1

نتیجه مذاکره برای بازگشت آمریکا به برجام در دوحه باعث شد که نقش اروپا از عنوان یک «نامه‌بَر» ساده به بخشی از پیچ و مهره‌های مکانیسم اقدام علیه ایران تغییر اثر یابد!

سرویس سیاست مشرق- دو اقدام سیاسی از جانب غرب در فاصله کم زمانی از هم مشت آن‌ها را باز کرد. یک روز پس‌ازآنکه جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اروپا اعلام کرد که پیش‌نویسی را برای احیای برجام به ایران و آمریکا تحویل داده است، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری به تشریح نظر آمریکایی‌ها درباره آن پرداخته و گفت که این پیش‌نویس از اواخر ماه مارس روی میز بوده و به اعتقاد او این رسیدن به این متن نشانه «توافق خوب» است.

پس از این اظهار نظر از جانب آمریکایی‌ها، بار دیگر مسئول سیاست خارجه اروپا به صحنه آمده و در مقاله‌ای در نشریه فایننشال تایمز نوشت که مذاکرات برای احیای برجام دیگر به پایان رسیده، زیرا دیگر هیچ‌یک از طرفین حاضر به عدول از موضع چند ماه گذشته خود نیستند!

این تحرک دیپلماتیک از جانب کشورهای غربی به معنای آن بود که آن‌ها به تصمیم‌گیری نهایی پیرامون توافق با ایران رسیده و با اعمال فشار از بیرون تمایل دارند هر چه سریع‌تر به یک توافق نیم‌بند با تهران برسند.

به نظر می‌رسد که طرف غربی با تدارکات وسیع دیپلماتیک در طی یک ماه گذشته شرایطی را به سمتی هدایت کرده است که گویی مشکل اجماع برای احیای برجام تنها در تدوین یک پیش‌نویس خلاصه‌شده و اگر فکت شیت‌های (Fact sheet) مرتبط با آن تکمیل شود دیگر مشکلی برای رسیدن به اجماع حداکثری میان طرفین باقی نخواهد ماند.

در حالی طرف غربی این ادعا را مطرح کرده است که از نگاه جمهوری اسلامی ایران محتوای پیش‌نویس از اصل آن مهم‌تر بوده و تهران با طرحی همراه خواهد شد که سه اصل لغو تحریم‌ها، راست آزمایی آن و انتفاع اقتصادی ایران از لغوش را رعایت کند. به عبارت بهتر، از پایان دور ششم از گفتگوها در وین تا آخرین طرح مذاکره در دوحه مسئله ایران فرم پیش‌نویس نبوده است، بلکه محتوایش مهم است.

یکی از تفاوت‌های اساسی مدل مذاکراتی ایران میان دولت روحانی و دولت رئیسی نیز در همین نکته است، درحالی‌که ظریف اعتقاد داشت هر توافقی بهتر از بی توافقی است؛ مذاکره‌کنندگان در دولت سیزدهم اعتقاد دارند که توافق بد از بی توافقی بدتر است زیرا در توافق بد تعهداتی ایجاد می‌شود که عدم اجرای آن دست ما را در برابر رقیب خواهد بست. یک اصطلاح دیپلماتیک می‌گوید که داشتن یک درخت با ریشه‌های قوی در زمین از داشتن باغی با درختچه‌های ضعیف و بی‌رمق بهتر است، زیرا این درخت برای همیشه مقداری میوه تضمین‌شده به شما خواهد داد، باغچه‌های کوچک تنها محصول فصلی می‌دهند.

در حال حاضر مشکل ایران با طرح جدید اروپایی برای احیای آن در تهیه پیش‌نویس یا طرح‌ها و گفتارهای جدید نیست، برجام نیاز به تصمیم و اراده جدی طرف‌های مذاکره‌کننده با ایران دارد، اما آنچه امروز در طرف مقابل مشاهده می‌کنیم فقدان اراده است.

دلایل خودداری وزیر امورخارجه از سفر به نیویورک / برجام امروز زنده است یا مُرده؟

سناریو آمریکا در صورت شکست مذاکرات چیست؟

آنچه از شواهد پیداست حاکی از آن است که آمریکایی‌ها به‌خاطر عدم حسن نیت در گفتگوها به‌زودی شکست مذاکرات را اعلام خواهند کرد؛ اما سیاست واشنگتن آن است که به دلیل نزدیکی به زمان برگزاری انتخابات کنگره تدوین بیانیه اعلان شکست را به گردن اروپایی‌ها انداخته و سناریو را از طریق آن‌ها پیش ببرد.

احتمالاً اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی زمانی را برای دور جدید گفتگوها در یکی از کشورهای اروپایی اعلام کرده و با تکیه بر پیش‌نویس طراحی‌شده توسط رهبر سابق سوسیالیست‌های اسپانیا (جوزپ بورل) اعلام کنند که متن نهایی توافق همین پیش‌نویس طراحی‌شده توسط اتحادیه اروپاست و ایران تنها عضوی از برجام است که با آن مخالفت کرده است!

هدف این سناریونویسی آن است که تهران مسئول شکست مذاکرات اعلام شود. آمریکا با اجرای این سناریو دو تیر را با یک هدف می‌زند از یک‌سو اجماع بین‌المللی و ضد ایرانی را تقویت کرده و از سوی دیگر بار سیاسی نرسیدن به توافق را به گردن اروپایی‌ها خواهد انداخت. آمریکایی‌ها تصور می‌کنند که با این اقدام بدون هیچ هزینه‌ای مکانیسم ماشه را فعال کرده و آورده‌ای در سطح بیانیه‌ای حداکثری در شورای حکام خواهند داشت.

 تصور واشنگتن آن است که با طراحی این فشار مصنوعی (طرح بورل) می‌توان تهران را به‌سوی توافق هدایت کرد تا آمریکا بتواند از زمستان سخت در جنگ اوکراین جان سالم در ببرد، این مهندسی دیپلماتیک در حال حاضر توسط طرف غربی در حال ساخت‌وپاخت است.

جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید در آخرین نسخه از اقدامات ضد ایرانی دولت بایدن گفته است: برجام جدید تکمیل‌شده و روی میز است و جمهوری اسلامی باید تصمیم بگیرد که آیا توافق جدید را می‌پذیرد یا نه! مذاکرات در مورد برجام جدیدی که کامل تکمیل‌شده و روی میز است، اکنون بر عهده ایران است که باید تصمیم بگیرد آیا این توافق را می‌پذیرد یا نه و ما هنوز امیدواریم که آن‌ها از آن تبعیت کنند...

دلایل خودداری وزیر امورخارجه از سفر به نیویورک / برجام امروز زنده است یا مُرده؟

آیا دست‌های جمهوری اسلامی ایران بسته است؟

حساب‌وکتاب طرح بورل برای تحمیل یک توافق بد در برابر تهدید به چکاندن ماشه و بازگشت تمام تحریم‌ها در شورای امنیت یک‌پایش به‌شدت لنگان است! برخلاف محاسبات طرف غربی جمهوری اسلامی ایران نزدیک به یک سال است که به‌صورت کامل از اثرات برجام عبور کرده و به «زیست بدون توافق» رسیده است. همین مسئله باعث شده است که طرف آمریکایی اعتراف کند که از نظر آن‌ها برجام مرده است و ایران زیر بار طرح بورل نخواهد رفت.

المانیتور نوشته است که رابرت مالی ، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اخیراً پیامی را به رژیم صهیونیستی ابلاغ کرده و گفته است که  که او معتقد نیست ایرانی‌ها متن پیشنهادی بورل را بپذیرند!

دلایل خودداری وزیر امورخارجه از سفر به نیویورک / برجام امروز زنده است یا مُرده؟

 این خبر زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم، در حال حاضر در محاسبات دیپلماتیک پاستور چیزی به اسم برجام معنای سیاسی خاصی نداشته و به فاز حرکت بدون برجام و اثرات آن رسیده‌ایم. عبور از این وضعیت آن‌چنان تشعشعات استراتژیکی داشته است که چند پله ما را بالاتر آورده و تا یک مرحله بالاتر از نقشه‌های طرف غربی بازی می‌کنیم. این مدل از اعمال نقش تا حدی است که تهران از جنگ در اوکراین تا تحولات نظامی و سیاسی در تایوان صاحب‌ نظر و حکم قاطع بوده و بازیگر فعال در سطح بین‌المللی است.

نشریه فوربز در تحلیلی نسبت به توانایی‌های ایران با بررسی انواع پهپادهای ساخت کشورمان نوشته است که روسیه از ایران یاد می‌گیرد که چگونه از پهپادهای انتحاری استفاده کند. بر اساس این گزارش، ایران با مهندسی پیشرفته به تولید انبوه پهپاد داخلی رسیده است.

پیش‌ازاین روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نیز ادعا کرده بود که تهران فروش فناوری‌های پهپادی به کشورهایی در خارج از منطقه خاورمیانه را افزایش داده و در تلاش است به یک بازیگر بین‌المللی برای عرضه این محصولات تبدیل شود. به اعتقاد نویسنده این گزارش تحریم‌ها باعث شد تا ایران مدل جنگ‌های کلاسیک را تغییر داده و به‌جا اتکا به ناوگان جنگنده‌های گران‌قیمت باقدرت عملیاتی پایین، سبک جدیدی در رزم‌های هوایی را پدید آورد. این قدرت ایران را صاحب آسمان در منطقه کرده است.

دلایل خودداری وزیر امورخارجه از سفر به نیویورک / برجام امروز زنده است یا مُرده؟

افزایش مؤلفه‌ای قدرت درونی و نیز ورود ایران به باشگاه نیروهای صاحب اثر بین‌المللی باعث شده است که اجرای هر طرح ضد ایرانی برای رقبا هزینه سنگین داشته باشد؛ دراین‌باره بیان چند نکته مهم است:

۱- سال ۱۹۵۳ دوایت آیزنهاور پس از استفاده آمریکایی‌ها از سلاح اتمی در ژاپن نظریه‌ «اتم برای صلح» را مطرح کرد که منجر به طرح اشاعه و تشکیل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد؛ این طرح یک نظم جدید بین‌المللی را به دیگران تحمیل کرد؛ در حال حاضر آن تعهد قدیمی در حال فروپاشی است؛ بسیاری از کشورها در اجرای تعهد در کاهش سلاح‌های اتمی سست شده‌اند. در این وضعیت هر اقدام ضد ایرانی می‌تواند مقدمه فروپاشی NPT باشد، شاید آژانس ۶۵ سالگی خود را هرگز نبیند!

۲- هفته گذشته رئیس سازمان انرژی اتمی در موضعی به‌جا و دقیق اعلام کرد که جمهوری اسلامی دوربین‌های نصب‌شده توسط بازرسان سازمان ملل را تا زمانی که توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ احیا نشود، دوباره فعال نخواهد کرد. حضور ایران با سطحی پایین‌تر از وزیر خارجه در نشست بازنگری معاهدهٔ منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای پس از اظهار نظر فنی درباره دوربین‌ها برای اهل‌فن نشانه‌های مهمی دارد، قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای حکام، نه‌تنها چشم آن‌ها را کور که گوش‌هایشان را نیز کَر خواهد کرد.

۳- روی میز دیپلماسی اقتصادی کشورمان، سبد متنوعی از معاملات صریح، متمرکز و قابل‌اجرا در کوتاه‌مدت روی میز قرار دارد که نتیجه همکاری‌های همه‌جانبه میان همسایگان و متحدان بین‌المللی ایران است. در حال حاضر به‌جای هم‌پیمانی با ائتلاف تحریم با پیمان‌های دوجانبه پیش می‌رویم.

۴- اجرای طرح بورل علیه ایران، کل خروجی گفتگوهای منطقه‌ای را نیز تحت‌الشعاع قرار خواهد داد؛ اثرگذاری منفی تنها یک نقطه ندارد، شعاع آن‌ همه شمول است.

نتیجه مذاکره برای بازگشت آمریکا به برجام در دوحه باعث شد که نقش اروپا از عنوان یک «نامه‌بَر» ساده به بخشی از پیچ و مهره‌های مکانیسم اقدام علیه ایران تغییر اثر یابد؛ اما مسئله اصلی آن است که حتی ترامپ نیز توانست در خرداد سال ۱۳۹۹ علیه ایران در شورای حکام قطعنامه بگیرد؛ موضوع مهم آن است که نه آن قطعنامه و نه مقدمه قطعنامه جدید نمی‌تواند نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران در نظم جدید بین‌الملل را تحت‌الشعاع قرار دهد، این رفتار درخشان باعث شده است؛ جای هر سیلی به دشمن برای همیشه باقی بماند، شاهد این ماجرا پاک‌سازی کامل موساد در کردستان عراق است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 74
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    43 15
    جانم فدای بمب اتم
    • بختیاری IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      7 0
      درحال حاظر باید بیخیال مــــــارادونــــــــا شد و سفت وسخت مواظب چشم امـــــــیــــــدهـــــــــای نــــــــــتـــــــــانــــیـــابـــــــو باشیم.! الان قطعا نامه ها و ایمیل های فراوانی برای کدخدای تروریست وحشی ارسال شده.که امیدم،عزیزم،عمرم،عشقم،همه کسم زانوهام خشکیده شد از بس که میگفتیم اگر توافق یا امتیازی انتخاباتی و توخالی رسانه ای به ما ندید در انتخابات شکست میخوریم و رقیب ما از خوبی و قابل اعتمادبودن شما اطلاعی نداره و نمیتونید درست وحسابی سواری بگیرید.! فدای اون خنده های قشنگت دیدی گفتم!
    • ایران مقتدر iran IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      17 1
      جانم فدای ایران اتمی و مقتدر
    • مسعود IR ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      3 1
      اقافرمودندحرام است،میفهمی حرامه
    • چوپان IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      4 16
      خفه شو. اربابتون آمریکا میچسبه. امثال شما کمپ نشین های تیرانای آلبانی جاتون در بدترین جای جهنمه در کنار شیطان..و باید از مدیر بخش نظرات مشرق پرسید که چرا نظرات تو و امثال تو رو منتشر میکنه تا من و امثال من مجبور بشیم سکوت ارزشمند خودمون رو بشکنیم و جواب تو و امثال تو رو بدیم.
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      2 9
      خداوند به حرمت این ایام نهضت حسینی جان این فرد را برای بمب اتم بگیرد .
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      9 1
      با توجه به مفاد برجام که نهایتاً بند و زنجیری است به دست و پای ایران، بهترین سیاست همین کاری است که دولت انقلابی جناب آقای رئیسی و وزارت امورخارجه ایشان می کند! یعنی سر کار گذاشتن غربی ها به اسم ما اهل مذاکره ایم تا برای ایران زمان خریده شود و طرف مقابل روز به روز دست پایین تری برای ادامه مذاکرات داشته باشد! ضمن آن که در وضع کنونی تجارت خارجی ایران امنیت بیشتری دارد زیرا اطلاعات کاملی از آن را غربی ها در اختیار ندارند، اما در صورت تجارت تحت قرارداد برجام دشمنان ایران اشراف اطلاعاتی خوبی از بازرگانی خارجی ایران کسب می کنند که در هنگام لازم از آن ها علیه ایران استفاده خواهند کرد!
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      15 5
      برجام یک مصیبت عظمی بود. نه میشد آن را ادامه داد و نه می شود از آن بیرون آمد چون در هر دو صورت متضرر می شویم. اگر ترامپ یک کار خوب کرده باشد آن هم همین خروج از برجام بوده است . هر چند رو ح ا نی بموقع عکس العمل نشان نداد و به ضرر روی ضرر ادامه داد. ولی الآن بهترین کار برای خلاصی از برجام ادامه مذاکره با رعایت شدید خطوط قرمز ایران حتی سرسختانه تر از آن برای جلوگیری ازسواستفاده غربیها است در عین حال کار اصلی عبارت است است از خنثی سازی تحریمها که سلاح تحریم را اولا بی خاصیت ثانیا یخ جلوی آفتاب خواهد کرد.و مهمتر اینکه ما هم از برجام بیرون نیامده ایم و هم عملا برجام دیگر نمی تواند دست برنامه هسته ای را بسته نگه دارد و ضمنا ما در منظر افکار عمومی مقصر نخواهیم بود. دولت باید سرسختانه در مذاکره حاضر باشد ولی کار اصلی همان خنثی سازی تحریمهاست که باید با جدیت دنبال شود همینطور رسیدگی به کسانی که شرایط معیشتی مناسبی ندارند این شرایط با جدیت دنبال شود بعد از مدتی نه طولانی شرایط خوب خواهد شد الحمد لله شرایط هم بگونه شده است که با بالا رفتن قیمت نفت شرایط هم از لحاظ فروش هم از نظر قیمت به نفع ما در جریان است.خدا رو شکر
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      2 6
      سلام کره شمالی
    • DE ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      0 0
      ۰۹:۳۰ - برجام یک مصیبت عظمی بود. نه میشد آن را ادامه داد و نه می شود از آن بیرون آمد چون در هر دو صورت متضرر می شویم.
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    2 0
    بحث برجامی نصب دوربین پادمانی بود ورفع تحریمها بقیه حرفهای بی دلیله
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    8 1
    اللهم عجل لولیک
  • ابوالفضل IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    2 0
    از خداشه
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    9 4
    برجام برای غربگدایان کاسب تحریم زنده بود و رانت های بسیار کلانی به جیبشان سرازیر کرد ولی برای مردم و اقتصاد کشور از همان اول خسارت محض بود چون حتی در زمان اجرایش شرایطی که رهبر انقلاب گذاشتند و می توانست اجرای برجام را متوازن کند هم از طرف دولت بنفش رعایت نشد
  • نژاد اریایی IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    5 2
    به نظر شما انگار،بر سیاست جهانی فائق آمدید،npt را منحل
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    14 3
    برجام چیزی نبود جز یک ننگنامه بنفش که در زمان عشاق و سینه چاکان امضای جان کری توسط ترامپ ریزریز شد و ریخته شد تو چاه مستراح . سیفون هم بالاش کشیدن دیگه چیزی ازش باقی نمونده
  • حسين DE ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    13 1
    اين يارو جوزپ بورل دستورالعمل امريكا رو بعنوان پيشنهاد اروپا مطرح ميكنه تا سر ما كلاه بذاره البته تقصير نداره فكر ميكنه هنوز هم اسكاتلندى رئيس جمهوره اتحاديه اروپا در حد و اندازه ائى نيست كه بدون مشورت با آمريكا و يا بدون اجازه آمريكا يك اقدام خودسرانه انجام بده ،در هر حال من فكر ميكنم يه كمى ديگه زمان بخريم و بعد با آزمايش و تست بمب اتمى بلافاصله از برجام بيايم بيرون ،آمريكا و اروپا و رژيم صهيونيستى چه خاكى ميخوان روى سرشون بريزن به ما مربوط نيست،لطفاً شمارش معكوس را براى آزمايش اولين بمب هسته ائى را اعلان كنيد ،ايران بايد يك قدرت اتمى شود و اين يك ضرورت است.
  • US ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    12 3
    تو رو حضرت عباس، مثل کره شمالی این بمب رو آزمایش کنید و به طرف غرب نشون بدین که دوره گزینه روی میز و زیر میز تمام شده.
    • علی IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      11 12
      تورا خدا خدا دستاورد کره شمالی چیست !؟؟؟ دشمن دانا بلندت می کند بر زمینت می زند نادان دوست امثال شما از ان دسته ادم هایی هستید که طعمه را می بیند اما تله را نمی بینید. فقط جو گیر می شوید بزنید ببرید بکوبید انگار انها فلج مادر زادن!///؟
    • DE ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      1 0
      جواب علی آقا در شرایط حال حاضر وضعیت تحریم ها ایران کمتر از کره شمالی نیست. گذشته از ان دیر یا زود حق و حقوق کره شمالی به رسمیت شناخته خواهد شد. ذیگر اینکه سیاست یک بام و دو هوا در منطقه درست نیست. ایران بایستی از ان پی نی خارج شود
  • IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    4 1
    درود بر مشرق ، تحلیل بسیار عالی مفید و ارزشمندی بود لذت بردم از تدبیر و هوشمندی ایران ، کشورهای غربی ، آمریکا باید ایران اتمی رو در جمع قدرت های اتمی بپذیرند یعنی هیچ چاره ای ندارند باید دیر یا زود با این موضوع رو روبرو بشوند ..
  • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    3 6
    نرفته یا ویزا ندادنش ک بره ؟؟
  • IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    5 2
    اگر انرژی اتمی و هر نوع امکانات اتمی ... برای شما غربی ها خوبه لازم و حیاتی است قطعا" برای ما ایرانیان خوبتر و واجب تر و حیاتی تر است هر چیز که شما دارید ما هم داریم خواهیم داشت ..
  • IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    5 1
    برجام حیله و نیرنگ توطئه ٱمریکا و کشورهای غربی علیه برنامه هسته ای ایران بود ، برجام برای ما ایرانیان خسارت محض ، به شدت زیان بار و تلخ بود ! خسارت دادیم هزینه دادیم ولی آموختیم ! آموختیم که به شما غربی ها اعتماد نکنیم ! ایران و ایرانیان باید یک کشور ملت قدرتمند باشند این حق ما ایرانیان هست که قدرتی اتمی باشیم، و هستیم ! جانم فدای ایران بزرگ و مقتدر و قدرتمند
  • IR ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    4 1
    اروپایی های احمق !!! هنوز متوجه نشدن دنیا دیگر دنیای قبلی نیست و نخواهد بود .. هنوز نفهمیدن شرایط و اوضاع جهان تعقیر کرد .. شورش های خیابانی، جنگ و نا امنی، بحران های گوناگون زمستان سخت در انتظار شما اروپایی های احمق نوچه های آمریکا و اسرائیل در پیش است ..!!!
  • IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    2 4
    هر کاری میکنید فقط قیمت دلار در برابر پول ما بیشتر نشه که دیگه طاقت نداریم.
  • mojtaba IT ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    3 5
    چرا مشرق بر رسی میکند,مگه عبدالهیان زبان نداره که دلایل رو بگه,این که تو ادا و عطوار کمتر از ظریف نیست .
  • DE ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    4 1
    .....تصور واشنگتن آن است که با طراحی این فشار مصنوعی (طرح بورل) می‌توان تهران را به‌سوی توافق هدایت کرد تا آمریکا بتواند از زمستان سخت در جنگ اوکراین جان سالم در ببرد، این مهندسی دیپلماتیک در حال حاضر توسط طرف غربی در حال ساخت‌وپاخت است. ....مسئله اصلی آن است که حتی ترامپ نیز توانست در خرداد سال ۱۳۹۹ علیه ایران در شورای حکام قطعنامه بگیرد؛ موضوع مهم آن است که نه آن قطعنامه و نه مقدمه قطعنامه جدید نمی‌تواند نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران در نظم جدید بین‌الملل را تحت‌الشعاع قرار دهد، این رفتار درخشان باعث شده است؛ جای هر سیلی به دشمن برای همیشه باقی بماند، شاهد این ماجرا پاک‌سازی کامل موساد در کردستان عراق است!
  • IR ۰۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    5 1
    اروپایی های احمق و خودخواه باید هر چه زودتر با واقعیات جهان امروز آشنا شوند باید بفهمند که جهان دیگر ، جهان سابق نیست .. جانم ایران بزرگ و مقتدر
  • raya IR ۰۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    5 1
    تنها شرط ایران برای بازگشت به برجام باید ایجاد زرادخانه مشترک اتمی با روسیه و اختصاص حداقل 200 بمب اتمی برای دفاع از منافع ایران به کم تر از اون راضی شدن مساویه با ذلت و خوشحالی صهیونیست نجس
  • IR ۰۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    5 1
    باید کاری بکنیم که بایدن و اروپا رو‌ بازی کنند و نتوانند خودشان را پشت ژست های مقصر نمایی ایران قایم کنند . آن موقع است که افکار عمومی جهان با ما خواهد بود .
  • بهروز IR ۰۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    8 3
    مشرق جونم نداشتن توافق بهتراز توافق بد است حرف واختراع حماسی دولت آقای رییسی نیست،دقیقا حرف نتانیاهوی ملعون وترامپ قماربازه
  • IR ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    6 2
    سلام به غنی سازی ۹۰ درصدی
  • CA ۰۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    3 2
    حذف چین و روسیه در این مذاکرات به چه معنایی بود؟ غیر از حذف این دو مزاحم برای غرب
  • VN ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    1 0
    در حال حاضر در محاسبات دیپلماتیک پاستور چیزی به اسم برجام معنای سیاسی خاصی نداشته و به فاز حرکت بدون برجام و اثرات آن رسیده‌ایم....
  • علی IR ۰۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    7 2
    سلام خیلی از غربگرایان ساده لوح یا سرسپرده از ساخت موشک و نام بردن از موشک هم دوری می کردند اما جنگ اوکراین و مصمم بودن ایران به ادامه فعالیت هسته ای نشان داد که اتم و در آستانه اتمی شدن حتما امنیت می آورد. زنده باد ایران
  • ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    4 0
    غرب ثابت کرده قول و امضایش پشیزی ارزش ندارد مخصوصا اروپا قیمومیت امریکا بر خودش را پذیرفته و مانند ولنگارها بدون اینکه منافع کشورها درنظر گرفته شود دنباله روی امریکا است برجام در صورت احیا هم ارزشی ندارد بخاطر بی ارزشی طرف های غربی امضا کننده آن
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    20 0
    بعد از طرح فشار حداکثری به طرح پررویی حداکثری رسیدن.
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      4 0
      دقیقا" همینطوره والله !
  • حسن IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    3 6
    توافق بشه خیلی از مافیا و قاچاقچی ها بیکار میشن و آقازاده ها باید به فکر یه کار جدید باشن به خاطر همین هیچوقت توافق نمیشه
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      6 2
      چند سال پیش هم امثال تو همین حرف ها رو میزدید با همین شگرد برای برجام تبلیغات می‌کردید حناتون دیگه رنگی نداره ، قطعا" تو ایرانی نیستی فارسی نویس مجازی و سایبری بیگانه فقط میتونه اینقدر سطحی نگر و بد خواه ین ملت و این سرزمین باشد مگر ندیدی برجام هیچ دستاوردی به جز ویرانی و خسارت و به جز تحریم های جدیدتر فشار حداکثری برای ما ایرانیان نداشت ؟
    • ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      4 2
      حناتون دیگه رنگی ندارد برای قبول برجام بدون پشتوانه دلیل قوی تری پیدا کنید عاقل زیر باز قردادی که طرف مقابل تضمینی برای ان ندارد نمی رود این بهانه دیگر برای گول زدن بچه کوچولو ها هم کافی نیست
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    5 5
    اصولگرایان قبلا هم سابقه مذاکره بدون نتیجه را داشته اند و آخر هم میگویند موفق شدیم
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      5 1
      تقریبا در همه موارد وضع همینه که گفتی و اخر هم میگویند تقصیر دولت قبل و ... بود.
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 1
    دولت رئیسی اگر واقعا راست می گوید همین الان توافق دولت روحانی ( وین ۶) را اجرا کند و سندش را به نام دولت رئیسی می زنیم. ولی دولت رئیسی قبول نمی کند و به طور قطع در این دولت هم خبری از احیای برجام نخواهد بود. این کار فقط از دست اصلاح طلبان و متوسلین به کدخدا بر میاد.
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    1 0
    خوشحالیم که کردستان را از موساد پاک کردید بذلر یه جا بلاخره تو خاورمیانه باشه که موساد نباشه
  • GB ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    5 1
    هیچ غلطی نمی توانند بکنند و شدیدا به گاز و نفت ایران احتیاج دارند و برای همین دست و پا میزنند. غروب امپراطوری دروغ را شاهد هستیم!!
  • اکبر DK ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    3 0
    داشتن بم اتم یک ضرورت فوری است
  • مصطفی IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    2 1
    ما اگر بتونیم دست جاسوسان و لیبرال ها و خود فروخته های غربی رو در تمام سطوح قطع کنیم. می تونیم تو منطقه خودمون خدایی کنیم
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    2 1
    توافق به نفع ایران نیست .
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    6 3
    بهتر است غرب وامریکا بدانند که انها هستند که نیاز به برجام دارند نه ما اگر قرار است برجام برای ما سودی نداشته باشد بهتر همان است که بمیرد مانند ابری است که باران ندارد مانند خورشیذی است که گرما و نور ندارد پس زیاد حذفش مهم و حیاتی نیست
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      1 0
      دوست عزيز ، حسرت موند به دلم كه يكى از مخاطبان طرفدار مشرق آدم حسابى باشه !
  • وجوب IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    3 0
    سلام   به جای ارائه تضمین تداوم منافع اقتصادی ایران از برجام و تعهد عدم استفاده دولت آمریکا از مکانیزم ماشه و بازگرداندن تحریمهای ایران  ((روی کاغذ)) که اصلا" با توجه به ساختار حکومتی آمریکا و استقلال کنگره و سنا معتبر و قابل اطمینان نیست از فشار آمریکا و اروپا برای احیای برجام و اعلام حیاتی بودن فعالیت دوربینهای آرژانس هسته ای استفاده کنید و یک بند به شرح زیر به متن توافق جدید اضافه و مواد مغایرش اصلاح کنید : ( "ایران می تواند ذخایر اورانیوم 60% و 20% خود و تجهیزات مرتبط را در محلی داخل سرزمین خود تحث نظارت دوربیتهای آرژانس هسته ای پلمپ و حفظ نماید و در صورت خروج مجدد آمریکا از برجام از آنها مجددا" استفاده نماید" ) این میشه استفاده متقابل از امکان نظارتی دوربینهای آرژانس هسته ای ( که گوش دنیا را کر کردن خاموش کردنشون توسط ایران فاجعه است و کارآمدترین ابزار در دست آرژانس هسته ای ازدست رفته ) و مکانیزم ماشه در دست ایران و بالاترین تضمین عملی برای حفظ برجام و تداوم منافع اقتصادی ایران از برجام
  • وجوب IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    3 0
    سلام   به جای ارائه تضمین تداوم منافع اقتصادی ایران از برجام و تعهد عدم استفاده دولت آمریکا از مکانیزم ماشه و بازگرداندن تحریمهای ایران  ((روی کاغذ)) که اصلا" با توجه به ساختار حکومتی آمریکا و استقلال کنگره و سنا معتبر و قابل اطمینان نیست از فشار آمریکا و اروپا برای احیای برجام و اعلام حیاتی بودن فعالیت دوربینهای آرژانس هسته ای استفاده کنید و یک بند به شرح زیر به متن توافق جدید اضافه و مواد مغایرش اصلاح کنید : ( "ایران می تواند ذخایر اورانیوم 60% و 20% خود و تجهیزات مرتبط را در محلی داخل سرزمین خود تحث نظارت دوربیتهای آرژانس هسته ای پلمپ و حفظ نماید و در صورت خروج مجدد آمریکا از برجام از آنها مجددا" استفاده نماید" ) این میشه استفاده متقابل از امکان نظارتی دوربینهای آرژانس هسته ای ( که گوش دنیا را کر کردن خاموش کردنشون توسط ایران فاجعه است و کارآمدترین ابزار در دست آرژانس هسته ای ازدست رفته ) و مکانیزم ماشه در دست ایران و بالاترین تضمین عملی برای حفظ برجام و تداوم منافع اقتصادی ایران از برجام
  • US ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    1 1
    نمیشه یک سازمان چند کشور مستقل باهم تاسیس کنند علیه بمب های اتمی کشورهای آمریکا انگلیس رژیم صهیونیستی و چند تا کشور میکروسکوپی دیگر که بمب اتمی داذند. در ضمن آمریکا هشتصد پایگاه نظامی در کشورهای بسیاری دارد که همه تقریبا به بمب اتمی مجهز هستندو چطور برای آمریکا و عملا کشورهایی که آمریکا پایگاه بمب اتم دارد این مار مجاز هست ولی برای بقیه خط قر مز هست؟!
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 0
    با چه امیدی ب این مذاکرات دلخوشی ببندیم آخه ؟؟ مگر ترامپ در زمان ریاستش قبل از اینکه گور به گور بشه خودش نگفته بود کاری خواهم کرد ک حتی حکومت بعدی پس از منهم نتواند با ایران بتوافق برسد ، پ مذاکرات با امریکا = اتلاف وقت وسلام
  • مستضعف IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    3 6
    آفرین مشرق، تازه دارم متوجه میشم چرا اینقدر وضعیت مملکتی که روی گنج خوابیده داغونه،
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      5 1
      آلبانی داغونه ایران هفتاد درصد مردم از دولت راضی هستند.
  • بابایی IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 1
    همه مردم می فهمند که برجام برای ایران فایده ای نداره اما کارشناسان وزارت خارجه دنبال و عاشق برجامند ظاهرا نفوذ در وزارت خارجه خیلی خیلی جدی هست از برجام بیرون بیایید و مردم را راحت نمایید تا ۸ سال دیگه هم در وین و قطر و بروکسل و .. مذاکره کنید ، هیچ چیز عاید نمی شود و فقط خفت و خواری
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      0 1
      دولت انقلابی میخواهد فساد را از ریشه خشک کند
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      6 1
      سفرهای مکرر لروپا و مذاکراتی که انجام میشود برای اتمام حجت با غربگداها و اصلاح طلبان است ولی دولت علاقه ایی به برجام ندارد.
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 0
    تمرین زیست بدون توافق
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      0 0
      البته معیشت به برجام اصلا گره نخورده
  • جواد IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    5 1
    بر شما هرجی نیست اگر پیمانی که با کفار دارید اگر آنها شکستند شما نیز بشکنید اکنون عهد نامه را موریانه خورده و دیگر حکم تحریم نیز منسوخ است
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      4 0
      سریع فوری انقلابی جهادی برجام رو پاره کنید.
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 0
    تمرین زیست بدون توافق 😂
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    3 0
    غرب به ایران نیاز داره چون منابع انرژی کافی نداره و کسی هم نداره جایگزین کنه.
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      0 0
      ایران چقدر انرژی میتونه به دنیا صادر کنه؟ ایا میدانید؟
  • کارشناس IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 5
    اگر میتونستم بمب اتم میساختم و اول مجلس انقلابی را میفرستادم هوا مخصوصا با اون کت و شلوارهای گلی
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      0 1
      عالی
  • بختیار IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    5 1
    خروج از npt اولین اقدام
  • محسن IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 0
    اگرشما دل خوش کردید به روسیه وچین اینها همون دوکشوری هستند که شیش قطعنامه علیه ما توشورای امنیت تصویب کردن یادتون نره
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    1 0
    فتوی با شرایط روز قابل تغییر است اگر لازم و واجب شد حتما نظر رهبری تغییر خواهد کرد جانم فدای رهبر عزیزم
  • خسرو IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    0 0
    برجام تا آخر بازیه نباید جدی گرفته شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس