کد خبر 1400600
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۵
پهپاد ایرانی

رسانه‌های بدنام آمریکایی که تا چند سال پیش ادعا می‌کردند پیشرفت‌های موشکی و پهپادی ایران «فتوشاپ» است، بر قدرتمندی تولیدات پهپادی کشورمان اعتراف کردند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: وبسایت رادیو فردا وابسته به سازمان سیا در گزارشی نوشت: اظهارات مقام آمریکایی درباره احتمال کاربُرد پهپادهای ساخت ایران از سوی روسیه در جنگ اوکراین، بسیاری را متعجب ساخت.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، گفت که «اطلاعات ما حاکی از آن است که دولت ایران در حال آماده شدن برای انتقال صدها پهپاد، از جمله پهپادهای مسلح، در یک جدول زمان‌بندی تسریع‌شده به روسیه است».

تعجب از این جهت بود که آیا پهپادهای ساخت ایران از نظر فناوری و عملکرد آن قدر پیشرفته‌اند که به چشم روسیه بیایند و روسیه بخواهد از آنها در یک جنگ تمام‌عیار استفاده کند؟

روسیه فناوری ساخت پهپاد را از اسرائیل اخذ کرده است. به علاوه، در زنجیره تأمین قطعات پهپادهای ساخت خود، به شدت نیازمند قطعات وارداتی است و به نظر می‌آید تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه، روند تأمین قطعات برای این پهپادها را به شدت دچار مشکل کرده و بعید است روسیه بتواند با تیراژ بالا پهپاد تولید کند.

از ابتدای جنگ، روسیه از چین خواسته بود تا در مورد برخی اقلام دفاعی از جمله پهپادها به مسکو کمک کند. اما به نظر می‌رسد که شرکت‌های چینی از بیم تحریم آمریکا و اروپا از همکاری با روسیه خودداری کرده‌اند.

دست روسیه خیلی باز نیست و از این رو ایران تنها انتخابی است که مسکو در تأمین پهپاد برای میدان جنگ اوکراین دارد.

ایران از حیث تنوع، یکی از متنوع‌ترین مجموعه‌های تولیدی پهپاد را دارد. انواع و اقسام پهپادهای شناسایی، هجومی و انتحاری از سوی ایران ساخته شده و در میدان‌های واقعی جنگ در سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، یمن و همین طور کشورهای غیر از خاورمیانه مانند ونزوئلا و اتیوپی آزمایش شده و به کار رفته است.

حملات پر سر و صدایی مانند حمله به تأسیسات آرامکوی عربستان و سایر شهرهای این کشور و یا حمله به امارات متحده عربی، از جمله به بخشی از فرودگاه ابوظبی در اواسط ژانویه ۲۰۲۲، در کارنامه این پهپادها قرار دارد. این پهپادها حتی رکورد انهدام سامانه پاتریوت ارتش عربستان را دارند و اسرائیل هم آنها را به عنوان یکی از تهدیدهای بسیار جدی برای خود تلقی می‌کند.

این پهپادها ارزان هستند و کاربردشان هم راحت است. ایران آنها را به راحتی تمام تولید می‌کند و شماری از این پهپادها مسلح و انتحاری مانند شاهد-۱۲۹، ابابیل-۵، مهاجر-۶، و شاهد-۱۳۶ توانسته‌اند ارزش نظامی خود را اثبات کنند.

روسیه هم از نزدیک در جریان کاربرد این پهپادها بوده و در جریان جنگ داخلی سوریه، نیروهای ارتش روسیه بارها در کنار ارتش سوریه و نیز نیروهای ایرانی با این پهپادها کار کرده‌اند.

تصاویر منتشر شده از جنگ سوریه بارها نشان می‌داد که چگونه پهپادهای شناسایی ساخت ایران بر فراز ادلب یا حلب پرواز می‌کنند و سپس جنگنده‌های روسیه با بهره‌گیری از اطلاعات به دست آمده از این پهپادها، منطقه مورد نظرشان را بمباران کرده‌اند.

به نحوی مشابه، این پهپادها بارها اقدام به هدایت آتش توپخانه روسیه با مهمات هدایت‌شونده موسوم به «کراس نپول» به سمت مواضع معارضان دولت سوریه کردند.

برای روسیه، به دست آوردن تعداد زیادی پهپاد هجومی یا انتحاری مغتنم خواهد بود.

ایران ناوگان پهپادی بزرگی دارد و این ناوگان هم دارای ارزش نظامی قابل توجهی است. به علاوه هیچ منع قانونی در مورد صادرات تسلیحات از سوی ایران به روسیه طبق قطعنامه‌های شورای امنیت و حقوق بین‌المللی وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    15 8
    کاش پهبادی ساخته میشد که بتونه مسلح به امریکا برسه یعنی حدود سی هزار کیلو متر قدرت پروازی داشته باشه.
    • محمد IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      0 0
      نیازی نیست ونزوئلا هست تازه تا ما بخواهیم تجهیزات بفرستیم خودشون ...
  • من IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    19 1
    رادیو فرداکلا دروغگویی بیش نیست خخخ
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      3 0
      خوش تر آن باشد که سر دلبران گفته آید در حدیث "دشمنان"...وقتی رادیو فردا رسانه دشمن داره از این پهپاد ها تعریف میکنه بدون که پهبادش پهباده
  • CA ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    1 7
    بحث پهپاد صحبت انحرافی برای آماده سازی محکومیت ایران در مجامع جهانی است وگردنه آمریکا خوب می داند کخ روسیه نیاری به پهپاد ایرانی ندارد و خودش بسیار پیشرفته تر از ان را دارد
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      7 0
      اولا که دارن خودشون رو به آب و آتیش میزنن که برجام امضا بشه و نفت ایران برای زمستان سخت اروپا وارد بازار جهانی بشه اونوقت شمادمیگید دنبال محکومیت ایران هستن؟ دوما تبادلات تسلیحاتی هیچ منع قانونی نداره حتی اوکراین هم الان میتونه بیاد از این صلاح بخره. تنها محدودیت موجود برای کشور ها در معامله به روسیه ترس از تحریم اروپا و امریکاست که این مسئله برای ایران یه خاطره س! ثالثا پهپاد های ایرانی از پسته و زعفرونش هم مرغوب تره شک نکن.
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    8 0
    باتوجه به اینکه ایران ازنظر ساخت پهباد جزو پیشرفته ترین کشورهاست،لذا طبیعیه که روسیه ازایران پهباد وارد کنه.
  • نام آشنا IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    0 0
    طبق اخبار مستند در زمان اوبامای بد عهد ما یک فروند پهپاد " ار-کیو -170 انها را توانستیم در ایران سالم به زمین بنشانیم که این نشان از توانمندی ایران در این زمینه دارد.سپس با مهندسی معکوس یک نمونه کوچک از انرا ساختیم و به روسها دادیم. از ان زمان روسها خواستار پهپاد های ایران شدند. امیدوارم که بعضی ها از نوشتن مطالب بی معنی و مغرضانه بپرهیزند!
  • IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    0 0
    گزارش رادیو فردا از ناوگان پهپادی خطرناک ایران!!! چرا رادیو فردا که از چیزهای باصطلاح خطرناک میگه در مورد فرونشست خطرناک خاک در ایران چیزی نمیگه؟؟؟
  • Jerjeeeeees DE ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    0 0
    نویسنده گرامی ایا حملات به ارامکو و ابوظبی فقط پر سروصدا بود !؟؟ یا دارای ارزش راهبردی برای ایران و مقاومت!؟
  • مهران۱۴۹۰ IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    0 0
    برای پهبادهای سرگردان و رادارگریز اهداف ارزشمندی از پایگاه های آمریکایی در پیرامون ایران هست مثل فرودگاههای کویت قطر بحرین امارات و پایگاههای نظامی آمریکا در عراق ،تصور کنید یک پهباد پرسه زن انتحاری به پرنده پهن پیکرآمریکا مثل بی ۵۲ یا سی ۱۳۰ روی باند یکی از این مراکز اصابت کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس