کد خبر 139845
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۰

در دعای روز پنجم ماه مبارك رمضان می‌خوانیم: 'اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ، وَاجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ، وَاجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیائِكَ الْمُقَرَّبِینَ، بِرَأْفَتِكَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.' خدایا در این روز مرا از آمرزش جویان درگاهت قرار ده و قرار ده مرا در این روز از بندگان شایسته و فرمانبردارت و در این روز مرا از دوستان نزدیكت قرار ده، به حق مهربانی‌ات، ای مهربان‌ترین مهربانان.

به گزارش مشرق، ایرنا نوشت:  مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی، شرح كوتاهی بر دعاهای روزانه ماه مبارك رمضان دارد این عالم ربانی در بخشی از شرح دعای روز پنجم می‌گوید: 'خدایا مرا از مستغفرین قرار بدهد' یعنی اینكه واقعا استغفار كنم و اگر مال حرامی دارم، آن را حلال كنم. به گناهی كه قبلا كردم فكر نكنم و از آن لذت نبرم.

شرح فرازهای دعا

آیت‌الله مجتهدی در شرح 'اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ' می‌گوید: در این دعا می‌گوییم خدایا من را در این ماه رمضان جزو مستغفرین قرار بده، برای استغفار، باید شرایط استغفار را داشت. كسی كه مال حرام خورده كه با استغفار كارش درست نمی‌شود. باید برود و صاحبان مال را راضی كند.

وی در ادامه می‌گوید: با مال حرام و رشوه و ربا رشد كرده‌ای، حال كه توبه می‌كنی باید بروی سود ربا را به صاحبان آن بازگردانی. غذای كم و حلال بخوری تا گوشت‌های تنت كه با مال حرام پرورش یافته‌اند، آب شوند.

این استاد اخلاق می‌افزاید: كسی كه شب تا صبح پای كار حرام نشسته،‌ باید شب‌ها احیا نگهدارد و عبادت كند. از جمله در شب 15 شعبان كه احتمالا شب قدر است كه تمام مقدورات ما در آن نوشته می‌شود.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی ادامه می‌دهد: پس 'خدایا مرا از مستغفرین قرار بدهد' یعنی اینكه واقعا استغفار كنم و اگر مال حرامی دارم، آن را حلال كنم. به گناهی كه قبلا كردم فكر نكنم و از آن لذت نبرم. حالا زبانی هم استغفار كنیم، خوب است. بعد از نماز مغرب هم 70 بار استغفار وارد است.

وی به بیان حدیثی در این باره می‌پردازد و می‌گوید: 'من اكثرالاستغفار' كسی كه زیاد استغفار كند، چهار چیز به دست می‌آورد. 'جعل الله له من كل هم و غم فرجا' اگر غم و غصه دارد، غم و غصه‌اش بیرون می‌آید. من هم دلم غصه‌دار می‌شود. وقتی شیعیان عراق را می‌كشند، وقتی در فلسطین جنایت مرتكب می‌شوند، روایت هم داریم وقتی یك شیعه در غرب عالم غصه‌دار می‌شود، یك شیعه هم در شرق عالم محزون می‌شود.

این استاد اخلاق تاكید می‌كند: آدم گاهی اوقات بیخودی غم و غصه‌اش می‌شود. من گاهی همین طوری غصه‌ام می‌گیرد، تسبیح را برمی‌دارم، استغفار می‌كنم و حالم خوب می‌شود.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در ادامه می‌گوید: دوم 'من كل خوف امنا' گاهی اخبار ناخوشایند را می‌دهند. اگر استغفار كنی، هیچ خبری نمی‌شود. یه نفر دشمن داری، تهدید كرده كه امشب ترورت می‌كنم، استغفار كنی او را یكی دیگر ترور می‌كند و راحت می‌شوی. اگر استغفار كرده‌ای از كسی نترس و فقط از خدا بترس.

وی ادامه می‌دهد: سوم 'من كل ضیق مخرجا' صاحبخانه‌ تو را جواب كرده؟ سفته‌هایت عقب افتاده؟ گرفتاری؟ اگر استغفار كنی همه اینها درست می‌شود.

این عالم برجسته ادامه می‌دهد: اگر در گرفتاری هستید، اگر مشكل ازدواج دارید، اگر منزل می‌خواهید،‌ استغفار كنید، خدا گره از كارهاتان باز می‌كند. اما باید شرایط استغفار را هم مراعات كرد.

وی ادامه می‌دهد: و چهارم اینكه 'ورزقه من حیث لا یحتسب' از جایی كه گمان نداری استغفار كنی، می‌آید. همسفر خوب پیدا می‌كنی، یه زن خوب گیرت می‌آید برای نماز شب. اگر استغفار كردی یك زن نماز شب‌ خوان گیرت می‌آید و اگر استغفار نكنی یك زن بی‌نماز گیرت می‌آید.

آیت‌الله مجتهدی در ادامه می‌گوید: رزق همه‌اش پول نیست. در احادیث كه آمده اگر این كار را بكنی رزقت زیاد می‌شود، رزق معنوی رزق است، رفیق خوب رزق است، همسفر خوب هم رزق است. هر وقت می‌خواهید مسافرت بروید، چندبار استغفار كنید تا یك همسفر خوب داشته باشید.

وی در ادامه در شرح 'وَاجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ' می‌گوید: خدایا من را از بندگان شایسته خودت قرار بده. فرمانبردار تو باشم. اطاعت تو را كنم. خدا آدم فرمانبردار را دوست دارد.

این استاد بزرگ اخلاق در ادامه در شرح 'وَاجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیائِكَ الْمُقَرَّبِینَ' اظهار داشت: خدایا من را از دوستان نزدیكت قرار بده. آیا خدا دوست نزدیك دارد؟ بله، بندگانی هستند كه آدم آنها در بهشت هم پیدا نمی‌كند. خطاب می‌شود كه خدایا این دوست ما كجاست؟ ندا می‌آید كه در حضور و بهشت خدا رفته است.

وی با بیان اینكه بهشت خدا جدا از بهشت معمول است، می‌گوید: بهشت معمولی برای كسانی است كه غذا و حوری می‌خواهند؛ اما آنها كه خود خدا را می‌خواهند و عبادت را برای خود خدا كردند و نه برای ترس از جهنم، آنها در بهشت خدا وارد می‌شوند. آیه قرآن هم وجود دارد. 'فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی' از خدا بخواهیم كه در آن بهشت قرار بگیریم. جنت فردوس، جنت عدل جنت‌های متعدد وجود دارد ولی جنت خدا عالی است.

این عالم ربانی در ادامه در شرح فراز آخر دعای روز پنجم ماه رمضان 'بِرَأْفَتِكَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ'می‌گوید: خدا به مهربانی خودت، دعاهای ما را مستحاب كن. این خدایی كه رحمت از همه رحم‌ها بیشتر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس