1

دو روایت متفاوت با یک سرنوشت مشابه میان اعضای تندرو دفتر تحکیم وحدت در دهه هشتاد و این روزهای برخی اعضای جنبش عدالت‌خواه درس‌هایی عبرت‌انگیز دارد!

سرویس سیاست مشرق - زمستان سرد سال ۱۳۸۳ انتشار خبری عجیب جامعه را به‌شدت متأثر کرد. با آغاز سرمای سخت و طاقت‌فرسا در تهران تصاویری منتشر شد که عده‌ای از افراد بی‌خانمان، بدون سرپناه مانده و شب را به‌سختی سپری می‌کنند. این ماجرا با واکنش تعدادی از دانشجویان برخی دانشگاه‌های تهران روبرو شده و آن‌ها نیز به نشانه همراهی با این افراد شب‌ها را کنار کارتن‌خواب‌ها سپری می‌کردند. این موضوع باعث شد معضل افراد بی‌جا و مکان موردتوجه رسانه‌ها قرار بگیرد و مقامات سیاسی مجبور به واکنش به آن شوند؛ ازجمله سخنگوی وقت شورای شهر تهران اعلام کرد که ساختن گرم‌خانه برای این افراد بین چند دستگاه مختلف پاس‌کاری شده و بروکراسی اداری مانع سامان‌دهی به این افراد است.

دانشجویان اما قانع به این حرف‌ها نشدند و خود آستین‌ها را بالا زدند تا صورت‌مسئله را خودشان حل کنند. یکی از این دانشجویان در وبلاگ خود نوشت که برخی دولتی‌ها نمی‌دانند سرمای زمستان یعنی چه! فاصله طبقاتی حاصل از سیاست‌های نئولیبرالی در کشور بیداد می‌کند و انقلاب اسلامی و مکتب امام خمینی (ره) این اختلاف را در خود هضم نخواهد کرد.

حضور دست جمعی و شبانه دانشجویان در میان برخی کارتن خواب‌ها با استقبال اساتید دانشگاه و چهره‌های انقلابی نیز همراه شد؛ بسیاری از این افراد در میان دانشجویان حاضرشده و با انجام سخنرانی‌های داغ در آن شب‌های سرد دل عاشقان انقلاب را گرم میکردند. حتی برخی وزرا و وکلای دولتی نیز میان دانشجویان آمده و با گرفتن عکس یادگاری وعده رفع مشکلات دادند. حلقه کوچک این دانشجویان بعدها تبدیل به نامی بامسما شده و آن‌ها به «دانشجویان عدالت‌خواه» معروف شدند.

اما گروهی خوش‌نام که سعی داشتند با اجتماعی شدن و ارتباط با اقشار مختلف، صدای محرومان جامعه بوده و به قول خودشان تریبون مستضعفین باشند، به یک‌باره اوضاعش بهم ریخت!

جمعی از این دانشجویان تصمیم گرفتند که به‌جای آن‌که پل ارتباطی میان توده جامعه با مسئولین باشند با اقدامات آنارشیستی هرروز به سراغ یک اداره یا سازمان دولتی رفته و با تحصن به شیوه کارتن‌خواب‌ها در برابر آن اعلام مطالبه کنند. لیدر این تحرکات دانشجویی اگر چه اعلام کردند قصد تخریب هیچ دستگاهی را ندارند، اما همان آغاز از این حرکت تفسیرهای سیاسی شده و هر دستگاهی آن را به‌عنوان یک حرکت سیاسی علیه خود تفسیر می‌کرد.

روایت یک انحراف سخت در متن جنبش عدالت‌خواهی/ از دانشگاه تهران تا واشنگتن راه زیادی نیست!

نکته جالب‌توجه آن بود که خبرگزاری ایسنا که آن زمان ابوالفضل فاتح مسئولیت آن را عهده‌دار بود، به پوشش خبری ماجرای کارتن‌خواب‌ها و حرکت دانشجویان پرداخت و لحظه‌به‌لحظه آن را پوشش خبری می‌داد، فاتح پس از فتنه سال ۸۸ از کشور خارج و به لندن متواری شد.

با شروع انتقاد از نحوه عملکرد دانشجویان عدالت‌خواه و گلایه چند دستگاه دولتی از دانشجویان عدالت‌طلب آن‌ها در مقام دفاع از خود برآمده و با صدور  بیانیه و اعلام کردند که مسیر مطالبه‌گری قانونی خود را تغییر نخواهند داد.

در این بیانیه آمده بود:

آنجا که هیچ‌یک از سازمان‌های تحت نظارت دستگاه‌ها را به‌تنهایی مسئول رسیدگی به امور خیابان‌خواب‌ها نمی‌دانیم، همانطور که مراسم شب گذشته را در مقابل ساختمان مرکزی شهرداری تهران برگزار کردیم، در ادامه تلاش برای جلب‌توجه مسئولان به اهمیت موضوع در شب‌های آینده به ترتیب در شب چهارشنبه مقابل استانداری تهران، شب پنج‌شنبه مقابل سازمان بهزیستی، شب جمعه در برابر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شب شنبه در مقابل ساختمان کمیته امداد امام خمینی (ره) بیتوته خواهیم کرد.» در این اطلاعیه اعلام‌شده بود که جلسه‌ای نیز عصر روز یکشنبه ۲۹ آذرماه در مسجد «هدایت»تهران با حضور مسئولان سازمان‌های ذی‌ربط برگزار و بیانیه‌ای منتشر خواهد شد.  در انتهای آن بیانیه قید شده بود که عدالت جدا از اجرای قانون نیست.

اما مسیر توسل به قانون و عدالت‌طلبی قانونی دوام چندانی نیافته و برخی از دانشجویان در راهی پر حاشیه افتادند، در آن زمان بسیاری از دانشجویان که سودای عدالت زیر چتر انقلاب اسلامی را داشتند ترجیح دادند راهشان را از این گروه اقلیت جدا کنند.

تکرار یک خطا در دو زمان

در زمستان و بهار دهه ۸۰ شمسی جریان عدالت‌خواه دانشجویی برای عاشقان انقلاب اسلامی نور و بارقه‌ای از امید بود؛ حتی کار به‌جایی رسید که بسیاری از دل‌سوزان انقلاب اسلامی به میان جمع این دانشجویان آمده و برایشان تئوری سازی می‌کردند. درست در روزهایی که تشکیلات باسابقه و قدیمی دفتر تحکیم وحدت (طیف تندرو علامه) در باتلاق انحراف فرورفته و رو به سقوط بود، ظهور جنبش عدالت‌خواه می‌توانست آلترناتیوی مهم در برابر آن و رویشی در برابر ریزش‌ها باشد؛ اما جریان عدالت‌خواهی در بستر جنبش دانشجویی در ایران گویی بیش از یک‌شور اولیه مبنای تئوریک و فهم سیاسی و اعتقادی نداشت.

به همان میزان که روزگاری دفتر تحکیم وحدت، علم ضدآمریکایی بودن را برداشته و در خیابان‌های تهران می‌گرداند و پس از مدتی به دلیل ضعف بینش دچار انحراف شده و بیانیه بهار بغداد را در انداختن فرش قرمز زیر پای جورج بوش برای حمله نظامی به ایران را امضا کرد، برخی از اعضای سابق جنبش عدالت‌خواه دانشجویی نیز همین مسیر را پی گرفته و در همان باتلاق فروافتاده‌اند.

اگر افرادی چون علی افشاری و اکبر عطری به‌عنوان اعضای شاخص دفتر تحکیم وحدت به آمریکا متواری شده و در کنگره فرمان حمله نظامی به مردم ایران را صادر کردند، برخی از رهبران شاخص و سابق عدالت‌خواه نیز عنان از کف داده و به شیوه دیگر به‌صورت نظام چنگ زدند. این دو مسیر متفاوت با یک سرنوشت مشترک نشان از آن دارد که اگر شور انقلابی بدون فهم دقیق از روند تحولات پیش برود ممکن است خطاها به‌صورت سریالی و با هزینه‌های سخت‌تر تکرار شود.

روایت یک انحراف سخت در متن جنبش عدالت‌خواهی/ از دانشگاه تهران تا واشنگتن راه زیادی نیست!

روایت یک انحراف سخت در متن جنبش عدالت‌خواهی/ از دانشگاه تهران تا واشنگتن راه زیادی نیست!

قابل‌توجه آنکه جریان عدالت‌خواهی در اندیشه و دستگاه فکری حضرت آیت الله خامنه‌ای و انقلاب اسلامی نیز جایگاه مشخص و بارزی دارد.

ایشان پیرامون اصل عدالت‌خواهی و آرمان‌طلبی در نسل جوان می‌فرمایند:

گفتمان عدالت‌خواهی را فریاد کنید؛ اما انتقاد شخصی و مصداق سازی نکنید. وقتی شما روی یک مصداق تکیه می‌کنید، هم احتمال اشتباه هست، هم وسیله‌ای به دست می‌دهید برای اینکه آن زرنگ قانون‌دانِ قانون‌شکن که من گفته‌ام قانون‌دان‌های قانون‌شکن خطرناکند؛ بتواند علیه شما استفاده کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی مقوله عدالت‌طلبی را اصلی معنوی قلمداد فرموده که اگر در مسیر تظاهر و اقدامات تصنعی باشد، رو به انحراف خواهد رفت. به عبارت دقیق‌تر عدالت و ظلم‌ستیزی، تنها و منحصراً در صورتی محقق می‌شود که فرد عدالت‌خواه، ملبس به معنویت حقیقی و خالصانه و برای رضای حق متعال به دنبال عدالت باشد، در غیر این صورت به شعارهایی ظاهرگرایانه، تصنعی و انحرافی تبدیل خواهد شد و سر در وادی ریا و دروغ و تزویر درخواهد آورد.

همان‌قدر که دفتر تحکیم وحدت با سودای تحقق آزادی‌های لیبرالیستی در چاه گمراهی افتاد و نابود شد؛ برخی از شاخه‌های جریان عدالت‌خواه دانشجویی نیز با ظاهرسازی‌های ناشیانه و مادی‌گرایی دچار انحراف شد تا جایی که یکی از لیدرهای اصلی آن مکتب شهید سلیمانی را ماتریالیستی خواهند!

ماجرای ابلاغ یک حکم پر حاشیه

در روزهای گذشته انتشار حکم بدوی دادگاه پیرامون فعالیت‌های یکی از سرتیم‌های سابق جنبش عدالت‌خواه دانشجویی با واکنش‌های فراوانی روبرو شد. این حکم در حقیقت بروز انحراف در برخی ارکان جریان عدالتخواهی را تائید کرد.

روابط عمومی دادگستری استان تهران اعلام کرد که وحید اشتری از فعالان فضای مجازی اخیراً به اتهام نشر اکاذیب و انتساب اعمال خلاف واقعیت به اشخاص حقوقی و حقیقی به قصد اضرار و تشویش اذهان عمومی محکوم شناخته‌شده است. این اطلاعیه می‌افزاید: بر اساس دادنامه صادره صحت‌سنجی ادعاهای متهم در بسیاری از موارد مورد ادعا در خصوص کشف فساد، حکایت از آن دارد که متهم اعمال خلاف واقعی را خصوصاً به اشخاص حقیقی و حقوقی منتسب کرده و واهی بودن ادعاهای مطروحه با استعلامات به‌عمل‌آمده و تحقیقات صورت گرفته محرز است.

آقای اشتری که گویی از مدت‌ها قبل از نتیجه حکم دادگاه باخبر بوده با سلسله عملیات روانی و گرفتن ژست‌های سیاسی سعی کرده بود اثرات این حکم را تخفیف دهد. اشتری با برند سازی «جوان انقلابی» و «مطالبه‌گر و افشاگر» با رسانه‌های مختلف ارتباط برقرار کرده و سعی کرده بود با مظلوم‌نمایی به‌گونه‌ای وانمود کند که حکمی ناعادلانه برایش در دادگاه امضاشده و او قربانی یک حرکت سیاسی شده است!

اما انتشار حکم دادگاه از سوی متهم ورق را برگرداند. لیدر جریان انحراف در عدالت‌خواهی از مدت‌ها قبل با فضاسازی رسانه‌ای حکم انشاء شده را فاقد ارزیابی حقوقی و کیفری خوانده و سعی داشت با انتشار آن در فضای مجازی و بازتاب آن در رسانه‌های ضدانقلاب صحنه‌گردانی کند، انتشار حکم و توضیحات دادگستری نشان داد که پروژه‌های سفارشی آقای اشتری تحت عنوان سوت‌زنی، مبارز با فساد و عدالت‌خواهی یک طبل توخالی بوده و فرد مدعی و گروه همکارش هیچ سندی برای ادعاهای خود ندارد.

در بخشی دیگر از بیانیه دادگستری آمده است:

متهم در جریان رسیدگی‌های اولیه قضایی در دادسرا اطلاعات منتشرشده از جانب خود را صحیح و متقن دانسته اما از اثبات صحیح بودن ادعاهای خود عاجز است و درروند تحقیقات قضایی و در مهلت‌های ارائه‌شده به وی، اقدامی در جهت اثبات ادعای خود و یا ارائه اصول مستندات خود نکرده است. یکی از نکات مهم این پرونده این است که اشتری برای دفاع از اتهامات علیه خود در جلسه دادگاه حضور نیافته است، این در حالی است که بر اساس قانون، اگر افراد ادعاهایی دارند و بر صحت ادعاهای خود نیز تأکیددارند، باید دفاعیات خود را در دادگاه ارائه دهند.

در حکم منتشرشده از جانب آقای اشتری در فضای مجازی اولین علت محکومیت وی متهم نمودن فساد سیستماتیک در سپاه پاسداران، تهمت به فرماندهان سپاه، اتهام به شورای نگهبان برای مهندسی انتخابات و تخریب شخصیت‌های کشوری و نهادهای انقلابی ازجمله اتهامات اوست که موجب شده تا دادگاه علیه وی حکم بدهد.

اشتری در فرصتی که دادگاه برای او تعیین کرده تا اسناد و مدارک خود را جهت بررسی صحت آن ارائه دهد؛ به‌جای مراجعه به دادگاه با راه انداختن بازی موش و گربه و انتشار ویدئو از خود سعی داشت فضا را دچار تنش و ابهام کند.

حکم تعیین‌شده از سوی دادگاه برای وحید اشتری آخرین میخ بر تابوت جریانی بود که در دهه گذشته امید فراوانی به آن می‌رفت؛ اما برخی سیاسی‌کاری‌ها، تظاهر، جاه‌طلبی و دنیاخواهی باعث شد، یک جریان اصیل دچار لغزش‌هایی نابخشودنی شود.

 ماجرای وحید اشتری نشان داد که عدالت ضد قانون خود می‌تواند منشأ فساد شده و به‌سوی انحراف کشیده شود. آنچه با رفتار برخی لیدرهای جنبش عدالت‌خواه بر این جریان فکری مهم رفت؛ فرصت‌هایی برای دشمن پدید آورد که با جنگ ترکیبی فتنه آفریده و به لجن‌مالی ارکان انقلاب مشغول شده و هلهله کنند.

سرنوشت اشتری ماجرای برخی جوانان سوپرانقلابی - به تعبیر رهبرانقلاب-  است که به دلیل کیش شخصیت، عدم بصیرت و شناخت به‌سوی بیراهه رهسپار شده‌اند، کیش شخصیت همان معضلی بود که افرادی چون بنی‌صدر را نیز به انحراف کشانده و در دامان منافقین انداخت! این روزها وحید اشتری دو راه پیش رو دارد؛ یا آنکه به‌دور از شبکه‌های اجتماعی و هیاهوی آن با خود خلوت کرده و به‌مرور گذشته بپردازد؛ یا آنکه مسیرتحکیم وحدتی شدن را پیش ببرد.

آقای اشتری فراموش نکند فردی چون علی افشاری که روزگاری نمازخانه دانشگاه پلی‌تکنیک را جارو می‌زد و پرچم ضدآمریکایی بالا می‌برد؛ اما این روزها در کنج خانه‌ای کوچک در واشنگتن حجاب از سر خانواده خود برمی‌دارد و با خون‌خوارترین دشمنان مردم ایران هم‌سفره است. از آن راه تا این مسیر فاصله زیادی نیست!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 74
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • حاجی از جوبشورقم IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    33 16
    کاش حجاب در دانشگاه ها رعایت شود خیلی وضع بده
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      6 2
      میخواهید دانشگاه ها اسلامی شود؟؟
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      11 1
      اول بایدافکار اصلاح شود
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      11 1
      باید فهم جوانان رو بالا برد خوشون رعایت میکنند
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      4 12
      دانشگاه ها که 3 سال بسته بوده الان که بازه رفتم حجاب همه خوبه یا تو از البانی هستی یا نفهم
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      4 4
      شعار نوشته اند مرگ آزادی و عدالت ! آیا این آزادی نیست؟، ته افکار شما به آمریکا ختم میشه و خیانت به کشور، در حالی که آمریکا رو به افول است، خودتان را جمع کنید.
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      1 0
      از دیدگاه شما
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    10 15
    اگر میخواهید دانشگاه ها اسلامی شود باید فقط زنان متاهل به دانشگاه راه یابد
    • بابای قلی IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      15 5
      نمایندگی طالبان در ایران...
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      8 11
      موافقم اینطوری فساد از جامعه کم و غربگداها مایوس میشوند.
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      5 4
      زیاده روی نکن
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      14 6
      زنان متاهل اونایین که قصد ادامه تحصیل نداشتن بله رو گفتن . اونایی که گفتن نه قصد ادامه تحصیل داریم رو باید کنف کرد و دانشگاه راه نداد .
    • US ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      3 8
      عزیزم شما از منافق هم منافق تری با این نظرت
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    16 1
    دانشگاهی که دانشگاه نباشد دانشگاه نیست.
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      1 0
      هر چی میخه به تابوت نظریه اتحرافی ات :)) کلی گویی مغلطه آمیز بلد نیستی همش مصداق میاری ؟
    • وطن پرست DE ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      2 1
      ادمی که ادم نباشد ادم نیست :)) امثال شماها رفتید دانشگاه که وضعیت این شده. طرف رشته کامپیوتر فارغ التحصیل می شه ولی برنامه نویسی بلد نیست.
  • ایرانی IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    9 3
    خدا حافظ و نگهدارش باشد..
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    7 7
    نخوندم ولی تقصیر دولت قبل و غربگداس.
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    2 7
    بسیاری از مشکلات حل خواهد شد
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    5 7
    باید دانشگاه ها اسلامی گردد.
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    4 4
    فتنه سال ۸۸؟؟؟؟؟ تاریخ درس عبرت بقیه است
    • FR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      1 5
      اگر فتنه نبود لابد مرحمت بود ؟! این سبز لجنی ها بعد از اینکه بنفش هم شدند باز از رو نمیروند.....
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    2 5
    پوشش اسلامی
  • سید IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    8 8
    نمونه دیگرش اکبر پونز و تاجزاده و معصومه ابتکار! و نمونه عیان تر آن منافقین که پیش از انقلاب از هر دو کلمه سخن و نوشته شان، یکیش امپریالیسم به سرکردگی آمریکا بود و امروزه با سران همین امپریالیسم پالوده می خورند و با انقلابی ترین جریان های ضدآمریکایی دشنی می ورزند!!!
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      2 1
      آلبانی مردم متحد و در کنار مسئولین هستند.
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    5 1
    اصولا افرادی که زیاد حرف میزنند و کمتر فکر میکنند پشتوانه فکری و عقلی کمتری دارند. توی این دنیا بیشتر باید گوش کرد فکر کرد و آموخت نه اینکه حرف زد و توییت زد و نظر داد. اگر یک دقیقه حرف میزنی باید یک روز پشتش فکر و مطالعه باشه
  • ابول IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    10 6
    وحید پرچمش بالاس
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    0 1
    چقدر
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    11 2
    زمینه و بستر انحراف را چه کسی فراهم کرد؟
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      2 7
      پاسخ: غربگدا
    • عل IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      1 4
      همه چی زیر سر آمریکا و غربزده ها هست.
  • كريم IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    2 1
    دفتر تحكيم وحشت از همان ابتدا بر پايه ها و ستونهايي عنكبوتي لائيك و بي ديني بنا شد. در اسلام طبق فرموده قرآن كريم، ما فقط يك حزب داريم كه مورد رضايت و انتخاب خداوند است و آن به جز حزب الله (حزب خدا) حزب ديگري نيست. يكي از اساتيد ما مي گفت: از رمان شاه تا كنون بجز حزب توده تمامي احزابي كه در ايران اعلام موجوديت كرده اند همگي دست در كاسه آمريكا و غرب دارند.
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      1 0
      تحزب بد نیست تا زمانی که اهداف یکی باشه. و ابزار هم خلاف اسلام نباشه
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    7 1
    افکار عمومی چه می گوید؟
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      1 6
      افکار عمومی برای اسلام است.
  • مجید IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    2 4
    بنظر مقاله ناقص است از این جهت که اگر کشمیری بمب را منفجر نکرده بود کی متوجه می شد که او منافق است او تعمدا با ریا و تظاهر توانسته بود این همه رشد کند بنابراین افرادی مثل افشاری و اشتری و فاطمه حقیقت جو و حجاریان و تاجزاده از ابتدا با روحیه نفاق توانستند نفوذ کنند و بعدا از افشاء ماهیت شان مجبور به فرار شدند اینگونه نبوده که به مرور دچار استحاله شده باشند آنها مامورین مخفی بوده اند که با روشدن دست شان چاره ای جز فرار نداشته اند در مورد همین آقای اشتری وقتی او چند سال قبل با حمزه غالبی منافق متواری به فرانسه کنفرانس ویدیویی مشترک برگزار کرد باید مورد شک واقع می شد نه اینکه بعد از حمله به فرمانده هان عزیز سپاه تازه یک برخورد سبکی با او صورت گیرد ....
  • US ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    4 5
    تقصیر اصلاح طلبان است
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      1 3
      تقصیر غربگداهاست
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      2 1
      تقصیر دولت قبل است
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      1 0
      تقصیر برجامه
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      1 0
      تقصیر آلبانیه
    • علیرضا IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      1 1
      هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید،خون مستضعفان جهان و از جمله ایرانیان از چنگ آمریکا می چکد، به امید روزی که مثل شوروی به زباله دان تاریخ بپیوندد
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      1 0
      تقصیر ظریفه
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      2 0
      تقصیر روحانیه
    • PE ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      1 0
      اصلا تقصیر خودم است
    • DE ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      3 1
      تقصیر نه روحانیست نه جسمانی نه اصلاحطلبان نه غربگداها تقصیر حب و مقام و شهوت شهرت و لاتچری شدن و مطرح بودن در حقیقت دنباله روی از شیطان است حالا دیگه هر اسمی روش خواستی بگذاری مهم نیست.
  • رضا یارمحمدخواه IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    8 3
    #اشتری دقیقا خلافش چیه
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      2 3
      خودت جستجو کن
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      1 3
      اعلام شده برو بخون
    • . IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      1 1
      به اتهام نشر اکاذیب و انتساب اعمال خلاف واقعیت به اشخاص حقوقی و حقیقی به قصد اضرار و تشویش اذهان عمومی محکوم شناخته‌شده است
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    1 0
    این عکسها قدیمیه الان دیگه انقلاب های رنگین اغتشاش دوست تابوشکن طرفدارندارد
  • ایمان IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    1 0
    در فتنه ها مانند شتر دو ساله باش که نه میتوانند ازش شیر بدوشند نه سواری بگیرند....
    • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      1 0
      درستش اینه شتر مرغ باش موقع کار بگو مرغم موقع تخم گذاری بگو شترم
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    0 0
    مرگ بر منافقین
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    0 3
    این دانشجویان عدالتخواه کجا بودن وقتی تیم مذاکره‌کننده ایران در زمانی روحانی به راکتور اتمی اراک بتون ریختن عدالت‌خواه بود یا نه من به شماها قول میدم در آینده‌ای بسیار نزدیک تعداد این دانشجو نماها در کاخ سفید خواهیم دید
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    1 5
    این دانشجویان به اصطلاح عدالت خواه طولی نمی‌کشد مثل علی افشار وطن فروش در کاخ سفید عکس میگیرند
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      9 0
      کاملا درسته. منم وقتی فریاد عدالت خواهی سر بدم و بعد ببینم نظام نتنها گوش نمیده بلکه عدالت خواه را محاکمه هم میکنه خب من اعتقاداتم ضعیف میشه و سر از آمریکا درمیارم و مثل علی افشاری میشم. این کاملا طبیعی هست. معتقدم به جای محاکمه عدالت خواهان و به جای برچسب زدن انحرافی و منحرف به عدالت خواهان بایدنظام راه نادرستی که می‌رود را متوقف کند که البته بسیار بعید هست
  • سروش IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    0 0
    این همان اینچ کردن است یک فرد یا یک گروه است که اینها 0 بخوانید پیش قراولان غرب) از غربیها آموختند. عمل غیر قانونی یا اعدام غیرقانونی در ملأ عام یا ضرب و جرح منجر به مرگ توسط یک گروه گفته می‌شود که معمولاً برای تنبیه متجاوز یا ترساندن گروهی اقلیت انجام می‌گیرد. معمولاً این عمل توسط گروهی خودسر با سروصدا و با قصد جلب توجه اذهان عمومی انجام می‌شود. بیشتر موارد لینچ کردن در زمان تنش‌های اقتصادی و اجتماعی انجام می‌شود و معمولاً با قصد سرکوب گروه اقلیت توسط گروه اکثریت انجام می‌گیرد.[۱][۲] با این حال این عمل از قضاوت طولانی‌مدت دربارهٔ پذیرش پیش‌داوری‌های اجتماعی برای قبول کردن این گونه از خشونت و موجه جلوه دادن آن نشأت می‌گیرد. البته در ایران لازم نیست فرد را بکشند یا اعدام کنند کافی است نام یک نفر بر سر زبان بیفتند علیه نظام از این حربه استفاده میکنند و آنرا به یک اعتراض اقتصادی یا اجتماعی مثل سگ بازی و سگ پرستان می چسبانند و دولت را برای مقابله با هر منکری در حالت منگنه قرار می دهند و برای دولت و نظامی که استقلال و آزادی دارد هزینه می تراشند مثل بحران سگ های ولگرد و حمایت ویژه شبکه های اجتماعی و هدایت از ظرف شبکه های معاند مثل من و تو ی کثافت و دیگر رسانه های غربی. پس از بحران میگن دولت یا نظام لینچ شده است. این شیوه غربیها برای جنایت است.
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    1 1
    به نظرم تمام سایتها سالم باز بزارند بقیه را محدود کنند
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    1 0
    راه راست از بیراهه مشخصه
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    1 0
    ننگ بر وطن فروشان غربگرا
  • ح ر IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    1 1
    متاسفانه این بساط ها تا ابد و دهر وجود خواهد داشت
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    2 3
    درود بر مشرق و بصیرتش
  • متوهمانه IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    2 1
    ارتباط دادن جریان جنبش عدالتخواهی دانشجویی به تحکیم وحدت خطا و سفسطه گری است
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    13 1
    با تندروی مخالفم ولی نباید هر کس و هر تشکلی با سیاست های رسمی نظام در مورد عدالت مخالف بود را منحرف بنامیم. ما در متن اجتماع و در متن مردم هستیم‌. بی عدالتی که الان در کشور دیده می‌شود از اول خلقت تا کنون کم سابقه بوده. حالا اگر ما فریاد عدالت سر دادیم فوري برچسب اصولگرای منحرف بخوریم خود این برچسب زدن کاری غیر عقلانی و در بلند مدت به ضرر نظام خواهد بود. البته میدانیم گوش شنوایی برای فریاد عدالت خواهی ما نیست لیکن این فریادهای ما نه برای اجرای عدالت بلکه برای ثبت در تاریخ هست تا آیندگان ما را متهم به بی تحرکی نکنند. البته اگر به فریادهای ما توجه میشد خیلی خوب بود و ما دنبال نتیجه بودیم لیکن به یقین رسیدیم که فریادما منجر به اصلاح تفکر مسوولین نمیشه و عدالتی اجرا نمیشه . فریاد ما فقط از باب انجام وظیفه و ثبت در تاریخ هست
    • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      0 4
      بایددیدبه کدوم طرف سرمیخورن
    • DE ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      1 3
      ......نوشته : بی عدالتی که الان در کشور دیده می‌شود از اول خلقت تا کنون کم سابقه بوده. ....خخخخخ به اندازه دایناسور سن داری منظور دایی ناصر و از اول تاریخ و خلقت تا حالا را خوندی و مطالعه کردی !!! خخخخخ بابا بیجا کلام اینقدر تاریخ نخونده پروفسور از همین حرفت پیداست بقیه نظرات هم چرنده چرا شما به همه چیز فوتبالی و صفر یا ۱۰۰ نگاه میکنید . کلا عدالت یعنی هرکس هرچی خواست بهش بده . بابا یه ذره انصاف هم خوبه والا .
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    2 1
    عداتلخواهی سکولار آخرش پناه بردن به آمریکا بت ظلم جهانیست!
  • بی نام IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    0 0
    سلام خیلی خوب میشد اگر برای عکس ها، یک توضیح مختصری هم بعنوان زیرنویس قرار میدادید.
  • داود IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    0 0
    چی بگم
  • IR ۰۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    0 0
    بعضی از این به اصطلاح عدالت خواهان اسیر هوای نفس شدند؛ اسیر شهرت، اسیر دیده شدن و به چشم آمدن، کافی بود علیه کسی افشاگری کنند مخصوصا مشاهیر و معاریف نظام، بلافاصله رسانه های معاند داخل و خارج این موضوع رو برجسته می کردن و همین برای صاحب این افشاگریِ راست یا دروغ کافی بود که انگیزه پیدا کنه برای افشاگری های بعدی
  • اسماعیل IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    1 0
    حقوقتون رو حلال کردین.یعنی هرکی انتقاد میکنه یا میخواد بنی صدر بشه وبصیرت نداره.خدا شفاتون بده
  • احسان US ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    4 0
    چون از شما انتقاد کردند شدند منحرف؟ اگر مجیز گوی شما و ماله کش بودند و رقیب سما زا میزدند بازهم همین مطالب را میگفتید؟
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    1 0
    شفاف سازی تمامی امور حق الناس و عملکرد مسولین بسیاری از بی عدالتی ها و رانت‌ها را بر می‌دارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس