روایتی دست اول از زندگی مخفیانه سه مبارز اردوگاه جنین

رزمندگان اردوگاه جنین تاکید دارند که تفنگ خود را زمین نخواهند گذاشت و به خاری در چشم رژیم صهیونیستی تبدیل خواهندشد.

به گزارش مشرق، اردوگاه جنین تبدیل به قلب مقاومت در کرانه باختری شده است. آگاهی از آنچه که در درون این اردوگاه می گذرد می تواند بسیار جذاب و خواندنی باشد. پایگاه تحلیلی «میدل ایست آی» با نگاهی از درون اردوگاه جنین که برایند گفت وگو با چند تن از رزمندگان فلسطینی است، بخشی از زندگی مخفیانه و عملیاتی آنها را به تصویر کشید که در ادامه به بخش‌هایی از آن اشاره می‌شود.

اردوگاه پناهندگان را سکوت تلخی فرا گرفته‌است. در ماه‌های اخیر نیز افزایش میزان درگیری‌ها ساکنان این منطقه را بیش از پیش دچار اضطراب و نگرانی کرده‌است، آنها به دلیل اینکه هر لحظه ارتش رژیم صهیونیستی یا نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین به اردوگاه حمله کنند، پیوسته مراقب عابران هستند.

نگرانی و آشفتگی در اردوگاه به دلیل وجود کمپین جستجوی مشترک رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان است؛ کمپینی که برای یافتن ۲۵ تا ۳۰ مرد جوان تشکیل شده که متهم به شرکت در اقدامات مقاومتی علیه نظامیان صهیونیست هستند.

این اتهامات شامل تیراندازی در ایست‌های بازرسی نزدیکی جنین در کرانه باختری اشغالی، درگیری مسلحانه با ارتش طی حملات ارتش به شهر و ظهور قابل توجه حضور مسلحانه در اردوگاه، به ویژه پس از شورش می ۲۰۲۱ است. شایان ذکر است که افراد تحت تعقیب در روز بیرون نمی‌روند و فقط در مواقع ضروری در شب‌ تردد می‌کنند.

روایتی دست اول از زندگی مخفیانه سه مبارز اردوگاه جنین

مردان مسلح مربوط به گروه‌های نظامی فتح، حماس و جهاد اسلامی که برای گرفتن عکس دسته جمعی در میدانی در اردوگاه جنین کنار هم ایستاده‌اند. تاریخ عکس: ۱۸ اوت ۲۰۲۱

این افراد به دلیل برخی مسائل مانند احتمال ترور شدن، به زندان افتادن یا احکام سنگین چندان آفتابی نمی شوند. میدل‌ایست‌آی با سه تن از افراد تحت تعقیب اردوگاه جنین که همگی از اعضای تیپ القدس (سرایا القدس) که شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی هستند، گفت وگو کرد. این سه فرد تمایلی به نشان دادن چهره و یا نامی از خود نبودند به همین دلیل از اسم‌های مستعار برای آنان استفاده شد.

«سلمان» یکی از این افراد تحت تعقیب است که حدود ۲۰ سال سن دارد. او می‌گوید از سال گذشته که نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی برای یافتن وی به محل کارش در حومه شهر حمله کرد، اردوگاه را ترک نکرده‌است.

او گفت که حدود ۶ ماه پیش از «شین بت» سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی تماسی دریافت کرد که او را تهدید به دستگیری کرده و به او دستور دادند که خود را تسلیم کند.

وی با بیان اینکه شین‌بت می داند که تسلیم نمی‌شوم افزود: من به آنها فرصت دستگیری را هم نمی‌دهم، به همین دلیل است که در کمپ مانده‌ام و از آن زمان اینجا را ترک نکرده‌ام.

مردان مسلحی مانند سلمان خود را در داخل اردوگاه مخفی کرده‌اند، زیرا سخت‌گیری‌های نظامیان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی برای دستگیری آنها افزایش یافته‌است. از طرفی، ناامیدی از تشکیلات خودگردان در حال افزایش است و مردم محلی مقامات را به استفاده از زور بیش از حد و اقدامات توهین‌آمیز متهم می‌کنند.

مردان مسلح نقابدار

کمپ جنین با وسعتی حدود نیم کیلومتر مربع حدود ۱۳ هزار پناهنده را در خود جای داده‌است. این اردوگاه برای اسکان افرادی که در سال ۱۹۴۸ توسط نظامیان صهیونیست در جریان «روز نکبت» آواره شدند، ایجاد شد. روز نکبت فاجعه جنگی بودکه در جریان آن ۷۵۰ هزار فلسطینی بالاجبار آواره شدند تا راه برای تشکیل رژیم صهیونیستی هموار شود.

بنابراین، این اردوگاه با خشونت بیگانه نیست. این خشونت‌ها با وجود مقابله با رژیم صهیونیستی که در سال ۲۰۰۲ در جریان انتفاضه دوم رخ داد، به اوج خود رسید.

البته درگیری‌های مستقیم از آن زمان به حداقل رسیده‌بود اما در ماه می سال گذشته و با حملات رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی و تلاش برای بیرون راندن خانواده‌های فلسطینی از قدس شرقی، مقاومت مسلحانه در جنین جان تازه‌ای به خود گرفت.

بارها و بارها در زمانی که تنش‌ها شدت می‌یافت، یک مرد مسلح نقابدار با لباسی سیاه بر تن که عضو جناح‌های مختلف از جمله فتح، حماس و جهاد اسلامی بود در حال تردد در خیابان‌های اردوگاه دیده می‌شد.

حضور آنها به ویژه پس از آن که ۶ زندانی فلسطینی از جمله «زکریا زبیدی» چهره شناخته شده مقاومت، از زندان صهیونیستی «جلبوع» فرار کردند، به طرز قابل توجهی افزایش یافت.

شایان ذکر است که این زندانیان همگی اهل جنین بودند. قبل از اینکه آنها در نهایت دستگیر شوند و در طول هفته‌ای که این ۶ مرد در حال فرار بودند، تنش‌ها در جنین بالا بود. بسیاری از مردم در این اندیشه بودند که بازگشت فراریان به اردوگاه رژیم صهیونیستی را به سمت اقدام نظامی و درگیری‌های آشکار سوق دهد.

از آن زمان، اوضاع در جنین یکنواخت نبوده‌است. به گفته سلمان اما اقدامات رژیم صهیونیستی علیه این اردوگاه افزایش یافته‌است که به اعتقاد او نشانه‌ای از تلاش برای هدف قرار دادن مجدد آن است.

سرکوب با اسلحه

«بازل» و «تامر» نام مستعار دو تن دیگر از افرادی هستند که با آنها گفت وگو کردیم. این دو فرد نیز در سن ۲۰ سالگی هستند و به مدت ۱۰ ماه در لیست ۱۲ مرد تحت تعقیب بوده‌اند. فهرستی که العموری نیز در آن قرار داشت و در ماه ژوئن توسط ارتش رژیم صهیونیستی شهید شد. بازل و تامر همواره جای خود را تغییر می‌دهند و هیچگاه دو شب در یک خانه نمی‌مانند. آنها می‌گویند اینک بیش از هر زمان دیگری باید مخفی باشند.

بازل می‌گوید که بیشتر مردم اردوگاه از آنان استقبال کرده و دعوت می‌کنند که در خانه‌هایشان بمانند اما نگرانی از امنیت مردم باعث می‌شود که این کار را نکنند و زندگی این مردم را به خطر نیاندازند.

روایتی دست اول از زندگی مخفیانه سه مبارز اردوگاه جنین

عکس مربوط به دو مردی که با آنها صحبت شد و نمی‌خواستند چهره خود را نشان داده یا نام خود را فاش کنند

نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان با تشویق رژیم صهیونیستی به جنین رفتند، اسلحه‌ها را مصادره و بسیاری از فعالان را دستگیر کردند. نیروهای امنیتی خودگردان طی سه ماه گذشته یک سرکوب امنیتی را اجرا کردند که شامل دستگیری تعدادی از ساکنان کمپ و آزار و اذیت و تهدید یا احضار آنان بوده‌است.

فشار بر مردانی مانند تامر برای تحویل سلاح‌هایشان روز به روز در حال افزایش است اما او می‌گوید نمی‌توان اعتماد کرد که در صورت همکاری با نیروهای امنیتی خودگردان، جانشان به خطر نیفتد یا تحت شکنجه قرار نگیرند.

این دو مرد بیان داشتند، سلاح‌های رزمنده‌ها عمدتا تفنگ‌های سبک وزنی هستند که با سرمایه شخصی آنها خریداری شده‌است. این دلیل دیگری است که موجب می‌شود، زمین گذاشتن سلاح برای آنها غیرممکن شود.

بازل نیز افزود: «یک سال و نیم سخت کار کردم تا توانستم سلاحم را بخرم. این سلاح‌ها برای دفاع از اردوگاه است و آن را زمین نمی‌گذاریم».

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نیما IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    3 0
    بیت المقدس دوباره فتح خواهدشد بعد از جنگ صلیبی اول بیت المقدس به اشغال صلیبی ها در آمد تا اینکه یک کرد عراقی به نام صلاح الدین ایوبی قیام کرد و بیت المقدس را آزاد کرد اما اینبار صلاح الدین ایوبی قیام نخواهد کرد تا بیت المقدس را آزاد کند بلکه ایرانی ها قیام خواهند کرد با شعار بکش بکش بیت المقدس را آزاد خواهند کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس