آبله میمونی هیچ ارتباطی با کرونا ندارد/راه های انتقال ویروس آبله

مدیرگروه بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران، به تشریح راه های پیشگری و مقابله با آبله میمونی پرداخت.

به گزارش مشرق، علی گل محمدی، در کارگاه آموزشی توانمندسازی پیام گزاران سلامت در خصوص آبله میمونی، گفت: آبله میمونی هیچ ارتباطی با کرونا ندارد و از خانواده ویروس‌های آبله ای است.

وی ادامه داد: دو نوع آبله گاوی و آبله کنگویی وجود دارد که آبله کنگویی مختص غرب آفریقا است که کشنده و خطر مرگ برای مبتلایان این بیماری در بر دارد.

گل محمدی تصریح کرد: برای جایگزین عنوان آبله میمونی عناوینی از جمله «مانکی بی» و «هرپس بی» پیشنهاد شده است، ویروس آبله میمونی از ۷۰ سال قبل در کنگو گزارش شده بود. این ویروس در مدت ۳۳ سال از این کشور خارج نشده بود تا اینکه از طریق مسافران به آمریکا و دیگر کشورها انتقال یافت.

وی افزود: از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ شیوع این بیماری در برخی کشورها از جمله انگلیس، پرتغال، اسپانیا و برزیل گزارش شد، علائم این بیماری شامل تب، نشانه‌های پوستی، تورم غدد لنفاوی، سردرد شدید، درد عضلانی، کمر درد و ضعف و بی حالی است.

مدیرگروه بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: تفاوت اصلی علائم آبله با آبله میمونی در ایجاد تورم غدد لنفاوی است، در حالی که در آبله اینگونه است.

گل محمدی تصریح کرد: دوره کمون آبله میمونی ۷ تا ۱۴ روز است که امکان دارد ۵ تا ۲۱ روز طول بکشد، به صورتی که در مدت یک تا دو روز بعد بیمار دچار تب می‌شود و ۹۵ درصد صورت و ۷۵ درصد پاها را درگیر می‌کند. همچنین مخاط دهان نیز ۷۵ درصد درگیر این بیماری می‌شود و حتی ۲۰ درصد چشم‌ها نیز درگیر می‌کند.

وی در خصوص چگونگی انتقال این بیماری گفت: سطوح آلوده، انتقال از طریق مایعات بدنی بیمار، چنگ زدگی و گاز گرفتگی و قطرات تنفسی منجر به انتقال این بیماری از فردی به فرد دیگر می‌شود.

گل محمدی گفت: بهترین راه تشخیص این بیماری گرفتن نمونه پوستی و PCR است، همچنین تزریق واکسن آبله به میزان ۸۵ درصد در پیشگیری از آبله میمونی مصونیت ایجاد می‌کند، بنابراین متولدین قبل از سال ۱۳۵۵ در ایران که واکسن آبله تزریق کردند در برابر آبله میمونی مصون‌تر هستند.

مدیرگروه بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: عوارض آبله میمونی شامل ذات الریه، عفونت خونی، مشکلات مغزی و قرنیه و در نهایت مرگ است، بنابراین برای پیشگیری از این بیماری باید همچنان ماسک استفاده و دست‌ها به خوبی شسته شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    0 2
    کجا بریم واکسن آبله بزنیم کمک کمک کمک
    • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      0 0
      آرام باش مثل کروناست حتی اگر واکسن هم نزنی چیزیت نمیشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس