کد خبر 1401399
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۵
صادق زیباکلام

یک روزنامه زنجیره‌ای مدعی شد چون صهیونیست‌ها به دولت آمریکا می‌گویند در مذاکره با ایران وقت تلف می‌کنید و باید اقدام نظامی انجام دهید، بنابراین دولت رئیسی باید هرچه سریع‌تر،با آمریکا توافق کند(!)

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: یک روزنامه زنجیره‌ای مدعی شد چون صهیونیست‌ها به دولت آمریکا می‌گویند در مذاکره با ایران وقت تلف می‌کنید و باید اقدام نظامی انجام دهید، بنابراین دولت رئیسی باید هرچه سریع‌تر، تا کار به درگیری نینجامیده، با آمریکا توافق کند(!)

روزنامه آرمان به قلم صادق زیباکلام نوشته است: «سفر بایدن به خاورمیانه را باید به‌عنوان آخرین تیر ترکش نه در جهت آغاز درگیری بلکه در جهت جلوگیری از درگیری دانست. اگر خواسته باشیم در یک جمله کوتاه سفر بایدن به خاورمیانه و منطقه خلیج‌فارس را خلاصه کنیم، باید گفت که بایدن رسماً و علناً به ایران دارد پیام می‌دهد که ما با شما خواهان رویارویی نیستیم. عربستان نیز دقیقاً همین پیام را دارد به ایران می‌دهد که ما به هیچ‌وجه خواهان رویارویی با شما نیستیم. عراق هم دارد نهایت تلاشش را به کار می‌بندد که حالت تخاصم و دشمنی میان آمریکا و در وهله دوم میان ایران و عربستان را تبدیل به حالت آتش‌بس بنماید. در عین‌حال کم نیستند رژیم‌هایی که معتقدند بایدن در حقیقت دارد وقتش را تلف می‌کند و ایران به هیچ‌وجه سودای کنار آمدن یا کوتاه آمدن را ندارد. در رأس آنها، اسرائیل است. اسرائیلی‌ها هم به سعودی‌ها و هم به بایدن عملا می‌گویند که وقت‌تان را دارید تلف می‌کنید و ایران به هیچ‌وجه سودای کوتاه آمدن از خواسته‌های خود ندارد. بنابراین اسرائیلی‌ها درحقیقت به بایدن دارند می‌گویند ما که می‌دانیم جناب رئیس‌جمهور آمریکا! شما وقت‌تان را دارید تلف می‌کنید اما بسیار خوب، با اینکه می‌دانیم حاصلی ندارد اما به هر حال این گوی و این میدان. بایدن نمی‌گوید که من صددرصد موفق خواهم شد بلکه کلام دیگری را دارد می‌گوید. واقع مطلب آن است که درست است که از نظر نظامی ایران ظرف دو دهه گذشته پیشرفت‌های چشمگیری کرده است اما از نظر اقتصادی، اقتصادش درگیر مشکلاتی است. دیگر نمی‌توان تقصیر را گردن روحانی و همکارانش انداخت و گفت سیاست‌های روحانی بوده که باعث این وضعیت اقتصادی شده است. روحانی به منابع داخلی توجه نکرده و همه‌اش می‌خواسته که مذاکره کند و با غرب کنار بیاید. نزدیک یک‌سالی است که دولت جدید بر سر کار آمده و در این مدت تورم و گرانی کالاهای اساسی رکورد زده است. بنابراین تصمیم‌گیری مهمی فراروی مسئولان است که آیا می‌خواهند به پیام‌های جدید چه پاسخی بدهند؟».

آقای زیباکلام در حالی به گزینه نظامی آمریکا و احتمال درگیری ضریب می‌دهد که دو دهه پس از اشغال عراق و افغانستان، زیر بار هزینه‌های اقدام نظامی ماند و در عراق «اخراج» شد و در افغانستان هم ناچار به تخلیه این کشور شد؛ و این در حالی است که قدرت نظامی ایران قابل مقایسه با هیچ کشور دیگری در منطقه نیست و آمریکایی‌ها نیز بارها تصریح کرده‌اند قادر به درگیری نظامی موثر با ایران نیستند. در واقع گزینه نظامی به واسطه قدرتمند شدن ایران و متحدانش، عملاً از گزینه‌های روی میز آمریکا حذف شده است.

دوم این که رژیم صهیونیستی، شأن مستقلی از آمریکا ندارد و صرفاً سگ زنجیری آمریکا به شمار می‌رود و پارس کردن‌های آن نیز در خدمت اهداف دولت آمریکا ارزیابی می‌شود. از اینها گذشته، آمریکا چهار سال است که از برجام خارج شده و در تمام این مدت هر چند هفته یک‌بار- چه در دولت ترامپ و چه بایدن- مدعی شده که این آخرین فرصت برای ایران است.

آنها اگر قادر به رویارویی نظامی با ایران بودند، هرگز معطل نمی‌کردند. ثالثاً مقامات متعددی در رژیم صهیونیستی اعتراف کرده‌اند برجام بهترین گزینه برای مهار برنامه هسته‌ای ایران بوده و خروج آمریکا از آن (به اصرار نتانیاهو) اشتباهی راهبردی و حماقت محض بوده است.

در مقابل، عبرت‌های ایران در روند اجرای یکطرفه برجام در کنار تغییر ریل سیاست داخلی و خارجی، همگی دلالت بر این معنا می‌کند که آن تجربه پرخسارت گذشته تکرار نخواهد شد و آمریکا باید تضمین‌های معتبری به ایران درباره لغو مؤثر تحریم‌ها ارائه کند. ضمناً ایران در دوره جدید، معطل برجام و خدعه‌های آمریکا نمانده و در حال گسترش دیپلماسی اقتصادی بدون برجام است.

در این میان عجیب است که امثال آقای زیباکلام، به کارچاق‌کن‌های دون‌پایه طرف مستأصل آمریکا تبدیل شده‌اند و از یک سو حربه کند آمریکا را صیقل می‌دهند و از طرف دیگر، خسارات انباشته مدیریت برجامی را به دولت رئیسی نسبت می‌دهند و این در حالی است که تحریم‌ها در دولت برجام دو برابر شده و سوء مدیریت آن دولت بود که میراث‌های تورم و رکود را به یادگار گذاشته است.

امثال آقای زیباکلام همچنان که در آن ۸ سال دائماً درباره رونق اقتصادی پشت هم‌اندازی می‌کردند،‌حالا هم که نتایج آن بی‌تدبیری‌ها آشکار شده، مأموریت دهند تا به تحریف ماوقع پرداخته و عدم تمکین از آمریکا را علت مشکلات جا بیاندازد؛ و حال آن که اعتماد و نرمش طیف متبوع آنها موجب شد هم بخش اعظم برنامه هسته‌ای تعطیل شود و هم تحریم‌ها از ۸۰۰ مورد به ۱۷۰۰ مورد برسد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • زیبا کلام_ستون پنجم IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    2 9
    قانون گرگها : یک گرگ گرسنه هرگز به شخصی قوی حمله نمی کند مگر هار باشد ---دو گرگ گرسنه تحت شرایط خاص و مخفیانه ممکن است حمله کنند -- سه گرگ گرسنه تحت هر شرایطی حمله می کنند ...... برای تکه تکه کردن ایران چند زیبا کلام لازم است ؟؟ یکی؟ دوتا؟ 3 تا؟
  • K IR ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    3 2
    ظریف تحرینها رو فقط ۲ برابرش کرد
  • IR ۰۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    4 2
    عجب رویی داره این بشر آدم برا خانواده خودشم اینقد از جون مایه نمیذاره بازم هوس چندتا سلام آبدار کرده
  • DE ۰۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    0 3
    درست ميگه بيچاره ، اما كو گوش شنوا ؟!
  • IR ۰۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    3 2
    این (ژیباکلمه) غلط های زیادی زیاد میفرمایند! اینان نفسهای آخر را میکشند و دوستان و هم پیاله های ایشان هم در حال گریز از این افراد هستند! خداوند اینچنین وصله های ناجور را از تمام جوامع بشری پاک کند انشاالله.
  • IR ۰۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    3 2
    اینها اگر اصلاح طلب بودند،در طول ۴۴ سال رفتار و طرز فکر خود را اصلاح میکردند. واقعاً مصیبت عظمائی بودند در جامعه ایران و جز گمراهی و فریب مردم کار مثبتی انجام ندادند. هر آنچه فساد و آقازاده گی هست از این اصلاحیون بوده. صندوق فرهنگیان، کرسنت.. نماد این گروه میباشد.
  • پیروزه IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    3 5
    امثال زیبا کنار که هیچ تعصبی به کشورشان ندارند باید از کشور انداخت بیرون که ببینند هیچ جا وطن نمی شود و باید عرق ملی داشت.
  • IR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    3 3
    این جماعت غربگدا و غرب زده و احیانا تربیت یافتگان شرق و غرب از مواضع غلط اندر غلط و خسارت های محض شان به کشور کوتاه نمی آیند. ما هم به وظیفه عمل میکنیم.
  • عطار IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    8 3
    به قول شیمون پرز صهیونیسم: اصلاح طلبان فاسد بنفش سرمایه های ما در ایران هستند.
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      0 1
      عطار دروغ گو هم دیدیم
  • ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    3 3
    زیبا کلام بی سواد و البته مغرض ثابت کرده است که حرفهای غربی ها را تکرار می کند و چیزی از خود ندارد
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    2 3
    مشرق از چرندیات زیبا کلام ...باز و ...خور و امثالهم صرف نظر کن حرفهای این جماعت براساس محتویات معده است که وقتی به آرامش برسند خودشان هم نمیدانند چه چرندیاتی گفتند.
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    3 3
    یکی به این زشت زبان بگه خفه شو که نه خفه میر
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    4 3
    درخواست مؤکد ما اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    3 3
    اونایی که برای جان حقیرشان میترسند به قول امام انقلاب از طرف خودشون بترسند آبروی ایران را نبرند
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    2 3
    در اینکه هیچ شک نکنید . همراستا با اسرائیل
  • CA ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    0 3
    زیبا کلام محقق و سیاستمداری است که واقعیت ها را جامعه که به نفع ملت را می گوید نه چاپلوسی که حرفهای خوش آبنده حاکمیت و دولتمداران بزند
  • ج د ا IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    2 0
    (( نزدیک یک‌سالی است که دولت جدید بر سر کار آمده و در این مدت تورم و گرانی کالاهای اساسی رکورد زده است )) => چنین برداشت سطحی و عوامانه ای از اقتصاد کشور توسط یک اصلاح طلب علاقمند به اسرائیل بعید نیست اما از یک استاد دانشگاه بعید است - اما پاسخ : اوکراین و روسیه بخش عمده غلات و روغن خوراکی و ... جهان را تامین میکنند ، جنگ اوکراین باعث عدم صادرات اوکراین و تحریم های آمریکا و اروپا باعث عدم صادرات روسیه شده است - قحطی و کمبود مواد غذایی در کشورهای جهان به ویژه اروپا و آمریکا باعث ده ها برابر شدن قیمت مواد غذایی و کالاهای اساسی و سوخت و آهن و فولاد و ... شده است ...ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و گرانی مواد غذایی را تجربه میکند - همزمانی طرح هدفمندسازی یارانه ها و قطع ریخت و پاش دلار 4200 تومانی ( ارز جهانگیری ) با جنگ اوکراین باعث شد مردم نتوانند واقعاً تفاوت میان گرانی ناشی از حذف دلار جهانگیری ( که با دادن یارانه 300 و 400 هزارتومانی جبران و حتی اضافه داده شد ) و گرانی ناشی از قحطی جهانی مواد غذایی و برخی اقلام اساسی را متوجه شوند و نتوانند طعم واقعی اصلاح نظام یارانه ها را بچشند و لذت ببرند ... تبلیغات سوء شبکه های اجتماعی و ماهواره ای علیه دولت انقلابی نیز مزید بر علت شده تا مردم نتوانند حقیقت را از دروغ تشخیص دهند ...
  • DE ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    0 0
    مشکل اینجاست دوستی وجود نداره و همه کمین کردند که منابع مملکت و غارت کنند!!!
  • ج د ا IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    1 0
    (( دروغگوی زشت کلام )) # (( صادق زیباکلام ))

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس