کد خبر 140563
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۱

طرح استيضاح دولت "رضا خان"، لغو كاپيتولاسيون، به فرمان "صمصام السَّلطنه، فرار بني ‏صدر و رجوی به فرانسه، رحلت عالم مجاهد شیخ محمد تقی بهلول، اعلان جنگ دولت اتريش به صربستان، کشف بمب 70 کیلیویی در تهران، آغاز عمليات متوسط والفجر 3 در مهران و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، امروز شنبه 7مرداد 1391 خورشیدی، 8رمضان 1433 هجری و 28 جولاي 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

طرح استيضاح دولت "رضا خان" از سوي نمايندگان اقليت مجلس به رهبري "مدرس" (1303 ش)



اقليت مجلس شوراي ملي به دليل سوء سياست داخلي و خارجي رضاخان و قيام بر ضد قانون اساسي و حكومت مشروطه و توهين به مجلس و... او را استيضاح كردند و قرار شد تا در 7 مرداد 1303ش، رضاخان به مجلس برود و توضيح دهد. او كه از اين امر بسيار مي‏ترسيد تمام كوشش خود را به كار برد تا از استيضاح رهايي يابد. سرانجام با تهديد و تطميع نمايندگان، جلسه مجلس را برهم زد. بعضي نمايندگانِ مخالف را به حبس كشيد و بعضي ديگر را به وسيله مزدورانش مضروب ساخت. سرانجام در جلسه 17 مرداد، تيمورتاش عنوان كرد كه مجلس از سردار سپه حمايت مي‏كند و در يك قيام و قعود، رضاخان، از مجلس راي اعتماد گرفت و استيضاح، كارگر نيافتاد.

لغو كاپيتولاسيون، به فرمان "صمصام السَّلطنه" صدر اعظم احمد شاه قاجار (1297 ش)

يكي از اقدامات دولت صمصام السلطنه صدر اعظم احمدشاه، لغو كاپيتولاسيوني بود كه در نتيجه قراردادهاي بين ايران و روسيه تزاري پديد آمده بود. اين اقدام جسورانه، در پي انقلاب كبير روسيه و خلاص شدن ايران از شر دولت تزاري روس صورت گرفت. بايد متوجه بود كه لغو قراردادهاي دو جانبه به خواست يك طرف صورت نمي‏بندد و اقدام يك جانبه صمصام‏السلطنه، بيشتر متكي بر تظاهر و مردم‏فريبي بود تا براساس حقوق بين‏الملل و منطق سياسي.

فرار بنی ‏صدر و رجوی سردسته منافقان به فرانسه (1360 ش)



بنی صدر پس از عزل از رياست جمهوري، به يك زندگي مخفي روي آورد و همواره توسط نامه و نوار، مردم را به شورش و آشوب دعوت مي‏كرد اما با انتخاب شهيد رجايي به ریاست جمهوری، با حالت سرخوردگي و ذلّت تمام، همراه با مسعود رجوي سركرده منافقين و با چهره و لباس زنانه از كشور فرار كرد. او با يك هواپيماي بويينگ 707 ربوده شده، به طور غير مجاز به سوي قبرس پرواز كرد و پيش از آن كه هواپيماهاي شكاري نيروي هوايي جمهوري اسلامي ايران كه در تعقيب هواپيماي ربوده شده بودند به اين هواپيما برسند، از مرز ايران خارج شد. پس از استقرار در پاريس مقامات فرانسه به تقاضاي ايران براي استرداد بني‏ صدر ترتيب اثر ندادند و او در آن جا با همكاري رجوي، تشكيلاتي بانام "شوراي مقاومت" براي مبارزه با جمهوري اسلامي و سران آن تشكيل داد. عمر اين شورا چندان نپاييد و به زودي متلاشي گرديد.

درگذشت "هادي اسلامي" بازيگر تئاتر و سينما (1372 ش)

هادي اسلامي در سال 1318 در محله پامنار تهران به دنيا آمد و فعاليت هنري خود را از دوره دبيرستان شروع كرد. سپس در دانشكده تئاتر به تحصيل پرداخت و با مدرك فوق‏ ديپلمِ اين رشته، در سال 1342 فارغ‏ التحصيل شد. در همان سال با بازي در نمايشنامه روسري قرمز به جرگه هنرمندان حرفه ‏اي تئاتر پيوست در سال 1346 با اجراي نمايشنامه زير گذر لوطي صالح به عنوان نويسنده و كارگردان هم مطرح شد. او در سال‏هاي پس از انقلاب اسلامي به سينما پيوست و در فيلم‏هايي چون: دست شيطان، اتوبوس، آوار، سرب، مستأجر، طعمه و... به ايفاي نقش پرداخت. هادي اسلامي در طرح ارزشيابي هنرمندان به كسب درجه دكتراي تئاتر نائل گرديد. او در چهارمين جشنواره بين ‏المللي فيلم فجر در سال 1364 در تهران، برنده جايزه بهترين بازيگر مرد براي فيلم اتوبوس شد. وي در هفتم مرداد ماه 1372 در تهران درگذشت.

رحلت عالم مجاهد شیخ محمد تقی بهلول (1384ش)



نام شیخ بهلول این مجاهد راه حق و حقیقت در تاریخ معاصر ایران با حرکت آزادی خواهانه قیام مسجد گوهرشاد علیه واقعه کشف حجاب قرین شده به طوری که با صحبت از یکی به ناگزیر باید از دومی نیز سخن به میان آورد. اکنون پس از هفتاد سال هنوز صدای این عالم ربانی در شبستان مسجد گوهرشاد طنین انداز است و خشت خشت آن بر شجاعت و ظلم ستیزی وی گواه است. شیخ محمدتقی بهلول گنابادی فرزند نظام الدین در سال 1297 شمسی در روستای بیلندگناباد چشم به جهان گشود. در کودکی به مکتب پدر رفت و به فراگیری قرآن کریم همت گمارد و در سن هشت سالگی موفق به حفظ کل قران گردید و سپس به تحصیل در رشته علوم قدیحه پرداخت و دوره سطح مراکز تحصیلاتش از قبیل: شرح لمحه، مطول تفتازانی، حاشیه را نزد پدر فرا گرفت.

وی در سالهای پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در خراسان به سر می برد و به وعظ هدایت و راهنمای مشغول بود. این عارف ربانی علاوه بر تسلط بر ادبیات عرب از ذوق سرودن اشعار نغز و طنز نیز برخوردار بود. بیش از 200 هزار بیت شعر سروده بود و 50 هزار بیت شعر از دیگر شاعران از حفظ داشت. این مجاهد فی سبیل الله حتی در روزهای آخر عمر نیز دست از تلاش و کوشش برنداشت و همواره با وجود کهولت سن به ورزشهایی چون شنا، کوهنوری، پیاده روی های زیاد می پرداخت. شیخ بهلول در روزهای آخر عمر در بیمارستان خاتم الانبیاء بستری شد و بالاخره در روز یکشنبه 7 مرداد 1384 پس از 105 سال عمر با برکت چشم از جهان فرو بست و رخ در نقاب خاک کشید.

مرگ "سلطان طغرل سلجوقي" بنيانگذار سلسله‏  سلجوقيان در ري(455 ق)

طغرل، سلطان قدرتمند سلجوقيان با براندازي حكومت غزنويان، ايران را در استيلاي خويش قرار داد. او با هجوم به عراق و تصرف بغداد، حكومت شيعي مذهب "آل بويه" را برانداخت و به حمايت خليفه‏ عباسي پرداخت. وی تمام حركت‏هايى را كه از سوي مخالفان خلافت در سراسر حكومت اسلامي برخاسته بود، دفع نمود. وي در اواخر عُمر، بغداد را كه به تصرف خليفه‏ فاطمي درآمده بود، آزاد ساخت و القائم بامراللَّه، خليفه‏ عباسي را به قدرت باز گرداند. طغرل در اواخر عمر از بغداد راهي ري بود و در بين راه به بيماري رُعاف (خون دماغ) مبتلا گشت و در هشتم رمضان 455 ق در هفتاد سالگیدر نزديكي ري درگذشت. جسد وي را به ري برده و در مقبره‏اي كه امروز به برج طغرل معروف است به خاك سپردند.

پايان دوره ترور و وحشت در جريان انقلاب كبير فرانسه (1794م)

پس از اعدام لويى شانزدهم در 21 ژانويه 1793م، درگيري‏هاي داخلي در فرانسه ايجاد شد و اختلافات شديدي ميان وارثان حكومت شكل گرفت. در نهايتْ پس از حمله سازمان يافته افراطيون، نمايندگان مخالفْ دستگير يا متواري شدند و از اول ژوئن 1793م، قدرت به طور مطلق در اختيار رهبر تندروها به نام ماكسيميليان روبْسْپِير قرار گرفت. به دنبال آن يك كميته نجات ملي كه روبسپير در رأس آن قرار داشت زمام امور فرانسه را به دست گرفت. دوران حكومت كميته نجات ملي كه بيش از يكسال به طول انجاميد، يكي از خون‏بارترين مراحل انقلاب فرانسه است كه به دوران ترور يا وحشت معروف شده است.

در دوران حكومت كميته نجات ملي در فرانسه، در حدود سي‏صد هزار نفر بازداشت و حداقل 17 هزار نفر اعدام شدند. مقررات محاكمه و مجازات در اين دوران تغيير يافت و دادگاه‏ هاي انقلابي، ديگر الزامي به رعايت مقررات معمول قضايى نداشتند. حق استيناف و فرجام‏ خواهي از ميان رفت و احكام دادگاه ‏ها، قطعي و لازم الاجرا شد. دادگاه‏ هاي پاريس در عرض يك ماه، 1300 حكم اعدام صادر كردند و دستگاه‏هاي گيوتين در چند نقطه شهر، هر روز به طور متوسط سر چهل نفر را از تن جدا مي‏كردند. اما اين حكومت دوام زيادي نداشت و پس از يكسال و اندي به دنبال قيام عليه روبْسپير و اعدام او در 27 ژوئيه، دوران حكومت ترور پايان يافت. در نهايت، مردم پاريس در شب بيست و هشتم ژوئيه 1794م پايان حكومت وحشت را جشن گرفتند و زندانيانِ در بندِ كميته نجات ملي فرانسه را آزاد ساختند.

اعلان جنگ دولت اتريش به صربستان و آغازي بر جنگ جهاني اول (1914م)

بهانه‏ برافروختن آتش جنگ جهاني اول، قتل ولي‏عهد اتريش فرانسيس فرديناند و همسرش، در روز 28 ژوئن 1914م در جريان سفر او به صربستان (يوگسلاوي) بود. تروريست 19 ساله كه پس از تيراندازي دستگيرشد در بازجويى به عضويت در يك گروه سياسي و نيز ارتباط با يك گروه تروريستي در صربستان اعتراف كرد. گفته مي‏شود دولت صربستان از توطئه قتل ولي‏عهد اتريش اطلاع نداشت ولي متهم به شركت در اين توطئه شد. از اين رو، دولت اتريش ضمن آمادگي براي تهاجم نظامي به صربستان، روز 23 ژوئيه 1914م اولتيماتوم شديداللحني به دولت صربستان فرستاد. صربستان براي احتراز از جنگ، قسمت اعظم شرايطي را كه دولت اتريش در اولتيماتوم خود عنوان كرده بود پذيرفت، ولي اتريش كه قصد تصرف صربستان و دفع خطر گروه‏هاي مخالف را داشت پاسخ صربستان را قانع كننده تشخيص نداد و در روز 28 ژوئيه 1914م به اين كشور حمله برد.

روزي كه نيروهاي اتريش به صربستان حمله‏ ور شدند، كمتر كسي تصور مي‏كرد كه جنگ اتريش و صربستان به يك جنگ عمومي در اروپا منجر خواهد گرديد. ولي مهيا بودن زمينه بروز چنين جنگي در آن روز در ميان كشورهاي منطقه، باعث گسترده شدن اين نزاع در سطح جهان به مدت چهار سال شد. بنابراين قدرت‏هاي بزرگ اروپايى كه نسبت به انگيزه‏ها و اهداف يك‏ديگر سوءظن داشتند و تمام تلاش خود را براي توليد و جمع ‏آوري سلاح و سازماندهي نيروهاي نظامي به عمل آورده بودند، زمينه را براي دست‏يابي به اهداف خود مناسب ديدند. در اين جنگ علاوه بر اتريش و صربستان، كشورهاي آلمان، روسيه، عثماني، انگلستان، فرانسه، و ديگر كشورهاي اروپايي، نه تنها قاره اروپا بلكه ديگر نقاط جهان را محل توسعه ‏طلبي و افزون‏ خواهي خود نمودند. جنگ جهاني اول، سرانجام در يازدهم نوامبر 1918م پايان پذيرفت.

آغاز عمليات متوسط والفجر 3 در مهران (1362 ش)



ارتش بعث پس از شكست تلخ در خرمشهر، مهران را تخليه كرد و با موضع‏گيري در ارتفاعات حساس اطراف تسلط خود را بر مهران حفظ نمود. با اين اقدام، قادر بود با كمترين نيرو به منطقه تسلط داشته باشد و تعدادي از نيروهايش را در جبهه‏ هاي ديگر به كار گيرد. از اين‏رو، عمليات متوسط والفجر3 در تاريخ 7 مرداد 1362 با رمز مبارك يا فاطمة الزَّهرا(س) در جبهه مياني مهران در منطقه ‏اي به وسعت 100 كيلومتر مربع، با همكاري ارتش و سپاه در دو مرحله صورت گرفت و تا 20 مرداد ادامه يافت.

اهداف اين عمليات، تصرف و تامين برخي از ارتفاعات منطقه، شكستن محاصره مهران و انهدام نيروهاي دشمن، ايجاد سهولت در برقراري ارتباط بين مهران و شهرهاي همجوار، ايجاد خط پدافندي جديد و راندن دشمن به پشت مهران بود. نتايج عمليات متوسط والفجر 3: تلفات نيروي انساني: 500 نفر اسير، 8000 نفر كشته و زخمي؛ تجهيزات و امكانات: تانك و نفربر: 165 دستگاه انهدامي و 3 دستگاه اغتنامي، هواپيما: 1 فروند انهدامي، هلي‏كوپتر: 3 فروند انهدامي، خمپاره‏انداز: 16 قبضه انهدامي و 31 قبضه اغتنامي، خودرو: 33 دستگاه انهدامي و 15 دستگاه اغتنامي، دستگاه مهندسي: ده‏ها دستگاه انهدامي و 5 دستگاه اغتنامي.

7 مرداد در هشت سال دفاع مقدس

برکناری سرلشكر فربد از ریاست ستاد مشترك ارتش59

ادامه مرحله پنجم عملیات رمضان61

حركت 64 دستگاه خودرو حامل تجهیزات نظامی از عربستان به عراق

یك بمب 70 كیلوگرمی كه افراد سازمان مجاهدین خلق آن را در میدان امام خمینی تهران جاسازی كرده بودند، كشف شد

عملیات قادر 2 سال 65

حمله هواپیماهای خودی به یك پل ارتباطی در اربیل و تأسیسات صنعتی استان سلیمانیه66

سه حمله ناموفق عراق در ارتفاعات میمك و بمباران چند نقطه در محور صالحآباد ـ ایلام

عملیات نفوذی " تیپ 65 هجرت " سپاه و پیش‌مرگان حزب‌الله كرد در شهر شیلادیزه

پناهنده شدن بیش از یك‌صد تن از مردم عراق به جمهوری اسلامی ایران

امریكا هشت فروند هلي‌كوپتر بزرگ مین‌یاب به خلیج‌فارس اعزام كرد .

برخي از رويدادهاي 28 جولای

1540: هنري هشتم كه شهرت در گردن زدن افراد از جمله دوتن از همسرانش را داشت در اين روز رئيس الوزراء خود توماس كرمول را هم به شمشير جلاد سپرد.

1586: كشت سيب زميني در اروپا آغاز شد.

1588: آرمادا (نيروي دريايي و تفتگدار) اسپانيا براي تصرف انگلستان از پايگاه خود به حركت در آمد.

1821: باتلاش سيمون بوليوار در اين روز « پرو » نيز به استعمار اسپانيا پايان داد و استقلال خود را اعلام داشت.

1868: بوميان نيوزيلند (موآري ها) سومين جنگ خود را با انگليسي ها كه سرزمين آنان را مالك شده بودند آغاز كردند.

1874: ارنست كاسيرر فيلسوف آلماني كه درباره ارزشهاي فرهنگي كتاب نوشته است به دنيا آمد.

1878: معاهده برلین میان دول اروپایی به امضا رسید.

1915: آمريكا به هائيتي نيروي نظامي فرستاد و اين نيرو تا 1924 در هائيتي باقي بود.

1986: انفجار يك خودرو پر از مواد منفجره در بيروت باعث مرگ32 تن و جرح 150 نفر ديگر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس