کد خبر 1395844
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
هشدار وقوع باد شدید و خیزش موقت گرد و خاک در پایتخت

سازمان هواشناسی طی اطلاعیه‌هایی با هشدار نسبت به نفوذ توده گردوخاک به ۱۸ استان کشور از احتمال سیلابی شدن رودخانه‌ها و آب‌گرفتگی معابر در ۳ استان خبر داد.

به گزارش مشرق، بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی طی ۵ روز آینده در سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، جنوب و شرق فارس در برخی ساعات رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی گاهی گردوخاک پیش‌بینی شده است.

طی سه روز آینده در ساعات بعدازظهر در ارتفاعات البرز و ارتفاعات آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی افزایش ابر، بارش پراکنده، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

همچنین طی سه روز آینده در نیمه شرقی کشور، برخی مناطق استان‌های سمنان، البرز، تهران، قزوین، قم، همدان، مرکزی و بخش‌هایی از غرب، جنوب غرب و جنوب کشور وزش باد شدید و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. به‌لحاظ دمایی نیز تا اواسط هفته آینده روند افزایش دما در نوار شمالی ادامه خواهد داشت.

توصیف سامانه اول: رشد ابرهای همرفتی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر همراه با رگبار باران و در مناطق مستعد با رعدوبرق

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۱/۰۴/۱۷

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق (در نواحی مستعد تگرگ) و وزش باد شدید موقت

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۵: ارتفاعات و دامنه‌های مازندران، غرب گیلان، جنوب شرق فارس و جنوب کرمان.

پنج‌شنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۶: جنوب کرمان.

جمعه ۱۴۰۱/۰۴/۱۷: هرمزگان، سیستان و بلوچستان، جنوب شرق فارس و جنوب کرمان.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب به‌شکل محدود و محلی، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی، احتمال صاعقه، احتمال کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا به‌طور موقت و احتمال شکستن درختان فرسوده.

توصیه: احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو اطراف درختان فرسوده، پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها.

توصیف سامانه دوم: گردوخاک

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۱/۰۴/۱۷

نوع مخاطره: خیزش گردوخاک، نفوذ گردوغبار و وزش باد شدید

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۵: جنوب تهران، مرکزی، یزد، قم، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و کرمان.

پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۶: شمال و شرق اصفهان، یزد، جنوب تهران، سمنان، مرکزی، قم، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، شمال بوشهر، ایلام و کرمانشاه.

جمعه ۱۴۰۱/۰۴/۱۷: شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، جنوب و شرق خراسان رضوی، خوزستان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، سمنان، جنوب تهران و قم.

اثر مخاطره: کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل.

توصیه: عدم قرارگیری در فضای باز برای افراد آسیب‌پذیر در مواقع بروز گردوخاک، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، مالچ‌پاشی و سایر اقدامات پیشگیرانه در کانون‌های کنار مراکز جمعیتی، عدم توقف و پارک خودرو اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها.

توصیف سامانه اول: رشدابرهای همرَفتی و تقویت بارش‌های رگباری با رعدوبرق

زمان پایان: پنج‌شنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۶

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق و تندباد لحظه‌ای و در مناطق مستعد احتمال تگرگ

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۵: نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و هرمزگان.

پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۶: نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب شرق فارس.

اثر مخاطره: جاری شدن روان‌آب و آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه، خسارت بر اثر باد شدید لحظه‌ای همراه با خیزش گردوخاک و کاهش شعاع دید و احتمال اختلال در پرواز و کمک‌رسانی به مناطق زلزله‌زده.

توصیه: خودداری از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی، عدم صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودروها کنار درختان کهن‌سال، عدم پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد، آمادگی شهرداری و دستگاه‌های امدادی.

توصیف سامانه دوم: وزش باد و گردوخاک

نوع مخاطره: وزش باد شدید همراه با گردوخاک

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۵: شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، سمنان، غرب خوزستان، ایلام، شرق و جنوب خراسان رضوی، شمال و شرق اصفهان و شرق کرمان.

پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۶: شرق خراسان جنوبی، شرق خراسان رضوی و شمال سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: خیزش گردوخاک، کاهش شدید شعاع دید و کیفیت هوا، احتمال خسارت به تأسیسات حساس به گردوخاک و صنعت کشاورزی، تأخیر یا احتمال لغو پرواز.

توصیه: خودداری از فعالیت در فضای باز، احتیاط در تردد به‌ویژه در خارج از شهرها، آمادگی دستگاه‌های امدادی و فرمانداری‌ها، اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس