1 0
    حاجی منطقیو پر صود میزنه ولی تصورشم چندشه
  • هوشنگ IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    2 1
    هشدار به دولت وزارت بهداشت واکسن سازان از همین الان خودتونو برای ویروس جدید آماده کنین سریع واکسنش را بسازین جلو کشتار بیشتر را بگیرین
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    4 0
    محصولات آرایشی رو با چه چه افاده ای بعضی از خانمهای سبک مغز استفاده میکنند
  • GB ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    1 0
    🙄🥴
  • IR ۰۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    0 0
    حالمو بهم زدی مشرق
  • IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    0 0
    البته مورچه هم پرورش میدن. از نظر تئوری پروتیین حشرات میتواند بشریت را از فقر غذایی نجات دهد هر چند در عمل مشخص نیست که میتواند مشکلات بیولوژیکی ایجاد کند یا خیر ولی بنظر ظاهر حشره برای خیلی از حیوانات غیرقابل تحمل هست که در واقع تنها ابزار دفاعی اش هست! البته باکتری های همزیست با این حیوان وجود دارد که ممکن هست برای انسان و دام خطرناک باشد
  • IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    0 1
    برخی از خانم های ایرانی اینهمه سوسک رو یه جا ببینند درجا سکته رو زدن. / البته تجارت خوبیه از چه جهت !؟ از این جهت که اگه اینهمه سوسک رو بیان تو یه بخشی از ایران رها کنند بازار فروش حشره کش ها و ... ای که دارن تو رسانه ملی تبلیغ اش رو میکنند بازارش خیلی خیلی خوب میشه ؛)) / بنابراین دیگه شما نیاز به پرورش سوسک نداری / یه چند میلیون از این ها رو برو وارد کن و رها کن خودشون زیاد میشن بعد برو تو کار تولید حشره کش و سوسک کش ؛))))
  • صفدر IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    0 0
    زیاد تعجب نکنید ، در زمان های نه چندان دور وقتی نوزادی زودتر به دنیا می آمد و بدنش کمی و کاستی های زیادی داشت ، افراد مطلع از مدفوع گنجشک که آن را به پشم بز با کمی آب نم می‌کردن و به لب نوزاد می مالیدن تا آرام آرام جذب بدن نوزادی شود که دچار زردی و کمبود انواع مواد معدنی به علت زود متولد شدن شده بود استفاده می کردن و کودک کاملا سالم تحویل والدین می دادن ،، شما فکر می‌کنید نوزاد در شکم مادر از چه موادی ودر چه شرایطی تغذیه می کند ، حتما ی فروشگاه پر از الکل و مولتی ویتامین ها و پروتئین ها همراه با وایتکس و ضد عفونی کنده ها را تصور نمی کنید .
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    0 0
    اگر با همین وضعیت پیش بریم
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    0 0
    اگر با همین وضعیت پیش بریم طولی نمیکشد
  • ایرانی IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    0 0
    حتی از چین...!!!!
  • مهدیس IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    0 0
    بد
  • مهدیس IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    0 0
    بد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس