سلاح‌های صهیونیستی صادره به مغرب؛ از پگاسوس تا پهپاد انتحاری

یک روزنامه صهیونیستی همزمان با سفر رئیس ستاد مشترک ارتش این رژیم به مغرب، حجم و نوع سلاح‌های صادر شده به مغرب را فاش کرد.

به گزارش مشرق، همزمان با سفر «آویو کوخاوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی به مغرب در دوشنبه هفته جاری (اولین سفر پس از عادی‌سازی روابط در ۲۰۲۰)، روزنامه «هآرتص» از حجم و نوع سلاح‌های صادر شده اسرائیلی به مغرب پرده برداشت.

در این گزارش آمده، در طول دهها سال، روابط امنیتی سری میان مغرب و رژیم اسرائیل برقرار بود و گردشگران اسرائیلی می‌توانستند به راحتی به مغرب سفر کنند. این روابط پس از توافق اسلو در سال ۱۹۹۳ تقویت شد و با انتفاضه دوم در سال ۲۰۰۰ قطع شود اما بار دیگر در پایان سال ۲۰۲۰ از سر گرفته شد زمانی که مغرب به عنوان چهارمین کشور به توافق موسوم به«آبراهام» -یا همان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی- پیوست.

هآرتص تأکید کرد، رژیم صهیونیستی و مغرب تاریخی طولانی در همکاری امنیتی و اطلاعاتی دارند، موساد در رباط دفتر دارد و در سال ۱۹۶۷ رژیم اسرائیل، اضافه سلاح ارتش خود که ساخت فرانسه بود را به مغرب فروخت. همانگونه که مستشاران نظامی اسرائیلی به مغرب رفتند تا به این کشور در اقدام علیه جبهه پولیساریو کمک کنند.

بر اساس این گزارش سلاح‌های فروخته شده اسرائیلی به مغرب عبارتند از:

در سال ۲۰۱۴ مغرب سه پهپاد از نوع «هارون» به ارزش پنجاه میلیون دلار از رژیم صهیونیستی خرید. این پهپاد قادر به پرواز ۴۵ ساعته و اوج گرفتن در ارتفاع ۳۵هزار پایی است. همچنین در نوامبر ۲۰۲۱ یک روزنامه‌نگار اسرائیلی اعلام کرد، صنایع هوایی رژیم اسرائیل پهپادهای «هاروپ» را به مغرب فروخته است؛ هاروپ یک پهپاد انتحاری است.

در فوریه امسال نیز صنایع هوافضای رژیم صهیونیستی اعلام کرد که مغرب را به سامانه «باراک» مجهز خواهد کرد، باراک یک سامانه پدافند هوایی در برابر انواع تهدیدات از بالگردها و هواپیما گرفته تا پهپاد و موشک کروز است. این قرارداد به ارتش صدها میلیون دلار طی سفر «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به مغرب نهایی شد و تل‌آویو با فروش رادارهای «آلتا» و سامانه پدافند هوایی «اسکال-لوک» به رباط نیز موافقت کرد.

دیگر سلاحی که تل‌آویو در اختیار مغرب قرار داده بدافزار جاسوسی «پگاسوس» ساخت شرکت «ان اس او» است. این بدافزار تنها به دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی رسمی فروخته می‎شود و امکان دستیابی به کلیه اطلاعات موجود در تلفن همراه قربانی را می‌دهد بدون اینکه وی متوجه شود.

امارات عربی متحده، بحرین و مغرب در ماه‌های آخر دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا تحت فشار و تطمیع واشنگتن عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را اعلام کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    5 0
    همه اش مورد نظارت دستگاه اطلاعاتی مقاومت قرارمیگیرد برای اپارتایداسراییل این هدردادن است چون این کشورها ازنظردینی بامقاومت هستن
    • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      0 3
      بسوز که خوب میسوزی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس