کد خبر 140120
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۷

وزیر علوم گفت: هنوز با آنچه که مقام معظم رهبری انتظار دارند فاصله داریم که تشکل‌ها می‌توانند در این راستا نقش مهمی ایفا کنند، البته باید بدانیم که برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در حالت گذار است و به وضعیت پایدار نرسیده ولی امیدواریم که با همکاری مدیریت دانشگاه‌ها و دیگر نهادهای مسئول، دانشجویان عزیز و تشکل‌های دانشجویی به انتظار مقام معظم رهبری پاسخ داده شود.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار اعضای شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: تشکل‌های دانشجویی ضمن آموزش مداوم به اعضای خود و تقویت کار تشکیلاتی باید متناسب با بلوغ و افزایش توان خود و همچنین اقتضائات زمان و مکان در اهداف، روش‌ها و شیوه عمل خود بازنگری کند.

وی با اشاره به اینکه جامعه اسلامی دانشجویان مطالبه گری از مسئولین را توام با رعایت انصاف و ادبیات مناسب و دور از پرخاشگری انجام می‌دهد، گفت: این رویه نشان دهنده بلوغ تشکیلاتی و پیروی عملی این تشکل از ولایت‌فقیه است.

وزیر علوم گفت: جاری و ساری کردن علم توامان با دین از مهمترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری است که وزارت علوم اقدامات خوبی را در این زمینه انجام داده ‌است و در این مسیر به تلاش خود ادامه می‌دهد چنانکه اقدامات انجام شده در این سه سال اخیر موثرتر از تمام سال‌های پس از انقلاب اسلامی ایران بوده و گفتمان اسلامی شدن دانشگاه‌ها جایگاه خود را پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه قداست دانشگاه نیز به جاری شدن احکام الهی در محیط آن است، گفت: در زمینه ساماندهی فضای دانشگاه و تقویت حجاب و عفاف اقداماتی صورت گرفت، همچنین 400 سرفصل درسی نیز منطبق بر آموزه‌های اسلامی بازنگری شد که در شورای تحول علوم انسانی وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی در دست بررسی است و به محض تصویب این شورا به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

دانشجو برگزاری آزمون نیمه متمرکز دکترا و جذب نیمه متمرکز اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را از برنامه‌های مهم و محوری وزارت علوم در دوسال اخیر نام برد که در فضایی متفاوت از رویه هشتاد ساله دانشگاه‌ها صورت گرفت و قطعا به تدریج و با رفع مشکلات اجرایی فرآیند آنها بهتر خواهد شد.

وزیر علوم با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای گسترش فضای آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها گفت: هنوز با آنچه که مقام معظم رهبری انتظار دارند فاصله داریم که تشکل‌ها می‌توانند در این راستا نقش مهمی ایفا کنند، البته باید بدانیم که برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در حالت گذار است و به وضعیت پایدار نرسیده ولی امیدواریم که با همکاری مدیریت دانشگاه‌ها و دیگر نهادهای مسئول، دانشجویان عزیز و تشکل‌های دانشجویی به انتظار مقام معظم رهبری پاسخ داده شود. تشکل‌های دانشجویی باید منویات مقام معظم رهبری را به صورت روشن و دقیق تبیین کنند و سپس در راستای اجرای این منویات تلاش کنند زیرا عمل به منویات ولی فقیه وظیفه مشترک مسئولین آموزش عالی و تشکل‌های دانشجویی است.

دانشجو با حمایت از گسترش شور و نشاط سیاسی در دانشگاه‌ها، آزادی را یک مسئولیت بزرگ دانست که به انسان حق انتخاب می‌دهد و این نوع انتخاب است که به آزادی ارزش و ماهیت می‌دهد.

وی افزایش تشکل‌های دانشجویی را از جمله برنامه‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم  اعلام کرد و گفت: در سال 1388 تعداد  1564 کانون فرهنگی در دانشگاه‌ها فعالیت داشت که اکنون تعداد این کانون‌ها به 2287 کانون افزایش یافت، همچنین تعداد انجمن‌های علمی دانشجویی در این فاصله زمانی از 2214 انجمن به 4600 انجمن افزایش پیدا کرد، ضمن اینکه 34 تشکل اسلامی نیز طی این دو سال در دانشگاه‌ها افزوده شده است.

همچنین در این دیدار چند تن از اعضای شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان دیدگاه‌های خود را در خصوص مسایل کلان و جاری دانشگاه‌ها مطرح کردند و وزیر علوم نیز به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس