کد خبر 1395868
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
خودرو

مردادماه سال ۱۳۹۹ بود که گروه خودروسازی سایپا از خودرویی بی‌نام رونمایی کرد. خودرویی که به گفته خودشان اولین کراس اوور داخلی بوده و بعد از مدت‌ها، تازه مشخص شد که نامش آریا خواهد بود.

به گزارش مشرق، براساس اطلاعات بدست آمده، سایپا قصد دارد تا نسخه هاچ‌بک شاهین و آریا را در سال‌های آینده و احتمالا با نامی متفاوت به تولید برساند.

تفاوتی که میان هاچ‌بک و هاچ‌بک کراس وجود دارد، در قسمت تعلیق، فنربندی، رینگ و تایرهای بزرگتر، دیسک‌ها، پلاستیک‌های تزئینی مشکی رنگ بدنه، روف رک‌ها و… است.

اما جدا از این مسائل، شرکت سایپا که در مردادماه سال مذکور از آریا رونمایی کرد؛ در اواخر این سال هم روند مونتاژ آزمایشی آن را آغاز نمود. در اواخر سال ۹۹، سایپا با چه تبلیغاتی مدعی این بود که اقدامات فوق‌العاده ای انجام داده و صرفا بعد از ۷ ماه از رونمایی، مونتاژ آریا را شروع کرده است! ولی اکنون که نزدیک به ۲ سال از رونمایی‌اش گذشته، همچنان از عرضه آریا خبری نیست.

نسخه تیونینگ شده خودروی آریا +عکس

اینطور که گفته می‌شد، قرار بود آریا همانند شاهین اتوماتیک با همین پیشرانه فعلی M۱۵-TC و گیربکس ۶ سرعته CVT تولید شود. این پیشرانه هشت سوپاپ با اینکه تکنولوژی قدیمی دارد؛ اما باتوجه به خروجی ۱۷۸ نیوتن متری، کشش بسیار خوبی دارد. متاسفانه سایپا در نسخه های تولیدی سال ۱۴۰۰ اصلا عایق کاری خوبی در جهت کاهش نفوذ صدا به داخل کابین انجام نداده بود. براساس اطلاعات منتشر شده توسط این شرکت، باتوجه به اقدامات مدیرعامل جدید سایپا، عایق کاری‌های بسیار خوبی از ابتدای سال ۱۴۰۱ برای خانواده شاهین انجام شده که میزان نفوذ صدا بسیار کاهش پیدا کرده است.

اما در رابطه با مبحث پیشرانه، سایپا اعلام کرد که حدود ۱۰ هزار دستگاه موتور TU۵ پلاس و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ساخت DAE را از ایران خودرو در جهت استفاده در نسخه اتوماتیک شاهین خواهد گرفت. با اینکه قرار است تا شاهین اتوماتیک با هردو پیشرانه عرضه شود؛ اما همچنان خبری از موتور آریا نبوده و در نسخه‌های مونتاژی جدید آریا هم پیشرانه اولی دیده شده است!

نسخه تیونینگ شده خودروی آریا +عکس

اما جدا از مباحث فوق، به تازگی ویدئویی بدستمان رسیده که حاکی از طراحی کانسپت اسپرت برای آریاست. همانی کاری که قبلا سایپا با کوییک کرده بود و صرفا نمایشی است؛ یعنی قرار نیست عرضه شود.

نسخه تیونینگ شده خودروی آریا +عکس

در آریا اسپرت که تصویرش را دیدید اقدامات انجام شده نسبت به طراحی بیسیک خودرو، اصلا هماهنگی خوبی ندارد. یعنی می‌توانستند کارهای بسیار هماهنگ‌تری در جهت اسپرت کردن طراحی آریا اسپرت انجام دهند. در این نسخه طراحی جزئیات جلوپنجره، گرافیک چراغ های جلو، رینگ‌ها و… عوض شده و تغییراتی چون هیدروگرافی برخی از بخش‌ها مانند سپر جلو، پلاستیک های دور گلگیر و… دیده می‌شود.

جدا از رنگ نارنجی که رنگ غالب نیست؛ این نسخه از آریا سه رنگ در بدنه دارد! نقره‌ای، سقف مشکی و رنگ نوک مدادی قسمت عقب. رکاب های جانبی به این هاچ‌بک کراس افزوده شده که واقعا اقدام عجیبی به نظر می‌رسد.

نسخه تیونینگ شده خودروی آریا +عکس

منبع:چرخان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    0 1
    جلو پنجره نسبت به ابعاد ماشین کوچک هست
  • رضا IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    1 0
    عزیز من تا بازار رقابتی نشه روی ماشین هاتون همون موتور های ۸سوپاپ نصب می‌کنین😒.
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    2 0
    همچین رو میگیرن که انگار سفینه فضایی کهکشان پیما ساختن
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    0 0
    قیمت تیون شده ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون و ۳۷ هزار تومان و قیمت صادراتی ۵۰۰۰ هزار دلار.
  • !! IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    0 0
    سایپا !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس