پهپاد شاهد - نمایه

مقامات کاخ سفید بار دیگر ادعاهایی را درباره همکاری پهپادی روسیه و ایران مطرح کردند.

به گزارش مشرق، کاخ سفید مدعی شد مقامات روس دست‌کم دو بار در هفته‌های اخیر از یک فرودگاه در مرکز ایران بازدید کرده‌اند تا پهپادهای دارای قابلیت حمل سلاح را که به‌دنبال استفاده از آنها در منازعه اوکراین هستند، مشاهده و ارزیابی کنند.

دولت آمریکا این اطلاعات را در حالی منتشر کرد که جو بایدن - رئیس جمهور ایالات متحده - قرار است روز شنبه با رهبران شش کشور عرب خلیج فارس به اضافه مصر، اردن و عراق دیدار کند. انتظار می رود بایدن "بیانیه اصلی" خود را در توضیح چشم انداز واشینگتن برای خاورمیانه در پایان آخرین مرحله از سفر چهار روزه اش به منظور تقویت موقعیت ایالات متحده و متحد کردن منطقه علیه ایران ارائه دهد.

به ادعای کاخ سفید، ایران این پهپادها را در ۸ ژوئن (۱۸ خرداد) و ۱۵ جولای (۲۴ تیر) در فرودگاه کاشان برای مقامات روس به نمایش گذاشت. دولت آمریکا همچنین تصاویر ماهواره ای از پهپادهای شاهد-۱۹۱ و شاهد-۱۲۹ را منتشر کرد که در حال نمایش و پرواز در فرودگاه بودند در حالی که یک هواپیمای ترابری هیئت روسیه در آنجا فرود آمده و روی زمین بود.

ادعای مجدد آمریکا درباره همکاری نظامی ایران و روسیه


جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای مدعی شد: دولت اطلاعاتی دارد مبنی بر اینکه دولت ایران در حال آماده‌سازی چند صد پهپاد (برای تحویل) به روسیه است.

سالیوان در ادامه ادعا های خود افزود: «ما ارزیابی می‌کنیم که هیئت رسمی روسیه اخیراً ویترینی از پهپادهای ایرانی با قابلیت حمله را دریافت کرده است. ما این تصاویر را منتشر می‌کنیم که در ماه ژوئن گرفته شده است و پهپادهای ایرانی را که هیئت دولت روسیه در آن روز دیده است، نشان می‌دهد». این نشان دهنده علاقه مستمر روسیه به دستیابی به پهپادهای ایرانی با قابلیت حمله است.»

سالیوان گفت مقامات آمریکایی بر این باورند که سفر ماه ژوئن "اولین باری بود که یک هیئت روسی برای مشاهده چنین ویترین و مجموعه ای از این فرودگاه بازدید می کرد."

بایدن به دنبال تقویت هماهنگی میان متحدان خاورمیانه خود در واکنش به عملیات نظامی روسیه در اوکراین است. هیچ یک از کشورهایی که در این اجلاس حضور دارند، در کنار آمریکا برای تحریم روسیه که یک اولویت کلیدی سیاست خارجی دولت بایدن است، حرکت نکرده اند. امارات متحده عربی به فضایی امن برای میلیاردرهای روسی تبدیل شده است. مصر نیز بر روی گردشگران روس باز است.

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • آرش IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    9 0
    تمام پایگاه هامون باید برن به عمق صد متری.
  • FR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    11 1
    تا چشم شما کور روسیه فعلا تسلیحاتی را که شما امریکایی ها و شرکا به اوکراین میفرستد در جا نابود میکند اگر میتوانید مانع شوید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس