تکاپوی اروپا برای جایگزینی گاز روسیه؛ از آسیا تا آفریقا

رئیس کمیسیون اروپا در باکو و نخست وزیر ایتالیا در الجزایر در تلاش برای یافتن جایگزینی مناسب برای گاز روسیه هستند.

به گزارش مشرق، «اورسولا فون درلاین» که امروز در باکو با مقام های جمهوری آذربایجان دیدار می‌کند، روز دوشنبه در توئیتی نوشت: اتحادیه اروپا در حال روی آوردن به تامین کنندگان قابل اعتماد انرژی است.

او با اشاره به این که امروز برای امضای قرارداد جدید در آذربایجان است، افزود: هدف ما دوبرابر شدن تحویل گاز از آذربایجان به اتحادیه اروپا در طول چند سال آینده است.

فون درلاین در عین حال تاکید کرد: جمهوری آذربایجان یک شریک حیاتی برای امنیت عرضه گاز و در مسیر ما به سمت خنثی سازی کربن خواهد بود.

براساس گزارش‌های خبری، رئیس کمیسیون اروپا روز دوشنبه در باکو با مقام‌های جمهوری آذربایجان دیدار می‌کند. به نوشته یورونیوز، انتظار می‌رود که او در جریان این سفر با جمهوری آذربایجان به توافقی در زمینه افزایش صادرات گاز از این کشور دست یابد.

جمهوری آذربایجان قرار است تا سال ۲۰۲۷ سالیانه ۲۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به اروپا صادر کند.

این تعمیرات که برای نگهداری از «نورد استریم ۱» انجام می‌شود تا چند روز دیگر ادامه خواهد یافت. با این حال وزارت خارجه روسیه تهدید کرده است که آینده این خط لوله انتقال گاز به وضعیت تحریم‌های وضع‌شده علیه مسکو گره خورده است.

بنا به پیش‌نویس توافق باکو و بروکسل سطح گاز صادراتی را از مسیر انتقال گاز جنوبی که از ترکیه عبور می‌کند افزایش خواهد داد.

در سند پیش‌نویس توافق اتحادیه اروپا با جمهوری آذربایجان آمده است: طرفین در نظر دارند از تجارت دوجانبه گاز طبیعی از جمله صادرات آن به اتحادیه اروپا از طریق خط لوله جنوبی حمایت کنند، صادراتی که تا سال ۲۰۱۷ با توجه شرایط تجاری و تقاضای بازار به دستکم ۲۰ میلیارد متر مکعب در سال خواهد رسید.

مسیر انتقال گاز جنوبی از سه خط لوله جنوبی قفقاز، ترانس - آناتولین و ترانس آدریاتیک تشکیل شده است.

در دیگر سو، نخست وزیر ایتالیا امروز به الجزیره پایتخت الجزایر رفته تا درباره انتقال گاز به اروپا از مسیر این کشور شمال آفریقا با رئیس جمهوری الجزایر گفت و گو کند.

به نوشته الشرق قطر، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر ایتالیا، «عبدالمجید تبون» رئیس جمهوری الجزایر از امضای قرارداد ۴ میلیارد دلاری میان این کشور با شرکت‌های انی، توتال و اکسیدنتال برای تامین مقدار زیادی گاز ایتالیا خبر داد.

«ماریو دراگی» نخست وزیر ایتالیا هم گفته است که عرضه گاز از سوی الجزایر به آن کشور در سال‌های آینده روشن‌تر خواهد بود.

نخست وزیر ایتالیا در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک همچنین گفت: رم و الجزیره به تلاش‌های خود برای صلح در منطقه مدیترانه از جمله تونس و لیبی ادامه می‌دهند.

مقام‌های اتحادیه اروپا از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به دنبال کاهش سهم گاز وارداتی از روسیه در مصرف انرژی خود هستند. این درحالی است که نگرانی‌هایی نیز در زمینه ادامه صادرات گاز از طریق خط لوله «نورد استریم ۱» پدید آمده است. انتقال گاز روسیه به اروپا از طریق «نورد استریم ۱» از هفته گذشته برای تعمیرات سالانه متوقف شده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • DE ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    0 1
    سیا ستنداران اروپایی احمق زیردست و نوکر صهیونیسم حساب این را نمیکنند که گاز ارزان روسیه و غارت ملت های مسلمان تا کنون موتور محرکه و لوکوموتیو قطار پیشرفت آنان بوده .
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    0 1
    جمهوری باکو رو باید هر چه زودتر به خاک وطن برگردونیم میدونم داره کارهایی میشه ولی قویتر باید بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس