شاخص آلودگی هوای تهران امروز 29 خرداد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: به لحاظ عملکردی ریزگردها، آلودگی هوا و غلظت بالای آلایندها تاثیراتی بر عملکرد طبیعی پوست دارند.

به گزارش مشرق، رضا رباطی، با اشاره به اینکه ریزگردها و گرد و غباری که باعث آلودگی هوا شده، اثرات مخربی بر پوست دارند، اظهار کرد: آلاینده‌های محیطی خصوصاً در زمان تشدید آلودگی می‌توانند بر سلامت پوست اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه پوست خارجی‌ترین ارگان بدن است که وسعت قابل توجهی نیز دارد افزود: میزان مواجه پوست با آلاینده‌ای محیطی خصوصاً در دراز مدت می‌تواند از نظر سلامت پوست زیانبار باشد.

رباطی با تاکید بر اینکه به لحاظ عملکردی آلودگی هوا و غلظت آلاینده‌ها تأثیراتی بر عملکرد طبیعی پوست دارند، هشدار داد: افت عملکرد حفاظتی پوست و افزایش نفوذ پذیری یکی از مهمترین اثرات ریزگردها و آلودگی هواست.

وی ادامه داد: اختلال در عملکرد حفاظتی پوست می‌تواند طیف وسیعی از بیماری‌ها را ایجاد و یا بیماری‌های زمینه‌ای پوستی را تشدید کند.

رباطی با بیان اینکه انواع حساسیت‌های پوستی یا ضایعات اگزمایی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی ناشی از آلودگی هوا و ریزگردها است، ادامه داد: ضایعات اگزمایی در افرادی که زمینه ابتلاء به این بیماری را دارند در زمان بروز آلودگی هوا تشدید می‌شود.

به گفته استاد پوست و مو، تشدید یا عود و حتی بروز بیماری‌های پوستی در زمان آلودگی هوا می‌تواند گروه‌های حساس، خصوصاً کودکان را بیشتر تهدید کند.

خشکی شدید پوست، خارش و قرمزی بخشی از نمای بالینی حساسیت‌های پوستی در اثر آلودگی هوا و ریزگردها است که عضو هیئت علمی دانشگاه به آن اشاره کرد.

رباطی توصیه کرد: در روزهایی که غلظت آلاینده‌ها و ریزگردها بالاست از تردد طولانی در فضای باز و آلوده خودداری کنید چرا که مدت زمان مواجه و غلظت آلاینده‌ها در بروز ضایعات پوستی اثر دارد.

وی ادامه داد: اگر چنانچه برای مدت طولانی در معرض آلاینده‌های محیطی و ریزگردها قرار گرفتید با شست و شوی پوست تراکم آلودگی را در سطح پوست کاهش دهید.

استفاده از ترکیبات حفاظتی پوست توصیه دیگر این عضو هیئت علمی دانشگاه برای کاهش آثار مخرب آلودگی‌های محیطی است.

وی افزود: ضدآفتاب ها و مرطوب کننده ها می‌توانند در جلوگیری از بروز و عود ضایعات پوستی در برابر آلودگی هوا کمک کننده باشد.

رباطی با بیان اینکه آلودگی هوا و ریزگردها تنها بر سیستم تنفسی اثر ندارند و می‌توانند سایر مشکلات پوستی نیز ایجاد کنند، ادامه داد: حتی این آلاینده‌ها می‌توانند در تشدید یا بروز عفونت‌های پوستی، ریزش مو، آکنه اثرگذار باشد بنابراین باید تا جایی که امکان دارد در روزهایی که غلظت آلاینده‌ها بالاست از تردد غیرضروری اجتناب کنید.

وی، استفاده از شوینده‌های مناسب و ملایم، ضدآفتاب و مرطوب کننده در روزهایی که هوا آلوده است را مورد تاکید قرار داد و افزود: به محض مشاهده ضایعات پوستی به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس