گروسی مدعی قطع ارتباط آژانس اتمی با نیروگاه هسته‌ای اوکراین شد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که بار دیگر ارتباط آژانس با سامانه‌های نظارتی در نیروگاه هسته‌ای «زاپوریژیا» در اوکراین قطع شده است.

به گزارش مشرق، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهارشنبه شب به وقت تهران مدعی شد که این نهاد بار دیگر اتصال به سامانه‌های نظارتی از راه دور در نیروگاه هسته‌ای «زاپوریژیا» در اوکراین را از دست داده است.

به گزارش وبگاه «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت که  این سازمان بار دیگر اتصال از راه دور به سامانه‌های نظارت پادمانی نصب شده در نیروگاه هسته‌ای اوکراین را از دست داده است

در بیانیه گروسی آمده است، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از شروع  درگیری نظامی در اوکراین قادر به بازدید از نیروگاه نبوده است. نیروهای روس نزدیک به چهار ماه پیش کنترل این نیروگاه را به دست گرفتند، اما کارکنان اوکراینی آن همچنان به فعالیت در آن ادامه می‌دهند.

گروسی مدعی شرایط دشوار کارکنان این نیروگاه و تاثیر بر ایمنی و امنیت آن شد و گفت: «این واقعیت که انتقال داده‌های پادمان از راه دور ما دوباره برای دومین بار در ماه گذشته متوقف شد، فقط به فوریت اعزام ناظران ما می‌افزاید.»

این در حالی است که  «روس اتم»، شرکت دولتی انرژی هسته‌ای روسیه اعلام کرده که کارشناسان این کشور به متخصصان اوکراینی درنیروگاه‌های «چرنوبیل» و «زاپوریژژیا» کمک‌های فنی ارائه می‌دهند.

گروسی مدعی قطع ارتباط آژانس اتمی با نیروگاه هسته‌ای اوکراین شد

اوایل این ماه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اپراتور اوکراینی این نیروگاه با یکدیگر همکاری کردند تا انتقال از راه دور داده‌های پادمانی از این نیروگاه به مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را پس از یک وقفه فنی تقریباً دو هفته‌ای بازگردانند. داده‌های این دوره زمانی نیز بازیابی شدند.

به گفته گروسی، بازرسان تنها زمانی می‌توانند کار راستی آزمایی ضروری را انجام دهند که در این تاسیسات حضور داشته باشند.

پیش‌تر «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفته بود که  «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه این کشور و گروسی درباره تضمین محافظت فیزیکی و عملکرد تاسیسات اتمی اوکراین صحبت کردند.

علاوه بر این، «آلکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس نیز  چندی قبل اظهار داشت  که به متخصصان دستور داده تامین برق لازم برای نیروگاه هسته‌ای «چرنوبیل» واقع در اوکراین و در نزدیکی مرزهای بلاروس را تضمین کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    0 0
    بی عرضه
  • BE ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    0 0
    بشین بابا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس