منبع آگاه: العامری و الصدر، اواخر هفته جاری در نجف دیدار می‌کنند

یک منبع در چارچوب هماهنگی عراق خبر داد که احتمالا رهبر جریان صدر و رئیس ائتلاف الفتح، در نجف با هم دیدار می‌کنند.

به گزارش مشرق، یک منبع در کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) از دیدار قریب الوقوع سید مقتدی الصدر رهبر جریان صدر و هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح خبر داد.

این منبع به پایگاه خبری بغداد الیوم گفت که العامری و الصدر، احتمالا اواخر هفته جاری با هم دیدار می‌کنند؛ زیرا «رابطه العامری با رهبر جریان صدر خوب است و طی برهه گذشته، خطوط ارتباطی مستقیم با دفتر صدر، قطع نشد».

وی خبر داد که العامری طی چند ماه گذشته در تلاش بوده است مسیرهایی برای گفت‌وگوی چارچوب هماهنگی و جریان صدر ایجاد کرده و از طریق روابط مستحکمی که با همه طرفها دارد، نقش مهمی در فرونشاندن چند بحران ایفا کرد.

این منبع که اشاره‌ای به نامش نشده است، خبر داد که این دیدار در نجف برگزار خواهد شد یا اینکه در مرحله نخست، به صورت تماس تلفنی خواهد بود.

وی با بیان اینکه بعید نیست که العامری و الصدر طی هفته‌های گذشته با هم دیدار کرده باشند، گفت که چنین دیداری به خاطر فضای کلی کشور و بنا به دلایل مختلفی، علنی نشده است.

این منبع در پایان خاطر نشان کرد، تماسها و دیدارهایی که در اثنای بحرانها، بین طرفهای سیاسی صورت می‌گیرد، اکثرا علنی نیست تا از این طریق، از آن سوء استفاده نشود؛ لذا خطوط ارتباطی بین جریان صدر و چارچوب، قطع نشده است.

پیش از این هم، «وائل الرکابی» از رهبران چارچوب هماهنگی خبر داده بو که العامری پس از عاشورا، با صدر دیدار خواهد کرد و منتظر توافقات هستیم.

الرکابی ابراز امیدواری کرد که این دیدار باعث شود اتهاماتی که علیه چارچوب هماهنگی وجود دارد و اتهامات مربوط به رهبران آن، پایان یابد و باید بر سر مسیرهای جدید بر اساس چارچوبهای قانونی به توافق رسید.

هادی العامری البته چندی پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بر آنچه پیشتر تأکید کردیم که راه‌حل بحران کنونی تنها آرام‌سازی التهاب، خویشتن‌داری و نشستن سر میز گفت‌وگوهای سازنده جدی است، مجددا تأکید می‌کنیم. بر همین اساس، ما بر آنچه در بیانیه ۲۰۲۲/۰۸/۰۱  نخست‌وزیر مصطفی الکاظمی درباره حوادث اخیر کشور آمد، تأکید داریم؛ همان بیانیه‌ای که در آن به گفت‌وگوی فراگیر ملی دعوت شد. ما دستان تمام خیرخواهانی را که در تلاش برای دستیابی به یک راه خروج راضی‌کننده‌ برای تمامی طرف‌ها از این بحران هستند، می‌فشاریم». در بخش پایانی این بیانیه آمده است: «خداوند عراق و مردم آن در برابر هر گونه بدی محافظت کند. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.»

در واکنش به این بیانیه، «صالح محمد العراقی» که از او به عنوان فرد نزدیک به رهبر جریان صدر و بعضا سخنگوی سید مقتدی الصدر در شبکه‌های مجازی یاد می‌شود، اعلام کرد که برای موافقت صدری‌ها با پیشنهاد العامری برای گفت‌وگو چند شرط وجود دارد.

وی طی پستی در توئیتر نوشته بود: «دعوت برادر العامری برای گفت‌وگو بین چارچوب (هماهنگی که وی به آن تعلق دارد) و جریان صدر، تکرار شد. باید بگویم که اگر کوتاه بیاییم و مذاکره را قبول کنیم، این مذاکره مشروط به موارد زیر است: اول: برادر العامری و فراکسیون او از چارچوب هماهنگی خارج شود، دوم: محکوم کردن صریح اظهارات "اسپایکر من" [اشاره به نوری المالکی رئیس ائتلاف دوله القانون] که در فایل صوتی اخیر [منتسب شده به وی] منتشر شده است. سوم: پیش از این العامری یکی از امضاکنندگان میثاق اصلاحات بود .. این میثاق اجرا نشد.. اکنون چه تضمینی وجود دارد اصلاحات اجرا شود.. باید ضمانت دهی تا عراق را از چنگ فساد نجات دهیم.»

در حالی که پس از ۱۰ ماه با معرفی «محمد شیاع السودانی» به عنوان نامزد منصب نخست‌وزیری در عراق امیدها برای تشکیل دولت جدید زنده شد و پارلمان نیز آماده انتخاب رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس پارلمان می‌شد، تظاهرات حامیان جریان صدر برای مخالفت با روند سیاسی، شرایط عراق را پیچیده کرد. حامیان رهبر جریان صدر طی روزهای گذشته چند بار پس از ورود غیرقانونی به «منطقه سبز» بغداد وارد صحن پارلمان شدند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    0 0
    در جریان جنگ ایرانو عراق خیلی از شیعه و کردها به اجبار رژیم بعث به جبه فرستاده شدن
  • IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    0 1
    لطفا مردم را به جان هم نیندازید باهم برمدار قانون خوب یا بد توافق وصبر کنیدما در ایران از اول انقلاب تا همین دولت رییسی صبر ایوب کردیم تا کار دست امینش سپرده شود و استخوان درگلو بودیم
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    0 0
    صدر مطابقروایات کشته خواهد شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس