کد خبر 1396769
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۵
دستگیری

با دستگیری دزدانی که برای دستبرد به منازل آپارتمانی از کرمانشاه به مشهد مسافرت می کردند، قطار سرقت های سریالی واژگون شد و کنکاش پلیس برای دستگیری عوامل دیگر مرتبط با این باند «شب رو» ادامه یافت.

به گزارش مشرق، از اواخر سال گذشته، روند سرقت از منازل آپارتمانی در مناطق هنرستان، هاشمیه، معلم، جلال آل احمد، هفت تیر و ... سیر صعودی گرفت به گونه ای که سارقان هیچ گونه آثاری از خود به جا نمی گذاشتند. از سوی دیگر افزایش سرقت ها در فواصل زمانی خاص، موجب نگرانی شهروندان شده بود چرا که سارقان درهای ضد سرقت را نیز به راحتی می گشودند و اموال با ارزش و قابل حمل مانند طلاجات، عتیقه، سکه، وجوه نقدی و گاهی تابلوفرش های نفیس را به سرقت می بردند.

در پی وقوع این حوادث که دیگر رنگ سریالی به خود گرفته بود، فرمانده انتظامی خراسان رضوی وارد عمل شد و با صدور دستورات ویژه ای به پلیس آگاهی خراسان رضوی از آنان خواست هرچه سریع تر عاملان سرقت های مذکور را شناسایی کنند و به پنجه عدالت بسپارند.

سردار سرتیپ «محمد کاظم تقوی» همچنین براساس چند دهه تجربه انتظامی، از کارآگاهان خواست بیشتر فعالیت های اطلاعاتی خود را برای ردزنی «دزدان مسافر» متمرکز کنند چرا که گزارش های پلیس از شگرد خاص سارقان سابقه داری حکایت می کرد که قبلا نیز باندهایی با همین شیوه در مشهد متلاشی شده بود.

با فرمان مقام ارشد انتظامی خراسان رضوی، بی درنگ گروهی تخصصی از کارآگاهان اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی با نظارت مستقیم سرهنگ کارآگاه جواد شفیع زاده (رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی) به بررسی پرونده های متشکله در مراکز انتظامی پرداختند و تجزیه و تحلیل کارشناسی را زیر نظر سرهنگ محمد رضا افتخاری (رئیس اداره عملیات ویژه) آغاز کردند. واکاوی محیط جغرافیایی و تحقیقات میدانی کارآگاهان بیانگر آن بود که اعضای این باند سرقت در حالی به مجتمع های تک واحدی دستبرد زده اند که زمان وقوع سرقت ها نیز از غروب آفتاب تا حدود ساعت ۲۳ در پلیس ۱۱۰ ثبت شده است.

این درحالی بود که واکاوی پرونده های سرقت از واحدهای آپارتمانی اطراف بولوار وکیل آباد حکایت از آن داشت که دزدان با کمترین تخریب واحدها وارد منازل شده اند و تنها اشیای گران قیمت و با ارزش قابل حمل را به سرقت برده اند.بنابراین گفت وگو با مال باختگان درباره چگونگی سرقت ها و همچنین بازبینی دوربین های مدار بسته نشان داد که سارقان مذکور از خودروهای مختلف و با پلاک های سرقتی برای دستبرد به منازل استفاده می کنند. جمع بندی تحقیقات غیرمحسوس کارآگاهان، به نتایجی رسید که مشخص شد پلیس با یک باند حرفه ای سرقت روبه رو است که در فواصل زمانی خاص و از غرب کشور به عنوان «مسافر» وارد مشهد می شوند و پس از چندین دستبرد شبانه، دوباره مشهد را ترک می کنند.

بنابراین بررسی های پلیس با به کارگیری تدابیر فرمانده انتظامی خراسان رضوی وارد مرحله جدیدی شد و آنان پس از مدتی فعالیت های اطلاعاتی، منتظر ورود دوباره سارقان به مشهد شدند. در همین حال گروه ویژه کارآگاهان به هماهنگی با بخش های دیگر انتظامی پرداختند و در پوشش های مبدل به گشت زنی در مناطق جغرافیایی وقوع سرقت ها ادامه دادند.

اواخر خرداد بود که متصدیان پلیس ۱۱۰؛ گزارش سرقت پلاک های یک خودرو را به گروه ویژه عملیاتی آگاهی، اعلام کردند و بدین ترتیب مشخص شد که «دزدان مسافر» قصد دستبرد به یک منزل دیگر را دارند. بلافاصله دوربین های ترافیکی زیر چتر اطلاعاتی قرار گرفت و کارآگاهان با راهنمایی سرهنگ شفیع زاده در چند شاخه تخصصی منطقه جنوب و جنوب شرقی مشهد را به قرق خود درآوردند. ساعتی بعد مشخص شد که پلاک سرقتی مذکور روی خودروی تیبای سفید رنگی نصب شده است که سه سرنشین دارد.

از سوی دیگر تصاویری که کارآگاهان از بازبینی دوربین های مدار بسته به دست آورده بودند، نشان می داد که دو تن از سرنشینان تیبای یاد شده، همان افرادی هستند که در محل های وقوع جرم شناسایی شده اند. طولی نکشید که خودروهای پوششی پلیس، تیبای سفید رنگ «دزدان مسافر» را زیر نظر گرفتند که به سمت بولوار هنرستان در حرکت بود.

تعقیب نامحسوس مدتی ادامه یافت و همه نیروهای گشت در اطراف بولوار وکیل آباد به حالت آماده باش درآمدند. «دزدان» ابتدا چند مجتمع آپارتمانی را دورادور برانداز کردند و زنگ واحدهایی را که لامپ روشن نداشتند نیز به صدا درآوردند تا این که در کنار دیواری خودرو را به گونه ای پارک کردند که پلاک های آن مشخص نباشد. یکی از سارقان بلافاصله از خودرو پیاده شد و به سمت پارکینگ واحد آپارتمانی رفت و زنگ آیفون را فشرد.

شیشه های دودی خودروی تیبا نیز مانع از آن می شد که سرنشینان داخل آن در معرض دید رهگذران قرار گیرند. در یک لحظه وقتی در پارکینگ باز شد، سارق جوان به همدستش اشاره کرد که پیاده شود تا به داخل آپارتمان بروند اما گروه ویژه کارآگاهان که به سرپرستی سرهنگ «یونس خداوردی نژاد» آنان را در محاصره درآورده بودند در یک اقدام برق آسا و ضربتی، در حالی حلقه های قانون را بر دستان سه سارق حرفه ای زدند که فرصت هر نوع عکس العملی از آنان گرفته شد.

با انتقال سریع متهمان به مقر انتظامی، بلافاصله بازجویی های تخصصی از آنان درحالی آغاز شد که تعداد زیادی ابزار سرقت مانند دسته کلیدهای کامپیوتری، دیلم، پیچ گوشتی مخصوص بازکردن در کمدها و ... نیز کشف و ضبط شد. «دزدان مسافر» که هنوز در شوک این عملیات غافلگیرانه قرار داشتند، سعی کردند خود را بی گناه نشان دهند که فقط برای مسافرت چند روزه به مشهد آمده اند اما اطلاعات و تصاویر آنان از قبل در پرونده قطار سرقت های آنان ثبت شده بود.

سه متهم مذکور که حدود ۲۹ تا ۳۱ سال دارند حتی حاضر نبودند محل اقامت خودشان را به پلیس لو دهند چرا که می دانستند لوازم سرقتی و طلاها در منازل اجاره ای مبله آنان وجود دارد ولی کارآگاهان که می دانستند نباید فرصت را از دست بدهند بی درنگ و با دستورات ویژه قاضی بابایی (قاضی شعبه ۲۱۰ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد) و با استفاده از اطلاعات فنی پلیسی، محل اقامت دزدان را در اطراف پنجراه شناسایی کردند و بدین ترتیب سارقان نیز ناچار به همکاری شدند.

دقایقی بعد کارآگاهان به بازرسی مخفیگاه «دزدان مسافر» پرداختند و مقادیر زیادی طلا و ابزار سرقت را به همراه دستکش هایی کشف کردند که در دستبرد به واحدهای آپارتمانی مورد استفاده قرار می گرفت. از سوی دیگر تحقیقات گسترده کارآگاهان که با هماهنگی های قضایی وارد مرحله دیگری از این عملیات شده بود، نشان داد که اعضای این باند (بهمن – ج، مهدی – ح، و مصطفی – خ) برای دستبرد به منازل از خودروهای تیبا۲، پژو پارس، ۲۰۶ اس دی، ال ۹۰ و دنا استفاده می کنند و حتی با خود سنگ محک طلا نیز به همراه دارند که طلاهای بدلی را سرقت نکنند.

ادامه بررسی ها حاکی از آن بود که سارقان از کرمانشاه وارد مشهد می شوند و در طول مدت اقامت، آپارتمان های تک واحدی را با خاموش بودن چراغ روشنایی زیر نظر می گیرند و سپس با ورود از پارکینگ های کرکره ای و بدون استفاده از آسانسور به منازل دستبرد می زنند. آنان همچنین با شگردی خاص در ضد سرقت واحدها را می گشودند و تاکنون به ۱۰ فقره سرقت در مناطق جنوبی مشهد اعتراف کرده اند که بررسی ها همچنان با دستورات قاضی بابایی ادامه دارد.

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • بهنام IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    11 0
    پلیس با سختی این دزدان باسابقه را دستگیر میکند ولی متاسفانه چند روز بعد قاضی محترم !پرونده دزدان را آزاد میکند
  • یوسف IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    3 0
    دست پلیس درد نکنه.ولی قاضی اینترنت روشن میکنه. .از رو نسخه اینترنت. حکمش واسش میبره. وسایل ما رو هم دزدیده بودن. اسم شهر دیگه عذرخواهی میکنم. به لیسانس حقوقشون.بر میخوره. .از شهرهای اطراف واسه دزدی می اومدن. .تا ۱۸ ملیون گفت بدزدن. رد اموال ازادشون میکنن بیشتر از ۱۸ ملیون زندان میفرستن. .آگه سند وادم وپارتی ورشوه. .کارساز نبود تازه. .فقط رهبری وسپاه وچنتا سازمان ونهادی که تابع محض رهبری هستن سالم هستن. ..با ۵۰۰ تومن. تو این مملکت. کارات میتونی پیش بری. ..حیف زحمت آون درصد واقعا با شرف واز جان گذشته پلیس که کم هم نیستن. .آگه. دزدی شرارت. .حتی جریمه راهنمای ورانندگی حتی پول آب وبرق. ..واقعی بود. طرف میدونست چه بهایی سنگینی باید واسه خلاف وشرارتش بده. .زندانها. ما دراز حد انفجار نبود. کف راهروها جلوی توالت ها هم پر. .روسیه بزرگترین. دارننده ذخایر نفت وگاز دنیا. .آب گرم دولت میفرسته واسه. گرمایش خونه. .طرف ده تا بخاری گازی روشن کرده. یه تک شعله تا غروب واسه سیخ تریاکش روشن تازه. میگه قرار بود آب وبرق وگاز مفت باش. .از مفت هم مفتر. .طرف از شهرش بیرون پاش نزاشته ببین چه خبر. .پولدارشم میگه پولش میدم. .با آب توصیه استخر عیاشی آب کنه
  • amin DE ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    1 0
    فقط قطع دست
  • amin DE ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    2 0
    فقط قطع دست بدون حتی یک روز زندان انتقال به کرمانشاه
  • سیده حمیده ولایی IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    2 0
    اگر قضات به دزدها مجازاتی که در قران امده صادر کند هیچ دزدی در کشور پیدا نمی شود
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    1 0
    حیف نیست . جوانی و عقل خود را فدای بیراهه و انتهاش معلوم میکنند.
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    0 0
    خداوند متعال خالق انسانهاست و بهتر از همه طبع وذات هر آدمی را میداند، همانطور که مکانیک مشکل ماشین، یا نقاش ساختمان مشکل دیوار ها و ،،،، وقتی در کلام خود خداوند به صراحت گفته بار دوم یا سوم قطع انگشتان ، لابد اطلاع کامل داره ک اینها دست بردار نیستن،،، چند نفر مرتب با حالت آگاهی دادن به آیت کار ک همه اطلاع پیدا بکنن خصوصا سارقان، دیگه یا انجام نمیدن یا آمارش خیلی کم میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس