مورد اثبات شده‌ای از آبله میمونی شناسایی نشد/ ضرورت رعایت بهداشت زائران حج وعتبات عالیات

رئیس اداره بیماری‌های منتقله بین حیوان و انسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: تا کنون مورد اثبات شده آزمایشگاهی آبله میمونی در کشور ما شناسایی نشده است.

به گزارش مشرق، گزارش‌های منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به بیماری آبله میمون از اوایل ماه می در کشورهای غیربومی بیشتر شده است؛ به طوری که تا بیست‌ویکم ژوئن، ۲۷۴۶ مورد آبله میمون در ۲۹ کشور جهان شناسایی شده است.

پیش از این، سازمان جهانی بهداشت (WHO) در موارد شیوع بیماری‌های واگیردار، ۹ کمیته اضطراری تشکیل داده است که دو مورد آن به فلج اطفال و ویروس کرونا مربوط بوده است.

مدیرکل این سازمان نیز دو هفته پیش در یک نشست خبری در شهر ژنو کشور سوئیس هشدار داد که ممکن است مهار شیوع جهانی ویروس آبله میمون به سادگی امکان‌پذیر نباشد.

به گفته مدیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO)، خطر شیوع آبله میمون در کشورهای غیربومی این ویروس جدی و واقعی است. وی معتقد است که ممکن است موارد ابتلاء به آبله میمون در بعضی از مکان‌ها به ابعاد اپیدمی افزایش پیدا کند؛ به این معنی که تعداد زیادی از مردم در یک بازه زمانی کوتاه بیمار می‌شوند. بنابراین سازمان جهانی بهداشت (WHO) قصد دارد به زودی یک نشست فوق‌العاده برگزار کند.

بهزاد امیری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا افزود: تاکنون موردی از ابتلا به آبله میمونی که در کشورهای مختلف شیوع فراوانی یافته، گزارش نشده است و مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است.

وی اظهارداشت: با توجه به اینکه حجاج و زائران کربلا و عتبات عالیات در خارج از کشور هستند و ممکن است آن کشورها از لحاظ شرایط بهداشتی چندان مناسب نباشند، توصیه می کنیم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آبله میمونی دست‌های خود را به طور مرتب با آب و صابون بشویید یا از یک ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل استفاده کنید و  فقط گوشتی بخورید که کاملا پخته شده باشد.

وی ادامه داد: به حیوانات وحشی یا ولگرد به خصوص حیوانات مرده نزدیک نشوید، به هیچ حیوانی (اعم از اهلی و یا وحشی) که بیمار به نظر می‌رسد نزدیک نشوید. همچنین گوشت حیوانات وحشی و شکار را نخورید و به آنها دست نزنید.  از لباس، حوله و رختخواب شخصی استفاده کنید و به صورت مشترک با افراد دیگر استفاده نکنید.

امیری تصریح کرد: با افرادی که حالشان خوب نیست و یا بیمار به نظر می‌رسند به خصوص اگر بر روی بدن دارای بثورات پوستی به صورت جوش‌های تاولی هستند تماس نزدیک نداشته باشید و از آنها فاصله بگیرید.

به گفته رئیس اداره بیماری‌های منتقله بین حیوان و انسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، آبله میمونی، معمولاً با علائم شبیه آنفلوانزا مانند تب، بدن درد و بزرگ شدن غدد لنفاوی آغاز و بعد دانه‌های پوستی شاخص بیماری در چندین نقطه بدن ظاهر می‌شود که اغلب صورت و دست‌ها و پاها را در بر می‌گیرید.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، نوع ویروس آبله میمونی که در شیوع اخیر در آمریکا و کشورهای دیگر از خارج از آفریقا در حال چرخش است به دسته «آفریقای غربی» این ویروس تعلق دارد. در شیوع‌های گذشته این سویه ویروس حدود یک درصد از مبتلایان درگذشته‌اند درحالی‌که در موارد شیوع سویه دیگر ویروس به نام سویه «حوضه کنگو» میزان مرگ ومیر تا ۱۰ درصد رسیده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس