تعجب روزنامه اماراتی از اخراج اسکوچیچ

مرور اتفاقات روزهای اخیر ورزش کشورمان دلالت بر این دارد که رهاشدگی مقوله اخلاق و فرهنگ در بخش های مختلف به نقطه نگران کننده ای رسیده است.

سرویس ورزش مشرق- ورزش کشورمان در یک دهه اخیر، با چالش های مختلف فرهنگی و اخلاقی مواجه بوده است. هر از گاهی نیز اتفاقاتی روی می دهد که باعث اعتراض همگانی شده و نگاه ها را به خود معطوف می کند و نشان می دهد که اوضاع مناسب نیست اما به فراموشی سپرده شده و روز از نو، روزی از نو. اما در ماه های اخیر شاهد روی دادن ماجراهایی بودیم که تعدد و ابعاد آنها موجب شده تا منتقدان و دلسوزان، از سقوط فرهنگ و اخلاق در این حوزه سخن بگویند. به نظر می رسد بایستی اذعان داشت که موضوع به نقطه حساسی رسیده و بایستی اقدامی صورت داد؛ وگرنه به نقطه غیرقابل بازگشتی خواهیم رسید.

اگرچه در دوران اخیر، نهادهای بین المللی ورزش مانند کمیته بین المللی المپیک، فدراسیون جهانی فوتبال و ... از مسئولیت اجتماعی و جایگاه ویژه این حوزه در بسط و توسعه رفتارهای اخلاقی و انسانی سخن گفته اند اما به راستی، چنین مسیری را طی کرده ایم؟ مروری بر دو اتفاق دم دستی این روزهای ورزش کشورمان، روایتی دردناک از مرگ ارزشهای اخلاقی و رفتاری را نشان می دهد که می بایست با دقت و نگرانی آنها را بررسی کرد و در پی چاره بود؛ اگرچه برخی عنوان می دارند که الان هم دیر شده است!

از اتفاق عجیب کشتی تا ماجرای نیمکت تیم ملی فوتبال/ مرگ اخلاق در ورزش ایران؟

آنچه در مجمع عمومی فدراسیون کشتی توسط علیرضا دبیر روی داد، نمایشی از سقوط اصول اخلاقی و احترام در منظری عمومی بود که می توان آن را بی سبقه نیز دانست

کشتی و مرگ احترام و ادب!

شاید آنچه در مجمع عمومی فدراسیون کشتی روی داد، آنقدر عیان و واضح بود که نیازی به بررسی و شرح آن نباشد. رفتار غیرمودبانه و بی احترامی کم سابقه (اگر نگوییم بی سابقه) علیرضا دبیر رئیس فدراسیون در قبال محمد پولادگر معاون وزیر ورزش و جوانان، چنان تاسف برانگیز بود که حتی موجب انتقاد روسای دیگر فدراسیون ها شد. توجهی ابتدایی و سطحی به آموزه های دینی و تربیتی نشان می دهد که چگونه اتفاقات مجمع کشتی را می توان یک سقوط آشکار و نمایان از اصول و مبانی دانست. جایی که دبیر از خود یک تصویر دینی و مذهبی به نمایش می گذارد، عدم التزام به اولیات و بدیهیات این آموزه ها، جای تردید و سوال بسیاری باقی می گذارد.

آنچه در مجمع فدراسیون کشتی روی داد و با خویشتن داری و مناعت طبع پولادگر مواجه شد را می توان مرثیه ای بر اخلاق دانست چرا که وقتی رئیس یک فدراسیون چنین عملکردی دارد، از ورزشکار و مربی نه انتظاری وجود دارد و نه توقعی. این اتفاقات، گوشه ای از سقوط ارزش های اخلاقی و رفتاری در ورزش کشور است که در آن مجمع، شکلی عیان و برهنه به خود گرفت اما زنگ ها خیلی وقت است که به صدا درآمده. این رخداد تلخ را بایستی تلنگری جدی دانست اما برای این بحران، وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و سایر نهادهای فرهنگی دخیل در ورزش، چه راهکاری دارند؟ آیا امیدی هست که این سازمان ها و نهادهای فرسوده بتوانند علاجی برای برون رفت از این وضعیت پیدا کنند یا آنها نیز بخشی از مشکل کنونی هستند؟

از اتفاق عجیب کشتی تا ماجرای نیمکت تیم ملی فوتبال/ مرگ اخلاق در ورزش ایران؟

آنچه درباره ماجرای سرمربی تیم ملی روی داد و ادامه نیز دارد، مصداقی از بی اخلاقی و عدم التزام به اصول اولیه رفتاری به شمار می رود

* فوتبال و جنگ با اخلاق و ارزشهای اخلاقی!

در چنین روزهایی که بسیاری در مذمت ماجرای کشتی سخت می گفتند، به یک باره در فوتبال ماجرا تکمیل شد. در پی شایعاتی که درباره دخالت نهاد ریاست جمهوری و تعدادی از بازیکنان تیم ملی علیه دراگان اسکوچیچ و تلاش برای تغییر سرمربی به وجود آمد، به یک باره کمیته فنی فدراسیون اعلام کرد که برکنار شده است. به سوای بحث فنی که دغدغه مطلب کنونی نیست، آیا نمی توان انتظار داشت با مربی که تیم ملی کشورمان را به جام جهانی رسانده و نتایج قابل قبولی نیز کسب کرده، رفتاری محترمانه و حرفه ای داشت؟ اگر قرار بر پایان همکاری و جدایی است، نمی توان در محیطی فرهنگی و با کرامت انسانی، با فردی روبرو شد که ماموریت خود را به درستی انجام داده و اکنون نیز در کشورمان حضور ندارد؟ آیا این رسم جوانمردی و فتوت است که چنین بدرقه ای با یک شخص صورت گیرد؟

اگرچه رفتار غیرحرفه ای و غیرمتعارف کمیته فنی در اعلام ماجرا، با واکنش فدراسیون مواجه شد اما داد اعتراض اهالی فوتبال در قبال نوع رفتار با اسکوچیچ بلند شد. فوتبال کشورمان که سرشار از رفتارها و عملکردهای ضداخلاقی و غیرفرهنگی است، در این ماجرا نیز عمق تهی شدگی و بی معنایی خود را نیز به نمایش گذاشت تا بار دیگر اثبات شود که این حوزه چقدر در باتلاق و منجلاب افتاده است.

اینها البته نمونه ای است از آنچه بر فوتبال و ورزش کشورمان رفته و در می رود اما وقت آن نرسیده که تدبیری در این باره صورت گیرد؟ آیا باید نشست و سقوط اخلاقی ورزش کشورمان را نظاره کنیم و باور کنیم هیچ دلسوزی وجود ندارد؟

*خبرنگار: وحید هادی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • مصطفی IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    13 4
    اینکه دبیر نتونه انتقاد کنه از معاون وزیر بی اخلاقیه؟ اصلا فایل جلسه رو دیدید؟ اینکه کسی حق مجموعه تحت نظرش رو بخواد بی ادبیه؟
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      1 6
      عزیزم من کلیپ رو دیدم انتقاد جای خودش کوچیکتر بزرگتر جای خودش، مخصوصا در کشتی که توی اون اخلاق پهلوانی بسیار مهمه.
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      4 3
      انتقاد؟ انتقاد کردن با توهین کردن و طلبکار بودن فرق دارد
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      3 1
      بی اخلاقی از آنجا شروع شد که رئیس فدراسیون فوتبال را در آستانه جاموجهانی بر کنار کردن تیمی که حذف شد را مدیریت کرد و به جام جهانی فرستاد.اگر هم مشکلی داشت بایستی بعد جام جهانی برکنار میشد.اینست که سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      1 1
      بنظرم دو سال پیش در یک برنامه رادیویی کارشناسان کشتی می گفتند کمتر کسی جرات انتقاد از آقای دبیر را دارد. چون بلافاصله در فضای مجازی به بدترین وجه مورد اهانت و هتک حرمت قرار می گیرد!
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      2 3
      انصافا پولادگر صبر و طاقت عجیبی بخرج داد که سه ساعت در اون جلسه نشست. دبیر هم از شورای شهر تا ریاست فدراسیون همیشه حرفش پول و پول و پول بوده
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      1 0
      از وقتی اومد برنامه فردوسی پور...
  • علی IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    9 5
    احسنت به نویسنده و دیدگاه منطقی و انسانیش.
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      6 1
      من هم از نویسنده محترم ممنونم. نباید اخلاق و فرهنگ در غوغای ورزش قهرمانی فراموش بشه
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    9 3
    مشرق درود بر شرفت حرف حق.
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    6 0
    بعد انتظار داریم بقیه هم مسلمان بشن! انتظار ما از وزیر دولت انقلابی و اسلامی اینه که با این بی اخلاقی ها با قاطعیت برخورد کنه... با حرف زدن خالی که چیزی درست نمیشه!
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    7 1
    س: آیا باید نشست و سقوط اخلاقی ورزش کشورمان را نظاره کنیم و باور کنیم هیچ دلسوزی وجود ندارد؟ ج: بله
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    2 1
    اونجا دبیر خیلی کار خوبی کرد واقعا از خودش شجاعت به خرج داد و یکبار هم که شده تو روی این مدیرهای دروغ گو و الکی امار بده که همیشه تو صورت ملت زل میزنند و به اونها امار دروغ میدند ایستاد
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      1 0
      وقتی اهانت و حرمت شکنی به عنوان شجاعت تشویق میشه، چی میخوایم از این ورزش مثلا قهرمانی بدست بیاریم؟
  • علی IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 0
    در مورد مجمع کشتی با مشرق موافق نیستم . دبیر بی اخلاقی کرد
  • آرش IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    6 1
    لیاقت تیم ملی همون علی دایی که بازی با عربستان توی ورزشگاه با صد هزار نفر جلوی رئیس جمهور باخت و آبرومون برد
  • م. IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    18 0
    درد و بلا اسکوچیچ تو سر هر چی بی فرهنگه. خجالت بکشید از مرام و ادبش همون کیروش حقتونه که چنان تحقیرتون میکرد و تا ریال آخر ده برابر ارزشش ازتون دلار گرفت. اونوقت تو کشور مصر که شما قبولش ندارید چطور خفتش دادند و حقشون رو ازش گرفتن
  • کامران IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    4 0
    این مواردی را که نوشتید متاسفانه همش درست هست.
  • محمد ولی پور IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    11 0
    با توجه به عملکرد موفق اسکوچیچ بی انصافی است برکنار شود. بهت ین مربی جهان راهم بیاورند در این مدت کم موفقیتی نخواهد داشت. درحال حاضر اسکوچیچ مناسبترین گزینه است
  • مهدی US ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    7 0
    آقا ی پولادگر و وزارت ورزش در چند ده گذشته نشان داده که مرکز سقوط اخلال ورزش ایران شده. پولادگر مردی است بدون منطق کشتی پر افتخار ترین ورزش ایران است ولی همه پولهای وزارت ورزش داره خرج فوتبال بی خاصیت می شود
  • CA ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 0
    چرا در مورد دبیر مزخرف میگید؟ اون ظلم آشکار به کشتی رو توسط پولادگر ندیدید ، بعد از مناعت طبع پولادگر حرف میزنید؟ مطمئن شدم این مقاله سفارشی از طرف باندی در وزارت ورزش نوشته شده
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      0 0
      کجای کاری هنوز هیچی از بداخلاقی ها و حرمت شکنی های دبیر باز نشده
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    12 0
    این گفته برانکو را طلا بگیرید: مگر این همان تیمی نبود با ویلموتس بدترین نتایج را کسب کرده بود و در خطر حذف قرار داشت؟ همان تیم را اسکوچیچ با اقتدار به جام جهانی برد و حالا پشت سرش این کارها را می کنید؟ اصلا چه ابزار و امکاناتی به اسکوچیچ داده اید که فکر می کنید اگر فرد دیگری سرمربی باشد تیم ملی ایران بهتر نتیجه خواهد گرفت؟
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    8 0
    دیگه وقتی خارجی‌ها به ایرانیها می‌گویند بی معرفتید که خنجر به اسکوچیچ زدید ببینید چقدر وضع خرابه.
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 0
    خیلی سال اخلاق در ورزش سقوط کرده ، بذر این قضیه توسط جریان غربگداسالهااست کاشته شده میوه تلخش هراز چند گاهی خودشو نشون میده
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 0
    مورد دبیر را بدرستی نمی‌دانم، اما در مورد اسکویچ اشکالات زیادی می بینم. اول آنکه هنوز دلیل یا دلایلی ارائه نشده که دال بر عدم استحقاق او در این پست باشد. مثلا در مورد والیبال تماشاچیان هم پی ب عدم توانایی مربیان خارجی می‌بردند. حتی گزارشگران هم متوجه بودند و تذکر می‌دادند. اما در مورد فوتبال چنین صحنه هایی را ندیدیم مگر در مورد گلر که آنهم معلوم نیست مقصر کیست. البته در مورد اینکه آیا در این مرحله میبایستی حتما با همین مربی ادامه دهیم جواب منفی است. ولی طوریکه با این موضوع برخورد شد خوشایند نبود. یک مقدار همشهری بازی شد، نکته و یا دلیل قابل قبولی ارائه نشد. اولین پشنهاد حمایت قلبی و فکری از مربی بود و اگر جواب نمی‌داد میشد ب گزینه های بعدی روجوع کرد.
  • امیر US ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    12 0
    واقعا مایه خجالته . طرف از ۱۷ بازی ۱۵ بازی رو برده بعد قراره اخراج بشه چرا دولت جلوی این مافیای فوتبالی رو نمیگیره .
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    3 0
    فساد در ورزش چشمگیر شده
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 3
    مرگ اخلاق در ورزش ایران؟ چرا سیاه نمایی میکنی اگه یک جا یا چند جا مشکل داره به چه حقی به کل ورزش ایران نسبت میدی؟!!
  • صالح IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    3 0
    واقعا مقاله درستی بود...
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    6 0
    مرگ اخلاق؟! اون روزی که بعد جریان اتوبوس اردوی تیم ملی، فرد منظور در ترکیب ثابت قرار گرفت و دهن کجی به هنجارها شد اخلاق کیلو چند بود؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس