کد خبر 1394746
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
اعطای سهام عدالت به 4 میلیون بازمانده/ شناسایی 185 هزار میلیارد تومان منابع دولت

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طبق تکلیف قانون بودجه امسال، قرار است سهام عدالت به ۴ میلیون نفر از بازماندگان دو دهک کمیته امداد امام خمینی (ره) ‌ و سازمان بهزیستی اختصاص پیدا کند.

به گزارش مشرق، ‌ محمدرضا پورابراهیمی امروز در میز اقتصادی شبکه اول اعلام کرد: بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ جاماندگان سهام عدالت از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی هستند که تا کنون ۴ میلیون نفر شناسایی شده که باید سهام عدالت در فاز اول شناسایی بازماندگان، به آنها اختصاص پیدا کند.

وی گفت:‌ بخش دوم از بازماندگان کسانی از دهک‌های بعدی تا دهک ششم درآمدی هستند که سهام عدالت به آنها اختصاص پیدا نکرده است و همین طور بر اساس اولویت این طرح به جلو می‌رود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:‌با همکاری دولت تا کنون مجموع دارایی‌های دولت در بورس به میزان ۱۸۵ هزار میلیارد تومان شناسایی شده در شرکت‌های غیربورسی هم منابعی وجود دارد، البته باید فرآیند پذیرش این شرکت‌ها در بورس تسریع شود که این مراحل در حال نهایی شدن است.

پورابراهیمی گفت:‌دارایی‌های بورسی و غیربورسی دولت توسط سازمان خصوصی‌سازی و وزارت اقتصاد شناسایی شده و ظرف چند روز آینده اعلام می‌شود.

وی گفت:‌در کمیسیون اقتصادی دولت قرار است در جلسه‌ای که به زودی برگزار می‌شود، برای اختصاص سهام عدالت به جاماندگان دو دهک کم درآمدی و تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی و همچنین بازماندگان سهام عدالت تا ۶ دهک کم درآمدی تصمیم‌گیری و جمع‌بندی شود.

نماینده کرمان در مجلس گفت:‌ محاسبات برای شناسایی افراد جامانده سهام عدالت انجام شده و قرار است طبق تکلیف قانون بودجه تا پایان تابستان امسال، سهام عدالت به جاماندگان اختصاص پیدا کند در مرحله بعدی هم باید کارگران فصلی، بازنشستگان، شناسایی شده و کسانی که از سهام عدالت جا مانده‌اند، به آنها اختصاص یابد.

وی همچنین گفت:‌ نگاه ما به سهام عدالت این است که باید مدیریت و مالکیت به خود مردم واگذار شود و مردم حق رأی داشته باشند، اما اینکه سهام بدهیم و اجازه پرداخت سود سهام یا انتقال سهام و یا مدیریت آن در اختیار مردم نباشد، به ویژه در روش مستقیم این قابل پذیرش نیست و هنوز تکلیف بخش شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت مشخص نیست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: به اعتقاد ما باید امور سهام عدالت به خود مردم محول شود از ساختار دولتی هم باید جدا شود و مدیریت به مردم داده شود ساز و کاری باید طراحی شود که سهامداران عدالت بتوانند در مجامع، شرکت‌ها مشارکت کنند، از طرفی باید مراقبت شود که افرادی با خرید و فروش سهام در ایام مجامع بر این سهام مسلط نشوند و جایگزین دولت نشوند.

وی افزود: هم دولتی ماندن سهام عدالت قابل قبول نیست و هم اینکه افرادی بخواهند از خلاء اطلاعاتی مردم سوء استفاده کنند و سهام عدالت را به دست بگیرند، قابل پذیرش نیست.

پورابراهیمی گفت: پیشنهادی مطرح شد که سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی که بیشترین افراد سهام عدالت تحت پوشش آنها قرار دارند، به نمایندگی از صاحبان سهام عدالت بتوانند مدیریت این سهام را بر عهده بگیرند.

وی گفت: البته سهام در مالکیت مردم قرار دارد اما می‌توان مدیریت آن را از طرف آنها توسط سازمان‌های حمایتی انجام داد تا به این وسیله مشکل معیشت و اشتغال دارندگان سهام عدالت برطرف شود و از طرفی با تجمیع سهام و اینکه عمده سهام عدالت در بازار شناور است، بتوان مدیریت حرفه‌ای انجام داد.

وی همچنین گفت:‌ رزمندگان معسر مجموعه‌ای تشکیل دهند و با کمک بهزیستی یا کمیته امداد مدیریت مردمی سهام عدالت را به آنها واگذار شود، بنابراین نباید اداره سهام عدالت ماهیت دولتی داشته باشد. تا کنون سهام عدالت به نام مردم و به کام دولت بوده است.

** خبرنگار: امین اله عسکری واوسری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    1 0
    پس مابقی چی؟ یا مابقی جزو این مملکت حساب نمی آیند، اسم سهام عدالت را باید یه چیزدیگه می گذاشتین بهتر ازاین بود.
  • IR ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    1 0
    خیلی کند دارین پیش میرین.
  • IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    1 0
    نسل غریب جامانده ...
  • محمد IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    1 0
    به ما که جزو اینها نیستیم و سهام نداریم ، پولدار هم نیستیم آیا تعلق می گیره؟
  • حمید IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    0 0
    با سلام و وقت بخیر برای فروش سهام عدالت ب صورت مستقیم بنده چند ماه در لیست فروش قرار دادم ولی برنامه ای برای این صورت نگرفته خواهشمند است گزارشی نسبت به این موضوع تهیه کنید تا ما تکلیف خود را بداتیم
  • کامران IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    0 0
    ما که جزء کمیته امداد و بهزیستی نیستیم به ما تعلق نمیگیره؟چرا در این طرح به بقیه افراد توجه نمیکنید؟
  • احمد IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    0 0
    این پیشنهاد که مدیریت سهام عدالت سهامداران که تحت نهادهای حمایتی هستن به کمیته امدا دوبهزیستی واگذارگردد مالکیت سهامداران تحت الحفظ خودسهامدلران قرارگیرد که بدین صورت عالی است واگر از افرادشرکت تعاونیهای سهام عدالت شهرستانی در نهادهای حمایتی برای مدیریت سهام استخدام گردند میتونه یه نمونه به تمام معنا برای عدالت باشه چون این تعاونیها15سال دراین تعاونیها ولنگروبلاتکلیف هستن ونه حقوق ومزایای درستیدریافت نمی کنن اگر مدیریت به دست نهادهای حمایتی برسه واز افراد کارکنان بلا تکلیف تعاونیها استفاده بشه این پیشنهادموثر خواهدبود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس