کد خبر 1402005
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۷
واکسن آبله میمونی تاییدیه اتحادیه اروپا را گرفت

شرکت زیست‌فناوری دانمارکی «باوارین نوردیک» اعلام کرد که کمیسیون اروپا به واکسن ساخت این شرکت برای آبله میمونی با نام تجاری «ایموانکس» (Imvanex) را به دنبال توصیه «آژانس دارویی اروپا» ‌(EMA)‌ در هفته پیش مجوز داده است.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز این تایید فقط یک روز پس از آن انجام می‌شود که سازمان جهانی بهداشت شیوع به سرعت در حال گسترش آبله میمونی را به عنوان یک اضطرار بهداشت جهانی اعلام کرد.

واکسن شرکت باوارین تنها واکسنی است که در آمریکا و کانادا نیز برای پیشگیری از بیماری آبله میمونی مجوز گرفته است و اتحادیه اروپا تا به حال فقط آن را برای پیشگیری از آبله تایید کرده بود.

با این وجود، این شرکت در طول شیوع اخیر آبله میمونی این واکسن را به چندین کشور اتحادیه اروپا برای استفاده به صورت غیر رسمی یا  off-label ارسال کرد.

به گفته باوارین نوردیک این تایید در همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و نیز کشورهای ایسلند، لیختن‌شتاین و نروژ اعتبار دارد.

«آژانس دارویی اروپا» (EMA) وظیفه ارزیابی علمی داروها را در اتحادیه اروپا به عهده دارد و درباره اینکه یک دارو باید وارد بازار شود یا نه توصیه می‌کند. اما بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، این سازمان قدرتی برای دادن مجوز قانونی برای وارد شدن واقعی دارو به بازار را ندارد و کمیسیون اروپا یعنی بازوی اجرایی اتحادیه اروپا است که می‌تواند چنین مجوزی صادر کند.

 شرکت باوارین نوردیک می‌گوید تولید این نسل جدید واکسن برای آبله و آبله میمونی به علت سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی دولت آمریکا امکان‌پذیر شده است. 

این واکسن در آمریکا با نام تجاری Jynneos و در کانادا با نام تجاری Ivamune عرضه می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت روز شنبه شیوع فعلی آبله میمونی را که تا به حال حدود ۱۶۰۰۰ نفر را در ۷۵ کشور مبتلا کرده است، «یک اضطرار بهداشت عمومی دارای جنبه بین‌المللی»- یعنی بالاترین سطح هشدار  این سازمان- نامید.

منبع: همشهری آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    0 0
    ما خودمون می سازیم فعلا بزار لوله هاشو جوش بزنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس