عمویی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا در موقعیت و جایگاهی نیست که برای همکاری دو جانبه بین ایران و روسیه تعیین تکلیف کند.

به گزارش مشرق، ابوالفضل عمویی  درباره نگرانی آمریکا در موضوع همکاری نظامی و فناوری ایران و روسیه از جمله در موضوع پهبادی گفت: آمریکا در موقعیت و جایگاهی نیست که برای همکاری دو جانبه بین ایران و روسیه تعیین تکلیف کند. اما واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران و روسیه سابق بر این همکاری‌ در مسائل نظامی و فناوری داشتند و تحولات اخیر هم خللی در این همکاری‌ها ایجاد نکرده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: البته موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ اوکراین روشن است و هر دو کشور را به گفت و گو دعوت می‌کنیم. چرا که راهکار حل مسائل از طریق اعمال زور و جنگ نیست. هرچند که دلیل این جنگ هم به توسعه طلبی ناتو و اهداف آمریکا در منطقه مربوط است.

بیشتر بخوانید:

ادعای مجدد آمریکا درباره همکاری نظامی ایران و روسیه

ایران و روسیه علاوه بر همکاری نظامی به دنبال توسعه ارتباط اقتصادی هستند

نماینده مردم تهران در مجلس درباره سفر ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به ایران در روزهای آینده گفت: در شرایط فعلی سفر رییس جمهور روسیه به ایران بسیار مهم است. از این جهت که پیش از این زیرساخت‌های ارتباطی بین روسیه و ایران در حوزه دفاعی و امنیتی شکل گرفته بود و در مقطع فعلی در حال توسعه ارتباطات در حوزه اقتصادی با روسیه هستیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس مبنای سفر روسای جمهوری روسیه و ترکیه به ایران را حضور در اجلاس آستانه در تهران ارزیابی کرد و گفت: همکاری‌های ایران و روسیه در ترانزیت، انتقال انرژی و فرصت‌های بازارهای جهانی، غلات و کشاورزی از جمله محورهای گفت وگوی روسای جمهور روسیه و ترکیه با رییس جمهوری ایران است.

نماینده مردم تهران در مجلس درباره تاثر رفت و آمدهای روسای کشورهای مختلف به ایران در بی اثر کردن تحریم‌ها اظهار داشت: موضوع تحریم اقدام خلاف بین الملل است که از جانب دولت آمریکا اعمال می‌شود و تلاش دارد تحریم‌های یکجانبه خود را علیه کشورهای مختلف اعمال کند.

شمشیر تحریمی آمریکا کُند شده است

وی ادامه داد: واقعیت این است که شمشیر تحریم‌های غرب و آمریکا به دلیل استفاده زیاد از آن کند شده است و طبق آمار رسمی خزانه داری آمریکا، ۳۰ کشور ذیل تحریم‌های ایالات متحده هستند و به صورت ناخواسته آمریکایی‌ها بلوکی از کشورهای تحریم شده را شکل دادند.

عمویی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای دنیا در اندیشه جایگزین کردن ارزهای محلی به جای دلار در تبادلات تجاری و اقتصادی خود هستند، گفت: مصداق این موضوع همکاری بین بانک‌های روسیه و ایران است که پیش از این روسای بانک‌های مرکزی ایران و روسیه با سفر به کشورهای یکدیگر، چنین رویکردی را اتخاذ کردند و نشان دهنده رسیدن به مکانیزم‌ها مالی جدید برای تجارت به جای دلار است.

حضور نیروهای خارجی درمنطقه سبب ناامنی می‌شود

این نماینده مجلس درباره سفر جوبایدن رییس جمهور آمریکا به منطقه و کشورعربستان گفت: چند موضوع محرک در این سفر بوده است. نخست نیاز آمریکایی‌ها به انرژی است که از این منطقه صادر می‌شود. چرا که آمریکا بالاترین نرخ تورم در ۴۰ ساله گذشته را دارد و به واردات انرژی منطقه غرب آسیا نیاز دارد. از طرفی رژیم صهیونیستی محرک حضور بایدن در منطقه است تا از این فرصت برای پیشبرد اهداف شوم خود استفاده کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: به رغم اینکه جمهوری اسلامی ایران از چنین تحرکات شومی ناخشنود است ولی مردم منطقه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را بر نمی‌تابند. بلکه از دیدگاه بسیاری از کارشناسان حضور نیروهای خارجی سبب ایجاد مشکلات در منطقه شده است.

وی راهکار حل مشکلات منطقه را گفت وگو بین ساکنان آن عنوان وخاطرنشان کرد: کشورهای غرب آسیا می‌توانند با گفت و گو با یکدیگر مشکلاتی که در بخش‌های مختلف وجود دارد، حل کنند. به همین دلیل حضور نیروهای خارجی در منطقه به جای ایجاد امنیت، بیشتر سبب ناامنی خواهد شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • کارشناس سیاسی IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    2 0
    هیچی بهتر از صلح نیست
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
      0 0
      بخصوص صلح با کشورهای دوست مثل چین،روسیه، ونزوئلا، کوبا و گسترش روابط با آنها!!!!
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    0 0
    ما با هیچ کشوری جز اسرائیل خصومت نداریم . حتی آمریکا که همواره دشمنی ورزیده در صورتی که آدم شود .
    • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
      0 0
      یانکی گاوچرون تروريست آدم بشو نیست، اسرائیل و آمریکا هم کپی برابر اصل همدیگه هستند!!!
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    0 0
    ایران باتفاق روسیه راجع به تاسیس ایستگاه و همکاری فضائی در آینده برنامه داشته باشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس