کد خبر 1397682
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
بورس

ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی در بازار سرمایه امروز برای نوزدهمین روز متوالی منفی شد و ۷۵۸ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

به گزارش مشرق، بازار سرمایه پس از یک روز تعطیلی باز هم با روندی نزولی آغاز به کار کرد و باتوجه به اینکه روز شنبه کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد پس از دو ماه از دست رفت و روند خروج سرمایه حقیقی برای هجدهمین روز متوالی ادامه داشت، امروز نیز بورس قرمزپوش کار خود را به پایان رساند.

برخی کارشناسان معتقدند، از دست رفتن مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد که تحلیلگران تکنیکال آن را سطح مهم حمایت شاخص می‌دانستند؛ می‌تواند اثر روانی مهمی بر بازار داشته باشد. کاهش ارزش معاملات خرد در روزهای گذشته به پایین ترین حد در سال ۱۴۰۱، نگرانی مهم دیگری است که بازار با آن دست و پنجه نرم می کند.

* رکود در بازار سرمایه عمیق تر شده است

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه ، درباره روند بورس طی معاملات روزهای آینده گفت: با توجه به شکسته شدن مرز ۱.۵ میلیون واحدی شاخص کل بورس جو کلی بازار سهام منفی ‌تر از روزهای گذشته بود و در چنین شرایطی اخبار سیاسی و تحرکات دیپلماتیک نیز نتوانسته است، جو کلی بازار را تغییر دهد.

وی ادامه داد: هر چند که برخی تحلیلگران امید داشتند که شاخص کل در معاملات امروز به کانال یک میلیون و پانصد هزار واحدی باز گردد، اما فشار گروه محصولات شیمیایی باعث افت شاخص های بورس شد. نکته نگران کننده بازار امروز به تشدید خروج پول حقیقی باز می‌گردد؛ در صورتی که این روند ادامه دار باشد، رکود در بازار عمیق تر شده و سایر بازارهای مالی برای سرمایه گذاران جذاب تر خواهد شد.

* افت دسته جمعی شاخص های بورس

در جریان معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بورس با ریزش ۱۰ هزار و ۸۹۱ واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و ۴۸۷ هزار و ۶۲۲ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۷۳ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن بورس نیز با افت ۶ هزار و ۲۷۰ واحدی در سطح ۴۰۹ هزار و ۵۵۹ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۱.۵۱ درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس نیز ۲۲۲ واحد پائین آمد و در سطح ۱۹ هزار و ۸۲۲ واحد قرار گرفت.

* رونق معاملات اوراق در بازار ثانویه

امروز ارزش کل معاملات بازار سرمایه به رقم ۱۳۳ هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۲۸ هزار و ۱۰۹ میلیارد تومان بود که ۹۶ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

البته ارزش معاملات خرد سهام با افزایش ۱۶ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۳ هزار و ۲۷۳ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بازار سرمایه ۲ درصد بوده است.

* رشد خروج سرمایه حقیقی از بازار سهام

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای نوزدهمین روز متوالی منفی شد و ۷۵۸ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز شنبه رشد ۱۱۳ درصدی داشته است.

سه گروه بیمه‌ و صندوق‌های بازنشستگی، فرآورده‌های نفتی، کک و محصولات شیمیایی بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در میان صنایع، فلزات اساسی و هتل ها و رستوران‌ها شاهد بیشترین ورود پول حقیقی بودند.

در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد)، شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) اختصاص داشت و نمادهای فولاد (فولاد مبارکه اصفهان)، شرانل (نفت ایرانول) و ویسا (سرمایه گذاری ایساتیس پویا) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* کاهش ارزش صف‌های خرید بورس

درجریان معاملات روز دوشنبه، ۱۰۰ سهم با رشد قیمت و ۵۰۶ نماد نیز با کاهش قیمت روبرو شدند. تعداد ۵ سهم در صف خرید و ۱۰۰ نماد نیز در صف فروش باقی ماندند.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۷۵ درصد افزایش یافت و ۲۱۵ میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۵۵ درصد افت کرد و در رقم ۵۸ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای سکرد (شرکت سیمان کردستان)، تکنو (شرکت تکنو تار) و خچرخش (شرکت چرخشگر) در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به سهم های شاوان (شرکت پالایش نفت لاوان)، غنوش (نوش مازندران) و قچار (فراورده‌های غذایی و قند چهارمحال) تعلق داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    0 0
    اعتماد به بورس
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    4 0
    مهمترین گروه عامل ریزش، دار و دسته خاندوزی و عشقی فاسد هستند. ان شاء الله بدترین عذاب ها رو در زندگیتون ببینید. فاسدهای لجن
  • علی2 IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    0 0
    امیدوارم خیلی زود تکلیف روشن شود
  • پیام IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    0 0
    پتروشیمی ها بخاطر توافق هسته ای منفی شدند. حالا که از توافق خبری نیست باز هم منفی . پس کامل مشخص است که مهندسی بورس در کار است و بیچاره سهامدار حقیقی . واقعا کسی هم از این وضعیت هیچ صحبتی نمیکنه. خود خاندوزی زمان روحانی و ریزش بورس هر روز داشت پیام صادر میکرد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس