سازمان‌ملل: روزنه‌های امیدی برای پایان بحران جهانی غذا ایجاد شده است

دبیر کل سازمان ملل روز جمعه گفت که روزنه‌های امیدی برای پایان یافتن بحران جهانی غذا ایجاد شده است.

به گزارش مشرق، «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل عصر روز جمعه (به وقت تهران) گفت که روزنه‌های امیدی برای پایان یافتن بحران غذا در جهان ایجاد شده است.

وی از نماینده‌های روسیه و اوکراین به دلیل امضای توافقی برای صادرات غلات قدردانی کرد و گفت که توافق صادرات غلات اوکراین، تاثیر بزرگی بر فقیران جهان خواهد داشت.

دبیر کل سازمان ملل اضافه کرد: «صادرات محموله‌های غلات، فشار بر قیمت‌های سوخت را کاهش خواهد داد».

وی تاکید کرد: «هیچ راه‌حلی برای بحران غذا بدون اجازه دادن به از سرگیری صادرات غلات و کود از روسیه و اوکراین وجود ندارد».

گوترش گفت: «مرکز مشترکی برای از سرگیری صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه ایجاد خواهیم کرد».

روز جمعه توافقی با حضور هیئت‌های روسیه، اوکراین و تحت نظارت سازمان ملل و با میانجی‌گری ترکیه حاصل شد که طی آن غلات اوکراین تحت نظارت سازمان ملل و با میانجی‌گری ترکیه صادر خواهد شد.

کشورهای غربی بارها مسکو را برای بستن بنادر اوکراین و عدم امکان ارسال غلات اوکراین سرزنش کرده اند. مسکو نیز پاسخ داده است، اگر کی‌یف بنادر خود را از مین پاک کند، عبور امن محموله های غلات را تضمین خواهد کرد.

اوکراین یکی از تولیدکنندگان عمده محصولات کشاورزی است که از زمان درگیری با روسیه نمی تواند غلات خود را صادر کند و حدود ۲۲ تا ۲۵ میلیون تن غله در حال حاضر در بنادر این کشور گیر کرده است.

اوایل خرداد ماه،  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در گفت و گوی تلفنی با رهبران فرانسه و آلمان در روز شنبه گفت: «روسیه مایل است تا  در مورد راه هایی امکان پذیر ساختن ازسرگیری ارسال محموله های غلات اوکراین از بنادر واقع در دریای سیاه گفت و گو کند».

روسیه و اوکراین تقریباً تأمین یک سوم گندم جهان را در اختیار دارند، درحالی که روسیه صادرکننده اصلی کود شیمیایی و اوکراین صادرکننده بزرگ ذرت و روغن آفتابگردان در جهان هستند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    1 0
    این اصلا به نفع ایران نیست .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس