دنیس راس: بایدن و ترامپ در ایجاد بازدارندگی مقابل ایران شکست خورده‌اند

یک مقام سابق دولت آمریکا نوشته رئیس‌جمهور فعلی و سابق آمریکا هر دو در ایجاد بازدارندگی مقابل ایران شکست خورده‌اند.

به گزارش مشرق، «دنیس راس» که در دولت‌های مختلف آمریکا سمت‌های مختلفی در مسائل مرتبط با امنیت ملی داشته در یادداشتی تصریح کرده دولت‌های «دونالد ترامپ» و «جو بایدن» هیچ‌یک موفق به تدوین راهبردی موثر برای ایجاد بازدارندگی مقابل ایران نشده‌اند. 

این مقام سابق و نویسنده آمریکایی  در یادداشتی که روز چهارشنبه هفته جاری در مجله «فارن‌افرز» منتشر شده نوشته گفته دولت فعلی آمریکا بایستی راهبرد بهتری برای مهار ایران داشته باشد.

او با بیان این ادعا که مذاکرات دوحه نتیجه‌ای در بر نداشته است تصریح کرده لازم است دولت جو بایدن چه در صورت توافق و چه در حالت عدم توافق راهبرد مناسبی برای ایجاد بازدارندگی مقابل ایران داشته باشد.

دنیس راس نوشته است: «واضح است که اگر توافقی حاصل نشود یا اگر ایران به عنوان یک راهبرد مذاکره‌ای برنامه هسته‌ای خودش را سرعت ببخشد لازم است ایالات متحده راهبرد بهتری برای ایجاد بازدارندگی مقابل ایران داشته باشد.»

او در ادامه تصریح کرده چنانچه دو طرف به توافق دست پیدا کنند باز هم دولت بایدن بایستی بازدارندگی خودش در مقابل ایران را ارتقاء دهد زیرا در آن حالت هم ایران نیازی به رسیدن به توافقات بعدی با آمریکا از جمله «توافق طولانی‌تر و قوی‌تر» که بایدن وعده آن را می‌داد نخواهد داشت.

او نوشته است: «اما حتی اگر دو طرف به توافق هم دست پیدا کنند لازم خواهد بود دولت بایدن بازدارندگی خودش را بهبود ببخشد، زیرا هنگامی که تحریم‌های مرتبط با توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ رفع شوند ایران نیاز چندانی به توافقات متعاقب، نظیر توافق طولانی‌تر و قوی‌تر که دولت بایدن سابقاً وعده داده نخواهد داشت.»

او در ادامه خاطرنشان کرده که دولت‌های بایدن و ترامپ هیچ‌یک در تدوین راهبردهای بازدارندگی مقابل ایران موفق نبوده‌اند: «دولت ترامپ موفقیتی در تدویک یک راهبرد موثر بازدارندگی به دست نیاورد و تا الان دولت بایدن هم در این زمینه موفق نشده است.»

وی اضافه کرده است: «سیاست فشار حداکثری رئیس‌جمهور دونالد ترامپ نتوانست از حملات ایران- چه حملات مستقیم و چه حملات نیابتی- علیه نیروهای آمریکا در عراق و سوریه، حملات به نفت‌کشها در خلیج فارس و خلیج عمان و زیرساخت‌های نفتی در عربستان سعودی جلوگیری کند.»

دنیس راس خاطرنشان کرده حتی ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم کمکی به توقف حملات نیابتی به نیروهای آمریکایی در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ نکرد.

او در ادامه خاطرنشان کرده است: «سیاست بایدن هم موثرتر از این نبوده است. او درخواست ایران برای مذاکرات غیرمستقیم را پذیرفت، به چین اجازه داد بدون جریمه از ایران نفت بخورد و حوثی‌های تحت حمایت ایران در یمن را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کرد. این کارها به جای آنکه رفتارهای ایران را تعدیل کند این کشور را جسورتر کرده است.»

دنیس راس پیشنهاد کرده ایالات متحده برای جلوگیری از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران به راهبردی یکپارچه که مبتنی بر ابزارهای سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی، اطلاعاتی، سایبری و نظامی است نیاز دارد.

دنیس راس علاوه بر این نوشته است: «ایالات متحده برای اعتیار بخشیدن به سیاست‌های اعلامی خود بایستی کمک‌های نظامی به اسرائیل را افزایش دهد. اسرائیل برای آنکه بتواند زیرساخت‌های هسته‌ای مستحکم‌شده ایران را به نحو باورپذیر تهدید کند بایستی از قابلیت سوخت‌گیری مجدد [هوایی] بهتری برخوردار باشد.»

او بر همین اساس به دولت بایدن پیشنهاد داده نفت‌کش‌های KC-۴۶ که برای سوخت‌گیری در هوا مورد استفاده قرار می‌گیرند را به اسرائیل تحویل دهد.

مقام سابق آمریکایی نوشته البته واشنگتن نباید تنها توجهش را روی برنامه هسته‌ای ایران قرار دهد بلکه باید راهبردی هم برای مقابله با سیاست‌های ایران در منطقه داشته باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    4 0
    زهی خیال باطل. اگر به این راحتی بود جناب راس خودش این کار را میکرد.
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    0 0
    چه غلطی توانستیدکه انجام ندادیدازتحریم دارووپاره کردن برجام وفرستادن داودخوشه چین وحسین پورهای مجعول وداعش واغتشاشگری وجنگ رسانه این نظام الهی باقدرت بیشترجهانرامیگیردیاشماهاسربه سازش میگذاریدیاجانتان راازدست میدهید
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    1 0
    درخواست مؤکد ما اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس