فعال شدن حمایت‌ از بازار سهام برای آغاز روند صعودی/ ایجاد واگرایی در بورس با افزایش نرخ‌های دلار

تحلیلگران بنیادی هر روز در حال به روزرسانی تحلیل خود هستند تا بتوانند روند بازار را به درستی تشخیص دهند.

به گزارش مشرق، در حالی که بیشتر اهالی بازار سرمایه انتظار بازگشت و رشد بورس را دارند، به سمت جدی‌ترین حمایت خود در کانال ۱.۳ میلیون واحدی در حال حرکت است.

افت بیش از ۱۱ هزار واحدی و خروج سرمایه حقیقی از بازار سهام طی معاملات امروز بورس نشان داد، سهامداران حقیقی هنوز با بورس آشتی نکرده‌اند و از هر فرصتی برای خروج استفاده می‌کنند.

تحلیلگران هر روز در حال به روزرسانی تحلیل‌های خود هستند تا بتوانند روند بازار را به درستی تشخیص دهند.

برخی تحلیلگران،‌ اهداف یک میلیون و ۳۵۰ واحدی را روی چارت‌هایشان مشخص کرده‌اند و این محدوده‌ را برای برگشت قیمت مناسب می‌دانند، اما از لحاظ زمانی ممکن است واکنش به این محدوده‌ها کمی زمان بر باشد. نکته قابل توجه در زمینه این تحلیل‌ها این مساله است که برگشت بازار از این محدوده با رشد سریع و تند و تیز همراه خواهد بود.

شاخص کل هموزن هم که چند مدتی بود روند صعودی به خود گرفته بود، حالا در محدوده‌های میانگین قیمتی ۵۵ روزه خود نوسان می‌کند و گاهی با ایجاد ترس فاز نزولی به خود می‌گیرد و گاهی شوق پرواز برای اهداف بالاتر دارد.

* قیمت دلار می تواند نوعی واگرایی در بورس ایجاد کند

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در مورد شرایط بازار سرمایه در روزهای اخیر گفت: هنوز ابهامات در مورد بازار بورس تهران زیاد است و بی اعتمادی‌ها به بازار بیشتر از قبل است.

وی ادامه داد: اما قیمت دلار همچنان بالاتر از ۳۱ هزار تومان گزارش می‌شود و دلار نیمایی هم خود را روی عدد ۲۷ هزار تومان ثبیت کرده است. در صورتی که این دو نرخ از یکدیگر فاصله بگیرند بازهم شاهد نوعی واگرایی در بورس خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: از نظر تحلیل بنیادی، عاملی که در میان مدت می‌تواند بازار را برگرداند، گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها است؛ پس باید چند روزی منتظر تمام شدن فصل تابستان و آغاز انتشار گزارش شرکت ها باشیم.

* افت دسته جمعی شاخص‌های بورس

در پایان معاملات روز یکشنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل ۱۱ هزار و ۱۸۲ واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و ۳۷۷ هزار و ۹۱۶ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۸۱ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن بورس با کاهش ۲ هزار و ۹۸۰ واحدی در سطح ۴۰۱ هزار و ۹۱۰ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۷۴ صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس، ۱۰۲ واحد پائین آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۶۳۰ واحد قرار گرفت. 

* کاهش ۴ درصدی ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با افت ۲۱ درصدی نسبت به روز چهارشنبه، به رقم ۱۹ هزار و ۴۵۹ میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۲ هزار و ۶۳۷ میلیارد تومان بود که ۶۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌ دهد.

ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۴ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۲ هزار و ۴۰۵ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس ۱۲ درصد بوده است.

* رشد خروج سرمایه از بازار سرمایه

در جریان معاملات روز یکشنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی برای دومین روز متوالی بازار منفی شد و ۲۹۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه افزایش ۱۰۶ درصدی داشته است.

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام تفارس (شرکت تأمین سرمایه خلیج فارس)، بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) و شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان)  اختصاص داشت و نمادهای قیستو (قند بیستون)، قشرین (قند شیرین خراسان) و سمگا (گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* رشد صف‌های فروش بازار سهام

در معاملات یکشنبه ۵۵ نماد صف خرید داشتند و ۶۹ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۲۸ درصدی به ۱۵۹ میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش ۲۷ درصد افزایش یافت و ۱۹۲ میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نمادهای کزغال (شرکت زغال سنگ پروده طبس)، خمحور (شرکت تولید محور خودرو) و حپترو (شرکت حمل و نقل پتروشیمی) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد ذوب (ذوب آهن اصفهان)، ثفارس (عمران و توسعه فارس) و سکرد (سیمان کرستان) تعلق داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    6 0
    بورس ایران نمادی از تقلبی بودن اقتصاد ایرانه.اقتصادی که بر پایه ی ربا و دلالی باشه هیچوقت پا نمیگیره.
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    2 0
    دیگه فایده ای نداره ، سه ساله پولمون خوابیده با 60 درصد ضرر ، خیلیربه سهامداران کوچک ظلم کردن
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    2 0
    دارایکم و پالایش واقعا ظلم بود در حق سهامدار خرد
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    2 0
    کی میخوان پول سهامدار پالایش یکم رو پس بدن؟؟ مگه میشه سه سال و سی درصد ضرر ؟؟ این پول تو بانک االان 50 درصد سود میداد . پس 80 درصد زیان کردن اونا که پالایش خریدن
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    1 0
    پالایش یکم قرار بود توزیع ثروت بشه ولی تبدیل شد به دزدی بزرگ قرن
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    1 0
    اگه دارایکم بشه 20 هزار و پالایش 16 هزار تومن تازه میشه سود بانکی بعد از سه سال سهامداری ، البته حتی نمیذارن 11 تومن هم بشن هه
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    1 0
    عشقی 4 بار دروغ گفت درباره ناو پالایش و هر 4 بار هم میلیاردی نوسان گرفت و به ریش مردم خندید
  • ایران US ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    1 0
    بورس هر کشوری ایینه تمام قد اقتصاد ان کشور است .
  • ایران US ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    0 0
    بورس هر کشوری ایینه تمام قد اقتصاد ان کشور است .
  • پیام IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    1 0
    این آقای خاندوزی واقعا از بورس خبر ندارد ایشان و بقیه دوستان محترمشان سه روزه میخواستند بورس را درست کنند
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    1 0
    چرا بر این تالارهای گفتگوی سایت های بورسی مثل سهامیاب و ره آورد هیچ نظارتی نیست. هر چه میخواهند می نویسند. هجوسرایی علیه نظام و ترغیب به شورش و اغتشاش به بهانه وضعیت بازار و تشویق اذهان کاربران به کنار. ترغیب به انبار کردن دلار و سکه تا تشویق به خروج سرمایه از بورس و تحقیر پول ملی و جوسازی قیمت دلار. ولنگاری فضای مجازی و اهمال مسئولیت ذیربط تا کجا؟
  • وحید IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    1 0
    بالا نوشتین آشتی سهامدار حقیقی با بورس بورس تا می خواد مثبت بشه حقوقی میلیونی میره برا فروش یه نگا به خرید و فروش روزانه بندازین همه رو می بینین البته به جز مسئولای کور
  • بلال خان IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    1 0
    آقای رئیسی متاسفانه بجای حمایت از بورس و کنترل نقدینگی از طریق بازار سرمایه و جذب نقدینگی رفته سراغ بانکهای ربا خوار که طبق صریح آیه قرآن مستقیما وارد جنگ با خدا شدن و خون مردم رو کردن تو شیشه از اون طرف سرمایه مردم رو بر باد میدن حالا رشد بورس رو با این سیاست خواهیم دید البته رشد برعکس و دیگه هیچ کدام از مسئولین صدایی ازشون بیرون نمیاد متاسفانه انگار فراموش کردن چه قولهایی دادن
  • محمدرضا IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    1 0
    دیگه وقتی یه رسانه از گفتن حقیقت می ترسه از مسوول چه انتظاری هست ؟
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    2 0
    خجالت چیز خوبیه،حیا کنید،چند درصد مردم ایران در بورس ضرر کردن و زندگی و روح و روانشان نابود شد، فکر کنید شما خودتان جای این مردم بودید چه دیدی نسبت به حکومت داشتید؟!؟؟ جواب زن و بچه شان را چی بدهند؟!؟!
  • علی IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    3 0
    اقای رییسی گفتی بورس درست میکنم بهت رای دادم تمام پولم درحال نابودشدن است .دیگه بهت رای نمیدم
  • MD ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    1 0
    پس کی میخاد این بورس را درست کنه یه عده سرمایه شان به باد رفت بیچاره شدند فقط با تبلیغ دولت ازتریبون صداو سیما مکه نه این است که ملت هر کشوری به دولتشان اعتماد کنند ایا این نتیجه اعتماد مردمه مردم چه گناهی داشتند که به تبلیغ دروغین دولت اعتماد کردند
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    0 0
    واقعا از این حمایت آدم مشعوف میشود فقط هر روز کارمون غصه و گریه شده وضعیت اقتصادی خونه داغون شده خدا سزاتون را بده پول مردم را یک هشتم بکنید عین خیالتان هم نباشه خدا فقط سزایت را بدهد جناب خاندوزی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس