کد خبر 1401679
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
هیل: همسو کردن ریاض و تل‌آویو اولویت اول آمریکاست

یک وبگاه نزدیک به کنگره آمریکا در یادداشتی نوشت، اولویت شماره یک آمریکا همسو کردن ریاض و تل‌آویو در مقابل ایران است.

به گزارش مشرق، وبگاه خبری «هیل» نزدیک به کنگره آمریکا روز یکشنبه در یادداشتی به گمانه‌زنی درباره تلاش واشنگتن برای همسو کردن ریاض و تل‌آویو و هدف احتمالی آن پرداخت.

در این یادداشت به قلم «اینس کاگوبِر» آمده است، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در سفر اخیرش به غرب آسیا به دنبال گسترش همکاری‌های سایبری میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی بود که از دید کارشناسان پاسخی به افزایش «تهدیدات دیجیتال» از سوی ایران خواهد بود.

کاگوبر می‌نویسد، آمریکا از یک سو توافقاتی دو جانبه با محور تقویت همکاری در حوزه امنیت سایبری و اشتراک‌گذاری اطلاعات مربوط به تهدیدات سایبری و عاملان مخرب با عربستان سعودی امضا کرد و از سوی دیگر بر سر تقویت همکاری‌ها در زمینه مقابله با جرایم سایبری به توافق رسید.

«جیسون بلسینگ» عضو موسسه «امریکن اِنترپرایز» در این زمینه گفت: «در هر دو مورد، باید این را متذکر شویم که ایران محرک اصلی بسیاری از محورهای سفر بایدن بود و این به مسائل فضای سایبری نیز بسط پیدا می‌کند».

این کارشناس آمریکایی افزود، استفاده آمریکا از لفظ تهدید ایران به‌عنوان دشمنی مشترک دریچه‌ای را فراهم می‌کند تا بین این دو کشور غرب آسیا اتحاد ایجاد کند، دو کشوری که گفت‌وگوهای محرمانه‌ای به‌منظور عادی‌سازی احتمالی روابط دارند.

بلسینگ افزود: «باید اینطور بگویم که اولویت ژئو استراتژیک برای آمریکا این است که این دو کشور را در قبال ایران همسو کند».

در ادامه یادداشت هیل آمده است، ایران دشمن نیرومندی در فضای سایبری است. ایران ثابت کرده که توانایی انواع حملات سایبری از خارج کردن سایت‌ها از دسترس تا تخریب آن‌ها و همچنین فعالیت اطلاعاتی در این فضا را دارد.

هیل می‌نویسد، چندی پیش گزارشی توسط شرکت امنیت سایبری «پروف‌پوینت» منتشر شد که نشان می‌داد هکرهای تحت حمایت چند کشور از جمله ایران، روزنامه‌نگاران آمریکایی را هک کرده بودند تا به اطلاعات حساسی که در اختیار دارند دست یابند.

در این یادداشت آمده است، علاوه بر آمریکا، رژیم صهیونیستی نیز هدف حملات سایبری هکرهای ایرانی قرار گرفته و به همین دلیل این رژیم اعلام کرده برنامه دارد «گنبد سایبری» ایجاد کند.

«گابی پورتنوی» مدیر اداره ملی سایبری رژیم صهیونیستی اخیراً اعلام کرده: «ایران به اصلی‌ترین حریف ما در فضای سایبری تبدیل شده است». او با این حال گفته است، تل‌آویو «نمی‌تواند به تنهایی با تهاجمات سایبری مقابله کند».

هیل به نقل از «جیمز لویس» مدیر برنامه فناوری‌های راهبردی در مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی می‌گوید: «سعودی‌ها از مدت‌ها پیش بر روی تقویت توانایی‌های سایبری خود کار کرده‌اند اما میزان پیشرفت آن‌ها کند بوده است. اگر به خاورمیانه نگاه کنید، ایران و اسرائیل قدرت‌های سایبری پیشتاز هستند».

این کارشناس آمریکایی افزود: «ایالات متحده در پی تقویت اتحادها در جهان است و فضای سایبری یکی از بخش‌های حیاتی این اتحادها محسوب می‌شود. ایران یکی از تهدیدات سایبری اصلی است بنابراین پیدا کردن به روشی برای عقب راندن ایران به سود هر سه کشور خواهد بود».

این یادداشت به نقل از بلسینگ می‌نویسد، سعودی‌ها احتمالاً از توانایی‌های سایبری خود به عنوان ابزار جاسوسی داخلی علیه مخالفان و فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران استفاده خواهند کرد. تا همین حالا نیز شرکت صهیونیستی «NSO» (سازنده جاسوس افزار بدنام پگاسوس) سردمدار فراهم کردن چنین قابلیتی برای کشورهای نظیر عربستان سعودی بوده است.

این عضو موسسه امریکن انترپرایز افزود، اینکه بایدن در سفر خود به غرب آسیا هیچ اشاره‌ای به استفاده از این جاسوس افزار نکرد، نا امید کننده بود، به خصوص با وجود نقش جهانی صهیونیست‌ها به عنوان توسعه دهنده و توزیع‌کننده اصلی این نرم‌افزار مخرب.

بلسینگ متذکر می‌شود: «این حقیقت که این جاسوس افزار در دستور کار [سفر بایدن] قرار نداشت نشان می‌دهد که دولت بایدن دستور کار مثبتی برای تثبیت منافع و ارزش‌های آمریکا در فضای دیجیتال ندارد».

این کارشناس آمریکایی در پایان گفت: «برای این دولت (آمریکا)، جاسوس افزارها به نظر در اولویت پایین‌تری نسبت به طرح‌های ابتکاری برای مقابله با حضور سیاسی و اثرگذاری ایرانی‌ها قرار دارد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس