کد خبر 1407525
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۰
سردرد

ای‌اچ‌اس نوعی اختلال خواب است که باعث می‌شود وقتی فرد سعی می‌کند به خواب برود یا بیدار می‌شود، صداهای بلندی بشنود که دیگران آنها را نمی‌شنوند.

به گزارش مشرق، وقتی کسی نام «سندرم انفجار سر» را می‌شنود، فکر می‌کند باید مشکل بسیار دردناکی باشد اما سندرم انفجار سر یا ای‌اچ‌اس (EHS) کاملا بدون درد است؛ اگر چه می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. ای‌اچ‌اس نوعی اختلال خواب است که باعث می‌شود وقتی فرد سعی می‌کند به خواب برود یا بیدار می‌شود، صداهای بلندی بشنود که دیگران آنها را نمی‌شنوند. افرادی که این وضعیت را تجربه می‌کنند شنیدن صدای رعدوبرق، شلیک گلوله، تصادف یا سایر صداهای بلند و آزاردهنده را گزارش می‌دهند.

برخی افراد، نورهای چشمک‌زن می‌بینند یا اسپاسم عضلانی احساس می‌کنند. تعریق شبانه، ضربان قلب‌ تند و مشکل در تنفس بلافاصله پس از بیداری از خواب از دیگر علائم این مشکل است. مدت زمان شنیدن صداها معمولا بسیار کوتاه است و الگوی مشخصی وجود دارد.

سندرم انفجار سر نوعی پاراسومنیا یا خواب‌پریشی است. شرایط آشناتر، مانند صحبت‌کردن یا راه‌رفتن در خواب، دو نمونه دیگر از پاراسومنیا هستند. ای‌اچ‌اس می‌تواند خواب فرد را مختل کند و باعث تشدید اضطراب شود. محققان مدت‌ها بر این باور بودند که سندرم انفجار سر عمدتا در افراد مسن، به‌ویژه زنان بالای ۵۰ سال دیده می‌شود اما تحقیقات جدیدتر نشان می‌دهد ای‌اچ‌اس بسیار شایع‌تر از چیزی است که قبلا تصور می‌شد.

عوامل بروز سندرم انفجار سر

علت ای‌اچ‌اس مانند بسیاری از پاراسومنیاها مبهم است. با این حال موارد زیر می‌تواند از عوامل بروز آن باشد:

استرس و اضطراب

فعال‌شدن بیش از حد سلول‌های عصبی ناشی از عدم تعادل کلسیم

هاله قبل از میگرن

آسیب یا مشکلات دیگر گوش داخلی

یک نقص پردازشی در مغز در طول انتقال خواب‌-بیداری

ریزتشنج در نورون‌های حسی مغز در لوب تمپورال

مصرف داروهای ضد افسردگی و اضطراب

سندرم انفجار سر چگونه درمان می‌شود؟

روانشناس یا روانپزشک متخصص اختلالات خواب معمولا این مشکل را از طریق روان‌درمانی و داروها درمان می‌کند. اگر پزشک بتواند عواملی را که باعث بروز اختلالات می‌شود، تشخیص بدهد می‌توانید با اصلاح عادات خود از این محرک‌ها جلوگیری کنید.

برای مثال اگر معمولا علائم، هنگام خستگی بروز می‌کنند مطمئن شوید هفت تا ۹ ساعت می‌خوابید. اگر استرس باعث تحریک ای‌اچ‌اس در شما می‌شود، مدیتیشن، یوگا و تنفس عمیق را تمرین کنید یا قبل از خواب دوش آرامش‌بخشی بگیرید. در مجموع سندرم انفجار سر بیماری آزاردهنده اما نسبتا بی‌ضرری است. با درمان مناسب و خودتحقیقی می‌توانید کاملا مشکل را برطرف کنید.

منبع: جام جم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    0 0
    روغن بنفشه کنجدی که مورد تمسخر رسانه هاست در بینی چکانده شود فوری ارامش میدهد البته علتش ماورایی باید باشد که درمان خود را دارد و ریشه کنی اش شاید تا چند ماه زمان ببرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس