دوحه

یک مقام آمریکایی ادعا کرده است که پس از مذاکرات دوحه، شانس توافق هسته‌ای ایران بدتر شده است.

به گزارش مشرق، یک مقام ارشد آمریکایی در گفتگو با رویترز مدعی شد که پس از مذاکرات غیرمستقیم با ایران در دوحه، شانس احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران بدتر شده است.

در حالی که ایران چشم انداز مذاکرات دوحه را مثبت ارزیابی کرده، این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، در گفتگو با رویترز ادعا کرد: چشم انداز توافق پس از دوحه بدتر از قبل از دوحه است و روز به روز بدتر می‌شود.

او مدعی شد: «شما می‌توانید دوحه را در بهترین حالت به عنوان آب در حال حرکت و در بدترین حالت به عنوان حرکت به سمت عقب توصیف کنید. اما در این مرحله حرکت آب برای تمام اهداف عملی حرکت به سمت عقب است.»

بیشتر بخوانید:

چرا مذاکرات قطر گره خورد؟ آمریکا نه تحریم را لغو می‌کند و نه تضمین می‌دهد

ادعاهای این مقام آمریکایی در حالی مطرح شده که او به جزئیات مذاکرات دوحه اشاره‌ای نکرده است.

مقام آمریکایی همچنین مدعی شده است که در مرحله کنونی، نمی‌داند که ایرانی‌ها چه می‌خواهند؟ او در ادامه افزود: آنها با جزئیات زیادی به دوحه نیامده بودند. بیشتر خواسته‌هایی که آنها مطرح کردند، یا می‌دانستند - یا باید می‌دانستند - خارج از محدوده برجام بود و بنابراین برای ما و اروپایی‌ها در این مرحله قابل بحث نبود، یا مسائلی بود که به طور کامل در وین مورد بحث و بررسی قرار گرفته و حل و فصل شده بود.

این مقام ارشد آمریکایی گفت که واشنگتن از آغاز مذاکرات در آوریل ۲۰۲۱ به صراحت اعلام کرده است که نمی‌تواند به ایران تضمین حقوقی بدهد که دولت آینده آمریکا به توافق پایبند باشد. او افزود: ما گفتیم که هیچ راه قانونی وجود ندارد که بتوانیم دولت آینده را متعهد کنیم، و بنابراین به دنبال راه‌های دیگری برای ایجاد آرامش به ایران و همراه با سایر کشورهای ۱+۵ (کشورها) و هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا بودیم. این مقام ارشد آمریکایی افزود: فکر می‌کردم آن پرونده بسته شده است.

این مقام ارشد آمریکایی استدلال تهران مبنی بر اینکه واشنگتن مقصر عدم پیشرفت است را رد کرد و گفت که ایالات متحده به تغییرات پیشنهادی اتحادیه اروپا در متن پیش‌نویس توافقی که در جریان مذاکرات گسترده‌تر در ماه مارس به دست آمده بود، پاسخ مثبت داده است، در حالی که ایران به این تغییرات پاسخ نداده است.

ادعاهای این مقام آمریکایی در حالی مطرح شده که ایران بر ضرورت برچیدن تحریم‌ها به منظور اجرای توافق هسته‌ای تاکید دارد. در همین ارتباط نیز «محمد مرندی» در گفتگو با شبکه خبری المیادین پیرامون مذاکرات دوحه گفته است: انتظار نمی‌رفت که مذاکرات تنها طی دو روز به راهکار مثبتی منتهی شود.

وی با بیان اینکه تهران اظهارات رسانه‌ای مقامات آمریکا را جدی نمی‌گیرد، افزود: آمریکایی‌ها باید تضمین‌های مورد درخواست ایران را فراهم کنند تا نشان دهند که مثل گذشته بار دیگر از پشت به ما خنجر نخواهند زد.

مرندی همچنین با تاکید بر ضرورت رفع تحریم‌ها به منظور اجرای مجدد برجام، افزود که اروپایی‌ها امروز توجه بیشتری به ایران دارند چرا که به دلیل جنگ اوکراین به نفت آن نیازمند هستند. مشاور هیأت مذاکره کننده ایران در عین حال تاکید کرد که مذاکرات دوحه شکست نخورده و ادامه خواهد داشت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 7
  • علی IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    11 21
    مذاکره شکست خورده است- چون ایلماچی ما این کاره نیست - (همان برود نماز شبش بخواند) و خواسته ای که محقق نمی شود.
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      14 2
      مناخیم، باز اومدی فارسی بنویسی...... ؟!!!
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      10 1
      ای بیچاره وطن فروش.البته گمان نمیکنم شما ایرانی باشید.
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      10 2
      باشه دفه بعد تورو میفرستیم مملکتو به باد بدی برگردی.
    • علی IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      3 2
      خدمت شما عرض کنم - اول متاسفم برای شما دوم من 15 ساله م جبه بودم و دوران پر افتخارم - دوستانم جلوم شهید شدند بماند وطن بود و فی سبیل الله - سوم نفس ما به این نظام بستگی دارد پس حفظ ان از واجبات است. چهارم اگر دلسوز این نظام هستید برای حفظ ان کوشا باشید. مذاکره یعنی دادن امتیازی که برای شما حیاتی نیست و گرفتن امتیازی که برای شما حیاتی است. مثلا شما در بیابان مجبورید یک لیوان اب به جهت رفع تشنگی و زنده ماندت با ده کلیو طلا عوض کنید! ایا یک لیوان اب در شرایط عادی همین ارزش را دارد. لطفا واقع بین باشید. البته اگر به حق ناس هم توجه کنید. با تشکر
    • علی IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      7 3
      خدمت شما عرض کنم - اول متاسفم برای شما دوم من 15 ساله م جبهه بودم و دوران پر افتخارم - دوستانم جلوم شهید شدند بماند وطن بود و فی سبیل الله - سوم نفس ما به این نظام بستگی دارد پس حفظ ان از واجبات است. چهارم اگر دلسوز این نظام هستید برای حفظ ان کوشا باشید. مذاکره یعنی دادن امتیازی که برای شما حیاتی نیست و گرفتن امتیازی که برای شما حیاتی است. لطفا واقع بین باشید. البته اگر به حق ناس هم توجه کنید. با تشکر
    • احسان معتمدی IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      2 1
      یکنفر حمله کرده به خانه تو و خانواده ات را به قتل رسانده یا به انها .... کرده و نان و اذوقه بر انها بسته ایا با ان مذاکره میکنی
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      2 1
      لابدزمان جنگ هم نظرمیدادی؟!خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • علی IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    14 2
    "ما گفتیم که هیچ راه قانونی وجود ندارد که بتوانیم دولت آینده را متعهد کنیم" خوب لااقل یه امتیاز خاص باید در برابر این کم کاریتون بدین این که دست خودتونه به نظرم ایران داره کار درستو انجام میده البته توی این برهه زمانی خاص
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      1 0
      ایران باید روابطش را با عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس عمق ببخشد چون آمریکا روی آنها حساس است از طرفی ایران باید اسراییل را دربرجام جای دهد چون آمریکا باوجود اسراییل حاضر نیست امتیازبدهد همه اینها بهانه است آمریکا بخاطر اسراییل و کشورهای خلیج فارس حاضرنیست باج بدهد ایران همانطور که مقام معظم رهبری در باره اسراییل باقید اگر حمله کنید تل آویو و حیفا را باخاک یکسان میکنیم همین قید رادربرجام بیاورد که ما ابتدا به جنگ نمی کنیم مگرحمله شود ، ایران بگوید رابطه با اسراییل نمی‌خواهیم اما ابتدا به جنگ هم نمی‌کنیم . آمریکا و غرب روی این مورد حساس هستند و دلیل اصلی عدم موفقیت برجام همین دو مورد است و ماهم قصد جنگ نداریم پس بهتر است واضح بگویییم راهکار ما انتخابات در سرزمینهای اشغالی است . غرب وقتی در داخل مشکل بزرگ پیدا کند مثل جنگ اوکراین ومشکل بزرگتر حاضراست حق ایران را بدهد غیر آن ایران باید با عربستان رابطه و حرف رسمی اش رادررابطه با اسراییل بگوید . ماابتدا به جنگ نداریم پس بهتر است این دو راه حل را پیشنهاد کند .
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    11 0
    آقا خوش خبر باشی، ان شاء الله بزودی بساط این مذاکرات جمع بشه ملت برن رو کسب و کار با کشورهای متمدن مثل چین، روسیه، کوبا، ونزوئلا و.... تمرکز کنن!! آقا این غربی‌ها رو بندازین بیرون، هیچ چی هم نه ازشون بخرین نه بهشون بفروشین تا آدم بشن!!!!
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    2 37
    عمدا طرف ایرانی موضوعات عجیب و غریب را مطرح می کند تا حالت نه جنگ و نه صلح حفظ شود .
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      3 2
      واقعا که!
    • حجت IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      1 0
      میشه بفرمایین این موضوعات چیه اونم مستدل و با مدرک نه تحویل نشخوار بی بی سی و امثالهم؟
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    7 1
    عزیز من آمریکا اگه بخواد برجام رو احیا کنه باید طبق همون برجام تحریم هارو کاملا برداره و تضمین بده که از توافقی که یکبار‌ خارج شده مجددا خارج نمیشه تمام! دیگه مسخره بازیارو نداره از یه طرف باز تحریم میکنه از یه طرف میاد میگه بشینیم مذاکره کنیم من بودم مذاکره نمیکردم با این وضعیت
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    4 0
    آمریکایی بوفالو سوار مثل هم بلد نیست بگه. بر گمشو امتیاز به آدم کشا نمیدیم.
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    2 0
    یک کشتی نفتکش بره هوا امریکا نرم میشه
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    0 0
    امثال تو زمان جنگ هم جز ضرروزیان چیزی برای مملکت نداشتید!!!
  • AU ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    3 0
    به خدا مذاکرات دوحه و قبول اون از طرف آمریکا و پیشنهادش فقط در جهت ابقای شرطی ساختن بازار و اقتصاد ایران ست و بس. اونها با این بازیهای تبلیغاتی فقط هدفشون بازی با اعصاب ملت و اثر منفی بر فعالان اقتصاد کشور ست. یک روز مذاکرات منتفی اعلام میشه. روز دیگه هنوز امید هست. روز بعد بورل میاد ایران و مشکلات را حل کردیم شعار میده. روز بعد دوحه ادامه مذاکرات . روز بعد دوحه پس رفت بوده و رودخانه به عقب جریان یافته. هر کدوم از این خبرها بر ثبات بازار ایران اثر منفی میگذاره. دولتمردان عزیز تورو خدا در دام این خناسان خبیث نیافتید. بایدن برجام رو احیا نخواهد کرد. تا حالا خوب جلو اومدید ادامه بدهید. بدون برجام هم میشه زندگی کرد. حیف این دستاوردهای هسته ای نیست دوباره به باد دهیم؟!
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    4 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • اردوان IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    0 0
    کشوری که نمی تواند تضمین بدهد ، حق صحبت از توافق یا معاهده راندارد. مگر می شود با کسی که اختیار ندارد مذاکره کرد.
  • مهدی مختاری 291 IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    0 0
    چه توافق بشود و چه نشود، جنگ بین ایران و اسرائیل جنایتکار حتمی است چون اسرائیل یک رژیم نامشروع است و مستحق نابودی؛ پس بهتر است بیشتر از این وقت خودمان را تلف نکنیم.
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    0 0
    یکی از بزرگترین خیانت های دولت قبل ایجاد این باور در غربی ها بود که بدون پایبندی به تعهداتشون می تونن از ما درخواست پایبندی کنن. یعین واقعا ما چرا باید به برجامی برگردیم که دولت فعلی آمریکا می تونه خودش همه تحریم های برداشته شده رو به صدها دلیل دیگه برگردونه یا اصلا بدون دلیل مثل اوباما به تعهداتشون عمل نکنه. و دولت بعدی هم که هیچ تعهدی بهش نداره. اما ما باید نقدا کل داشته هامون رو به پای همچین توافق بیخودی بریزیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس