1

رفع تحریم‌ها و دامنه آن‌وقتی معنا دارد که تضمین طرف مقابل قابل‌لمس باشد.

سرویس سیاست مشرق- سال ۱۳۸۳ درست در روزهایی که ارتش تروریستی آمریکا در بدترین وضعیت ممکن در باتلاق عراق گیر افتاده و تلفات آن به شکل وحشتناکی بالا رفته بود؛ سفر یک مقام لبنانی به تهران توجه همگان را به خود جلب کرد.  

ژان عبید وزیر امور خارجه لبنان در رأس یک هیئت مهم به تهران سفر کرد تا آخرین وضعیت منطقه را با مقامات ایران به بحث و تبادل‌نظر بنشیند. در آن دیدار درحالی‌که طرف لبنانی آماده بود تا با گرفتن چند پالس مثبت پشتش گرم‌تر شده و میدان را برای رقیب تنگ‌تر کند؛ به ناگهان رئیس‌جمهور وقت ایران سخنانی را مطرح کرد که تعجب همه حاضران را برانگیخت!

در آن جلسه خاتمی به‌طرف لبنانی گفته بود که حاضر است طرح خاورمیانه بزرگ آمریکایی‌ها را بپذیرد. طرف لبنانی که گمان می‌کرد، رئیس‌جمهور ایران با او شوخی می‌کند کمی روی صندلی خود جابه‌جاشده و گوش‌هایش را تیز کرده بود تا بداند در ذهن ایرانی‌ها چه می‌گذرد، اما خاتمی ادامه داده بود که اگرچه واشنگتن با ارائه آن طرح سوءنیت داشته اما تهران می‌تواند با تکیه‌بر ارزش‌های خود آن را بپذیرد. در جلسه ژان عیبد از رئیس‌جمهور وقت پرسیده بود که منظورش از «ارزش‌های جدید» چیست؟

خاتمی پاسخ داده بود که باید حکومت‌های جدید مبتنی بر دموکراسی در خاورمیانه شکل بگیرد. فردای آن روز روزنامه لبنانی السفیر نوشت که طرح بوش برای زایمان سیاسی حتی در ایران نیز طرفدارانی دارد.

خاتمی دو سال بعدازآن ماجرا در میزگردی با عنوان «آینده خاورمیانه» در اجلاس امنیتی داووس در سوئیس بار دیگر همین مواضع را تکرار کرده و به جان کری گفته بود که درها همچنان برای مذاکره باز است! آن روزها برخی گروه‌های سیاسی در داخل ایران سعی داشتند «پیش‌نویس آمریکایی» برای ایجاد نظم جدید و هارمونیک در منطقه را به نظام تحمیل کنند.

چرا ایران از توافق آمریکایی در وین عبور کرد؟ / دست‌ رد وزارت‌ امورخارجه به تئوری «بدهیم برود» بایدن!

آمریکا از مذاکره با ایران چه می‌خواهد؟

روزگار در حال تغییر است، اما آمریکایی‌ها نشان داده‌اند که هیچ‌گاه عوض نمی‌شوند! ۱۸ سال پس از مقاومت مردمی در برابر پذیرش یک پیش‌نویس آمریکایی برای اجرای طرح خاورمیانه بزرگ ایستادگی کرد؛ حالا در آستانه نظم جدید بین‌المللی بار دیگر غرب پیش‌نویس طرحی جدید را روی میز گفتگو با ایران به بهانه پرونده هسته‌ای قرار داده است.

نزدیک به پنج ماه پس از توقف مذاکرات هسته‌ای در وین، بار دیگر  دیپلمات‌ها در این شهر دورهم جمع شده تا آخرین جمع‌بندی‌های شفاهی صورت گرفته را با هم مرور کنند. در این دور از گفتگوها دامنه لغو تحریم‌ها و تضمین آمریکا برای عدم تکرار خروج از برجام روی میز قرار دارد.

برخی منابع اطلاع داده‌اند که نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در محل برگزاری گفتگوها عزم جدی برای رسیدن به نتیجه داشته و این آمریکا است که باید به جای نقشه کشیدن برای توطئه آفرینی با گرفتن یک تصمیم سیاسی مشخص برجام را زنده کند. از محل مذاکرات خبر رسیده است که شیوه برخورد تهران با آژانس ازجمله مواردی است که روز گذشته روی آن بحث و تبادل‌نظر شده است؛ یکی از مهم‌ترین شروط ایران برای ادامه مذاکرات آن است که مسائل پادمانی به‌صورت کامل حل‌شده و ادعاهای فراتر از آن از سوی کشورهای غربی کنار گذاشته شود.

پیش‌ازاین جوزپ بورل مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال تایمز پیش‌نویس متنی را برای احیای برنامهٔ جامع اقدام مشترک (برجام) آماده کرده است. این دیپلمات ارشد اروپایی ادعا کرده بود که متن تهیه‌شده از سوی او «بهترین توافق ممکن» بوده و تأکید کرده بود که تصمیمات باید همین حالا اتخاذ شود!

چرا ایران از توافق آمریکایی در وین عبور کرد؟ / دست‌ رد وزارت‌ امورخارجه به تئوری «بدهیم برود» بایدن!

 پنج روز پس‌ازاین مقاله علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در واکنش به این مقاله اعلام کرد که تیمش به بورل ایده‌های پیشنهادی شکلی و محتوایی خود را به‌منظور هموار ساختن مسیر برای جمع‌بندی سریع مذاکرات ارائه داده است. این جمله به معنای آن بود که طرف ایرانی زیر بار پیش‌نویس ارائه‌شده از سوی کشورهای غربی نرفته و تنها توافقی را امضا می‌کند که انتفاع اقتصادی ایران از برجام را ضمانت کند.

باقری کنی نوشته بود که ایران با سایر امضاکنندگان برجام و همچنین اتحادیهٔ اروپا به‌منظور ارائهٔ فرصتی دیگر به آمریکا برای نشان‌دادن حسن نیت و مسئولیت‌پذیری خود به‌صورت نزدیک کار می‌کند، معاون وزیر امور خارجه گفته بود که ایران آمادهٔ جمع‌بندی مذاکرات در مدت‌زمان کوتاهی است و اگر آمریکا نیز آمادهٔ اقدام مشابه باشد.

درحالی‌که ایران حسن نیت خود برای ادامه مذاکرات پس از قطع ارتباط در دوحه را به‌وضوح نشان داده بود، بورل بار دیگر در وبلاگ خود مواضع مطرح‌شده در روزنامه آمریکایی را تکرار کرده و نوشت که توافق در کوتاه‌مدت برای همه طرف‌ها سودمند است. این جمله به معنای آن بود که اروپایی‌ها به‌خوبی می‌دانستند که توافق جدید پایدار نبوده و با دادن برخی امتیازات کوتاه‌مدت به ایران، منافع آمریکایی‌ها در بلندمدت را تضمین خواهد کرد، ازجمله آن‌که توافق جدید علاوه بر اثرات مستقیم بر بازار انرژی در میانه جنگ در اروپا، موقعیت ارتش تروریستی آمریکا را در منطقه تحکیم کرده و سرپوشی بر شکست راهبردی آن‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد گذاشت.

چرا ایران از توافق آمریکایی در وین عبور کرد؟ / دست‌ رد وزارت‌ امورخارجه به تئوری «بدهیم برود» بایدن!

 روزنامه العربی الجدید چاپ لندن پیش از آغاز دور جدید از گفتگوها فاش کرده بود که آمریکایی‌ها با درخواست‌های سیاسی بار دیگر عازم وین شده‌اند و آنچه در پیش‌نویس جدید ارائه شده است، به اندازهٔ کافی خواسته‌های تهران را برآورده نمی‌کند. این خبر به معنای آن است که پیش‌نویس طراحی شده از سوی بورل با نظارت آمریکایی‌ها و تائید شده از جانب رژیم صهیونیستی بیش از آنکه انتفاع ایران از برجام را محقق سازد، تنها طرحی است که با ایجاد تردید در برخی سنگرهای مقاومت در داخل، منطقه را به دست بایدن خواهد سپرد. این طرح در صورت اجرا به‌مراتب بدتر از طرح زایمان بزرگ خاورمیانه در پروژه «خاورمیانه بزرگ» است.

در حالی که آمریکایی‌ها در هشت دوره مذاکره در وین و یک دوره مذاکره غیر مستقیم در دوحه سعی دارند توافق بد را تحمیل کنند، تهران در برابر این نقشه مقاومت کرده و با تکیه بر استیفای منافع مردم به دنبال شکل‌گیری میزی برای گفتگوست که اثربخشی و پایداری لازم را در برابر لغو تحریم‌ها داشته باشد.

اگر سایه تحریم‌ها به صورت مداوم روی سر ایران باشد هیچ‌گاه اثربخشی اقتصادی شکل نخواهد گرفت. در طی گفتگوهای گذشته واشنگتن به دنبال اثربخشی تحریم در دوران لغو آن بوده است! ایران مدت‌هاست که از اثر تحریم عبور کرده است؛ مجموع میزان واریزی درآمد فروش نفت به خزانه دولت نشانی بر همین ادعاست. آمریکایی‌ها در وین به دنبال آن هستند که بار دیگر دولت را وابسته به فاکتورهای تحریمی کنند.

چرا ایران از توافق آمریکایی در وین عبور کرد؟ / دست‌ رد وزارت‌ امورخارجه به تئوری «بدهیم برود» بایدن!

آمریکایی‌ها در صورتی پا به وین گذاشته‌اند که ارمغان آن‌ها برای این نشست اعمال تحریم‌های جدید بوده است، این نشان از برخورد سیاسی آمریکا و کشورهای تابعه او در تروئیکای اروپایی دارد؛ در این وضعیت چند نکته اهمیت دارد:

۱- رفع تحریم‌ها و دامنه آن‌ وقتی معنا دارد که تضمین طرف مقابل قابل‌ لمس باشد.

۲-نقش آژانس به‌عنوان ابزار سیاسی غرب و اهرم فشار باید تغییر کند؛ هر اقدام علیه ایران با محوریت آژانس فرصت‌ها برای توافق را بر باد خواهد داد.

۳-همان‌قدر که ایران در برخورد با اقدامات ضد ایرانی غرب از خود صبر استراتژیک به خرج داده، بی‌صبری استراتژیک نیز خواهد داشت.

۴- منطق ایران در مذاکرات روشن است طرف غربی باید میان آینده و گذشته یکی را انتخاب کند؛ رویکرد ایران رو به آینده است.

پس از سفر نانسی پلوسی به منطقه ممنوعه در تایوان، چینی‌ها ۵ موشک به منطقه اقتصادی آمریکا در ژاپن شلیک کردند؛ این وضعیت نشان از آن دارد که در دوران «نظم جدید جهانی» اهداف برخورد با دشمن متغیر است.

در شرایطی که شبکه پدافندی و موشکی مقاومت چون ابری سیاه و آماده غرش روی سر دشمن را فراگرفته و هرلحظه امکان باریدن دارد، بازگشت به عقب تا سطح توافقات در وین ۶ امکان‌پذیر نیست، تاریخ انقضای فرضیه «بدهیم برود» مدت‌هاست تمام‌شده است، این روزها هتل کوبورگ کارت برنده آمریکایی‌ها در انتخابات و قایق نجات صهیونیست‌ها در غزه نیست!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 118
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    30 38
    کدام کشورهاي جهان از صدها کشور ارتش آمريکا را تروريستي مي دانند؟
    • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      40 9
      خودت رو درگیر حکومت های دیکتاتوری نکن ، به جایش اکثر مطلق مردم جهان آمریکا و اسرائیل را تروریست می دانند.
    • DE ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      25 9
      کشورهای بسیار زیادی هستند ولی رسما اعلام نمیکنند حتی همدستان رژیم امریکا هم میدانند ولی چون خودشان هم تروریست هستند صدایشان در نمی آید . ضمنا اکثر کشورهای دنیا رژیمشان نماینده مردمشان نیست مانند تمام کشورهای سران مرتجع عرب . شاه هم در ایران‌نوکر صهیون و امریکا بود ‌و نماینده مردم ایران نبود لذا با اوردنگی بیرون انداخته شد از این شاها زیاد داریم هنور .
    • NL ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      21 8
      کدام مردم جهان اگر تحریم بشن هم وطانشون بکشن تحریم مالی بشن از یک کشور باز اون کشور را میپرستن ؟
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      12 7
      اون صدها کشور که گفتی مثل شماها جیگر گفتن حقیقت رو ندارن
    • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      14 4
      صدها کشور یا صدها جزیره مستعمره گونه شیرده؟!!!! بماند که ما خودمان اندازه صدها کشور آمریکا را خوار و خفیف کرده ایم و نیازی به تروریستی دانستن ارتش تروریستی کدخدای آشفته توسط دیگران نداریم
    • ایلیا IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      11 5
      کسایی مثل تو که با این کامنتت،ثابت کردی یه کدخداپرست دوآتیشه هستی،مسلما هیچ کدوم از جنایتهای عمو سام رو نمی بینی،اصن به نظر امثال شما هر کی در مقابل آمریکا بایسته ،مقصره...یه جورایی از پاپ کاتولیک ترید...مرزهای کدخداپرستی و ندیدن جنایات آمریکا رو کیلومترها جابجا کردین...تبریییییک
    • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      5 3
      همه ملت ها
    • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      6 6
      در اصل ایران نیازی به رفع تحریم هم ندارد تورم عجیبی که در دنیا اتفاق افتاد 90درصد بخاطر گرانتر شدن قیمت نفت است که با تحریم نفت بسیار زیاد و باکیفیت ایران آغاز شد و دلیل اصرار اروپا برای احیای سریعتر برجام این است که ایران سریعتر نفت خود را عرضه کند تا قیمت نفت کم بشود و از تورمی که در دنیا بوجود امده کاسته بشود.دولت امریکا هم با التماس از سعودیها و دیگر کشورهای عرب میخاهند تولید نفت خود را بیشتر و بیشتر کنند تا نبود نفت ایران در بازارهای دنیا جبران بشود که اصلا در حال حاضر امکان ندارد... واقعا عجیب است که در داخل ایران از کمتر شدن وابستگی دولت به فروش نفت میگویند ولی از طرفی بخاطر وابستگی زیادی که به نفت ایران در بازار نفت بین الملل بوده تحریم نفت ایران برای اروپا و امریکا شلیک به خود بوده و با افزایش شدید قیمت نفت و تورم مواجهه شده اند
    • IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      5 3
      همه تقریبن شاید یکی دو تا کشور مثل انگلیس ندونن بقیه همه هم میدونن تروریستن آمریکائیها هم در محافل خصوصی اذعان میکنن هم مردمشون هم سیاستمدارانشون فقط میترین مثل شما
    • علی IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      6 3
      اگه منظورت سیاست مدارا هست شاید زیاد نباشن ولی اگه منظورت مردم کشورها هست پرچم آمریکارو توی خیلی از جاهای دنیا آتیش میزنن.
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      5 3
      مگه مهمه که چند کشور ارتش آمریکا را تروریستی می‌دانند؟؟!! ارتش آمریکا تروریسته و این واقعیت که چندتا کشور اینو اعلام کنن یا نه در اصل قضیه تغییری نمیده!!!
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      3 1
      کشورهایی که در جنگ ایران و عراق طرف صدام نبودند.
    • مهدی RO ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      3 0
      برو گاوتو بچرون، تو که تا حالا چیزی حالیت نشده؛ بهتره فقط تماشاگر باشی.
    • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      5 0
      برجام یک مصیبت عظمی بود. نه میشد آن را ادامه داد و نه می شود از آن بیرون آمد چون در هر دو صورت متضرر می شویم. اگر ترامپ یک کار خوب کرده باشد آن هم همین خروج از برجام بوده است . هر چند رو ح ا نی بموقع عکس العمل نشان نداد و به ضرر روی ضرر ادامه داد. ولی الآن بهترین کار برای خلاصی از برجام ادامه مذاکره با رعایت شدید خطوط قرمز ایران حتی سرسختانه تر از آن برای جلوگیری ازسواستفاده غربیها است در عین حال کار اصلی عبارت است است از خنثی سازی تحریمها که سلاح تحریم را اولا بی خاصیت ثانیا یخ جلوی آفتاب خواهد کرد.و مهمتر اینکه ما هم از برجام بیرون نیامده ایم و هم عملا برجام دیگر نمی تواند دست برنامه هسته ای را بسته نگه دارد و ضمنا ما در منظر افکار عمومی مقصر نخواهیم بود. دولت باید سرسختانه در مذاکره حاضر باشد ولی کار اصلی همان خنثی سازی تحریمهاست که باید با جدیت دنبال شود همینطور رسیدگی به کسانی که شرایط معیشتی مناسبی ندارند این شرایط با جدیت دنبال شود بعد از مدتی نه طولانی شرایط خوب خواهد شد الحمد لله شرایط هم بگونه شده است که با بالا رفتن قیمت نفت شرایط هم از لحاظ فروش هم از نظر قیمت به نفع ما در جریان است.خدا رو شکر
    • DE ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      3 0
      مهم نیست کدام کشور، وقتی یک کشور به نیروهای نظامی شما میگه تروریست شما هم باید بگی تروریست، قانونش همینه...در ضمن به ارتشی که فقط طی ده سال اخیر مسئول قتل بیش از صد هزار غیر نظامیه چی میگن؟ تو خود آمریکا با این حرارت از ارتش آمریکا دفاع کنی بهت می خندند.
    • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      0 0
      عین حقیقت را گفتی
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    44 15
    آمریکا دغلبازه
    • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      8 3
      خاورمیانه بزرگ یعنی کشور خاورمیانه تجزیه شوند از جمله ایران! یعنی عامل دشمن سر کار در ایران بوده؟!!!!!
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      17 5
      دغلباز بودن امریکا تعجب نداره ولی خائن بودن خاتمی و هاشمی و روحانی تعجب داره
    • علی IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      3 9
      سلام وقت بخیر بخشی از این پازل غرب را ایران درست کرده است. واقعیت غرب استاد طول دادن هر مسئله ای هستند و به اصطلاح قورباغه پز کردن هستند، که جمهوری اسلامی از موضوع غفلت کرد ایران را باید مستقیم با آمریکا می نشست طي چند جلسه و با قاطعیت کار را یک سره می کرد. و چکیده جلسات غربی ها را به مردم می گفت و البته مردم نیز در منافع ملی همراهی می کردند. الان همین طور ایران یکسال بازی خورد. این جلسات باید یک فرجه سه ماه نباید زمان می برد.،و به نظر من این باید ختم جلسه باشد.
    • NL ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      9 8
      فقط قرار بود چهار قلم کالا گران شود!
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      3 1
      چه ربطی به این خبر داشت داشت
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      3 0
      بیشتر از هر کسی در دنیا
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    20 20
    ایران مدت‌هاست که از اثر تحریم عبور کرده است؛ مجموع میزان واریزی درآمد فروش نفت به خزانه دولت نشانی بر همین ادعاست خوب اگه واقعا حقیقت داره پس چرا مذاکره رو ادامه میدید بیکارید صنعت هسته ای رو لنگ و سیاسی نگه دارید؟ پس یا درست نیست یا قبول دارید بحث فقط نفت نیست و مشکلات بیشتر از این حرفهای . احتمال دیگه ای هم هست؟ یا برجام اینقدر خوب نوشته شده که نمی تونید خارج بشید و اگه بشید همین فروش رو هم خیلی از دست خواهید داد ؟
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
      13 13
      عبور كرده ؟
    • یحیا IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      5 8
      الان داریم از اثر روانی برجام در داخل کشور عبور کنیم. چون رئیس جمهور قبلی آب خوردن مردم را هم به برجام گره زده بود.
    • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      4 4
      قرار نیست همه هزینه پرجام نافرجام از جیب ما باشه یعنی هم پیاز را بخوریم هم شلاق را و هم جریمه بدیم، پس به چیزی که آگاهی و فهمش را نداری نظر نده و بشین ماهواره ات را نگاه کن
    • NL ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      12 4
      پس چرا تورم 51 درصد شده است؟ لابد تا اخر دولت رئیسی هنوز تقصیر روحانی است!
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      6 5
      میگی از تحریم عبور کرده و درآمدهای نفت زیاد شده حالا چی گیرت اومده؟؟
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      1 6
      علت اصلی اینتورم درصدی همان ارز رانتی بود که میدادن و 3 سال پشت سر هم تورم بالا ایجاد شد و اگر نبود همان دو سال اول تورم 30درصد بیشتر نمی شد و کاهش می یافت و الان هم ب ای حذف آن ارز یک مقدار تورم بالاتر رفت و در آینده نزدیگ تورم به شدت کم خواهد شد
  • شناس IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    41 23
    ننگ بر خاتمی ننگ بر روحانی ننگ بر بانیان ننگ نامه ی برجام چای ننگ بر اسلاح طلبان
  • سلمان IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    40 13
    آمریکا شیطان بزرگه و هیچ وقت قابل اعتماد نیست
    • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      6 1
      یعنی توبه گرگ مرگه
  • NL ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    38 13
    ایران کشور مومنین هست یه مومن از یه سوراخ دوبار گزیده نمیشه.ما ملت امام حسین ع هستیم تسلیم فریب و زور و قلدری آمریکای عهدشکن و پادوهاش نمیشیم.
  • فیروزاسماعیلی IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    21 28
    کلیدحل هرمشکل مذاکره هست
    • یحیا IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      5 3
      کلید هر مشکل در جنگل جهان اقتدار است. فقط یک مثال بزن که یه مشکل در تقابل با آمریکا با مذاکره حل شده. من چند مثال می زنم که حل نشده ۷۰ سال مذاکره دولت خودگردان فلسطین. مذاکره هسته ای لیبی و عراق و مصر با غرب و برچیده شدن هسته ای آنها و تکمیل تحریم. مذاکره کره شمالی و ..... آخرینش برجام بود که به قول ظریف نتیجه آن تقریبا هیچ و ارزش مصرف جوهر را هم نداشت
    • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      5 3
      حتما اون هم با شیطان گوگولی مگولی!!!
    • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      4 3
      آره مثل کلید قهرمان دیپلماسی تون
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      2 3
      خیر اینطور نیست!!!
    • علی IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      2 1
      همیشه اینگونه نیست مگر ابنکه جنابعالی هم مثل روحانی و ظریف خیلی خوش خیال و به کشورهای قلدری مثل امریکا خوشبین باشی
    • DE ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      0 2
      فکر میکردم واژه ی کلید رئیس جمهور شما اونقدر لوث و مبتذل شده که دیگه ازش استفاده نمی کنید...کلید مد نظر شما رو مردم طی هشت سال در نقش بنفش کلید با گوشت و جان لمس کردند.
  • یک مسلمان IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    27 9
    هیچ اعتمادی به آمریکاییها نیست
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    19 9
    صلح و ارتباط در سطح برابر برای غرب معنا ندارد.
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    22 17
    خدا رو شکر که تیم ظریف نیست. خیالم راحته
    • CA ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      9 7
      اگر ظربف بود توان دفاغ از منافع ایران در مقابل کارشناسان خبره قدرتهای بزرگ را داشت. امروز افرادی در تیم ایران هستند که اکثرشان در سطح یک کارشناس درجه ۳ اطلاعات سیاسی دارن. ارتش امریکا دو مرحله به عراق حمله کرد. مرحله اول آزاد سازی کوبت از دست عراق مه در عرض ۳ روز ارتش قدرتمند عراق را مه در آخر جنگ ما را شکست داد تار و مار کردو در دفعه دوم هم هدفش بر کناری و نابودی صدام بود که انجام داد و برای اولین بار حکومت عراق را به شیعیان تحویل داد. در دنبا بیش ار ۲۰۰ کشور است هر کشور برای منافع خود کار می کند و ارتباط اقتصادی دارن و از منافع ان دو طرف سود می برن و تنشی باهم ندارن. برخی کشورها مثل ایران دنبال حملات به پایگاههای امربکایی ها در کشورهای مجاور است به همین دلیل تحریم کردن و لقب دولت تروریستی به ایران دادن و تمام کشور های همسابه هم بخاطر این رفتار ایران و دخالت در ان کشور رابطه ای حسنه ای با ایران ندارن. حتی از ۳ کشور شیعه هم بحرین و آذربایحان رابطه بسیار بد و غراق هم رایطع در حال افول که در انتهابات اخیر با شکست سخت طرفداران ایران خودش را نشان د اد
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      3 3
      0047 یعنی یک تحلیل آب دوغ خیاری که اصلاً نمی فهمی چه می گویی! اگر اینجور است که تو می گی پس این آقای ظریف چه دستاورد دیپلماتیک در طول 8 سال وزارت خود داشت؟ چرا مملکت به این روز افتاد که دلار یکباره از 3 هزار تومان 30 هزار تومان شد و سالها باید بگذرد تا آسیب های دولت ناکارآمد قبلی را برطرف کرد؟ اگر اینچنین است که شما می گویی که آمریکا دولت را در عراق تحویل شیعیان داد پس جرا به دنبال افرادی مانند چلبی بود و به همراه عربستان کلی هزینه می کند که جلو ورود آنها را به مجلس و دولت بگیرد و ساده لوحی مانند مقترا صدر را وسط مبدان می اندازد تا از روی کار آمدن مالکی جلوگیری کند؟اطلاعات شما صفر است و تحلیل ها آبکی احتمالاً از آلبانی هستی
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      4 4
      پرچم کانادا نظراتت کاملا اشتباهه بیشتر مطالعه کن.
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    8 4
    سیاست یک تکنیک است وربطی به سواد ندارد. سواد یک نوع هنر است ولی سیاست یک نوع ترفند است.
    • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      3 0
      تکلیفت را مشخص کن، سیاست تکنیک هست یا ترفند؟ بماند که ....
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    22 18
    برجام = خیانت بزرگ. برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ. برجام = خیانت بزرگ. برجام = خیانت بزرگ. برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ. برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ. برجام = خیانت بزرگ. برجام = خیانت بزرگ. برجام = خیانت بزرگ.
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    16 4
    خاورمیانه بزرگ میدانی یعنی چی؟ یعنی کشورها منطقه تجزیه شوند
  • . IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    18 5
    خاتمی و البته قبل ش هاشمی رفسنجانی و میر حسین موسوی ( و البته اعضای تحمیل کنندگان جام زهر شامل محسن رضایی و حسن روحانی)ظلم ها کرده اند.
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    14 2
    شما اصل مذاکرات که غیر قانونی و خیانت بار هست چرا نمی گویی ؟ وقتی همان 20 سال قبل در خارج از قانون آژانس با چند کشور رفتند مذاکره غیر قانونی کردن و پلمپ کردن و بازی 20 ساله راکلید زدن و الان هم باید گفت به شکل ناشیانه تری ادامه می دهند؟ که تحریم ها کمتر نشد بیشتر هم شد چون آنها دنبال لیبی و عراقی و اوکراینی کردن ایران هستند و از برجام 1 تا برجام های بعد را دنبال می کنند تا ابزار قدرت شما را بگیرند؟ چرا به این نمی پردازید در کشور و در بین شماها رسانه ای ها و سیاستمداران و دست اندرکاران پرداخته نمی شود؟ ما که در سیاست نیستیم فهمیدیم شما نفهمیدی یا از عمد نمی خواهید ببینید؟
  • FR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    21 2
    ظاهرا حمله صیهونیست ها به غزه درست همزمان با مذاکرات وین تصادفی نیست ...
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    15 6
    با سلام محتوی گزارش عزت بخش است. الله اکبر
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    18 7
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم.
  • FR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    10 5
    یعنی عبور کرد و توافقی در کار نیست ؟ بابا یک سره کنید و مرگ برجام را اعلام کنید
    • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      5 0
      اونی باید بدونه می‌دونه که برجام را آمریکا پاره کرد و مجلس جدید و دولت جدید هم آنرا آتش زد اما بعدش داریم اعتبار و هیبت نداشته آمریکا را لجن مالترش میکنیم و بر باد می دهیم
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    15 3
    مقاومت ایران هرگز دربرنامه آمریکا نبو دونیزمقاومت غزه ویمن وعراق.. نابودی اسرائیل نزدیکه
  • صفری IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    14 6
    برجام اگه اثر داشت همون موقع که تصویب شد و کامل اجرا شد اثر میداشت نه اینکه قیمتها ده برابر بشه و ....
    • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      6 2
      آخه قرار نبود برجام به نفع ما باشه و با برنامه غرب باید نهایتا تا سال ۹۸ ایران فرو بپاشه ولی با عنایات امام زمان و رهبری داهیانه #امام_خامنه_ای_عزیز و مقاومت ملت بهتر از مردم عصر پیامبر و ائمه علیه السلام کل برنامه های غرب صهیونی به هم خورد و کمانه کرد به خودشون یعنی ومکروا و مکرالله والله خیر الماکرین
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      2 5
      اخه وقتی از هیچی خبرنداری همه چی را با جیب خودت مقایسه میکنی از کجا میدانی برجام بطور کامل اجرا شد فکر کنی بد نیست
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    17 2
    احسنت به تیم مقاوم و باعزت ایران
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    15 3
    همانطور که بر تحریم میافزایند ما هم بر قدرت و توانائی و خواسته خود اضافه و تاکید کنیم نشان میدهیم کوتاه نمیائیم
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    19 1
    آمریکا قابل اعتماد نیست
  • مسعود IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    19 6
    با اینکه از رنج و محنت فشارهای اقتصادی کمرمان شکسته ولی از مواضع اصولی ایران در مذاکرات حمایت کامل داریم و تا پای جان در کنار رهبرمان برای ایران قدرتمند ایستاده ایم.فردا ی روشن برای ایران و فرزندانمان است.
    • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      3 2
      دوست عزیز به غیر از شکستن کمرمان تمام حرفهاتون درسته که وضعیت مردم نسبت به قبل انقلاب خیلی خیلی بهتر شده
  • محمدصالح چگینی IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    17 1
    به آمریکای دروغگو اعتماد نکنید
  • بیژن IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    1 5
    مذاکرکننده دارید چه کاری میکنی
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    4 2
    گرانیهارانمیبینید شکمتان سیره
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    1 3
    هرکجا نام غربگرا واصلاح طلب دیدید خیانت وجنایت همراه هم هست اخرین جنایت وهیانت تاریخ ایران توسط ظریف وتیم خود باخته اش رقم خورد خیانتی بزرگ ونام ظریف را بالاتر از نام بنی صدر باید رقم زد چیزی که تاریخ اینده بیشتر از ان صحبت خواهد کرد از این تیم جز دست رد بر سینه امریکا انتظار دیگری نیست امریکا وغرب جز دروغ وجنایتدچیزی درش نیست مثل ذات نجاست که نجس استدوپاک نمیشود هر کجا اصلاح طلب وغربگراست خیانت وپلیدی هست از زمان روحانی گرفته تا زمان خاتمی تا دوران بنی صدر فتنه 88و78وفتنه منافقین در سال 60تا مشروطیت وشهادت شیخ فضل ل لله وشهادت امیر کبیر همه توسط غربگریان بوقوع پیوسته نه دشمن خارجی اینها عمال غرب هستند
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    2 2
    مگر خاتمی مجرم نیست؟ چرا یک مرد با شرف و شجاع پیدا نم شود او را محاکمه کند؟ 20 سال است منتظر محاکمه مانده ایم
    • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      3 0
      هنوز دارن دنبال یه باشرف تر از خاتمی میگردن.
  • یه کاربر IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    3 6
    قبول توافق برجام برابر با خیانت به تک تک انسانهای بزرگ ایرانیست که در طی سالیان، سنگین ترین هزینه را از عمر و زندگی خود پرداخته و با حداقلی ها زندگی کرده اند. حالا وقت برداشت کاشته هاست. فقط کمی به زمان برداشت نهایی مانده. اگر قرار بود بعد از این همه مکافات با یک توافق به نقطه اول برگردیم و هیچی به هیچی، ورود به این موضوع چه دلیلی داشت؟ اقتدار و استقلال ایران را (ولو توأم با سختی) به هر توافقی که طرف دیگرش سعی در تحمیل اراده اش به ملت ایران داشته باشد، ترجیح میدهم.
  • فاطمه IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    2 3
    آمریکا قابل اعتماد نیست به فکر منافع خودشه
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    2 1
    همه شان فقط جرئت بیان ندارند. همین ژاپن که به موقعش انتقام بمبهای اتم هیروشیما و نکازاکی را خواهد گرفت، همین آلمان، همین ایتالیا و... حتی خود سرخ پوسهای امریکا و یا اسپانیش تبارهای امریکا. برایت متاسفم. مگر در زمان معاویه کدام کشورها او را محکوم کردند؟ مهم ان است که برحق باشی.
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    2 1
    امریکا را بی خیال، مواطب نفوذیها باشید
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    2 2
    لعنت بر برجام بی حان
  • منامه FI ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    6 3
    دست همه تون تو یه کاسه است شما اگر با امریکا مشکل دارید چرا بچه هاتون اونجان؟
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    9 2
    خداآشیخ حسن فریدون را نیامرزد که این بنای ننگین برجام را گذاشت و۸سال فرصت مردم را تضییع نمودو آبروی استقلال کشور را بردوتعهدات برجامی را بدون اینکه طرف های مقابل انجام دهد برای خوشایند کدخدایش انجام داد وحالا که می خواهین از گلابی های برجام مردم استفاده ککند باید اینقدر دغل بازی از آمریکائیها وغربی ها ببینند. مردم یادشون نرفته این نردک مزدور چطور فاتحانه نی گفت که تحریم ها دیگر برنمی گردد!وبه دنبال آب وصابون برای خجلت زدگان بودو... امروز با مقاومت مردم تحریم ها اثر خود را روز به روز بیشتر از دست می دهد.به امید پیروزی نهائی ونابودی اصلاح طلبان این سرمایه های صهیونیست ها درکشور...
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    1 2
    نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا
  • فرزاد IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    2 1
    ماملت امام حسینیم .توافق با شیطان بزرگ که هیچ نفعی برایمان ندارد خیانت به شهدا است.
  • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    2 0
    برجام خیانت بزرگ به کشور طراحان برجام نوکر وجاسوس غرب بودند کسانیکه امضای کری را از شرایط رهبری در برجام بالاتر قبول داشتند مسئول مذاکرات ما بودند ننگ بر اصلاح طلبی وغربگرایی خائنین به کشور
  • IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    2 1
    ﭼﻪ ﺗﺤﺮﻳﻢ ﺑﺎﺷﻪ ﭼﻪ ﻧﺒﺎﺷﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﺮﺩﻡ ﻫﻤﺒﻦ ﻫﺴﺖ ﻣﺎ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﺧﻴﺮﻱ ﻧﺪﻳﺪﻡ
  • سید فروزان CH ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    2 2
    خاتمی دقیقا نظرات سورس در مورد منطقه را تکرار کرده بوده در آن جلسه همانگونه که ظریف و ریش رنگ‌کن نظرات لابی صهیونیستی نیویورکیها و فرانسویان و انکلیسها را زمانی که ظریف کفت امریکا با یک دکمه می‌تواند ایران را نابود کند ،دقیقا همین حرف را ژان شیراک در زمان ریاستش در مورد فعالیت هسته‌ای ایران گفته بود را تکرارکرد، یعنی اینکه این طیف از خود چیزی برای گفتن نداشتن ،هر چه میگفتند دیکته شده از اندیشکدهای صهیونیستی ضد ایران و لابیهای صهیونیستی بوده این طیف اکر ده درصد رهنمودهای مقام رهبری را انجام میدادند مملکت اینچنین گرفتار مشکلات اقتصادی و قراردادهای برجامی نمیشد وامروزه نه تنها جز ده کشور قدرت هسته‌ای بودیم که در خودکفایی و آرامش اقتصادی برای مردم هم از تمام کشورهای اروپایی برتر این طیف نه انقلابی بودند نه دارای سواد و اکاهی ،به لطف همان اطاق‌های فکری دارای مدارک دانشگاهی در سطح استادی ، از نظر مذهبی و اعتقادات هم از یکسال قبل از انقلاب در واشنگتن و نیویورک و لندن و پاریس رفتند در زیر پوست مذهبی نما و امامتر از امام زاده
  • سید فروزان CH ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    1 1
    بازی همیشگی رژیم اشغالگر در زمان مذاکرات ، خودشان بخوبی میدانند ایران شطرنج باز ماهری است و در بلوفهای پوکری انها گرفتار نمیشود سردار قاآنی دیروز گفت ، این جنایت‌ها را مینویسم و در زمان مناسب جواب خواهند گرفت . دیشب عملیات طلوع صبح آنها را تبدیل به شب عزا کردند و پا انداز منطقه که مصر و اردن باشند مشغول واسطه گری اما شبهای درازی خواهند داشت اشغالگران با ارسال ۱۰۰راکت ، سامانه گنبد حلبی خالی از موشک و از فردا شب موشکهای دقیق و دور برد با خیال راحت بر سرشان و‌مناطق حساسشان فرود
  • محمد IR ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    1 0
    وقتی در سال ۸۳......دوسال بعد (۸۵)خاتمی در اجلاس داووس ...سال ۸۵خاتمی چه کاره بوده
  • علی IR ۰۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    4 1
    سلام.افرین لذت بردم نظرات روخوندم زنده بادایرانی پاینده باد نظام مقدس اسلامی شادبادروح بزرگ بنیانگذاراین نظام خمینی وپاینده رهبرعزیزوفرزانه انقلاب سیدعلی عزیز
  • IR ۰۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    6 1
    خدا لعنت کند حسن روحانی وتیم برجامی اش را
  • mojtaba SE ۰۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    2 14
    3 تا بلیط به مسیر وین به باقری بدید از حالا که خیالش راحت بشه ,که بلیط های مسافرتیش تضمین شده است تو 3 سال آینده,که الکی تا بورل یک چیزی میگه ,سریع بهانه نکنه که بره وین مثل ندید بدیدها, که مسافرت رفتن رو ندیدن؟؟
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    2 2
    آخر سر هم نه مسئول و نه رسانه وطنخواه، جواب این سوال نگرفت چرا به ناحق، یارانه سرپرستان میانسال مجرد از سیصد به دویست کاهش داند بعد از این همه گرانی بوجود آوردند؟
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    5 0
    نسلها سوزاندند با این تحریم سازی باندهای مافیایی داخلی و کاسبان تحریم، ملتی از نعمات خدایی کشورشان محروم کردند و در تله تحریم اجنبی گرفتار
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    1 0
    کدوم خائن وطن فروش بود
  • دانیال IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    0 4
    ما امروز یک کشور در آستانه ایم. شاید هم بیشتر. این موقعیت برتر را می خواهیم یا چه چیزی معامله کنیم؟ به جای این تلاش ها کمی از ونزوئلا و روسیه بیاموزیم. آن ها مذاکره نمی کنند که تحریم ها لغو شود. آن ها تحریم ها را بی اثر می کنند. دولت را به تمام عرصه های کنترل اقتصاد وارد کرده اند و اقتصادشان را آرایش جنگی داده اند. ما اما امروز از روحانی تا رییسی هنوز هم گرفتار پیاده کردن سیاست های منحوس خصوصی سازی و کوچک سازی دولت هستیم. گرفتاری بدی داریم . این سیاست ها نعوذباالله مگر قران خداست که حتی در سخت ترین شرایط فشار و هجمه دشمن هم از پیگیری آن کوتاه نمی آییم؟؟؟!!!!!!!
  • علی IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    4 0
    باید مسایل پادمانی حل بشه و تحریم برداشته بشه و ۴+۱ متعهد بشن هرکدام به عنوان تضمین در مدت شش ماه ۱۰۰ میلباد دلار در ایران سرمایه گذاری کنند و حداقل ۵ سال حق خروج اصل سرمایه رو نداشته باشند
  • محمدایوب IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    6 1
    می گویند حمار اگر ازراهی رفت وپایش در سوراخی گیر کرد بار دیگر اگر اورابکشی ازان راه نمی‌رود اما متاسفانه وقتی ترامپ از برجام روحانی بیرون رفت وکشور را با تحریم‌های بیشتر روبرو کرد این روحانی بود که دوباره با آمدن بایدن ذوق زده در آغوش غلطید درود بر حمار که بیشتر می فهمد
  • لیلا IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    1 1
    می دانیم خواسته های ایران به حق هست اما این تحریم ها هرگز بر داشته نخواهد شد
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    3 2
    مشرق زیاد غر می زند و خیالبافی می کند
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    2 1
    سریعتر عبور کنید خسته شدیم
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    4 0
    خداوند به حرمت خون شهدا خاتمی را به ذلت و خفت دچار کند
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    4 0
    حسن روحانی مملکت را توی چاه بزرگی بنام : برجام انداخت . باید او بجرم صدها هزار مورد ترک فعل و ضرر و آسیب و زیان به مملکت محاکمه فوری گردد .
  • ایرانی با غیرت IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    6 0
    شما برای تروریست بودن ارتش آمریکا میتوانید به کشور های اروپائی به ظاهر طرفدار امریکا سفر کنید و از مردم ان کشور ها مستقیما درباره تروریست بودن دولت و ارتش آمریکا سئوال کنید تا ببینید که چه پاسخی به شما خواهند داد؟ دولتهای این کشورها جرات اینکه کلمه ائی بر ضد امریکا بگویند ندارند.
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    4 0
    سلاح هسته‌ای نداشتن و تحریم شدن چه معنی دارد؟ فقط بازدارندگی هسته‌ای
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    1 0
    واقعا چرا
  • فانوس ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    1 0
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • روحانی IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    1 1
    یکی از درس های عاشورا هم درس مذاکره و تعامل سازنده است.
    • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
      0 0
      با که ، مثل عمر سعد بعنوان فرمانده میدان که شاید او متوجه خطای خود شود . و راه بر امام نبندد . اگر چه از قبل میدانستند چه اتفاقی خواهد افتاد و سرنوشتی در انتظار است . همین که در تاریخ آمده امام بارها تمام سعی خود را نمود بلکه فریب خوردگان و دنیا طلبان را متوجه و آگاه نماید تا جنگ اتفاق نیفتد همانانی که نامه ها نوشتند و ایشان را دعوت کرده بودند .. نه با یزید که سرشت و قصد او را میشناختند
  • DE ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    0 0
    ان شاءالله این فتنه تحریم (و تحریم سازان داخلی امثال مافیایی های داخلی) سر مردم ایران رفع شود،
  • US ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    0 0
    برجام را رها کنید به ظرفیتهای داخلی دل ببندید و انرژی خودرا صرف احیای جتلزه برجام نکنید
  • . IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    0 0
    کار داشتن با ملت ها یعنی دخالت تو کشورها . اینو بفهمید .
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    0 0
    مرگ بر آمریکا شیطان بزرگ
  • رضا IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
    0 0
    خاتمی خائن به امام و شهدا و انقلاب اسلامی
  • محمود IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
    0 0
    مشکل ما مسولین بی عرضه و 4000 هزار آقازاده و فرزندان ـآنها که در آمریکا و اروپا بسر می برند است
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
    0 0
    مرگ بر آمریکای جنایتکار
  • US ۰۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
    0 0
    کدام پیش نویس؟!
  • محمدرضا کیانفر IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
    2 0
    . حشمت‌الله فلاحت‌پیشه کارشناس سیاسی گفت: ایران از روسیه بازی خورد. آقای فلاحت‌پیشه، بازی خوردن ما از روسیه تازگی ندارد بیش از دو قرن است که داریم از روسیه بازی می‌خوریم زیرا در باتلاق جهالت و تعصب و ناآگاهی خفته‌ایم. هر که جان خفته را از خواب جهل آوا کند، خویشتن را گرچه دون است ای پسر والا کند. غدر و مکر و جهل هرسه منکر اعدای تو اند، زود باید مرد را کو قصد این اعدا کند. سرور گرامی، تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم: 1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی. 2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی. با تشکر از توجه شما.
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
    1 0
    فقط،فقط وفقط -۱-رفع کامل وکل تحریمهای ظالمانه... ۲-عدم حضور وهرگونه دوربین وآژانس و دخالت کل استکبار وغربیها درایران ومنطقه وبیرون رفتن کامل غربیها .... ۳-عدم هرگونه بتن کردن تعلیق وتوقف انواع پیشرفتها ورسیدن ایران به انواع پیشرفتها علی الخصوص هسته ای ،اتمی گلاهک وبالستیک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس