کد خبر 1395760
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶
دلایل بالا رفتن دور موتور خودرو چیست؟

بالا رفتن دور موتور و گاز خوردن خودرو، مشکلات رایجی هستند که تحت تاثیر قطعات مختلف اتومبیل قرار دارند.

به گزارش مشرق، بالا رفتن دور موتور و گاز خوردن خودرو، مشکلات رایجی هستند که تحت تاثیر قطعات مختلف اتومبیل قرار دارند. در طی بروز مشکل گاز خوردن خودرو، با وجود فشردن پدال گاز، اتومبیل از شتاب مناسب برخوردار نمی باشد. شکل گیری مشکل بالا رفتن دور موتور و گاز خوردن خودرو تحت تاثیر کارکرد قطعاتی اعم از ECU، استپر موتور، انژکتور، دریچه گاز و ... قرار دارد.

بالا رفتن دور موتور خودرو بیانگر چیست؟

یکی از مشکلات متداول خودرو در مدل های مختلف، گاز خوردن بی مورد است. گاز خوردن خودرو زمانی شکل می گیرد که خودرو از شتاب همیشگی برخوردار نباشد و با فشردن پدال گاز شتاب صورت نگیرد. زمانی که خودرو تحت تاثیر عوامل مختلف با بالا رفتن دور موتور مواجه می شود، راننده احساس می کند با وجود فشردن پدال گاز، خودرو به میزان مناسب حرکت نمی کند.

علاوه بر این، در هنگام تعویض دنده، زمانی که پدال کلاچ را فشار می دهد، به محض فشردن کلاچ با افزایش دور موتور مواجه می شود. در طی این روند، صدای گیربکس از پیشرانه خودرو به گوش می رسد. 

متداول ترین روش در خصوص رفع مشکل گاز خوردن خودرو و بالا رفتن دور موتور، تنظیم موتور است. زمانی که نشانه هایی نظیر لرزش بدنه، کاهش شتاب خودرو، روشن شدن چراغ چک و ارتعاش صدای غیرعادی موتور به گوش رسید، می توان اطمینان حاصل کرد که زمان تنظیم موتور فرا رسیده است.

عدم کارکرد برخی قطعات خودرو سبب کاهش شتاب اتومبیل و گاز خوردن می شوند. در ادامه مبحث عوامل دخیل در بالا رفتن دور موتور و گاز خوردن خودرو را بیان می کنیم.

رفع مشکل گاز خوردن خودرو, بالا رفتن دور موتور و گاز خوردن خودرو, بالا رفتن دور موتور

بهترین روش برای برطرف کردن بالا رفتن دور موتور و گاز خوردن خودرو، تنظیم موتور است

عوامل دخیل در بالا رفتن دور موتور خودرو و گاز خوردن خودرو

خرابی کامپیوتر خودرو و بالا رفتن دور موتور

یکی از بخش های اساسی خودرو، ECU یا کامپیوتر است. کامپیوتر خودرو به سنسور های مختلفی مجهز است که با دریافت گزارش از عملکرد خودرو، دستور کارکرد قطعات متعدد را بر اساس گزارش صادر می کند. 

ECU در خودرو به مثابه ی مغز در بدن انسان عمل می کند. در صورت بروز مشکل در مغز خودرو کارکرد اتومبیل با اختلال مواجه می شود. بدین ترتیب زمانی که کامپیوتر خودرو معیوب می شود، دستور آغاز فعالیت به بخش های مختلف اتومبیل صادر نمی شود و با بالا رفتن دور موتور مواجه خواهید شد.

مشکل در دریچه گاز و بالا رفتن دور موتور

دریچه گاز در اتومبیل وظیفه کنترل میزان گشتاور خروجی موتور را بر عهده دارد. دریچه گاز بر اساس تغییر زاویه "Butterfly Valve" جریان هوای موتور را تنظیم می سازد. در طی این روند، با توجه به میزان هوا، میزان مصرف سوخت کاهش پیدا می کند و گشتاور خروجی موتور تنظیم می گردد. 

زمانی که در دریچه گاز مشکلی به وجود می آید، جریان هوای موتور تنظیم نمی شود و اختلال بالا رفتن دور موتور خودرو شکل می گیرد.

عیب در استپر موتور و بالا رفتن دور موتور

استپر موتور، قطعه ای عملگرا است که با دریافت دستور کار از طریق کامپیوتر خودرو روند روشن بودن خودرو در دور موتور پایین را آغاز می کند. این قطعه عملگرا به وسیله ترموستات، سنسور اکسیژن، شمع، کویل و ترانزیستور دریچه ها را به منظور تعدیل دمای هوا باز می کند. 

در حقیقت استپر موتور فرمان یونیت موتور را از طریق ECU به اجرا در می آورد و در تولید گشتاور موتور خودرو نقش چشمگیری ایفا می کند. 

استپر موتور با تجمع رسوبات کربن حاصل از ناخالصی های سوخت، مسدود می شود. در طی معیوب شدن استپر، اتومبیل در دور پایین موتور خاموش می شود و در دور بالا، گاز خوردن خودرو شکل می گیرد. 

در صورتی که با افزایش دمای موتور، دور موتور بدون فشردن پدال گاز به مرز ۲۰۰۰ رسید، می توان اطمینان حاصل کرد که مشکل گاز خوردن خودرو ناشی از استپر موتور است. 

در ادامه برخی از نشانه های معیوب شدن استپر موتور را که سبب بالا رفتن دور موتور و گاز خوردن خودرو می شود را بیان می کنیم: 

• اختلال در عملکرد روشن شدن موتور خودرو در فصول سرد 

• خاموش شدن خودرو در طی رها کردن پدال گاز 

• کاهش شتاب اتومبیل در حین گاز دادن 

• گیر کردن گاز 

خرابی پدال گاز و بالا رفتن دور موتور

معیوب شدن پدال گاز به صورت مستقیم سبب گاز خوردن خودرو می شود. در واقع زمانی که پدال گاز معیوب می گردد، در طی فشردن پدال گاز، روند حرکت خودرو شکل نمی گیرد و شتاب اتومبیل کاهش پیدا می کند. 

لازم به ذکر است در طی تجمع مواد در اطراف سیم پدال گاز، عملکرد گاز به دلیل سفت شدن، دشوار می گردد.

ایراد در سنسور دریچه گاز و بالا رفتن دور موتور

سنسور دریچه گاز در مکانیزم خودرو وظیفه تنظیم پاشش سوخت انژکتور ها را اجرا می کند. این قطعه کاربردی بر روی دریچه گاز در نزدیکی استپر موتور قرار دارد. 

یکی دیگر از عمده وظایف سنسور دریچه گاز، اطلاع رسانی موقعیت دریچه به کامپیوتر اتومبیل است. در طی فشردن پدال گاز، ولتاژ ورودی به کامپیوتر خودرو و میزان مقاومت الکتریکی دستخوش تغییر می شود. زین پس ECU سینگال هایی را ارسال می کند که میزان باز و بسته بودن صفحه ترال را مشخص می سازند. 

میان سنسور دریچه گاز و گاز دادن خودرو ارتباط مستقیمی برقرار است. از سری دلایلی که سبب خرابی سنسور دریچه گاز خودرو می شوند می توان به پایین آمدن تدریجی دور موتور، عدم وجود توازن میان پدال گاز با پشت آمپر، بالا ماندن دور موتور در دور آرام اشاره کرد.

معیوب شدن مپ سنسور و بالا رفتن دور موتور 

یکی از قطعاتی که به صورت مستقیم به کامپیوتر خودرو وصل است، مپ سنسور یا سنسور فشار منیفولد هوا می باشد. مسئولیت گزارش دهی به ECU در باره میزان هوای مکشی بر عهده مپ سنسور می باشد. 

سنسور فشار منیفولد هوا در مجرای ورودی هوا به موتور خودرو تعبیه می شود و به وسیله یک شلنگ به دریچه ورودی هوا متصل است. لذا زمانی که مشکلی در کارکرد این قطعه به وجود آید، عملکرد موتور خودرو مختل می شود. 

به عبارتی دیگر در طی معیوب شدن مپ سنسور، به موجب عدم اطلاع رسانی به کامپیوتر خودرو،  میزان تنظیم باز و بسته بودن دریچه هوا از دسترس خارج می شود. در طی این فرایند، گاز خوردن خودرو شکل می گیرد.

خرابی سنسور دور موتور و بالا رفتن دور موتور 

سنسور دور موتور به وسیله دو پایه ارتباطی به کامپیوتر اتومبیل وصل است. این قطعه اطلاعات مربوط به دور لحظه ای موتور را به شکل امواج شبه سینوسی به ECU ارسال می سازد. در صورتی که روند اطلاع رسانی به صورت مناسب و در موعد مقرر مخابره نگردد، گاز خوردن خودرو به وجود می آید.

سنسور دور موتور مسئولیت سنگینی را بر عهده دارد. برای تکمیل عملکرد سنسور، این قطعه به همکاری با چرخ دنده های فلایول می پردازد. علاوه بر این، در بخش انتهایی سنسور، یک سیم پیچ و آهنربای دائمی وجود دارد. 

بهتر است بدانید سنسور دور موتور در قسمت بالایی چرخ دنده های فلایول دور موتور تعبیه می شود.

منیفولد و سیستم ورودی هوا

منیفولد در دو دسته دود و هوا تقسیم بندی می گردد. منیفولد هوا، قادر است مخلوط سوخت و هوا را به داخل محفظه احتراق ارسال کند. منیفولد دود نیز موظف است دود ناشی از احتراق را به بیرون از خودرو هدایت سازد. 

منیفولد در کارکرد خودرو نقش چشمگیری ایفا می کند که در صورت بروز مشکل منجر به گاز خوردن خودرو و بالا رفتن دور موتور می گردد.

پارگی سیم گاز و بالا رفتن دور موتور 

یکی از مشکلات رایج در خودروهای قدیمی و کهنه، پارگی سیم گاز است. زمانی که سیم گاز پاره می گردد، پدال گاز در حالت خلاص قرار می گیرد و سرعت یا شتاب خودرو کاهش پیدا می کند. 

لذا عمده ترین علت گاز خوردن خودرو در اتومبیل های قدیمی، پاره شدن سیم گاز است. 

برای کسب اطمینان خاطر از پاره شدن سیم گاز، خودرو را در حالت دنده یک قرار دهید و به صورت نیم کلاچ حرکت کنید. در صورتی که اتومبیل با شتاب اندک به حرکت ادامه داد و در حین رسیدن به یک شیب سر بالایی خاموش گشت، نشان از پارگی سیم گاز دارد.

خرابی انژکتورها و بالا رفتن دور موتور 

انژکتور در خودرو، قطعه ی الکتریکی و مکانیکی به شمار می رود که در بخش ورودی سیلندر خودروهای انژکتوری نصب می شود. 

وجه تمایز خودرو های کاربراتوری و انژکتوری به سیستم جرقه زنی و سوخت رسانی به محفظه احتراق اختصاص دارد.

فرایند سوخت رسانی در خودرو های انژکتور به وسیله انژکتور، کامپیوتر، برق انژکتور، ریل سوخت و پمپ بنزین برقی تکمیل می شود.

به موجب ارتباط متعددی که میان انژکتور با بخش های مختلف خودرو وجود دارد، بروز مشکل در آن سبب بروز اختلالات مختلفی می شود که گاز خوردن خودرو تنها نمونه ای از آن است.

عوامل دخیل در بالا رفتن دور موتور خودرو, رفع مشکل گاز خوردن خودرو, بالا رفتن دور موتور و گاز خوردن خودرو

انژکتورهای معیوب نقش چشمگیری در بالا رفتن دور موتور و گاز خوردن خودرو ایفا می کنند

خرابی فیلتر هوا و بالا رفتن دور موتور 

یکی از قطعات تاثیر گذار بر روی عملکرد خودرو، فیلتر هوا است. تعویض منظم فیلتر هوا در بازه های زمانی مشخص، سبب بهبود کارکرد خودرو می گردد و از گاز خوردن های بی مورد جلوگیری می نماید. 

به منظور پیشگیری از گاز خوردن خودرو، در طی تعویض روغن، در راستای تعویض فیلتر هوا نیز اقدام نمایید.

نوع روغن موتور و بالا رفتن دور موتور 

کمپانی های سازنده خودرو، نوع خاصی از روغن را برای موتور انتخاب می کنند. نوع روغن مناسب اتومبیل در دفترچه راهنما قید شده است. لذا انتخاب نوع روغن در کارکرد موتور خودرو تاثیر بسزایی دارد. 

توجه داشته باشید که روغن موتور تحت تاثیر کیفیت و کارکرد اتومبیل پس از طی کردن مسافتی مشخص به تعویض نیاز پیدا می کند. 

منبع:بیتوته

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس