روایت داماد ترامپ از کار در کاخ سفید؛ از دعوا بر سر تل‌آویو تا ابتلا به سرطان

داماد و مشاور ارشد رئیس جمهور سابق آمریکا در کتاب خاطراتش به اوضاع وحشتناک بعد از قتل روزنامه‌نگار سعودی و نزاعش با وزیر خارجه وقت بر سر انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی تا ابتلایش به سرطان پرداخت.

به گزارش مشرق، «جَرِد کوشنر» داماد رئیس جمهور سابق آمریکا در کتاب خاطرات خود که ماه آینده وارد بازار می‌شود به روایت حضورش در کاخ سفید به عنوان مشاور ارشد می‌پردازد.

به نوشته روزنامه «دیلی میل»، در بخش‌هایی از این کتاب که توسط رسانه‌های آمریکایی منتشر شده است، به جزئیات چالش‌های داخلی در کاخ سفید اشاره شده است.

حمایت‌های تمام قد از رفیق گرمابه و گلستان سعودی

این کتاب در حالی منتشر می‌شود که ۶ ماه بعد از خروج کوشنر و همسرش «ایوانکا ترامپ» از کاخ سفید، شرکت وی ۲ میلیارد دلار سرمایه از سوی «محمد بن سلمان» ولی‌عهد ۳۶ ساله عربستان سعودی دریافت کرده است.

کوشنر درباره وقایع بعد از به قتل رسیدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار مخالف بن‌سلمان در کنسول‌گری عربستان سعودی در استانبول نوشته است: «با اینکه اوضاع وحشتناکی بود، نمی‌توانستم این واقعیت را نادیده بگیرم که اصلاحات انجام شده توسط بن‌سلمان، بر زندگی میلیون‌ها نفر،به‌خصوص زنان در این کشور اثرات مثبتی گذاشته بود».

او بدون اشاره به بازداشت‌ها، ارعاب و شکنجه مخالفان و فعالان حقون زنان در عربستان سعودی که همچنان ادامه دارند می‌نویسد: «تمام این اصلاحات، الویت‌های بزرگی برای ایالات متحده بودند و به پیشرفت در مقابله با افراط‌گرایی و پیشبرد فرصت‌های اقتصادی و ایجاد ثبات در این منطقه جنگ‌زده منتج شدند».

کوشنر که گویی درباره کشوری خیالی صحبت می‌کند، بدون اشاره به تداوم حملات ائتلاف سعودی‌ها به یمن و حمایت ریاض از گروه‌های افراطی در غرب اسیا می‌افزاید: «پادشاهی [سعودی] هدف ایجاد پیشرفتی تاریخی را در دستورکار قرار داده بود و من باور داشتم که این اتفاق رخ می‌دهد».

علی‌رغم اینکه گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا حاکی از این است که بن سلمان مستقیماً دستور قتل خاشقچی را صادر کرده، کوشنر در کتاب خاطراتش نوشته است که ادعای ولی‌عهد سعودی که در این جنایت نقشی نداشته را باور کرده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا نیز در آن زمان، قتل فجیع خاشقچی را ضایعه‌ای توصیف کرده بود که نباید بر سر راه روابط واشنگتن و ریاض قرار گیرد. با این حال روابط نزدیک کوشنر با بن‌سلمان و ارتباط آن‌ها از طرق غیر رسمی مانند نرم افزار «واتس اپ» به یکی از موارد اختلاف وی با برخی مقامات دولت سابق آمریکا تبدیل شده بود.

از دعوا بر سر تل‌آویو تا ابتلا به سرطان

نزاع لفظی با وزیر خارجه وقت آمریکا

کوشنر در کتاب خود به درگیری لفظی با «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه پیشین آمریکا نیز اشاره می‌کند. او می‌نویسد، تیلرسون با انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی مخالف بود و کوشنر را به حمایت از تلاش ریاض برای منزوی کردن قطر در منطقه که پایگاه هوایی آمریکا در آن کشور قرار دارد متهم کرده بود.

داماد ترامپ می‌نویسد تیلرسون در آن زمان به او هشدار داد: «با این کار کبریتی را در یک جنگل خشک روشن می‌کنی و کل خاورمیانه در آتش می‌سوزد».

طبق این کتاب تیلرسون به کوشنر گفته بود: «باید برای تأیید این کار به مجلس سنا بروی چون قرار است جنگی به راه بیاندازی که من نمی‌خواهم بابت آن مقصر شناخته شوم».

کوشنر می‌نویسد تیلرسون احساس می‌کرد در کارش دخالت می‌شود و بنابراین او به بن سلمان زنگ زد تا به وزیر خارجه وقت اطمینان دهد در گفت‌وگوها کنار گذاشته نشده است. با این حال تیلرسون خشمگین شده و حین ترک اتاق فریاد زد: «من نمی‌توانم با این شرایط کار کنم».

ابتلا به سرطان

مشاور ارشد رئیس جمهور سابق آمریکا همچنین در کتاب خاطراتش نوشته است، هنگامی که عازم سفری به ایالت تگزاس بود دکتر کاخ سفید به او گفت که نتایج آزمایش‌هایش آماده شده و «به نظر می‌رسد که سرطان داری. باید در اسرع وقت برنامه یک عمل جراحی را تعیین کنیم».

به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز» ابتلای کوشنر به سرطان تیروئید ماه اکتبر ۲۰۱۹ تشخیص داده شد. او در آن زمان درگیر مذاکره با چین بر سر یک توافق تجاری بود. به نوشته این روزنامه، جالب است که سرطان داماد ترامپ در یکی از «پر درز ترین دوره های کاخ سفید» به بیرون درز نکرده بود.

اذعان به دروغ بودن ادعای ترامپ درباره تقلب در انتخابات ۲۰۲۰

پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در آمریکا و شکست ترامپ، او ادعای تقلب گسترده در انتخابات به‌ویژه در ایالت آریزونا را مطرح کرد و چندین شکایت در این زمینه مطرح کرد که هیچ کدام به نتیجه نرسیدند.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، کوشنر می‌نویسد، بعد از انتخابات «روپرت مورداک» صاحب شبکه «فاکس نیوز» با مقامات ایالت آریزونا تماس گفت تا علت اعلام پیروزی «جو بایدن» در این ایالت را جویا شود.

کوشنر درباره اعلام پیروزی بایدن در ایالت آریزونا که به طور سنتی قرمز (حامی حزب جمهوری خواه) محسوب می‌شود نوشت: «تا آن لحظه وضعیت ترامپ حتی از مدل‌های پیش‌بینی ما در ایالت‌های کلیدی که فرواً نتیجه را اعلام کرده بودند نیز بهتر بود. نتایج آرا از آنچه پیش‌بینی شده بود بالاتر بود و نشان می‌داد عملیات سنگین میدانی ما نتیجه داده است. اما باخت در آریزونا مسیر به سمت پیروزی را به طور چشمگیری باریک کرد».

داماد ترامپ می‌نویسد او با مورداک تماس گرفت و او را مواخذه کرد که چرا تا قبل از شمرده شدن صدها هزار رأی در آریزونا، از سوی فاکس با مقامات این ایالت تماس گرفته شده است. مورداک گفت قضیه را پیگیری می‌کند و بعد از چند دقیقه تماس گرفت و گفت: «متأسفم جرد، نمی‌توانم کاری بکنم. مقامات بخش داده‌های فاکس نیوز می‌گویند ارقام کاملاً قاطع هستند و [به پیروزی ترامپ] حتی نزدیک هم نیستند».

کوشنر می‌افزاید، بعد از معلوم شدن نتیجه در آریزونا، رفته رفته مشخص شد ترامپ در برخی ایالت‌های خاکستری نیز شکست خورده است. او اولین نامزد حزب جمهوری‌خواه از سال ۱۹۹۲ بود که در ایالت جورجیا باخت. او به نقل از سخنرانی ترامپ بعد از اعلام نتایج می‌نویسد:‌ «این یک کلاه‌برداری از جامعه آمریکا است. این مایه شرمساری برای کشور ما است. برای پیروزی در انتخابات آماده شده بودیم. صادقانه بگویم، ما این انتخابات را بردیم. بنابراین اکنون هدف ما این است که صحت [انتخابات] را به نفع این ملت تضمین کنیم».

کوشنر و همسرش اندکی پس از این سخنرانی ترامپ کاخ سفید را ترک کرده و تا زمان تأیید ریاست جمهوری بایدن در شهر میامی ایالت فلوریدا ماندند. او در این باره گفت است، نیازی نبود برای اعلام نتایج رسمی صبر کنیم.

از دعوا بر سر تل‌آویو تا ابتلا به سرطان

روایت کوشنر از چهره واقعی رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید

کوشنر در کتابش که لحن بسیار جانبدارانه به سود یا علیه افراد مختلف دارد، «جان کِلی» رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید را فردی با دو شخصیت متفاوت ترسیم می‌کند که «فقط یک بار به طور کامل نقاب از صورتش افتاد».

از دعوا بر سر تل‌آویو تا ابتلا به سرطان

جرد کوشنر و ایوانکا ترامپ در کنار جان کلی

او در این‌باره می‌نویسد: «او یک روز از جلسه‌ای پر تنش در اتاق بیضی (دفتر کار رئیس جمهور) بیرون آمد. ایوانکا در حال عبور از راهروی اصلی در بال غربی ساختمان بود که از کنار او رد شد. ایوانکا از عصبانیت او خبر نداشت و گفت "سلام رئیس". کِلی او را از سر راهش هل داد و به تندی عبور کرد. ایوانکا آسیبی ندید و موضوع را جدی نگرفت اما کلی هنگام خشم، شخصیت حقیقی خود را نشان داد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    9 1
    فقط یک نفر کثیف تر از ترامپ بود و اون همین داماد صهیونیستش بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس