به گزارش مشرق، مهدی جهان تیغی فعال رسانه ای طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:

 دیدارهای پوتین با رهبر انقلاب همواره با بازتاب های گسترده ای در سطح جهان رو به رو شده و تا مدت‌ها اخبار و حواشی منتشر شده از این دیدارها محل تحلیل واقع می‌شود. در این میان دیدار اخیر در بحبوبه جنگ روسیه و اوکراین، بیشتر از گذشته نیز مورد توجه قرار گرفته است.

آیت الله خامنه ای از معدود رهبران دنیا در چند دهه اخیر بوده، که اصول سیاست خارجه او ثابت بوده و با وجود برخی تغییرات تاکتیکی در برخی مقاطع و یا وقوع رویدادهای جدید بین المللی، بر رویه ثابت و منطق رفتار او در سیاست خارجه تاثیری نداشته است. ایشان با علم به تغییرات زوال گونه در دنیای غرب، همکاری هوشمندانه و راهبردی با شرق را برای ترسیم آینده بهتر و کسب جایگاه جهانی بالاتر برای ایران برگزیده است.

آیت الله خامنه ای در یک فرآیند چندین ساله، رابطه ایران و روسیه را به سوی نقطه ای شاید غیرقابل تصور برای بسیاری از کارشناسان رسانده است. البته این نقطه طلایی در حال حاضر دو علامت بزرگ با خود همراه دارد؛ اولی نظامی و دومی اقتصادی. بر خلاف تصورها، فروش پهپاد به روسیه برای درک بیشتر سطح و ماهیت همکاری و تبادل نظامی ایران و روسیه صرفا یک علامت اولیه است. همچنان که مقامات دولت آمریکا معتقدند، روسیه فراتر از پهپاد بخشی از نقاط ضعف خود در جنگ با اوکراین – بخوانید جنگ با ناتو به فرماندهی آمریکا- را از طریق تجارب و فناوری نظامی ایران می‌خواهد برطرف کند. از این اظهارنظر مقامات آمریکایی این گزاره تحلیلی را می‌توان استنباط کرد که صنعت و فناوری نظامی ایران در برخی نقاط از ارتش دوم جهان نیز هوشمندانه تر راهبری شده است.

جنگ روسیه و اوکراین در واقع میدانی نوین از جدیدترین مواجهه تاکتیتک‌های جنگی و تقابل فناوری‌های نظامی روز دنیای غرب با شرق محسوب می‌شود. رجوع روسیه در این شرایط به ایران برای برطرف کردن برخی ضعف های نظامی خود در جنگ اوکراین نشان می دهد که ایران درک بالایی از روندهای نظامی دنیا و آینده داشته و مسیر طی شده نظامی‌اش تا چه میزان صحیح و کارآمد بوده است.

در این میان آیت الله خامنه ای باوجود مخالفت با جنگ نظامی در اوکراین، نشان داد از تقابل هوشمندانه با بزرگترین پیمان نظامی دنیای غرب یعنی ناتو غافل نیست و در برابر مجموع اقداماتی که موجب عقب راندن هرچه بیشتر ناتو از خاکریزهای بین المللی دنیای شرق بشود، در اعلام موضع و عمل شفاف و با اعتماد به نفس هست.

منطق موضع گیری رهبر ایران درباره جنگ روسیه و اوکراین مبتنی بر محکومیت جنگ فی نفسه و همزمان عدم غفلت از واقعیات میدان هست و به همین دلیل نیز تحلیل نظامی ایشان این هست که اگر روسیه ابتکار عمل را بدست نمی گرفت، ناتو در هر صورت به بهانه کریمه به روسیه یک جنگ جدید را تحمیل می کرد.

اما علامت موفق اقتصادی درستی رابطه ایران و روسیه، سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری گازپروم روسیه در ایران در زمینه نفت و گاز هست. موضوعی که در شرایطی که سالهاست قلب تحریم های آمریکا مساله به صفر رساندن صادرات نفت ایران هست، بسیار معنادار است.

روسیه در بلوک کشورهای تحریم شده توسط آمریکا بیش از همه ایران را شایسته مشورت و گسترش همکاری می‌داند. رهبر ایران نیز با درک این واقعیت، از خلق فرصت های جدید نظامی و اقتصادی برای ایران از طریق جهش در روابط با روسیه به راحتی عبور نمی‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    30 9
    کاخ سفیدتحرکات جنگ اوکراین راازانقلاب تارسانه ای شروع کردتاسلاح بفروشد
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      5 1
      آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر برطبل جنگ می کوبد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور قیمت نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی ، بایکوت ورزشی و .... مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : اروپای ساحل آرامش را طوفان زده نموده و در نتیجه 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
  • سید IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    40 7
    مشکل این است که یانکی پرستان مزدور از کم شدن اثر تحریم های ارباب بر کشور ایران در اثر گسترش مراودات سیاسی ـــ اقتصادی با چین و روسیه ناراحت هستند و این موضوع را برنمی تابند!
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    22 6
    سیاست ایران در قبال جنگ اوکراین: 1- مخالفت با جنگ 2- مخالفت ایران با تقویت و گسترش ناتو
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      21 3
      خیر جنگ فی نفسه چیز بدی است ولی اگر از کشتار و فتنه های بزرگتر جلوگیری کنه لازمه. اون فتنه عظیم تسلط ناتو بر مقدرات همه مردم دنیاست که با همه قوا جلوش می ایستیم
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    3 6
    باید منجر به رفاه مردم و تامین حقوق انسانی و اجتماعی مردم شود
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    14 2
    بر خلاف آنچه که چپ ها معمولا القا میکنند که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایدئولوژیک صرف و خشک هست برعکس سیاست خارجی ایران بسیار استراتژی محور، عملگرا، انعطاف پذیر و نتیجه گراست که به دنبال منافع و شرکای پایدار و واقعی میگرده.
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    8 4
    سرمايه گذارى ٤٠ ميلياردى در صنعت نفت ؟!
    • ایرانی IR ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      7 2
      بایدم شوکه بشی! وقتی ژنرال شما تا کمر مقابل توتال خم میشد و قرادادهای چرب و شیرین که آنقدر بی سابقه بود که جرات انتشارش را نداشت به آنها پیشنهاد میداد به امید اینکه افتخار داده در نفت ایران سرمایه گذاری کند ولی دست آخر با سرقت اطلاعات میادین ما بدون سرمایه گذاری حتی یک سنت و بدون پرداخت غرامت و... گذاشت رفت بایدم تصور سرمایه گذاری ۴۰ ملیاردی برای شما غیر ممکن باشه
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    28 7
    درود بر رهبر بصیرم
  • حسین IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    8 3
    چرا پهپاد؟ چرا ایران؟ اگر بخاطر داشته باشید رهبری در سنوات قبل در دیدار مسوولان نظامی تاکید خاصی بر دقت موشکها داشتند. و در حمله به داعش و گروهک دموکرات در عراق با موشک نقش پهپاد ور اصابت دقیق موشکها غیر قابل انکار بود. حالا در وضعیتی که با اصابت دقیق، مواد انفجاری به غیر نظامیان آسیب نرسد و فقط نظامیان و تاسیسات نظامی مورد هدف واقع شوند. آیا ارایه این تجهیزات مشروع، انسانی و هوشمندانه نیست.
  • US ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    8 7
    توجیه
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    14 20
    هیچ جوری نمی تونم قبول کنم حق با کشوریه که شروع کننده جنگ بوده.
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      16 8
      رسول گرامی اسلام (صل الله علیه و آله وسلم) در غزوات تبوک ، خیبر و فتح مکه در واقع بدون تهدید نظامی مستقیم از طرف مقابل به درون سرزمینهای آنان رفته و پیش از آنکه طرف مقابل ابتکار جنگی رو در دست بگیره در قلمرو آنها عملیات نظامی خودشون رو آغاز کردند در فتح مکه به علت همراهی قریش در حمله به قبیله خزاعه که همپیمان مسلمین بودن یا در خیبر تدارک یهودیان برای حمله به مسلمین وجود داشت که رسول الله اقدام به حمله پیش دستانه کردند . در جنگ تبوک هم بحث انتقام شهدای موته مطرح بود و هم جلوگیری از توطئه چینی های قبایل عرب شام و رومیان برای حمله به مسلمانان . پس در هیچ یک از این سه جنگ تهدید مستقیم و بالفعل نظامی ضد مسلمین مطرح نبود ولی تهدیدات بالقوه ای بودند که پیامبر خدا را ناچار از پیش دستی در حمله به دشمن کردند پس شروع کننده بودن در جنگها دلیل کافی برای حق یا ناحق بودن یک طرف منازعه نیست
    • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      12 11
      من قبول می کنم
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      14 4
      ما دعا می کنیم اللهم اشغل الظالمین بالظالمین
    • آزاده IR ۰۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      9 2
      علی(ع): هیچکس در خانه با دشمن نجنگید مگر آنکه خوار شد!!! البته امثال شما فقط خودتان را قبول دارید آنهم نه خود واقعیتان ، آنچه را کدخدا میپذیرد مثلاً اگر کدخداتون از ۱۲۰۰۰ کیلومتر آنطرفتر به بهانه مبارزه با تروریسم بیاد عراق و افغانستان و سوریه و لیبی و... رو بخاک و خون بکشه در واقع داره از خودش دفاع میکنه ولی اگر یک کشوری علیه همسایه ای که به نوعی حکم پدر رو داره اقدام ضد امنیتی کنه در پی پاکسازی نژادی باشه دشمن تو تمام ارکان کشور وارد کنه و بعد از تذکرات مکرر و بی توجهی طرف به ناچار برای حفظ کیان خود و هم نژادها و در واقع هموطنان دیروز خود اقدام نظامی کند از نظر شما پذیرفته نیست! عجب! عجب!
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      8 2
      شروع کننده جنگ کسیه که مفاد پیمان صلح رو زیر پا گذاشته. روسیه و ناتو در جنگ بودن بعد صلح کردند و پیمان صلح برقرار شد و مفاد این بود که هیچ کشوری در اطراف روسیه عضو ناتو نشه و نقض پیمان کردند و تاوان نقض پیمان هم شروع مجدد جنگه. مثل حضرت رسول ص که با نقض پیمان یهودیان با آنها وارد جنگ شدند
    • احمد IR ۰۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      0 0
      رهبر منظورش اینه که اگر مجبوریم جنگ راشروع نمی کردیم ولی هدف گسترش جنگ به داخل روسیه بوده.این جز بدیهیاته.
  • US ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    8 10
    روسیه در تمام حوزه ها رقیب ایران است چه نفت گاز چه تسلیحات وغیره هرگز کشور روسیه فارق از اینکه چه کسی در راس آن است یک کشور نیرومند را در کنار خود تحمل نخواهد کرد وبودن چنین کشوری را تحدید بلقوه قلمداد می کند
    • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      5 1
      پس ما باید همیشه هشیار باشیم
  • حاجی ازجوبشورقم IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    8 1
    خیلی هم خوب شد که سیاستمان اعلام رسمی شد
  • وحید ، کاسب بازار IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    6 5
    جانم فدای رهبر
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    8 2
    حتما آوارگان اوکراینی که عزیزان و خانه و اموالشان را در جریان حملات لشگر پوتین از دست داده اند هم این اعلام موضع صریح را درک می کنن
    • صادق IR ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      5 1
      همونطوری که مردم عراق حضور نظامیان اوکراین را برای حمایت از اربابت آمریکا درک کردند! چو بد کردی مباش ایمن زِ آفات/ که واجب شد طبیعت را مکافات.
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      1 1
      دمت گرم آقا صادق اینا گوششون به حرف زیباکلام و امثالهمه که ارزوشون نابودی ایرانه
  • IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    0 1
    دلیلش واضحه
  • آریا IR ۰۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    2 1
    فقط ایکاش جهت تنویر افکار عمومی یک توضیح درباره این نکته که شبیه یک معادله هست می دادید ، ایران و روسیه هر دو صادر کننده گاز هستند که یعنی هر دو در یک بازار واحد فعالیت می کنند پس یعنی هر چه استخراج و صادرات گاز ایران بیشتر شود سهم کمتری به روسیه می‌رسد و هر چه بر مشتریان گاز ایران افزوده شود از مشتریان روسیه کاسته خواهد شد و البته برعکس آن هم صادق است
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    5 1
    دلمان آرام است که سد علی بی گدار وبی دلیل به آب نمیزند هرگز
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    2 2
    اسم کشته شدگان در این جنگ ؟؟
  • وحید نادر شاگرد اتوبوس IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    3 1
    رهبری در این صحبت (اگر روسیه ابتکار عمل ..) توان و قدرت و موقعیت جمهوری اسلامی ایران را در حضور پوتین به رخ جهانیان میکشد و نشان میدهد که جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که نه آمریکا و نه ناتو و نه هیچ کشور دیگر توان حمله ه آن را ندارد ولی روسیه که ابرقدرت محسوب میشود و حتی چین و... را میتوانند درگیر جنگ کنند و یا به بهانه ای به آن حمله کنند .... کمی در تحلیل و دیدگاه تنگ نظر نباشیم مفهوم گسترده تری از برخی کلام برداشت میشود که .... - برخی جملات لطف و نظر الهی است نه صحبت از قبل فکر شده گوینده سالم و خالص و..
  • جعفررمضانی زنجان IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
    1 1
    جانم فدای ایران مرد میدان ژنرال سردارسرلشکر سپهبد حاج قاسم سلیمانی خون شهیدان قدرت نظامی ایران هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس