کد خبر 1401041
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۴
پهپاد

قدرت پهپادی جمهوری اسلامی تنها یکی از برگ‌های برنده در مقابله با دشمنان خود و ایجاد پیوندهای بیشتر با دوستان است.

به گزارش مشرق، محمد صرفی طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: «من یک طرفدار پروپاقرص پهپادها هستم». حدود ده سال پیش که رابرت گیتس، وزیر دفاع اسبق آمریکا این جمله را در مصاحبه با سی‌ان‌ان مطرح کرد، احتمالاً پیش‌بینی نمی‌کرد این پرنده‌های آهنی و بدون سرنشین چند سال دیگر به کابوس آمریکا در منطقه غرب آسیا و فراتر از آن تبدیل شود.

یک هفته پس از سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه، ژنرال «الکسوس ‌گرینکویچ»، فرمانده جدید نیروی هوایی این کشور در سنتکام که فرماندهی پایگاه هوایی العدید در قطر را نیز برعهده ‌دارد در مصاحبه‌ای گفته است یکی از ماموریت‌های اصلی او مقابله با تهدید قدرت پهپادی ایران و بازیابی برتری هوایی آمریکا در منطقه است؛ «مسئولیت محول‌شده به من از سمت ژنرال کوریلا [فرمانده نیروهای تروریستی سنتکام] این است که چطور ما می‌توانیم سطحی از کنترلمان در هوا را به دست بیاوریم تا این تهدید خنثی شود.»

ماموریت پنتاگون به ژنرال‌ گرینکویچ برای مهار قدرت پهپادی ایران، دور از انتظار نبود. سخنان این فرمانده ارشد ارتش آمریکا در واقع در ادامه موضعی است که سال گذشته، فرمانده وقت سنتکام اتخاذ کرد.

ژنرال مکنزی فروردین سال گذشته در جلسه استماع کمیته خدمات نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا به از دست رفتن برتری هوایی ارتش آمریکا در برابر ایران اعتراف کرد. مکنزی خاطرنشان کرد که پهپادهای کوچک و متوسط ​​مسلح که توسط ایران و متحدانش در منطقه تکثیر می‌شوند «یک تهدید جدید و پیچیده برای نیروهای ما و شرکا و متحدان ما هستند.

برای اولین بار از زمان جنگ کره [اوایل دهه ۱۹۵۰ میلادی] ما بدون برتری کامل هوایی در حال عملیات هستیم. تا زمانی که نتوانیم یک قابلیت شبکه‌ای برای شناسایی و شکست دادن [پهپادها] را توسعه داده و ارائه کنیم، این مزیت برای مهاجم باقی خواهد ماند.»

ابراز نگرانی مقامات آمریکایی به موارد فوق خلاصه نمی‌شود. کمتر از دو هفته پیش جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد روسیه قصد دارد صدها پهپاد رزمی از ایران خریداری کند و ایران نیروهای روس را برای استفاده از این پهپادها آموزش خواهد داد.

اینکه روسیه به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در مباحث نظامی و تسلیحاتی خواهان خرید پهپادهای ایرانی است، گویای مسائل بسیاری بوده و علاوه‌بر اینکه شگفتی برخی تحلیلگران را به‌دنبال داشته، بر نگرانی آمریکایی‌ها نیز دامن زده است. جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز پهپادهای خود را به برخی از کشورهای دیگر از جمله ونزوئلا و اتیوپی نیز صادر کرده و اواخر اردیبهشت‌ماه با حضور سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، اولین خط تولید پهپاد ابابیل-۲ در دوشنبه پایتخت تاجیکستان راه‌اندازی شد.

سابقه و زیربنای قدرت پهپادی امروز ایران به دوران جنگ تحمیلی بازمی‌گردد. همان زمانی که ایران حتی برای خرید و انتقال سیم خاردار نیز با مشکل و مانع روبه‌رو بود.

تجربه هشت سال جنگ، به جمهوری اسلامی ایران آموخت برای حفظ امنیت خود، نمی‌تواند و نباید روی دیگران حساب کند. در حالی که صنایع دفاعی ایران به‌صورت آهسته و پیوسته تحقیقات خود در این زمینه را با کمک مراکز علمی و نخبگان داخلی پیش می‌برد، کشورهای منطقه دلارهای بادآورده نفتی را صرف خرید تسلیحات آمریکایی می‌کردند.

تسلیحاتی که در گذر زمان و میدان واقعی، مشخص شد نمی‌توانند برای این کشورها امنیت به ارمغان بیاورند. حمله گسترده پهپادی سه سال پیش انصارالله به آرامکو که نیمی از تولید نفت عربستان را متوقف کرد، نمونه‌ای بارز از این وضعیت است.

نکته جالب آنکه دشمنان جمهوری اسلامی نیز به‌صورت ناخواسته و در مواردی ناباورانه، به پیشرفت پهپادی ایران کمک کرده‌اند. ایران طی دو دهه اخیر تعداد قابل توجهی از پهپادهای آمریکایی و رژیم صهیونیستی را به طرق مختلف به دست آورده است.

این پهپادها یا به‌دلیل مشکلات فنی و یا از طریق شکار در خاک جمهوری اسلامی یا مناطق تحت نفوذ ایران در منطقه، به دام افتاده و ایران توانسته با روش‌هایی همچون مهندسی معکوس از فناوری‌های به‌کار رفته در آنها، در راستای پیشبرد برنامه پهپادی خود بهره ببرد. شکار پهپاد پیشرفته RQ-۱۷۰ در آذرماه سال ۱۳۹۰ که از پایگاه هوایی ارتش آمریکا در قندهار افغانستان به پرواز درآمده و وارد حریم هوایی ایران شده بود، یک نمونه معروف از این موارد است.

یکی از مزیت‌های مهم قدرت پهپادی جمهوری اسلامی، هزینه پایین آن به نسبت هزینه نظامی رقبا و کشورهای متخاصم است. کارشناسان نظامی این کشورها اذعان می‌کنند که تولید پهپادهای انتحاری ایران هزینه ‌اندکی دارد اما برای مقابله با آنها- حتی اگر موثر باشد- باید از موشک‌هایی گران‌قیمت و چند میلیون دلاری استفاده کرد.

آسیب‌پذیری شدید عربستان سعودی و امارات علی‌رغم برخورداری از سیستم‌های پیشرفته پدافندی آمریکایی در برابر حملات پهپادی انصارالله یمن که گفته می‌شود از فناوری ایرانی در تولید پهپادهای رزمی خود استفاده می‌کنند، بیانگر این مزیت اقتصادی است. نکته دیگر آنکه ایران با صادرات محصولات و فناوری خود در این عرصه، وارد مرحله ارزآوری و سود تجاری نیز شده است.

اما همان‌طور که ژنرال‌های آمریکایی اذعان دارند مهم‌ترین مولفه قدرت پهپادی ایران به چالش کشیدن و پایان دادن به برتری هوایی آنهاست. موتور محرکه زورگویی و قلدری نظامی آمریکا در جهان طی چند دهه اخیر، تکیه به برتری و تسلط هوایی بوده است.

با اضافه شدن قدرت مانور پهپادهای رزمی به نیروی هوایی آمریکا، این برتری ابعاد دیگری نیز یافت و هزاران تن- به‌خصوص در منطقه غرب آسیا- به بهانه مبارزه با تروریسم با این ابزار جنگی ترور شدند که بسیاری از آنها غیرنظامی بودند. رژیم صهیونیستی نیز همیشه در تجاوزات خود علیه دیگران به توانایی هوایی متکی بوده است.

اما این توانایی و یکه‌تازی از حدود دهه پیش به چالش کشیده شده و امروز با سرعت زیادی در حال حرکت به سوی نوعی موازنه قواست. سال ۲۰۰۴ مقامات رژیم صهیونیستی اعتراف کردند اولین پهپاد حزب‌الله بر فراز سر آنها به پرواز درآمده است. پهپاد مرصاد-۱ بود که زنگ خطر را برای این رژیم به صدا درآورد.

قدرت پهپادی جمهوری اسلامی تنها یکی از برگ‌های برنده در مقابله با دشمنان خود و ایجاد پیوندهای بیشتر با دوستان است. آمریکایی‌ها تاکنون هرچه داشته و توانسته‌اند برای ممانعت از پیشرفت ایران در این حوزه رو کرده‌اند.

آخرین برگ آنها پیوند زدن مسئله با توافق هسته‌ای و فشار برای مهار قدرت ایران به دست خود ایران است. اصرار آنها برای گنجاندن مسائل موشکی و منطقه‌ای در برجام، ناشی از شکست در این عرصه است و البته جمهوری اسلامی نیز باهوش‌تر از آن است که در برابر چنین رژیم تجاوزکاری، خود را خلع سلاح کند. بله! در جهانی که از برخی منظرها با جنگل تفاوت چندانی ندارد، ما نیز طرفدار پروپاقرص پهپادها هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • احسان معتمدی IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    9 1
    کشور ما با اسلحه قوی تر می شود و موشک و پهباد موجب اعتماد مسلمانان جهان و نقطه اتکا و امید انها خواهد بود . بدون این اسلحه ها قدرت ما ضعیف و استکبار دست برتر را خواهد داشت .
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    8 0
    درود بر ایران اسلامی قوی
  • ایرانی IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    13 1
    اگر مردم فریب یک شومن کلید بدست را نمیخوردند که با دروغ رفع بالمره! تحریمها دانش انباشته هزاران دانشمند عاشق اعتلای وطن در صنایع هسته ای و هوافضا و... را ۸سال معطل گذاشت و تیمهای هماهنگی که تازه دور گرفته و در مسیر پیشرفت سرعتی اعجاب آور گرفته بودند را از هم پاشاند و عزیزان بزرگی همچون شهیدان سلیمانی وفخری زاده را از ملت گرفت خدا لعنت کند خائنان را که آنچه آمریکا بخواب نمیدید مفت برایش رقم زدند و در کمال وقاحت هنوز دهان کَف آلودشان از عُقده پس زده شدن توسط مردم در حال رجزخوانی علیه نظامی است که هرآنچه دارند مدیونش هستند
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    6 0
    همین دیروزواشنگتن پست ازاخلال درسیستم هوایی امریکابخاطرورودیک پهبادوپرداخت چندین هزاردلارخسارت به مسافران برای تاخیردرپروازوشیفت اماده باش برای کارکنان هوایی دراین کسری بودجه امریکا خبردادموشکهای اپتیکی که سرپهبادهای ایرانی نصب میشود براحتی میتواند هرهواپیماوموکش ذاذهگیری ومنهدم کند وسایت میلیتاری هم اذعان کردکه یکی ازاین موشکهاباعبورازرادارهای ناوهای اتمی میتواند پره های ناورابطورکامل منهدم کند وباعث نابودی ناوشود
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    8 0
    درخواست مؤکد ما اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • JP ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    0 0
    چطور هزینه تولید پهپاد در ایران پائینه ولی هزینه تولید اتوموبیلهای سواری و باری بالاست؟ لطفا ی جوانمرد پاسخ بدهد. خواهش می کنم بدون هیچ گونه حب و بغض پاسخ بدهید.
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      6 0
      چون مدیریت تولید پهپاد از نوع جهادی است و مدیریت تولید خودرو از نوع لیبرالی
    • JP ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      0 0
      حالا لطفا بگید چرا مدیریت تولید همه محصولات کشور را بدست جهادگران نمی دهند؟ الان که دیگه مملکت و ارتش و سپاه و قوه قضائیه و مجلس دست پهلوی و آمریکا و... نیست.
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      2 0
      چون مالک اصلی م خاتمی خودرو سازی دستشه صنعت خودرو سازی مثل یه آگهی تبلیغاتی برای یه کشور پیشرفتس اگه قطعش کنی هیچ سودی ندارد فقط کلی پول ساخت آگهی از قبل دادی برای همین قدرت دستشونه نمیشه کاریش کرد بودجه میگیرن اندازه پول طراحی چند خودرو به صندوق میزنن علاجش فقط ورود قطعه سازی های دولتیه کاریش نمیشه کرد بحثش مفصل و توضیحات منم بد
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    0 0
    اگر پهباد بلحاظ کارآئی و قیمت مناسب در اولویت نبود چطور سازندگان پیشرفته ترین جنگنده ها . بدنبال استفاده از آن هستند . اوکراین چندین مدل و به تعداد زیاد از چند کشور پهباد تهیه کرده ، یک پهباد سبک شناسائی جدیدا مورد استفاده قرار دادند که بوسیله آنها مواضع روسیه در لابلای درختان و استتار شده شناسائی کرده اند ، آمریکا هم در هفته گذشته تعداد بالائی از پهباد در کنار دیگر تسلیحات بسمت اوکراین روانه کرد . سابقه ورود ایران از زمان جنگ و ماجراهای شرح داده شده و دقت و نیازمندی ها . موجب شده . الحمدالله دستاورد گرانسنگی نصیب نیروی های مسلح ایران شود که انواع مختلف بیانگر توانمندی بارز کشور در کنار دیگر تجهیزات تاثیر گذار و متحول کننده است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس