کد خبر 1407861
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
اوکراین، تایوان و برجام؛ سه بحرانی که گریبان بایدن را گرفته‌ است

پایگاه اینترنتی «ان‌بی‌سی نیوز» آمریکا معتقد است بایدن برخلاف ادعاهایش همچنان سیاست‌های شکست‌خورده ‌ترامپ را درباره ایران ادامه می‌دهد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: «ان‌بی‌سی نیوز» در تحلیلی نوشت: جو بایدن نمی‌تواند هم سیاست‌های شکست خورده دونالد ‌ترامپ علیه ایران را همچنان ادامه دهد و هم در عین حال، ‌ترامپ را به دلیل آن سیاست‌ها سرزنش کند. بایدن در حالی که یک سال و نیم از روی کار آمدنش می‌گذرد، تا کی می‌خواهد به سیاست‌های شکست خورده و ناکامِ ‌ترامپ علیه ایران بچسبد و مسئولیت شکست مداوم و بیشترِ آنها را برعهده نگیرد؟

اگر واقعاً آمریکا در رزمایش نظامی اسرائیل مشارکت کند، پیام آن به تهران کاملاً روشن و واضح است: اگر اسرائیل بخواهد به تاسیسات اتمی ایران حمله کند، این اقدام خود را با موافقت، همکاری و مشارکت مستقیم و یا غیرمستقیم ایالات متحده آمریکا انجام داده است. از این منظر، ایران هرگونه اقدام اسرائیل علیه منافع خود را نوعی اعلان جنگ از سوی آمریکا نیز در نظر می‌گیرد.

این موضع‌گیری‌های دولت بایدن، بیش از همه در راستای تفکر حاکم بر کاخ سفید در دوران ‌ترامپ است. بایدن شدیدا به تصمیم ‌ترامپ مبنی بر خارج کردن یک‌جانبه آمریکا از برجام انتقاد داشت و فشار حداکثری دولت وی مخالفت می‌کرد. با این حال، پس از گذشتِ ۱۸ ماه از ریاست جمهوری بایدن، هنوز کوچک‌ترین تغییری در سیاست‌های دولت ‌ترامپ علیه ایران ایجاد نکرده و عملاً فشار حداکثری را ادامه داده است.

سؤال اصلی این است که بایدن تا کی می‌خواهد به این سیاست‌های شکست خورده ادامه دهد و مسئولیت شکست بیشترِ آنها را هم نپذیرد؟

نمونه دیگر از تداوم سیاست‌های غلط دوران ‌ترامپ علیه ایران، قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های ‌تروریستی آمریکا است. مسئله‌ای که در شرایط کنونی، خود به یک چالش اصلی در روند تلاش‌های گسترده جهت احیای توافق برجام تبدیل شده و اساساً مطرح شدن آن به‌عنوان یک چالش، کاملاً بی‌مورد است.

سال ۲۰۱۷، «آنتونی بلینکن» زمانی که وزیر خارجه نبود، مقاله‌ای در نیویورک‌تایمز نوشت و در آن، استدلال‌هایی را علیه اقدام دولت ‌ترامپ در قرار دادن نام سپاه در فهرست مذکور ارائه کرد. وی به تبعات وخیمِ انجام چنین اقدامی برای منافع ملی آمریکا اشاره کرد و گفت که به دلیل تبعات وخیم همین مسئله بوده که دولت‌های بوش و اوباما، از انجام این اقدام پرهیز کرده‌اند.

با این حال، دولت ‌ترامپ پس از خروج از برجام، سپاه را در فهرست سازمان‌های ‌تروریستی قرار داد. سال ۲۰۱۹، گروه موسوم به «اقدام امنیت ملی» که «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کنونی آمریکا یکی از بنیانگذاران آن است، شدیدا اقدام دولت ‌ترامپ را نکوهش کرد و آن را حرکتی خطرناک و عامل ضربه‌زدن به خود دولت آمریکا دانست که نظامیان مارا به خطر خواهد انداخت و هیچ فایده‌ای جز نابودسازی توافق اتمی ندارد.

بایدن و تیم امنیت ملی و سیاست خارجی وی، عمیقا سیاست‌های ‌ترامپ علیه ایران را به باد انتقاد می‌گیرند، اما عملاً در حال ادامه‌دادن همان‌ها هستند. بایدن عملاً ۱۸ ماه پس از حضور خود در کاخ سفید، هنوز نتوانسته سیاست خارجی مخصوص دولت خود را در رابطه با ایران و متناسب با وعده‌هایش اجرایی کند. وی تنها، تقصیرها و نکوهش‌ها در مورد سیاست آمریکا در باب ایران را به گردن ‌ترامپ انداخته است.

در این میان حتی برخی از قوی‌ترین متحدان اروپایی نیز در حال از دست دادنِ صبر و شکیبایی خود در برابر بایدن هستند. چنان‌که «کارل بیلد نخست‌وزیر سابق سوئد» و «خاویر سولانا مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا»، در واشنگتن‌پست، بایدن را به انفعال محض در مورد معادله اتمی ایران و مسائل مرتبط با این کشور متهم کرده‌اند. به‌نظر آنها: «واقعاً گیج‌کننده است که بایدن پس از انجام مانور گسترده در مورد ضرورت بازگشت آمریکا به توافق برجام و دادنِ این شعار که «آمریکا بازگشته است»(اشاره به شعار انتخاباتی بایدن)، عملاً دیپلماسی به شدت کُند و ضعیفی را در قبال ایران اتخاذ کرده است».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    0 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس